تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820995593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجارت سلامت انسان از بازار برچيده مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تجارت سلامت انسان از بازار برچيده مي‌شود
امكان تبادل اطلاعات ميان ميليون‌ها نفر كاربر ظرف چند ثانيه از ويژگي‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه است كه به بستري براي شايعه‌سازي تبديل شده و خيلي وقت‌ها شاهد خروج اطلاعات طبقه‌بندي شده سازمان‌ها از اين طريق هستيم. شايعات و اطلاعات نادرست در حوزه غذا و دارو هم چندي است در شبكه‌هاي اجتماعي بازار داغي پيدا كرده است.
نویسنده : زهرا چيذري 


امكان تبادل اطلاعات ميان ميليون‌ها نفر كاربر ظرف چند ثانيه از ويژگي‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه است كه به بستري براي شايعه‌سازي تبديل شده و خيلي وقت‌ها شاهد خروج اطلاعات طبقه‌بندي شده سازمان‌ها از اين طريق هستيم. شايعات و اطلاعات نادرست در حوزه غذا و دارو هم چندي است در شبكه‌هاي اجتماعي بازار داغي پيدا كرده است.

چنين چالشي شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني صحيح از سوي مسئولان سلامت كشور را بيشتر به رخ مي‌كشد.

شايد ديگر به هجوم شايعات در شبكه‌هاي اجتماعي عادت كرده باشيم اما شايعات حوزه دارو و درمان و خوراكي‌هاي بيماركننده، هر قدر هم تكرار شود، عادي نمي‌شود. تازه حساسيت ويژه اين شايعات و نگراني و ترس ناشي از آن موجب مي‌شود سرعت انتشار اين قبيل شايعات يا اطلاعات محرمانه اين حوزه بسيار بيشتر از ساير محتواهاي اطلاعاتي در فضاي مجازي باشد.

 در چنين شرايطي بهترين راهكار مبارزه با شايعه، شفاف‌سازي و اطلاع رساني به موقع است؛‌موضوعي كه رئيس سازمان غذا و دارو در اولين گردهمايي مسئولان روابط عمومي معاونت‌هاي غذا و داروي سراسر كشور با اعتراف به انفعال اين سازمان در برابر دنياي اطلاع‌رساني و سرعت انتشار اطلاعات گفت: براي مثال ريكال يا همان فراخواندن غذا و داروهايي كه داراي مشكل هستند، از بازار، ‌كاري است كه ما هر روز براي داروها و هر هفته براي غذا انجام مي‌دهيم، اما در يكي، دو ماه اخير اين كار عادي ما تبديل به داستاني در شبكه‌هاي اجتماعي شد. ديناروند پذيرفت سازمان غذا و دارو بايد براي پاسخگويي در مسائلي كه پيش مي‌آيد سرعت عمل داشته باشد. به باور وي، سازمان غذا و دارو بايد به ابزارهاي نوين مجهز شود و به موقع اطلاع‌رساني كند.

  برچيده شدن كالاي قاچاق از بازار سلامت
بازار داغ خوراكي‌ها، لوازم آرايشي- بهداشتي و دارو موجب شده سودهاي كلان در اين حوزه وجود داشته باشد. همين سودهاي ميلياردي هم عده‌اي را وسوسه مي‌كند تا در اين بازار پر رونق براي سود بيشتر به قاچاق و تقلب رو بياورند و با سلامت انسان‌ها تجارت كنند. حالا اما به گفته مديركل بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات و امور استان‌هاي سازمان غذا و دارو قرار است با تشديد نظارت‌ها و بازرسي‌ها در بحث قاچاق كالاهاي سلامت محور بساط اين كالاها از بازار سلامت برچيده شود. غفارزاده هم در گردهمايي مسئولان روابط عمومي معاونت‌هاي غذا و داروي سراسر كشور با اشاره به برنامه‌ها و اهداف اين سازمان براي مبارزه با قاچاق كالاهاي سلامت‌محور افزود: موضوع تشديد نظارت‌ها را در اين زمينه شروع كرديم و سازمان در حال تدوين سامانه‌اي است كه بساط چنين چيزي را جمع كند، اما باز هم بي‌نياز از موضوع نظارت و تشديد بازرسي‌ها نيستيم.

  سردرآوردن كالاي قاچاق از داروخانه وبيمارستان
وجود تجهيزات پزشكي قاچاق در بيمارستان‌هاي دولتي موضوعي است كه اوايل سال جاري از سوي رئيس سازمان غذا و دارو رسانه‌اي شد. وجود داروي قاچاق در داروخانه‌ها يا بيمارستان‌ها هم غيرممكن به نظر نمي‌رسد. غفارزاده نيز گفت: متأسفانه بيمارستان‌هايي كه پول آنها به دست ماست، ممكن است مشكلاتي در اين زمينه داشته باشند كه البته نيروهايي براي تشديد نظارتي در بيمارستان‌ها نيز آماده شده اند.

 بنابه تأكيد مديركل بازرسي، ارزيابي عملكرد، پاسخگويي به شكايات و امور استان‌هاي سازمان غذا و دارو، داروخانه‌هايي كه تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند نبايد از منظر قاچاق آلوده باشند. وي خاطرنشان كرد: بنابراين اول بايد داروخانه‌هاي تحت نظارت خود را نظارت كنيم و بعد به سراغ جاهاي ديگر برويم. اتفاقي كه شروع شده و در دست اقدام است، تشديد نظارت‌ها در زمينه قاچاق است.

 به باور وي بايد در زمينه قاچاق و تهديدهايي كه مي‌تواند داشته باشد، اطلاع‌رساني شود تا همراهي افكار عمومي را در نظارت بر قاچاق داشته باشيم. بنابه تأكيد رئيس سازمان غذا و دارو نيز در اعلام اعداد و ارقام بايد دقت داشته و مراقب باشيم در دام اعداد غير واقعي نيفتيم. 

وي درباره درصد قاچاق دارو و تجهيزات گفت: اين را نمي‌دانيم و هركسي آن را اعلام كند اشتباه كرده است، فقط مي‌توانيم بگوييم قاچاق لوازم آرايشي از غذا بيشتر و قاچاق فرآورده‌هاي غذايي از دارو بيشتر است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن