تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804524786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت اقتصادي وقف، علمي تعريف شود/ نگاه کلان به سرمايه وقف نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ دي ۱۳۹۳ (۱۲:۰ب.ظ)
رئيس سازمان اوقاف: مديريت اقتصادي وقف، علمي تعريف شود/ نگاه کلان به سرمايه وقف نداريم رئيس سازمان اوقاف گفت: براي احياي فرهنگ وقف و مديريت اقتصادي آن بايد نخست در راستاي وقف و اقتصاد تئوري و نظريه پردازي شود و به دنبال اين مسئله راهکارهاي عملي براي سازمان وقف نوشته شود.
به گزارش خبرگزاري موج، حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه کشور در دومين همايش وقف و اقتصاد با ابراز خرسندي از اين موضوع که موهبتي همچون وقف آرام آرام در جامعه ترويج و تبيين مي شود، گفت: زماني دانشگاه ها و برخي از نهادها و حوزه هاي علميه از گفتن مباحثي پيرامون وقف خجالت مي کشيدند چون در دوره هاي قبل به ويژه در دوره طاغوت و پهلوي به اين مسئله بي مهري و منفي بافي شده بود و اين ذهنيت را ايجاد کرده بودند که وقف چيز بدي است، اما؛ اکنون آرام آرام وقف که يکي از احکام الهي و در ابعاد مختلف نجاتبخش است در جامعه ترويج مي شود، اما؛ با اين وجود کافي نيست.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: اگر بخش اقتصادي وقف به درستي و به شکل علمي مديريت و احيا شود، کاهش فاصله طبقاتي مهر و محبت و ايثار نيز در جامعه محقق خواهد شد.
وي افزود: آرزوي ما اين است که صاحب نظران و اساتيد حوزه و دانشگاه با افتخار به موضوع وقف و پيوند آن با اقصاد، جامعه، اخلاق، دين، فرهنگ و سياست بپردازند، يادمان باشد بخش عمده وقف بعد سياسي آن است، چرا که در زمان هاي گذشته عزاداري براي سيدالشهدا (ع) را ممنوع اعلام کردند، اما؛ واقفاني بودند که با وقف براي سيدالشهدا (ع) آن را زنده نگاه داشتند، در دوره هاي مختلف داريخ کشورمان به خاطر حکومت ناصالحان، فاسدان و ظالمان از نقش عمومي وقف کاسته شد و کم کم داشت به فراموشي سپرده مي شد.
اکنون بايد به اين تجربه موفق تاريخي باز گرديم. چرا که ابعاد تمدن سازي و فرهنگ آفرين اين سنت نيکو بسيار زياد است به عنوان مثال وجود و ثبت موقوفاتي از 11 قرن پيش نشان از اين ميراث فرهنگي ما دارد که مي توان با بازگشت و ترويج آن جامعه را اداره کرد.
رئيس سازمان اوقاف در بخش ديگري از سخنان خود تاکيد کرد: پيچيده ترين قسمت وقف بخش اقتصادي آن است و اين ضرورت احساس مي شود که اقتصاد وقف احيا و مديريت بشود، اين موضوع باعث کاهش فاصله طبقاتي و برقراري مهر و محبت و دلسوزي ميان آحاد مختلف جامعه خواهند شد، در همين راستا 200 شاخصه براي بهره وري اقتصادي موقوفات معرفي شده است. که هفتاد مورد آن به تاييد رسيده است.
حجت اسلام والمسلمين محمدي يادآور شد: ما براي پردازش بهتر اين شاخصه ها دو مولفه را بايد در نظر بگيريم نخست آنکه در راستاي وقف و اقتصاد تئوري و نظريه پردازي شود و به دنبال اين مسئله راهکارهاي عملي براي سازمان نوشته شود تا قابل اجرا باشد، مسئله ديگر نگاه کلان به وقف است چرا که متاسفانه نسبت به سرمايه وقف نگاه کلان نداريم.
وي با ارائه آماري توضيح داد: 40 دانشگاه وقفي، حدود 1400 مدرسه آموزش و پرورش وقفي بين 400 تا 500 مرکز درماني وقفي در کشور به ثبت رسيده است، اما؛ متاسفانه در جايي بيان نمي شود چرا که احساس مي شود ممکن است در مديريت اين مراکز حال مردم را رعايت نکنند، که اين تصوري نادرست است. يادمان باشد وقف سرمايه اي الهي است و متولي آن شخص حقوقي نيست که بتوان آن را دخل و تصرف کرد، در همين راستا کساني توقع دارند که موقوفات واگذار شوند، اما؛ در صورت اينکار منافع عمومي جامعه آسيب خواهد ديد.
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف در امور خيريه با اشاره به سه تحول در مديريت اقتصادي وقف گفت: بايد مباحث مرتبط با وقف به صورت علمي تعريف شود و در توليت موقوفات علاوه برعدالت، کفايت افراد نيز درنظر گرفته شود. همچنين براساس آيات قرآن توجه به عدل و احسان هم يکي از مولفه هاي مهم در وقف است در همين راستا بايد يادمان باشد که از چندمديريتي پرهيز کنيم.
وي در پايان گفت ترويج وقف گروهي و اشتراکي، شناسايي نيازهاي اساسي جامعه در سه بخش فرهنگ، اقتصاد و علم و فناوري برنامه ريزي براي بازده اقتصادي رقبات نيز از جمله نکاتي است که بايد در وقف و اقتصاد مورد توجه قرار بگيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن