تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801703292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش فناوري‌هاي نوين در توسعه نظام مالياتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ دي ۱۳۹۳ (۱۵:۲۴ب.ظ)
نقش فناوري‌هاي نوين در توسعه نظام مالياتي استفاده از فناوري‌هاي نوين براي جمع‌آوري ماليات به معناي عادلانه‌تر شدن، آسان‌تر شدن و کارآمدتر شدن ماليات به‌عنوان منبع درآمد دولت‌هاست.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از سازمان امور مالياتي، جمع‌آوري ماليات عمري به بلنداي تاريخ دارد؛ يعني از زماني که نخستين اجتماعات انساني شکل گرفتند، ماليات به‌عنوان حق حکومت در برابر تأمين امنيت و مديريت منابع آب به رسميت شناخته شده است. به‌طوري‌که بسياري از اعلان‌هاي اوليه پس از دوران کتابت، مربوط به اعلان‌هاي مالياتي است که از سوي حکام و واليان، اعلان مي‌شد و پس از اعلام عمومي توسط جارچيان در ميادين اصلي شهرها نصب مي‌شد تا رعايا از چگونگي و زمان جمع‌آوري باج و خراج (ماليات) اطلاع يابند.
البته بايد توجه داشت که اين ماليات (باج و خراج) هرچند به‌نوعي معادل امروزي ماليات است، اما با ماليات به معناي امروزي آن تفاوت بسيار دارد سيستم‌هاي مالياتي امروز، هم ازنظر ماهيت و مصارف ماليات و هم شيوه وصول آن با گذشته متفاوت است و از طرف ديگر با رشد روزافزون فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي شيوه جمع‌آوري آن نيز تغيير کرده است. اين بدان معناست که امروزه ماليات برخلاف گذشته به مصارف حکومت نمي‌رسد بلکه منبعي است که براي ارائه برخي از خدمات اجتماعي در اختيار دولت قرار مي‌گيرد. به همين علت، دولت‌ها سعي دارند تا حد امکان، پرداخت ماليات را براي مؤديان آسان کرده و درعين‌حال اعتماد آن‌ها را به بهترين وجه جلب کنند.
استفاده از فناوري هاي نوين به اين هدف کمک زيادي مي‌کند. استفاده از سيستم اظهارنامه الکترونيکي به مؤديان اين امکان را مي‌دهد که بدون مراجعه حضوري امور مالياتي خود را انجام دهند و بتوانند به‌جاي صرف وقت در سيستم بوروکراتيک اداري، توان و انرژي خود را معطوف فعاليت‌هاي اقتصادي خود کنند. اين امر خود به کوتاه کردن چرخه ملال‌آور اداري و درنتيجه بهبود فضاي کسب‌وکار منجر مي‌شود.
درعين‌حال، استفاده از سيستم الکترونيکي مي‌تواند امکان به وجود آمدن فساد در سيستم را به حداقل ممکن برساند. درواقع، جايگزيني سامانه‌هاي هوشمند به‌جاي مواجهه چهره به چهره کارمند و ارباب‌رجوع باعث مي‌شود، عدالت مالياتي به‌روشني براي مؤديان مالياتي ملموس شود.
استفاده از سيستم الکترونيکي در کاهش هزينه‌هاي جمع‌آوري ماليات نيز مؤثر است. سيستم الکترونيکي مي‌تواند بسياري چرخه‌هاي غيرضروري اداري را حذف کرده و از موازي کاري در جمع‌آوري اطلاعات جلوگيري کند. اين به معناي صرفه‌جويي در زمان، انرژي و منابع مالي و به‌تبع آن، صرف منابع صرفه‌جويي شده براي پيشبرد اهداف مهم‌تر است. به‌اين‌ترتيب، استفاده از فناوري‌هاي نوين براي جمع‌آوري ماليات به معناي عادلانه‌تر شدن، آسان‌تر شدن و کارآمدتر شدن ماليات به‌عنوان منبع درآمد دولت‌هاست.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن