تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820411017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درگذشت کارگردان نامدار ایتالیایی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


در سن 92 سالگی؛
درگذشت کارگردان نامدار ایتالیایی
کارگردان نامدار سینمای ایتالیا روز گذشته در ۹۲ سالگی درگذشت.



  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، فرانچسکو رُزی کارگردان نامدار سینمای ایتالیا روز گذشته، 20 دی، در ۹۲ سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، علت مرگ این کارگردان هنوز مشخص نیست، ولی اعلام شده که او پیش‌تر به برونشیت مبتلا بوده است.

فرانچسکو رزی در سال ۱۹۶۳ برای ساخت فیلم «دست‌ها روی شهر» برنده شیر طلای جشنواره ونیز و در سال ۱۹۷۲ نیز برای ساخت فیلم «مورد ماتئی» برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شده بود.

به نوشته رادیو فردا (radiofarda)، منتقدان، فرانچسکو رزی را افشاگر فسادهای ایتالیای پس از جنگ می‌نامند. این فیلمساز ایتالیایی در دهه ۵۰ میلادی برای نمایش فیلم «اجساد عالی‌مقام» به ایران نیز سفر کرده بود. کتاب «کارنامه فرانچسکو رزی» به قلم میشل سیمان و ترجمه قاسم روبین از جمله کتاب‌هاییست که به زبان فارسی درباره این فیلمساز موجود است.

رادیو زمانه (radiozamaneh) هم با اشاره به سوابق فیلم سازی وی نوشت: پیش از آنکه او به فیلمسازی روی آورد، دستیار کارگردانان بزرگ سینمای ایتالیا بود: لوکینو ویسکونتی و میکل‌ آنجلو آنتونیونی.

فرانچسکو رزی با فیلم «سالواتوره جولیانو» به شهرت رسید. این فیلم درباره مرگ پررمز و راز یک دزد سیسیلی است با سویه‌هایی عدالتخواهانه و با طرفداری از حقوق محرومان.

مهم‌ترین درونمایه آثار سینمایی او درهم‌تنیدگی قدرت اقتصادی و مافیاست.

رزی در سال ۱۹۷۲ فیلم «ماجرای ماتئی» را ساخت. این فیلم درباره سقوط هواپیمای شخصی انریکو ماتئی، مدیر یک کمپانی نفتی در پرواز از سیسیل به میلان است. رزی در این فیلم به موضوعاتی مانند قدرت‌های نفتی، کاپیتالیسم و اقتصاد جهانی می‌پردازد. «ماجرای ماتئی» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد.   توفانی که ناپاکی‌ها را با خود می‌برد از سال ۱۹۷۵ به بعد شیوه فیلمسازی فرانچسکو رزی متحول شد. او به تصویرپردازی‌های شاعرانه در جهت معرفی شخصیت‌ها و پیش‌زمینه‌های زندگی فرهنگی روی آورد: «مسیح در آبولی توقف کرد» (۱۹۷۹) و «سه برادر» (۱۹۸۱) از شاخص‌ترین فیلم‌های دوره دوم فیلمسازی رزی‌ست.


اقتباس‌های سینمایی از آثار مارکز فرانچسکو رزی گفته است: «من همیشه ضرورت ساخت فیلم‌هایی را حس کردم که به درک واقعیت امور کمک کند: واقعیت سیاست، اقتصاد و همین طور جامعه جنایتکار که کاملاً به هم پیوسته‌اند. این موضوعات امروز درهم‌تنیده‌تر و برای همین نگران‌کننده‌ترند.»   115
 



۲۱/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن