تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819829215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پولی که در نمایشگاه مطبوعات خرج شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پولی که در نمایشگاه مطبوعات خرج شد
هزینه‌های انجام شده برای برپایی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی، دو میلیارد و 394 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است. مطالعه فهرست جزئیات این هزینه‌ها نکات قابل توجهی دربردارد.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموع هزینه‌های انجام شده برای برپایی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را دو میلیارد و 394 میلیون و 600 هزار تومان و همچنین درآمد حاصل از اجاره غرفه‌های نمایشگاه نیز 566 میلیون تومان اعلام کرده است.

بیشترین هزینه‌ها در کجا صرف شده است؟

بر اساس اطلاعات جدول «شرح هزینه‌های بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها / 1393» که در وبگاه معاونت مطبوعاتی منتشرشده، بیشترین مبلغ در نمایشگاه بیستم، برای اجاره مصلی بزرگ تهران به مبلغ 702 میلیون و 400 هزار تومان، نیروی انسانی، اجرایی و ستادی (265 نفر) به مبلغ 294 میلیون و 900 هزار تومان، غرفه‌بندی با سازه‌های پیش ساخته به مبلغ 187 میلیون و 200 هزار تومان، مساعدت به استان‌ها برای حضور در نمایشگاه به مبلغ 161 میلیون و 500 هزار تومان، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به مبلغ 100 میلیون و 700 هزار تومان هزینه شده است.

نداشتن مکانِ نمایشگاهی، مشکلی که هر سال تکرار می‌شود

هزینه گزاف اجاره مصلی بزرگ تهران هر سال یکی از مشکلات اصلی نمایشگاه مطبوعات و نمایشگاه کتاب به عنوان دو نمایشگاه بزرگ فرهنگی کشور است؛ مشکلی که برای رفع آن از طریق ساخت محلی ویژه برای این نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه کتاب، وعده‌های بسیار داده شده، اما هیچ کدام از این وعده‌ها تا امروز عملی نشده‌اند.

مصلی بزرگ تهران که برای برپایی نماز بنا شده، فاقد حداقل استانداردهای لازم برای برپایی نمایشگاه است و علاوه بر هزینه بسیاری که اجاره آن برای نمایشگاه‌های فرهنگی همراه دارد، موقتی بودن از مشکلات دیگر آن است. به دلیل همین موقتی بودن است که رسانه‌ها برای حضور در نمایشگاه مطبوعات و ناشران برای شرکت در نمایشگاه کتاب هر سال مجبور به صرف هزینه‌های مادی و زمانی بسیاری برای ساخت سازه‌ها و غرفه‌بندی هستند؛ البته وزارت فرهنگ نیز هزینه‌های بسیاری برای این موضوع صرف می‌کند که از آن جمله است هزینه 187 میلیون و 200 هزار تومانی معاونت مطبوعاتی برای سازه‌های پیش‌ساخته در نمایشگاه مطبوعات بیستم.

پُر کردن این شکاف آسان نیست

در این میان مساعدت به شهرستانی‌ها برای حضور در نمایشگاه‌هایی که در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شوند به حاشیه رانده می‌شود؛ البته معاونت مطبوعاتی با هزینه کردن مبلغ 161 میلیون و 500 هزار تومان به این بخش هم توجه داشته، اما مسلما این مبلغ برای حضور رسانه‌های کل کشور در نمایشگاه مطبوعات و پر کردن شکاف عظیمی که بین رسانه‎های پایتخت و مطبوعات استان‌ها در نمایشگاه وجود دارد، کافی نیست.

سهم مخابرات از نمایشگاه مطبوعات

از هزینه‌های دیگری که در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها صرف شده، هزینه خدمات برق، مخابرات و خطوط ثابت تلفن به مبلغ 48 میلیون و 800 هزار تومان و هزینه تأمین اینترنت و خرید پهنای باند از مخابرات و امور فناوری اطلاعات به مبلغ 73 میلیون و 200 هزار تومان است که جمعا به مبلغ 122 میلیون تومان می‌رسد و احتمالا بخش اصلی آن به‌جز هزینه مربوط به برق، نصیب مخابرات شده است.

هزینه برگزاری دو مراسم

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ، در نشست رسانه‌ای بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه حاضر می‌شود و برای اختتامیه هم مراسم خاصی در نظر نگرفته‌ایم. هدف ما بیشتر این است که جنبه حرفه‌ای رعایت شود تا جنبه تشریفاتی»، اما در نهایت علاوه بر مراسم افتتاحیه که با حضور وزیر فرهنگ و رئیس مجلس شورای اسلامی همراه بود، مراسم اختتامیه نیز با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس سازمان صداوسیما برگزار شد. برگزاری این دو مراسم با اینکه تجملات خاصی هم نداشت، 24 میلیون و 600 هزار تومان هزینه دربرداشته است. به نظر می‌رسد برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف به نوعی رسم تبدیل شده و گویی مسئولان حتی به‌رغم میل باطنی و شعارهای خود مجبور به تن دادن به آن هستند.

کارگاه‌های میلیونی در نمایشگاه مطبوعات

نمایشگاه مطبوعات معمولا با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها همراه است. تعداد اندکی از این کارگاه‌ها با تدریسِ مدرسانی همچون علی‌اکبر قاضی‌زاده برگزار می‌شوند و با استقبال اهل مطبوعات مواجه می‌شوند، اما تعداد بیشتری از آنها به‌جز افزودن به شلوغی فضای مصلی و سردرگمی بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه، نتیجه‌ای به همراه ندارند. به هر حال هزینه برگزاری همین نشست‌ها و کارگاه‌ها در نمایشگاه بیستم البته به علاوه هزینه پروژه‌های نظرسنجی و تحلیل داده‌ها به مبلغ 43 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

بولتن‌های واگذار شده 28 میلیون تومان خرج برداشتند

یکی دیگر از وعده‌هایی که معاون مطبوعاتی در نشست خبری بیستمین نمایشگاه مطبوعات مطرح کرد، واگذاری انتشار بولتن روزانه نمایشگاه به روزنامه‌ها بود؛ البته این وعده محقق شد و روزنامه‌های «جهان صنعت»، «اعتماد»، «جوان»،‌ «دنیای اقتصاد»،‌ «شرق»، «جام جم» و «ایران» به ترتیب از روز اول تا روز پایانی نمایشگاه به انتشار ویژه‌نامه‌های روزانه نمایشگاه پرداختند، اما گویا هزینه انتشار این بولتن‌ها هم در هزینه‌های نمایشگاه محسوب شده است؛ این هزینه مبلغ 28 میلیون تومان اعلام شده که با توجه به تعداد روزهای نمایشگاه مبلغ کمی نیست.

هزینه‌های پرسش‌برانگیز و جالبِ نمایشگاه مطبوعات

هزینه 40 میلیون تومانی برای نیروی انتظامی نیز از هزینه‌های سؤال‌برانگیز در لیست هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات است. در اطلاعاتِ منتشرشده از سوی معاونت مطبوعاتی، اعلام نشده که نیروی انتظامی این مبلغ را در ازای ارائه چه خدماتی دریافت کرده است.

موضوع جالب توجه دیگر کمترین مبلغی است که در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های اخیر هزینه شده است. کمترین مبلغی که در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها هزینه شده، مبلغ 10 میلیون تومان برای برگزاری نمایشگاه دوسالانه عکس ورزشی است.

همه هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات

جزئیات کل هزینه‌های بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به این شرح است:

اجاره مصلی بزرگ تهران 702 میلیون و 400 هزار تومان

غرفه‌بندی با سازه‌های پیش ساخته 187 میلیون و 200 هزار تومان

اجرا و نظارت نقشه‌کشی و جانمایی غرفه‌ها 15 میلیون و 600 هزار تومان

خدمات برق، مخابرات و خطوط ثابت تلفن 48 میلیون و 800 هزار تومان

تأمین اینترنت و خرید پهنای باند از مخابرات و امور فناوری اطلاعات 73 میلیون و 200 هزار تومان

خرید گازوئیل برای سیستم مرکزی گرمایش مصلی 59 میلیون و 300 هزار تومان

نیروهای خدماتی و امور نظافتی 49 میلیون و 600 هزار تومان

پذیرایی و خدمات مربوط به بازدیدکنندگان/ تغذیه کل نیروهای انسانی دست اندرکار 75 میلیون تومان

حمل و نقل و تأمین ون و اتوبوس (ترابری عمومی) 16 میلیون و 400 هزار تومان

بیمه مسئولیت و آتش‌‍سوزی 12 میلیون و 400 هزار تومان

آتش‌نشانی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی 15 میلیون تومان

نیروی انتظامی 40 میلیون تومان

ساخت میادین ستادی، اطلاع‌رسانی و استراحت‌گاه‌ها و چاپ تابلوهای غرفه‌ها 29 میلیون و 500 هزار تومان

اجاره تجهیزات نمایشگاهی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران 63 میلیون و 800 هزار تومان

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران 100 میلیون و 700 هزار تومان

موسسه نشرآوران 38 میلیون و 800 هزار تومان

هزینه بخش بین‌الملل و میهمانان خارجی 41 میلیون تومان

نیروی انسانی، اجرایی و ستادی (265 نفر) 294 میلیون و 900 هزار تومان

مساعدت به استان‌ها برای حضور در نمایشگاه 161 میلیون و 500 هزار تومان

برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها، پروژه‌های نظرسنجی و تحلیل داده‌ها 43 میلیون و 800 هزار تومان

تبلیغات محیطی شهری، شبستان، محوطه مصلی و چاپ کلیه بنرهای اطلاع رسانی 47 میلیون تومان

طراحی و چاپ پوسترها و بروشورها و سایر امور چاپی 25 میلیون و 300 هزار تومان

افتتاحیه و اختتامیه 24 میلیون و 600 هزار تومان

محصولات فرهنگی تخصصی برای توزیع رایگان 43 میلیون و 700 هزار تومان

طراحی و اجرای نرم‌افزار سایت نمایشگاه و سامانه‌های مرتبط 19 میلیون تومان

اطلاع‌رسانی، مستندسازی، تبلیغات غیرمحیطی 46 میلیون و 900 هزار تومان

ویژه‌نامه‌های روزانه (روزنامه‌ها) 28 میلیون تومان

نمایشگاه عکس بین‌المللی غزه (با احتساب خرید عکس از عکاسان غیر ایرانی) 51 میلیون و 200 هزار تومان

نمایشگاه دوسالانه عکس ورزشی 10 میلیون تومان

پشتیبانی و تدارکات 30 میلیون تومان

جمع کل دو میلیارد و 394 میلیون و 600 هزار تومان

به گزارش ایسنا، هزینه برپایی نمایشگاه مطبوعات به تفکیک فعالیت و میزان هزینه برای نخستین بار و طبق وعده قبلی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، منتشر شد. مجموع هزینه‌های انجام شده برای برپایی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، دو میلیارد و 394 میلیون و 600 هزار تومان و درآمد حاصل از اجاره غرفه‌های نمایشگاه نیز 566 میلیون تومان اعلام شده است.

حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندی پیش و با هدف شفاف‌سازی و ایجاد مطالبه عمومی برای پیگیری نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های دولتی در امور مختلف، وعده انتشار لیست هزینه‌های نمایشگاه بیستم مطبوعات را داده بود.

به اعتقاد دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، شفاف‌سازی در نهادهای کشور و ارائه لیست اقدامات و هزینه‌های انجام شده، ضمن ایجاد زمینه برای نقد و بررسی افکار عمومی عامل موثری برای ارتقای سلامت اداری است و در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور ویژه معاونت مطبوعاتی باید همچون یک سال گذشته با انتشار جداول و لیست‌های مختلفی چون «یارانه مطبوعات، آگهی‌های دولتی، یارانه بیمه خبرنگاران و...» پیشگام باشد.

یادآوری می‌شود هزینه نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات (سال 1391) پنج میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام شده که 285 میلیون نیز به عنوان درآمد اجاره‌بهای غرفه‌ها ثبت شده است.

جدول «شرح هزینه‌های بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها / 1393» در وبگاه معاونت مطبوعاتی قابل مشاهده است.

منبع : ايسنا



تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن