تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802496261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون روحانی: کاش سیاسیون گاهی در هوای فرهنگ نفس بکشند/ توصیه هاشمی رفسنجانی به یک همایش فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


معاون روحانی: کاش سیاسیون گاهی در هوای فرهنگ نفس بکشند/ توصیه هاشمی رفسنجانی به یک همایش فرهنگی فرهنگ > کتاب - چهاردهمین همایش حامیان نسخ خطی با پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی، سخنرانی وزیر ارشاد و معاون رییس جمهور در کتابخانه ملی برگزارشد.

به گزارش خبرآنلاین، همايش چهاردهم حاميان نسخ خطي با قرائت پيام آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آغاز به كار كرد.در متن پيام آيت الله هاشمي رفسنجاني به این همایش آمده است: «از دوران طلبگی و مراجعه به متون و مراجع فقهی، یکی از خاطرات روشنم مربوط به نسخه‌های خطی است. اما شاید پررنگ‌ترینِ این خاطرات مربوط به دوران خدمت در مجلس شورای اسلامی باشد که به ضرورت کاری، زمینة ارتباطِ گاه‌بگاه با یکی از ناموران عرصة کتابشناسی و نسخه‌شناسی، جناب آقای عبدالحسین حایری به وجود آمد. ایشان که مورد وثوق حضرت امام بودند و با اشاره ایشان و واسطگی استاد شهید مطهری اداره این کتابخانه را بعد از انقلاب برعهده داشتند، همواره بر لزوم توجه به کتابخانه گرانسنگ مجلس، به عنوان یک کتابخانه میراثی تأکید داشتند.

این کتابخانه که بخش مهم آن را آثار خطی تشکیل می‌دهد، چون دیگر کتابخانه‌های بزرگ کشور، میراث‌دار فرهنگ، هنر، ادبیات، فقه، حکمت، ادب، علوم محض و در یک کلام دستاوردهای دانشی و بینشی ایرانیان و مسلمانان است؛ و به نظر این‌جانب نگاه درست به نسخه‌های خطی نگاه از منظر تاریخ علم است. درک ضرورتِ پرداختن به نسخه‌های خطی بر اهل علم پوشیده نیست، اما چگونگی پاسخ به این نیاز است که می‌تواند برای نسل امروز و فردا مفید واقع شود. نگاه همه‌جانبه و کلان‌نگر به این عرصه و فرارفتن از رسوم پوسیده و کنارزدن سیاست‌های سخت‌گیرانه در ارائه تصویر نسخه‌ها به پژوهشگران، و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین در اطلاع‌رسانیِ این عرصه، می‌تواند آینده درخشانی را به علاقمندان عرصه متون نوید بدهد.
خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی پرداختن به شناسایی و احیای نسخه‌های خطی در دو دهه اخیر سرعت چشمگیری گرفته، و در کنار نهادهایی که بخشی از توانشان را به این مهم اختصاص داده‌اند، نهادهای مستقلی هم با هدف تصحیح و تنقیح نسخ شکل گرفته است. به ویژه جشنواره سالیانه‌ای که با عنوان «آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی» به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزارمی‌گردد، نقش مهمی در تشویق جوانان، و ارائة الگو به ایشان، و تقدیر از پیشکسوتان این عرصه دارد.» در ستایش حفاظت از هویت فرهنگی ریشه دار ما بنابراین گزارش، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در چهاردهمين آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي با اشاره به ارزش و اهميت علم و نگهداري و صيانت از آن گفت: هر آنچه كه در فرآيند اين نگاهباني و نگاهداري قرار دارد، به همان ميزان از ارزش و ستايش برخوردار است. وي ضمن عنوان اين موضوع كه نسخه هاي خطي يكي از كهن ترين ابزار انتقال دانش و حكمت و فرهنگ هستند افزود: نسخه هاي خطي جايگاه بي همتايي در تمامي فرهنگ هاي بشري دارند، دستنوشته هايي كه ما را با چيستي و چگونگي علم و فرهنگ گذشته آشنا مي سازند و هويت فرهنگي ريشه دار و افتخار آفرين پيشينيان را فراياد ما مي آورند.
علي جنتي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به جايگاه نسخه هاي خطي به عنوان هويت نامه فرهنگ يك ملت گفت: از همين منظر، نسخه هاي خطي اسلامي و ايراني، تبارنامه فكري و فرهنگي مسلمانان و به ويژه ايرانيان مسلمان است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با بيان اين موضوع كه شناخت و بهره وري از سنت اصيل و دير پاي اسلامي و ايراني جز با شناسايي دقيق و درست نسخه هاي خطي امكان پذير نيست تصريح كرد: پيداست كه حفظ و نگهداري و مرمت اين اشيا نفيس فرهنگي و تمدني، گام نخست براي بهره مندي از اين ذخاير ارزشمنداست كه پايه و پشتوانه اي است كه بتوان گام هاي بعدي را بهتر، كار آمدتر ، صحيح تر و سريع تر برداشت.

جنتي با بيان فعاليت هاي ديگري كه در زمينه نگهداري نسخه هاي خطي انجام مي شود گفت: تصوير برداري ديجيتالي، از نسخه ها و اسناد و امكان دسترسي پژوهشگران به آن ها، معرفي و فهرست نگاري منابع مكتوب و بالاخره مقابله، تصحيح و تحقيق روشمند و عالمانه آن ها از جمله فرآيند هايي است كه در مرحله بعدي انجام مي پذيرد.

وي افزود: اين گام ها كه سپري كردن هر كدام وابسته به كوشش هاي دانشمنداني كاردان و نيازمند صرف سال ها از عمر گرانبها همراه با تتبع و تعليم ايشان است، هريك پله هاي نردبان ترقي و تعالي فرهنگي به شمار مي آيند تا ما آثار پيشينيان دانشور و متفكر خود را بهتر بشناسيم. جنتي در بخش ديگري از سخنان خود در اين همايش گفت: حيات هر ملتي در پاسداشت گذشته پر افتخار خويش است و استمرار و پاسداشت آن گذشته پر افتخار جز با ادامه مسير و گسترش مرز هاي دانايي و علم ميسر نيست. اينجاست كه مي بايد تاكيد كرد، تحقيق در نسخه هاي خطي گامي بنيادين براي پيشرفت بسياري از حوزه هاي علوم انساني و اسلامي است.

وي با اشاره به چهره شاخص و برجسته اين دوره از بزرگداشت گفت: همايش حاميان نسخ خطي امسال، به طور خاص مزين به نام محقق پر تلاش، كتابشناس خبير و دانشند دلبسته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران آيت الله حاج شيخ عزيز الله عطاردي است. بزرگمردي كه به شوق علم و دانش، در حوزه هاي متعدد نسخه هاي خطي ،از شناسايي و تصوير برداري در كشور هاي دور و نزديك گرفته تا بازخواني و تصحيح و تحقيق آن ها يك تنه اما استوار و راسخ قدم هاي بزرگي برداشت. وي افزود: آيت الله عطاردي علاوه بر كوشش هاي ارجمند در زمينه نسخه هاي خطي و تتبع در متون گذشته در راه بازشناسي هويت گذشته ايران و به ويژه ناحيه خراسان ، منطقه به منطقه، شهر به شهر و روستا به روستا خراسان بزرگ را در نورديد تا بتواند با درك درست تاريخي از جغرافياي فرهنگي ايران زمين، براي نسل بعدي چراغي در راه شناخت تمدن افتخار آفرين گذشته برافروزد. کاش سیاسیون گاهی در هوای فرهنگ نفس بکشند دكتر سيدرضا صالحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي نیز در این مراسم گفت: برگزاري همايش حاميان نسخ خطي يكي از حركت هايي است كه نتيجه آن فضليت جويي و فضليت خواهي است. وی با بيان اين مطلب كه امروزه هواي كشور پاك تر شده است و نفس كشيدن در چنين هوايي راحت تر شده گفت: برگزاري همايش حاميان نسخ خطي يكي از حركت هايي است كه نتيجه آن فضليت جويي و فضليت خواهي است.
او افزود: اي كاش اصحاب سياسي و اقتصادي نيز سال و ماهي را براي زيستن در محيط فرهنگي اختصاص مي دادند و لذت زندگي در اين حوزه را درك مي كردند. امروزه فرهنگ بن مايه همه فضليت ها است و مسير توسعه بدون فرهنگ ميسر نمي شود. صالحي با بيان اين مطلب كه حوزه نسخه هاي خطي فاقد تخصص است، تصريح كرد: مجموعه تلاش كساني كه در برگزاري همايش حاميان نسخ خطي در اين سال ها زحمت كشيده اند در جهت هويت بخشي به جامعه و نظام جمهوري اسلامي ايران بوده و زمينه اي را براي رابطه حوزه تمدن و فرهنگ ايراني و منابع خطي بوجود آورده است.
او با بيان اين مطلب كه حاميان نسخ خطي را بايد حامي هويت ايراني و اسلامي بدانيم يادآور شد: هويت آن ارزش بنياديني است كه به وجود آن افتخار مي كنيم و نبود آن موجب خسران مي شود. زبان و خط فارسي، قام دانشمندان و فرهيختگانمان و حاملان فرهنگ ما بخشي از هويت ملي ما محسوب مي شوند. او در ادامه حفاظت و مرمت و خريداري نسخه هاي خطي را يكي از برنامه هاي هشتگانه كتابخانه ملي عنوان كرد و گفت: در كتابخانه ملي برنامه منسجمي براي تجهيز اين بخش داريم و قصد داريم ظرفيت هاي اين بخش را افزايش دهيم. امروزه بخش عظيمي از نسخه هاي خطي ايراني و اسلامي در شبه قاره پراكنده است، بخش ديگر اين آثار در ميان خانواده هاي ايراني پراكنده است تلاش داريم كه اين آثار ارزشمند را خريداري كنيم تا هم از خطر نابودي آن ها جلوگيري كنيم و هم زمينه تجهيز بخش نسخه هاي كتابخانه ملي را فراهم كنيم.
به گفته صالحي اميري، نسخ خطي ميراث شرافت و هويت فرهنگ و اخلاق ما هستند و ما بايد اين ميراث را حفظ و نگهداري كنيم و آن را به نسل هاي آتي منتقل كنيم.

بايد به شأن انسان ها احترام بگذاريم
دكتر نجف قلي حبيبي، دبير علمي همايش حاميان نسخه هاي خطي با پاسداشت مقام عزيزالله عطاردي گفت: كرامت انساني ذاتي و اكتسابي است و ما بايد به شان انسان ها احترام بگذاريم و برگزاري همايش هايي از اين دست فرصت مغتنمي است كه از كرامت اكتسابي افراد قدرداني كنيم.
او با اشاره به اهميت هويت ملي گفت: يكي از رمزهاي وحدت جامعه بهاء دان به عناصر هويتي است و هنرمندان و پژوهشگران در هويت سازي سهم بسزايي را ايفاء مي كنند. وقتي از سوي يونسكو اعلام شد كه سال 2012 و 2013 بزرگداشت هزاره تاليف قانون ابن سينا است ما ايراني ها در گوشه گوشه جهان وجودمان شادمان شد.

به گفته حبيبي دولت جمهوري اسلامي ايران بايد تلاش كند كه از مقام بزرگاني كه هويت ما را ساخته اند تجليل شود. در ايران كم نيسنتد بزرگاني كه با وجود فقر مادي هيچ گاه دست از تلاش هاي خود براي آموختن و آموزش دادن دست نكشيدند. مثلا فارابي آن قدر فقير بود كه توان مالي براي خريدن شمع را نداشت او براي اين كه تاليفاتش را بنويسد شب ها از نور چراغ هاي نگهباني استفاده مي كرد.
او در ادامه از خدمات تمام كساني كه در خلق يك كتاب سهم دارند تجليل كرد و گفت: با توجه به اين كه تصيحح يك نسخه كاري زمان بر است پيشنهاد مي كنم همايش حاميان نسخ خطي هر دو سال يك بار برگزار شود تا شتاب زدگي در كار محققان و پژوهشگران صورت نگيرد. در پايان چهاردهمين آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي از 68 تلاش گر اين عرصه قدرداني شد.   6060

کلید واژه ها: سازمان اسناد و کتابخانه ملی - نسخ خطی -




دوشنبه 8 دی 1393 - 20:23:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن