تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804702575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي رتبه بندي نوآوري جهاني و عدم جايگاه مناسب ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ دي ۱۳۹۳ (۷:۵۲ق.ظ)
مسير سند چشم انداز بيست ساله!؛ بررسي رتبه بندي نوآوري جهاني و عدم جايگاه مناسب ايران گروه آموزش؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در سال هاي اخير آمارهاي متعددي از رتبه هاي علمي و پژوهشي کشورهاي مختلف در مجلات و سازمان هاي معتبر جهاني انتشار يافته و هميشه شاهد تزلزل در رتبه اکتسابي کشورمان بوده ايم، رتبه هايي که بيانگر فعاليت هاي علمي، پژوهشي، ساختاري و بين المللي در حوزه هاي مختلف است. از آن جا که سازمان مشخصي براي رتبه بندي در خصوص علوم کشور نداريم، ناچار به رتبه هاي بين المللي اکتفا مي کنيم و آن ها را الگوي کار قرار مي دهيم؛ لذا اين گزارش ها مي توانند ميزان مسافت طي شده را در مسير چشم انداز بيست ساله به ما نشان دهند.
يکي از اين اصلي ترين و تاثير گذارترين منابع رتبه بندي، سازمان جهاني مالکيت فکري يا همان WIPO است. طي گزارشي شاخص جهاني نوآوري (Global Innovation Index) يا GII که توسط گروهي از نهادهاي دانشگاهي و شرکت‌هاي بزرگ دنيا تهيه مي‌شود. ويرايش هفتم اين گزارش که با عنوان «شاخص جهاني نوآوري 2014: عامل انساني در نوآوري» در 18 جولاي 2014 در سيدني استراليا منتشر شد به بررسي عملکرد 143 کشور در زمينه خلاقيت، ابتکارات و اختراعات پرداخته و بر اساس امتيازات کسب‌ شده، آن‌ها را رتبه‌بندي کرده است. اين گزارش با مشارکت دانشگاه کرنل، دانشکده تجارت INSEAD و سازمان جهاني مالکيت فکري (WIPO؛آژانس تخصصي سازمان ملل متحد) بوده است.

رتبه بين الملي در نوآوري
بر اساس اين گزارش ايران با کسب نمره کل 26.14 در رتبه 6 منطقه و 120 شاخص جهاني نوآوري قرار گرفت. در شاخص جهاني نوآوري (GII)، کشورها در 7 شاخص اصلي، 21 شاخص فرعي و 81 زيرشاخص ارزيابي مي‌شوند. نمره کل شاخص جهاني نوآوري بين 0 تا 100 خواهد بود. در شاخص‌هاي اصلي و فرعي به کشورها نمره‌اي از 0 تا 100 اختصاص مي‌يابد. در 81 زيرشاخص نيز يا بر اساس نمره از 0 تا 100 يا براساس درصد يا بر اساس دلار يا... بسته به نوع داده و واحد سنجش عددي اختصاص مي‌يابد. ارزش واقعي اين داده‌ها بيشتر در زيرشاخص‌ها است چون به بررسي جزئيات پرداخته و نشان‌دهنده نقاط ضعف و قوت کشورها است. شاخص‌هاي اصلي عبارتند از: مؤسسات، سرمايه انساني و پژوهش، زيرساخت، پيچيدگي بازار، پيچيدگي کسب و کار، خروجي‌هاي دانش و فناوري، و خروجي‌هاي خلاق است.


عقب ماندگي در رتبه
درحقيقت مي توان گفت: پيشرفت، شناخت مهارت‌هاي خود، نوآوري و تبديل آن‌ها به فناوري و صنعتي کردن فناوري‌ها و توليد انبوه لازمه پيشرفت اين رتبه است متاسفانه ما طي يک قرن اخير به جاي نوآوري و تکميل داشته‌هاي خود به واردات روي آورده‌ايم غافل از اين که ساختن يک باغ و جنگل با انتقال درخت ميسر نمي‌شود و بايد به جاي آن بذر بکاريم. عده‌اي در اظهارنظرهاي کلي دلايل مختلفي همچون عدم رشد فکري و فرهنگي، نبود آزاد انديشي و فضاي بسته،‌ عوامل مختلف تاريخي و جغرافيايي و عدم ورود بخش خصوصي را به عنوان علل اصلي عقب‌ماندگي ايران مطرح مي‌کنند، اما اين مسأله نيازمند بررسي دقيق‌تر و عميق‌تر است.

فرهنگ نوآوري موثرترين مساله در رتبه بندي جهاني است
مصطفي کريميان اقبال، مديرکل دفتر برنامه ريزي امور فناوري وزارت علوم در ارتباط با جايگاه جمهوري اسلامي ايران در رتبه بندي نوآوري در جهان اظهار داشت: سه دليل اساسي براي نداشتن جايگاه مناسب کشور اين است که پيشتاز اين مشکلات عدم فرهنگ نوآوري در سطح دانش کشور است. در مرحله دوم عدم ايجاد ارتباط بين المللي با سازمان هاي مربوطه که در ارتباط با رتبه بندي ها نيز بسيار تاثير گذارند. در گام آخر عدم ورود بخش هاي خصوصي است، در حال حاضر دولت تمام اقدامات بزرگ علمي در جهت توسعه کشور را به تنهايي در دست دارد و کمتر اجازه ورود به بخش خصوصي در اين زمينه مي دهد، اين در حالي است که اگر بخش خصوصي بتواند عرض اندام کند ما شاهد پيشرفت هاي محسوس تر و سريع تري در حوزه دانش و توسعه کشور خواهيم بود. کريميان اقبال تغيير و توسعه را منوط به برنامه ريزي در سطح کلان دانست و افزود: در دنياي امروز در ديوارهاي بسته نميتوان به پيشرفت رسيد. توسعه اقتصادي از مسير توسعه فناوري مي گذرد و اين کار بايد با استفاده از نيروهاي انساني به نتيجه برسد. وي در ادامه گفت: منابع انساني، محور توسعه است و مسؤولان بايد به اين موضوع توجه بيشتري داشته باشند و اين مقوله را در اولويت قرار دهند. قفل عدم حمايت از بخش خصوصي بايد در دولت تدبير و اميد هرچه سريع تر شکسته شود تا بخش صنعت در زمينه ايجاد تقاضا، توجه به توسعه فناوري، نظام نوآوري و توسعه ارتباط با دانشگاه ها گام بردارد.

ظرفيت سازي فرهنگ نوآوري و حمايت از نوآورياز عوامل مهم است
مدير تحول، نوسازي و مطالعات کاربردي دانشگاه علوم پزشکي تهران در ارتباط با نوآوري اظهار داشت: دانشگاه ها نقش عمده اي در تجارب دانش دارند و اساسي براي بهره گيري از اقدامات و راه حل هاي مبتني بر مديريت دانش محسوب مي شوند، در تحليل ساختار ماموريت دانشگاه ها، اهداف خرد و کلان آن مبتني بر مديريت دانش بوده و در برگيرنده کشف، کسب، توليد و نوآوري است. دکتر سودابه وطن خواه براي تعريف و اندازه گيري بهتر نوآوري گفت: نوآوري سه بعد دارد اين که چه چيزي «نو» است، چگونه «نو» است و براي چه کسي «نو» است را بايد بررسي کنيم. مدير تحول، نوسازي و مطالعات کاربردي دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در اجراي موثر يک برنامه نوآوري، توجه به ارتقاء و ظرفيت سازي فرهنگ نوآوري و حمايت از نوآوري، مهم ترين عوامل موثر هستند؛ اين فرهنگ مجموعه عوامل به هم پيوسته اي است که در بافت سازمان به صورت مستقيم و غير مستقيم ايجاد مي شود و در بلند مدت زمينه ساز موفقيت برنامه هاي نوآوري خواهد بود. وي تاکيد کرد: حرکت به سمت نوآوري به مفهوم بي توجهي به زير ساخت ها، متوقف نمودن فعاليت هاي جاري دانشگاه يا عدم انجام فعاليت هايي براي دست يابي به رسالت هاي اجتماعي يا فرهنگي نيست و نظام نوآوري به صورت متوازن و به موازات بهبود وضعيت موجود دنبال خواهد شد. بنابراين فرهنگ نوآوري لزوماً وضعيت جاري را نفي نکرده و کنار نمي گذارد بلکه در کنار آن، موئلفه هاي تازه اي خلق مي کند که در نهايت به تعالي سازمان مي انجامد، در اين راستا ستاد نوآوري لازم است نقش هدايت کننده و هماهنگ کننده را در تمام بخش هاي دانشگاه ايفا نمايد و از مديريت و بروکراتيک پرهيز کند تا به اثر بخشي لازم دست يابد.

ارتقاي رتبه، در گرو نگرش نو به فرايند پژوهش و توليد فناوري است
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين که ايران از نظر ارتباط تحقيقاتي ميان دانشگا‌ه‌ها و مراکز صنعتي دچار کم‌کاري است، گفت: رتبه همکاري دانشگاه و صنعت ايران در بين 148 کشور جهان 90 است. دکتر وحيد احمدي با اشاره به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در حوزه علم و فناوري گفت: کسب مرجعيت علم و فناوري در منطقه و ارتقاي جايگاه جهاني کشور در علم و فناوري و تبديل ايران به قطب علم و فناوري جهان اسلام يکي از نکات هميشه مورد تاکيد است و در واقع در اين مسير، توليد و توسعه علم براي ارتقاي جايگاه و کسب ثروت به منظور بهبود زندگي مردم و رفاه عمومي تنها در گرو نگرش نو به فرآيند پژوهش و توليد فناوري است. وي افزود: نگرشي بايد لحاظ شود که کل ساختار علمي و مديريتي کشور را دگرگون کند و بررسي شود که آيا کشور به اين مرحله از دگرگوني و پوست‌اندازي رسيده است؟ احمدي با بيان اين که ساختار مديريتي کشورهاي غربي توسعه يافته در ابتدا در دو محور حکومت و صنعت قرار داشت، تصريح کرد: پس از آن محور سومي با عنوان دانشگاه به آن اضافه شد و در واقع صنعتي بر مبناي نوآوري توسط دانشگاه باشد، مي‌تواند موفق عمل کند. وي ادامه داد: کشور ايران از نظر ظرفيت براي نوآوري در سال 2013 داراي رتبه 59 و در سال 2014 داراي رتبه 60 از نظر کيفيت علمي مراکز پژوهشي در سال 2013 رتبه 40 و در سال 2014 رتبه 43 را کسب کرده است. احمدي با بيان اين که در اين رتبه‌بندي کشور ايران از نظر ارتباط تحقيقاتي بين دانشگاه‌ها و مراکز صنعتي هم دچار کم‌کاري است، گفت: کشور ايران در سال 2013 از اين نظر رتبه 87 و در سال 2014 رتبه 90 را کسب کرده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن