تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802939203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اتاق تعاون قدرت بيشتري گرفته است |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اتاق تعاون قدرت بيشتري گرفته است
کد خبر: ۴۶۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲ - 04 January 2015


روز پنج‌شنبه براي دومين‌بار معاونت تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با هيات‌رييسه و برخي اعضاي اتاق تعاون ديدار كرده و در مورد انتخابات پيش روي اتاق تعاون به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش «تعادل» انتخابات سال90 باعث شده كه چشم بسياري از تعاوني‌ها، اتحاديه‌ها و... بترسد اما با تعاملي كه هيات‌رييسه اتاق تعاون و معاونت تعاون با يكديگر دارند، باعث شده كه تب و تنش اين انتخابات كاهش پيدا كرده و اميدواري به برگزاري بي‌حرف و حديث اين انتخابات قوت بگيرد. در اين راستا با حميد كلانتري معاونت تعاون، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت‌وگو كرده‌ايم. او مي‌گويد اتاق تعاون با اصلاح جديد قانون قدرت بيشتري گرفته تا آن را در راستاي پيشبرد بخش تعاون به‌كار گيرد.

اين مصاحبه از نظرتان مي‌گذرد.

انتخابات اتاق تعاون در بخش تعاون از چه جايگاهي برخوردار است؟

تعاوني از ديدگاه ما يك نهاد اجتماعي و مبتني بر مشاركت اعضاست و نهادي است كه براساس انتخابات شكل مي‌گيرد، بنابراين در اجراي قانون تعاون يكي از اصولي را كه بايد مورد توجه قرار دهيم مدنيت در تعاوني‌ها و آزادي انتخابات افراد براي هيات‌رييسه، رييس، دبيركل، انجمن‌هاي نظارت و هيات بازرسي كه مجموعه اينها از درون خود تعاوني‌ها انتخاب مي‌شوند. وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز بيشتر نظارت كلي و جامع دارد تا اينكه وارد موارد اجرايي شود. اعتقاد داريم نهاد تعاوني و تشكل‌هاي تعاوني يا برخاسته از تعاوني مانند اتحاديه‌ها، اتحاديه‌هاي سراسري، اتاق‌هاي استاني و اتاق تعاوني مركزي ايران انتخابات آزاد اعضا با آگاهي و اختيار كامل داشته باشند، حس مشاركت و همكاري تعاوني‌ها هميشه برقرار شود و متقابلا احساس مسووليت در مورد سرنوشت تعاوني در بين اعضا برقرار باشد و از طرف ديگر هيات رييسه‌يي كه منتخب مي‌شود، نسبت به اعضايي كه آنها را انتخاب كرده‌اند، خود را متعهد بداند و نسبت به بهبود وضع تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها از تعهد لازم برخوردار شود.

با سقوط قيمت نفت، بخش تعاون مي‌تواند در بخش‌هاي توليد، توزيع، مصرف و خدمات جولان خوبي بدهد. اتاق تعاون در اين جولان‌دهي چه نقشي دارد؟

بخش تعاون امروز در سطح كشور ما مي‌تواند بالقوه جايگاه موثري را در اقتصاد ايفا كند. كشور ما تجربه بخش دولتي را داشته و از بخش دولتي به‌واسطه بروكراسي، گردش كارهاي طولاني و قوانين محدود‌كننده به‌نوعي فاصله مي‌گيرد و به سمت بخش خصوصي و تعاوني گرايش پيدا مي‌كند، ضمن آنكه نوعي انتقاد به كيفيت خصوصي‌سازي وجود دارد انتظار مي‌رود كه سهم تعاوني‌ها در كنار بخش خصوصي، سهم موثر و كارآمدي باشد و بتوانيم رفتار خوبي را از نهاد تعاوني و مديريت كارآمد و بهره‌وري از شبكه تعاوني‌ها به جامعه عرضه كنيم. مسووليت‌پذيري اين نهاد مي‌تواند جدي و موثرتر باشد، به‌ويژه در شرايط فعلي كه با پايين آمدن قيمت نفت بايد همه همت و تلاش‌ها در كنار هم قرار گيرد تا از مسير توليد بهتر، بيشتر و باكيفيت‌تر، توسعه صادرات، ارتقاي بهره‌وري و افزايش درآمد ملي توسط بخش خصوصي و تعاوني‌ها كمبود درآمد نفتي را جبران كنيم. در حال حاضر بهترين شرايط توسعه، رشد و مسووليت‌پذيري تعاوني‌هاست. همه سياست‌هايي كه در اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد مقام معظم رهبري واقع شده دال بر اين است كه بايد نهادسازي لازم براي تحقق اهداف و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به‌وجود آيد. يكي از نهادهايي كه مي‌تواند در اين زمينه ايفاي نقش كند، تعاوني است. در چنين شرايطي روز دوشنبه 15دي انتخابات اتاق تعاوني ايران برگزار خواهد شد و در اين انتخابات اعضاي اتاق كه شامل اتحاديه‌هاي تعاوني سراسري هستند، نزديك به 80نفر دور هم جمع مي‌شوند تا تركيب هيات‌رييسه و بازرسان اتاق را انتخاب كنند.

باتوجه به سابقه‌يي كه از انتخابات اتاق تعاون وجود دارد، چه نظارتي بر اين انتخابات خواهيد داشت؟

متاسفانه سابقه‌يي كه در يكي، دو دوره قبل در انتخابات اتاق تعاوني بوده قدري ناهماهنگي، تداخل‌هاي قانوني و تنش‌هاي ناشي از رقابت‌هاي نادرست بين گروه‌هايي كه در اين موضوع فعال بودند رخ داده كه خاطره خوشي را از بخش تعاوني و انتخابات آن از اذهان كساني كه در ارتباط با اين حوزه بودند، نگذاشته است. همه تلاش اين بوده و خواهد بود كه با احترام به راي همه افرادي كه واجد شرايط و با پذيرش اينكه انتخابات توسط هيات‌رييسه و با نظارت انجمن نظارت، با كيفيت مطلوب و در چارچوب و ملاحظات قانوني برگزار مي‌شود، لازم ديديم تفاهماتي را با اتاق تعاون داشته باشيم. به همين سبب در حضور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي يك ماه پيش جلسه‌يي را با عوامل ذي‌ربط داشتيم. روز پنج‌شنبه گذشته (11 دي) هم كه با حضور هيات‌رييسه و انجمن نظارت و همكاران ما در معاونت‌هاي تعاون وزارتخانه جلسه‌يي برگزار شد تا با اتخاذ تدابير لازم و همفكري به يك جمع‌بندي خوب برسيم كه هيچ‌گونه تداخل روشي، تنش و گرايش‌هاي انتخاباتي در برگزاري مناسب و شايسته انتخابات تاثير منفي نداشته باشد بلكه همه با همدلي، همفكري و احترام متقابل انتخابات بسيار خوبي را برگزار كنند.

كساني كه انتخاب مي‌شوند چه وظايفي به‌عهده دارند؟

در اين راستا يكي، دو نكته بايد موردتوجه قرار بگيرد؛ بپذيريم كساني كه در اين انتخابات با راي اعضا انتخاب مي‌شوند، مسووليت سنگيني دارند و بايد اين مسووليت را به‌خوبي ايفا كنند و بخش تعاون را در حوزه‌هايي كه قانون مقرر كرده (كه به نسبت وسيع است) به‌خوبي مطرح كنند. لزوم اين كار اين است كساني كه انتخاب مي‌شوند با هم همدل، همفكر و هم‌جهت باشند و با علاقه‌مندي، احساس مسووليت و انگيزه كافي با قصد تلاش و خدمت دور هم جمع شوند. آنها بايد بدانند كه بخش تعاوني نيازمند تحول همه‌جانبه، خلاقيت، نوآوري، بهبود و رفع نواقص گذشته است، پس بايد در اين راستا تلاش كنند. هيچ كس نبايد كرسي عضويت در اتاق تعاون را به‌عنوان جايگاه حفظ منافع شخصي يا گروهي و جرياني بداند، بلكه به‌عنوان صندلي خدمت، كار و سازندگي، زحمت و تلاش خداپسندانه تلقي كند. اگر اين نگاه باشد، قطعا انتخابات شايسته‌يي را در پيش خواهيم داشت.

بر چه موردي بيش از همه در اين انتخابات تاكيد داشتيد؟

توصيه‌يي كه در اين نشست شد و بر آن تاكيد داشتيم، اين بود كه رقابت‌هاي انتخاباتي بعد از انتخابات به رفاقت‌هاي توام با همكاري و همدلي تبديل شود. بايد حين برگزاري انتخابات هم رعايت حقوق متقابل و احترام به افراد وجود داشته باشد؛ ضمن آنكه بعد از انتخابات هم نبايد اين نگاه وجود داشته باشد كه چه كساني به منتخبان راي دادند و چه كساني به آنها راي ندادند. هيات‌رييسه منتخب نبايد خود را نماينده افرادي كه به آنها راي داده‌اند، بدانند. هيات‌رييسه بايد نماينده همه باشد و در مقابل همه اعضا، اتحاديه‌ها و اتاق‌هاي استاني مسوول است و متقابلا هر كس كه راي آورد بايد مورد حمايت همه اعضاي مجموعه اتاق تعاون قرار گيرد. بخش تعاوني نياز به همكاري، مشاركت و تعاون دارد.


نگاه شما به اتاق تعاون آينده چگونه است؟

هر گروهي كه راي اكثريت را آورد و در چارچوب قانون انتخاب شدند مورد حمايت ما هستند و با هر سليقه، گرايش و نگاهي كه باشند جايگاهشان محترم خواهد بود. پيشاپيش قول حمايت حداكثري و حمايت لازم براي پيشبرد اهداف اتاق تعاون را به هيات رييسه منتخب مي‌دهيم. براي اينكه احساس مي‌كنيم ما منابع بزرگ و مهم‌تري داريم كه بايد حول آن تصميم بگيريم. اين منافع همان منابع ملي كشور و اعضاي گسترده تعاوني‌هاست كه بيش از 10ميليون نفر مي‌خواهند از خدمات تعاوني‌ها استفاده كرده و بيش از 100هزار تعاوني در اين حوزه فعاليت بهره‌مند شوند و از مديريت درست اتاق بهبود و توسعه خود را مشاهده كنند بنابراين نبايد نگاه‌هاي محدود داشته باشيم حتي در اجراي قانون نيز نگاه موسع داشته باشيم و تنگ نظر نباشيم. بتوانيم با پاره‌يي از اغماض‌هاي اجرايي كه ضرورت يك كار اجرايي است، حركت اتاق تعاون به سمت پيشرفت سرعت بگيرد.

به‌دنبال چه نتيجه‌يي در اين انتخابات هستيد؟

نتايج انتخابات به‌گونه‌يي باشد كه مورد استقبال دولت و مجلس شوراي اسلامي باشد. رييس و دبير اتاق تعاون بتواند در همه مجامعي كه در قانون پيش‌بيني شده شركت كنند و با قوت از بخش تعاون حمايت كنند و يك حركت جمعي را ساماندهي كرده و پيش ببرند.

البته بايد از همه تلاش‌هايي كه عوامل ذي‌ربط تاكنون انجام دادند، تشكر كنم. اميدواريم كه با گروهي كه انتخاب مي‌شوند با برنامه‌ريزي مناسب و همفكري و همكاري به توسعه روح تعاون در اين بخش، فرهنگ تعاون را در كشور گسترش دهند و بخش تعاون را به‌عنوان يك بخش الگو و نمونه در اقتصاد ملي نمايان كنند. اين شايستگي هم موجب ترغيب همكاري و حمايت‌هاي بزرگ ملي در جهت اهداف رشد اقتصاد و پيش‌بيني شده در سياست‌هاي اصل 44 و خصوصي‌سازي اقتصاد و اهداف بلندي كه مقام معظم رهبري در بحث چشم‌انداز پيش‌بيني كردند در اين حوزه شاهد باشيم.

احتمال دارد كه منتخبان، جايگاه خود را بعد از انتخابات و انتخاب شدن از دست بدهند؟

البته اگر فرصتي شد، نشستي هم با نامزدهايي كه در اين جلسه نبودند خواهيم گذاشت تا بعضي از نقطه نظرات در آن جلسه هم مطرح شود و يك نوع وفاق و همگرايي را در همه نامزدها به‌وجود آوريم. انجمن نظارت، همه كساني كه نامزد شدند را مورد تاييد قرار دادند و امكان حضورشان را در انتخابات با رعايت چارچوب‌هاي لازم فراهم كردند. افراد هم تعهد مي‌دهند چنانچه بعد از انتخابات مشخص شد كه واجد شرايط نبودند، پيشاپيش مستعفي شناخته شوند.

دوستان در اين نشست گزارش‌هاي خود را دادند و اميدواريم ماحصل اين گفت‌وگوها تمرين برگزاري يك انتخابات خوب و زيبا باشد كه الگويي براي انتخابات اعضاي هيات‌مديره اتحاديه، هيات رييسه اتاق‌هاي استاني و... باشد و منش و رفتار درستي را توسعه دهيم.

طبق قانون اصلاح شده اتاق‌هاي تعاون قدرت بيشتري گرفته است. اين قدرت در چه راستايي به پارلمان خصوصي تعاون داده شده و در چه جهت‌هايي استفاده خواهد شد؟

در بخشي از قانون كه در ارديبهشت 93 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده، تقويت اتاق‌ها را در نظر گرفته است. نقش اتاق‌ها در پيشبرد بخش تعاون و حضور در مجامع مختلفي كه به نوعي از انحا در حوزه اقتصاد، بازرگاني، توليد، صنعت، كشاورزي، پول و بانك موثر است، نماينده اتاق تعاوني مي‌تواند حضور داشته باشد. چون اتاق‌هاي تعاون در پاره‌يي از دوره‌ها به خودشان اين اقتدار را ندادند و از اين ااختيارات قانوني برخوردار نبودند هنوز جايگاه اجرايي لازم و همه‌جانبه را پيدا نكرده است.

 اگر تركيب اتاق و هيات رييسه، دبيركل و رييس جمع هماهنگ، مدبر و باانگيزه‌يي باشند قطعا مي‌توانند از همه اين ظرفيت‌ها استفاده كنند. تا صدا و انديشه تعاون را در همه مجامع مطرح و سياست‌هايي كه موجب پيشبرد قوانين و تصميم‌گيري‌هايي كه موجب تقويت بخش تعاون مي‌شود را مورد حمايت قرار دهند. با اصلاح قانون نقشه اجرايي كه قبلا بخشي از آن را دولت عهده‌دار بود (در زمينه آموزشي، ترويجي، برگزاري نمايشگاه‌ها و...) در اختيار اتاق‌ها قرار گرفته است. نقش دولت درحال حاضر نظارت عاليه، حمايتي و هماهنگي بيشتر بين دولت و بخش تعاون است. به همين سبب فكر مي‌كنم از نظر قانون جايگاه تعاون و بخش غيردولتي مانند اتاق‌ها و اتحاديه‌ها قوي است كه خود متوليان امر تعاون بايد قدر اين موقعيت را بدانند و حداكثر بهره‌برداري را از آن داشته باشند.

قرار بود تعاوني‌هاي مصرف محلي هم به انتخابات اتاق تعاون برسند اما به‌دليل فرااستاني شدن هنوز مدارك آنها تاييد نشده است. آيا در اين نشست براي اين مورد هم تصميمي گرفته شد؟

اين اتحاديه‌ها قرار شد كه مدارك خود را شنبه (امروز) براي هيات رييسه اتاق تعاون بفرستند و آنها بررسي كنند اگر مدارك آنها كامل بود بتوانند در اين انتخابات شركت كنند. احمد بيگدلي‌املو، مديركل دفتر تعاوني‌هاي توزيعي اين ارتباط را برقرار خواهد كرد تا اطلاعات اتحاديه تعاوني‌هاي مصرف محلي به دست هيات رييسه اتاق تعاون برسد.

دو اتحاديه سراسري شركت‌هاي تعاوني صنعت دامپروري و اتحاديه سراسري كشورهاي تعاوني تكثير و پرورش آبزيان ايران از اتاق تعاون اخراج شده بودند. در اين مورد هم با اتاق تعاون صحبت كرديد يا خير؟

باتوجه به اينكه مجمع اين جايگاه را ندارد كه براي اخراج عضو تصميم بگيرد و عنوان شده بود كه اين دو اتحاديه تحت اين عنوان و با راي مجمع اخراج شده‌اند به هيات رييسه توصيه كرديم كه تجديد نظري در اين مورد داشته باشند. تقريبا تفاهمي براي اجرايي شدن اين توصيه و پيشنهاد ما صورت گرفت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن