محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842253251
مرتضی اسدی در گفتوگو با فارس: نقاشی با موضوع شهدا کار هر کسی نیست/مسئولان در این زمینه کم کاری کردهاند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مرتضی اسدی در گفتوگو با فارس:
نقاشی با موضوع شهدا کار هر کسی نیست/مسئولان در این زمینه کم کاری کردهاند
اسدی با ابراز تاسف از اینکه در ایران مسئولان فرهنگی در حوزه نقاشی دیواری شهدا کم کاری کردهاند، اظهار داشت: به جای کار در این خصوص تنها به شعار بسنده شده است.
«مرتضی اسدی»، از هنرمندان عرصه جنگ و دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار تجسمی فارس درباره به تصویر کشیدن پرتره شهدا در سطح شهر و سابقه آن در جهان و ایران گفت: دیوارنگاری ارزشی و با موضوع شهدا به دوران انقلاب بر میگردد یعنی با مطرح شدن مساله شهید و شهادت، جامعه احساس کرد که باید با معرفی افرادی که در این راه قدم برداشتند و به عنوان ایثارگر حضور دارند، به نوعی تقدیر شود. در تمام انقلابهای بزرگ دنیا نیز چنین اتفاقی افتاده است، از انقلاب کبیر فرانسه گرفته تا انقلاب بولشویکی روسیه، تجلیل از شهید بوده است. البته تفاوت در اینجا است که در فرهنگهای دیگر کسی که در راه انقلابی جان فدا میکند و توسط حکومت ظالم کشته میشود، شهید میدانند، اما در فرهنگ دین اسلام، شهید به کسی اطلاق میشود که در جهاد در راه خدا جانش را از دست میدهد و در قرآن کریم نیز به آن تاکید شده است. وی با بیان اینکه هر فرهنگی، تعریف ویژهای از شهید دارد، عنوان کرد: در تمامی فرهنگها شهید و قهرمان مساله مهمی بوده و برای معرفی و قدرشناسی از شهدای خود، فیلم و مجسمه یادبود ساختهاند و مردم به مکانهایی که مسجمهها آنجا است میروند و یاد آنها را زنده نگه میدارند. اسدی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ایران چنین اتفاقاتی رخ نداد و مسئولان فرهنگی در این زمینه کم کاری کردهاند، اظهار داشت: به جای کار در این خصوص تنها به شعار بسنده شده است. وی در ادامه به نقاشان جوان انقلاب اشاره کرد و گفت: تعدادی از نقاشان جوان بعد از انقلاب، یکسری آثار را خلق کردند و این افراد نقاشی انقلاب را به دوش کشیدند. از طرف دیگر نقاشان پیشکسوتی بودند که در ابتدا این انقلاب را باور نداشتند و خود را کنار کشیدند، اما به تدریج اینها نیز در اواخر دهه 60 وارد عرصه شدند و البته نقاشیهایی که دلشان میخواست را کشیدند. این نقاش انقلاب با اشاره به بکارگیری نیروی مردمی در زمان جنگ برای تصویر کردن شهدا بر دیوارهای شهر، توضیح داد: وقتی جنگ شروع شد، این تعداد نقاش نمیتوانستند همه شهرها را پوشش دهند، به همین دلیل نیروهای مردمی، بسیجی و مانند اینها به کمک هر آنچه از نقاشی بلد بودند سعی کردند از شهدای خود تصویری در محلات و بر روی دیوار و پلیتهای آهنی نقاشی کنند. این در حالی بود که این نقاشیها به لحاظ زیباییشناسی در برخی مکانها غیرقابل دفاع و در برخی جاها قابل دفاع بود، چراکه از نیروی مردمی که آموزش نقاشی ندیده، نباید توقع داشته باشیم شاهکار آفریند یا عکس پرسنلی یک شهید را در اندازه بزرگ روی دیوار بکشد. طبیعتاً کارهای غیرمنطقی هم اتفاق افتاد ولی چون نیت خیر بود، به نظر من تاثیرات مثبتی را در آن دوران گذاشت، گرچه کارها از لحاظ تکنیکی قابل دفاع نبود و از لحاظ فن نقاشی، آسیبهایی را به نقاشیهایی وارد کرد که در شأن شهدای ما نبود، اما به لحاظ باور، مردم سنگ تمام گذاشتند. به گفته وی، هیچ کدام از ما نقاشان نمیتوانیم ادعا کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، چراکه این حرکت خودجوش و مردمی و به نظر من موثر بود. به اعتقاد من مردم منتظر روشنفکران و همکاری آنها نشدند، چراکه در آن دوران زمانی برای تاخیر وجود نداشت و مدام شهدا به شهرها میرسیدند و دیگر وقتی نمیماند. این عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به دوران پس از جنگ و عدم ساماندهی نقاشی شهدا بر دیوارها، گفت: پس از جنگ نیز بنیاد شهید متولی اصلی تصویر کردن پرتره شهدا به صورت با مضمون و بیمضمون روی دیوارها شد که برای این کار چندین شرکت پیمانکاری برای انجام این نقاشیها قرارداد بستند که کار آنها نیز قابل قبول نبود. بسیاری از هنرمندان در این دوران، از بوم فراتر نرفتند، البته تعداد اندکی نیز از جمله ایرج اسکندری، مسعود صمیمی و جواد متولی کارهای خوبی را بر دیوار شهر خلق کردند. وی افزود: در همان دوران غلامعلی طاهری در معاونت فرهنگی بنیاد شهید فعال شد و پرترههای شهدا را با گواش روی پارچه میکشیدند و تحویل خانوادههای آنها میدادند که هنوز هم بسیاری از این نقاشیها در خانههای شهدا به یادگار موجود است. مرتضی اسدی با بیان اینکه نقاشی دیواری با انقلاب اسلامی شروع شد، اظهار کرد: نقاشی دیواری به صورت مردمی پیش رفت و طبیعتاً در زمان جنگ با مفهوم ایثارگری و شهادت ادامه یافت، اما الان و در حال حاضر نباید نقاشی با موضوع شهدا را به برخی بیتجربههای این حوزه بسپاریم، چراکه شهدا قدر و منزلت دارند و امکان اینکه کار خوبی از آب در نیاید وجود دارد، چراکه به مفهوم نقاشی شهدا ضربه وارد میکند و شبیه به دورانی میشود که کارهای خوبی روی دیوارهای شهر عرضه نشد. وی در خصوص اختصاص دوسالانه دیوارنگاری به موضوع و عنوان شاهدان شهر تصریح کرد: راه اندازی جشنواره نقاشی دیواری با موضوع شهدا حرکتی مثبت است و نباید اعتراضی شود که چرا در دورههای گذشته موضوع آثار این دوسالانه آزاد بوده اما حالا موضوعی خاص و آن هم شهدا در نظر گرفته شده است. به نظر من هر کسی که توان و زمان انجام این کار را دارد باید وارد میدان شود و بعد از این دوسالانه نیز این حرکت باید ادامه پیدا کند، چراکه کارهای خوبی با این موضوع در سطح شهر نداشتیم و این نقاشی ها باید بازسازی شوند. همه باید در این راه کمک کنند و اگر نقدی وجود دارد باید به کارها گرفته شود تا در جهت رفع نواقص دوسالانه باشد. اسدی در مورد تاثیر این دوسالانه بر فرهنگ عمومی شهری و آسیبشناسی آن خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ ایثار و شهادت در نقاشیهای دیواری منعکس شود در سطح عمومی جامعه تسری پیدا میکند، چراکه شهدا متعلق به این مملکت و مردم است. بازآفرینی و ترمیم کارهای گذشته روی دیوار نیز بهترین شیوه برای تاثیرگذاری بیشتر این نقاشیها است. اما کسانی که در این کار حرفهای نیستند، به نظر من نباید وارد میدان شوند و کار با موضوع شهدا نقاشان زبدهای را میطلبد چون اثر بد هم نشان دهنده ضعف نقاش خواهد بود و هم به وجهه شهدا و فرهنگ شهادت در اذهان عموم لطمه می زند. این استاد دانشگاه در پایان ابراز امیدواری کرد که کارهای خوبی به این دوره دوسالانه برسند و افزود: در این مرحله از کار حتی اگر 50 اثر خوب در ارتباط با شهدا بر دیوارهای شهر تهران کار شود، کافی است. سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری در سه بخش مسابقه شاهدان شهر، بخش پژوهش و مروری بر آثار دیوارنگاری شهری، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می شود. هنرمندان در بخش مسابقه این رویداد هنری با موضوع قرار دادن،آیات، اذکار و روایات اسلامی، رویدادهای زندگی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و یاد و خاطره ایثارگران (شهدا و جانبازان) به نقاشی دیوارهای از پیش تعیین شده در شهر تهران می پردازند. علاقمندان جهت دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر میتوانند به آدرس اینترنتی www.zibasazi.ir مراجعه کنند. انتهای پیام/
93/10/19 - 15:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 390]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگو با فارس «لبه پرتگاه» با موضوع 9 دی روی آنتن شبکه دو/ غفاری: زمان کم به کیفیت کار لطمه نزد
در گفتوگو با فارسلبه پرتگاه با موضوع 9 دی روی آنتن شبکه دو غفاری زمان کم به کیفیت کار لطمه نزدیعقوب غفاری کارگردان فیلم تلویزیونی لبه پرتگاه با اشاره به مراحل آماده سازی فیلم گفت با توجه به محدودیت زمانی برای تولید فیلم تلاش کردیم به کیفیت اثر لطمه نخورد «یعقوب غفاری&rکارگردان مستند «کالای کشتار» در گفتوگو با فارس: استفاده از کالاهای صهیونیستی با شعار «مرگ بر ا
کارگردان مستند کالای کشتار در گفتوگو با فارس استفاده از کالاهای صهیونیستی با شعار مرگ بر اسرائیل تناقض دارد ساخت مستندی درباره پشت صحنه کالاهای اسرائیلیمحمدرضا امامقلی کارگردان مستند کالای کشتار تاکید کرد ما چندین مصوبه در مجلس داریم که یکی از مهم ترین مواردش تحریم کالاهای صهیمعاون تولید «سفیرفیلم» در گفتوگو با فارس: ورود «سفیرفیلم» به کار داستانی برنامه ریزی شده
معاون تولید سفیرفیلم در گفتوگو با فارس ورود سفیرفیلم به کار داستانی برنامه ریزی شده است عمار موعد سالانه تولیدات سفیر استعلی جمالی درباره اهمیت جشنواره فیلم عمار گفت ما در سفیر جشنواره عمار را به عنوان نقطه نهایی در نظر گرفته ایم و اهمیت ویژه ای برای رسیدن کارهایمان به این جشگفتوگو تفصیلی فارس با سالار عقیلی خوانندگی را کنار میگذارم/ همیشه دوست داشتم با مشکاتیان کار کنم/خواننده نبا
گفتوگو تفصیلی فارس با سالار عقیلیخوانندگی را کنار میگذارم همیشه دوست داشتم با مشکاتیان کار کنم خواننده نباید بازیگر شودسالار عقیلی با حضور در خبرگزاری فارس گفت من همین جا اعلام میکنم که چند سال دیگر خوانندگی را به کل کنار خواهم گذاشت و خودم را بازنشسته خواهم کرد و میروم دنبپورزرگری در گفتوگو با فارس: مسئولان مساجد به مداحی بیشتر از برگزاری جلسات قرآن توجه دارند
پورزرگری در گفتوگو با فارس مسئولان مساجد به مداحی بیشتر از برگزاری جلسات قرآن توجه دارندقاری بینالمللی قرآن با اشاره به ارجحیت مداحی نسبت به برگزاری جلسات قرآن برای مسئولان مساجد گفت آنها مداحی و سخنرانی را مقدمتر از برگزاری جلسات قرآن میدانند تا جایی که اگر قاری زمان بیشتردر گفتوگو با فارس بررسی شد چرا وهابیت در صدد انکار «دعای ندبه» است
در گفتوگو با فارس بررسی شدچرا وهابیت در صدد انکار دعای ندبه استمحقق حوزه علمیه خراسان گفت مضامین دعای ندبه به اندازهای بلند است که نمیتوان آن را از غیر معصوم دانست به عبارت دیگر یکی از راههای احراز حجیت خبر اطمینان به صدور آن از راه نوع بیان و وسعت معانی غیر معارض با سایر ممرتضی شعبانی در گفتوگو با فارس: انگیزه تولید «مثلث مرگ» افشای تهدید داعش برای کل جهان بود/ فضا برای
مرتضی شعبانی در گفتوگو با فارس انگیزه تولید مثلث مرگ افشای تهدید داعش برای کل جهان بود فضا برای فیلمسازی در زمینه مقاومت وجود داردکارگردان مستند مثلث مرگ با موضوع آزادسازی منطقه جرف الصخر گفت مهمترین انگیزه ما برای ساخت مثلث مرگ این است که داعش تهدیدی برای کل جهان است و یکی ادبیر جشنواره کاریکاتور و پوستر فردا در گفتوگو با فارس: مردمی کردن وحدت نیازمند تصویرسازی هنرمندانه است
دبیر جشنواره کاریکاتور و پوستر فردا در گفتوگو با فارس مردمی کردن وحدت نیازمند تصویرسازی هنرمندانه استدبیر جشنواره کاریکاتور و پوستر فردا گفت ما برای اینکه بحث وحدت مردمی شود احساس کردیم که اگر بخواهیم این مباحث را عمومیتر بکنیم باید این مباحث در میان مردم شفافتر شود و در ایندر گفتوگو با فارس عنوان شد مستند «بازگشت طولانی»؛ روایتی از سرلشکر خلبان شهید صالحی/ عدم همکاری سازمانهای ذی
در گفتوگو با فارس عنوان شدمستند بازگشت طولانی روایتی از سرلشکر خلبان شهید صالحی عدم همکاری سازمانهای ذیربط مانع حضور فیلم در جشنواره فجرمهرداد کاظمی کارگردان مستند داستانی بازگشت طولانی درباره عدم حضور این فیلم در سیوسومین جشنواره فیلم فجر گفت عدم همکاری سازمانهای مربدر گفتوگو با فارس عنوان شد راهکارهای عدم تداخل برنامههای مساجد با جلسات قرآن
در گفتوگو با فارس عنوان شدراهکارهای عدم تداخل برنامههای مساجد با جلسات قرآنقاری بینالمللی قرآن کریم با اشاره به تداخل برنامههای مساجد با جلسات سنتی قرآن و نارضایتی اساتید و قرآنآموزان نسبت به برگزاری نامنظم محافل قرآنی به ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل پرداخت صالح اطهردر گفتوگو با فارس عنوان شد تولید علم موضوع اصلی برنامه «راه»/ موفقیتهایی که دیده نمیشود
در گفتوگو با فارس عنوان شدتولید علم موضوع اصلی برنامه راه موفقیتهایی که دیده نمیشودنویسنده و محقق برنامه راه گفت تولید علم توسعه دانشگاهها و آموزش عالی تولید فناوریهای نوین و پیچیده ظرفیتهای برتریبخش اقتصادی از جمله نفت و گاز و توفیقات ورزشی از جمله موضوعات مورد تمنصور پاشایی در گفتوگو با فارس: جزییات مراسم چهلم مرتضی پاشایی اعلام شد
منصور پاشایی در گفتوگو با فارس جزییات مراسم چهلم مرتضی پاشایی اعلام شدعموی مرتضی پاشایی با اعلام این خبر که مراسم چهلم مرتضی پاشایی در بهشتزهرا و بر سر مزار او برگزار میشود گفت با توجه به اینکه هوا سرد است سعی میشود مراسم مرتضی پاشایی پیش از یک ساعت طول نکشد یکی از اعضای خدر گفتوگو با فارس حدیث میرامینی: «دلنوازان» در کارنامهام نقطه عطف بود/«همه چیز آنجاست» د
در گفتوگو با فارسحدیث میرامینی دلنوازان در کارنامهام نقطه عطف بود همه چیز آنجاست داستان زندگی استحدیث میرامینی بازیگر نقش مهرنوش در سریال همه چیز آنجاست گفت داستان سریال همه چیز آنجاست واقعی است به زندگی روزمره ما شباهت زیادی دارد و جنس دیالوگها و کاراکترهای آن برایمان آشنادر گفتوگو با فارس عنوان شد ارسال ۱۶۵ اثر به نخستین جشنواره کاریکاتور دفاع موشکی/ آثار داوری شد
در گفتوگو با فارس عنوان شدارسال ۱۶۵ اثر به نخستین جشنواره کاریکاتور دفاع موشکی آثار داوری شددبیر نخستین جشنواره سراسری کاریکاتور دفاع موشکی از دریافت ۱۶۵ اثر از کارتونیستهای کشور خبر داد داود دلدار دبیر نخستین جشنواره سراسری کاریکاتور دفاع موشکی در گفتوگو با خبرنگار هنرحجتالاسلام رجبی در گفتوگو با فارس: پروژه تفسیر موضوعی بر اساس تفسیر المیزان کلید خورد
حجتالاسلام رجبی در گفتوگو با فارس پروژه تفسیر موضوعی بر اساس تفسیر المیزان کلید خوردقائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره از آغاز پروژه تفسیر موضوعی توسط 60 محقق و ناظر براساس تفسیر المیزان علامه طباطبایی در این مؤسسه خبر داد حجتالاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسیمسیبزاده در گفتوگو با فارس: امکان تعطیلی مدارس قرآنِ برنامهای وجود ندارد/ هیچ فعالیت کارآمدی معلق نمیشود
مسیبزاده در گفتوگو با فارس امکان تعطیلی مدارس قرآنِ برنامهای وجود ندارد هیچ فعالیت کارآمدی معلق نمیشودمدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه روند فعالیت مدارس قرآن برنامهای طوری است که امکان تعطیلی آن وجود ندارد گفت رویکرد اصلی ما حمایت از امور قرآنی اهمامی در گفتوگو با فارس: نمیخواهم وارد مسائل پرسپولیس و نیلسون شوم/کاری به کسی ندارم
همامی در گفتوگو با فارس نمیخواهم وارد مسائل پرسپولیس و نیلسون شوم کاری به کسی ندارمدروازهبان تیم فوتبال پرسپولیس گفت نمیخواهم وارد مسائل باشگاه پرسپولیس و نیلسون شوم مسعود همامی در گفتوگو خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص اظهارات مدیر برنامههای نیلسون مبنی بر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها