تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830650202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا پیامبر رحمت شمشیر به دست می گیرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا پیامبر رحمت شمشیر به دست می گیرد؟
پیامبر
گاهی می پرسند چرا پیامبری که خدا او را رحمة للعالمین1 می نامد شمشیر به دست می گیرد؛ راهی میدان جنگ شده و به قتال می پردازد؟ و یا در داخل جامعه اسلامی حد جاری کرده؛ شلاق می زند و گاهی هم اعدام می کند؟! پاسخاین سوال برای کسانی ایجاد می شود که از اساسنامه تبلیغی پیامبران بی اطلاعند. در این اساسنامه هر کس که مامور ابلاغ پیام الهی می شود دو وظیفه دارد اول اینکه تلاش کند تا پیام خدا بی کم و کاست به مردم برسد و دوم اینکه با موانع رسالت یعنی هر آنچه که نمی گذارد پیام الهی به مردم برسد برخورد کرده و آنها را برطرف سازد. هر پیامبری به مانند باغبانی دلسوز مسئول رساندن زلال وحی از سرچشمه هستی به جانهای تشنه مردم است و اگر دید سنگی در بین راه، نه خود آب می خورد و نه می گذارد آب به دیگران برسد بر او لازم است تا با بیل و کلنگی آن را از جا کنده و مانع را از سر راه بردارد. بر این اساس هر پیامبری دو وظیفه دارد: یکی این که وحی را برساند و در جهت برقراری حکومت عدل الهی از هیچ تلاشی دریغ نورزد و دیگر آنکه موانع حرکت را از سر راه بردارد. هر یک از این دو کار، ابزار مخصوص به خود را دارد که پیامبران به آن مجهز بودند. قرآن کریم در مقام اشاره به این مطلب می فرماید:لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ 2در این آیه كه از پرمحتواترین آیات قرآن است خداوند متعال برنامه پیامبران خود را دقیقا بیان مى‏كند و مى‏فرماید: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم (لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ) و با آنها كتاب آسمانى و میزان نیز فرو فرستادیم (وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِیزانَ) تا مردم به عدل و داد، قیام كنند (لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ).رسول اکرم صلی الله علیه و آله به یک دست نور داشت و به دست دیگر شمشیر. با نور عالمی را روشن کرد و با شمشیر از آن نور محافظت کرد یعنی هر کس نور بخواهد چهره رحمت آن حضرت را زیارت می کند و آن کس که بخواهد این نور را خاموش کند غضب شمشیرش در انتظار اوست«بینات» معناى گسترده‏اى دارد و شامل دلایل عقلى و معجزاتی مى‏شود كه رسولان الهى به آن مجهز بودند. منظور از «كتاب»، همان كتب آسمانى است و «میزان» هم یعنى چیزى كه تمام اعمال انسانها را مى‏توان با آن سنجید و آن احكام و قوانین الهی ست كه معیار سنجش نیكیها و بدیها، ارزشها و ضد ارزشها است.اینها وسایلی اند که پیامبران الهی برای عملی کردن مأموریت خود به آن مجهز بودند.ولى از آنجا كه در یك جامعه انسانى هر قدر سطح اخلاق و اعتقاد و تقوا بالا باشد باز هم افرادى پیدا مى‏شوند كه دست به طغیان و سرکشی زده و از راههای گوناگون مانع اجراى قوانین و برنامه های حیات بخش الهی می شوند لذا در ادامه آیه مى‏فرماید: وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ؛ ما آهن را نازل كردیم كه در آن قوت شدیدى است.«بأس» در لغت به معنى شدت، قوت و قدرت است و به مبارزه و جنگ نیز «بأس» گفته مى‏شود. از این رو بعضى از مفسرین آن را به معنى وسایل جنگى اعم از دفاعى و تهاجمى تفسیر كرده‏اند. امیر مؤمنان على علیه السلام در تفسیر «بأس شدید» با اشاره به مصادیق آن فرمود: یَعْنِی السِّلَاحَ وَ غَیْرَ ذَلِكَ 3؛ منظور اسلحه و غیر آن است.آرى تجهیزات سه‏گانه انبیاء الهى وقتى مى‏توانند کارایی مناسب داشته باشند كه از ضمانت اجرایى «آهن» و «بأس شدید» نیز برخوردار باشند.4 نمونه های قرآنی این بحثابراهیم علیه السلام در راستای انجام رسالتی که بر عهده دارد اول در برابر نمرود5 و غیر نمرود6 برهان اقامه می کند؛ دلیل می آورد و دلیل می خواهد اما وقتی که دید عده ای نه تنها تأثیر نمی پذیرند بلکه با سرسختی قصد ترویج بت پرستی و خاموش کردن نور توحید را دارند دست به تبر می شود.7هر پیامبری به مانند باغبانی دلسوز مسئول رساندن زلال وحی از سرچشمه هستی به جانهای تشنه مردم است و اگر دید سنگی در بین راه، نه خود آب می خورد و نه می گذارد آب به دیگران برسد بر او لازم است تا با بیل و کلنگی آن را از جا کنده و مانع را از سر راه بردارد
وحی
جریان موسی علیه السلام نیز چنین است. ابتدا سخن می گوید؛ دعوت می کند؛ برهان اقامه کرده و معجزه نشان می دهد اما زمانی که با لجاجت فرعونیان مواجه می شود8 و می بیند که چگونه قصد دارند بنی اسرائیل را تحت استعمار فرهنگی خود نگه داشته و مانع از دستیابی آنان به نور وحی شوند، به اذن خدا دست به عصا برده و با آن معجزه ای خلق می کند که نتیجه آن شکست فرعونیان و عقب نشینی آنهاست.9رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز وضعیتی مشابه داشتند. آن حضرت دوره اول رسالت خود را که سیزده سال به طول انجامید فقط دعوت کرد و در برابر منکران و مزاحمان فقط مامور به صبر بود.10 در این دوره ایشان هیچ اقدام عملی در جهت رفع این موانع نکردند و تنها صبر و گذشت پیشه کردند.اما در دوره دوم که اسلام صاحب جایگاه اجتماعی و قدرت نظامی شد برخورد با مزاحمان و برداشتن موانع رسالت جزء برنامه های عملی آن حضرت قرار گرفت.11اگر می بینیم آن حضرت دست به شمشیر می برد، سپاه تشکیل می دهد و در میدان نبرد، دشمنان را تار و مار می کند از آن جهت است که وظیفه دارد کسانی را که نمی گذارند ندای توحید و خداپرستی به گوش دیگران برسد و با استقرار نظام عدل الهی مخالفند از سر راه بردارد.تمام جنگهایی که حضرت در آن شرکت داشت و نیز تمام احکام جزایی که اجرا کرد و مانند آن، همه و همه از این جهتی است که بیان شد و الا اگر کسی ایمان نمی آورد و در جریان حرکت رسالت الهی هم مانع تراشی نمی کرد قطعا در امان حضرت بود و کسی کاری به او نداشت؛ چرا که این دستور اسلام است.12 خلاصهرسول اکرم صلی الله علیه و آله به یک دست نور داشت و به دست دیگر شمشیر. با نور عالمی را روشن کرد و با شمشیر از آن نور محافظت کرد یعنی هر کس نور بخواهد چهره رحمت آن حضرت را زیارت می کند و آن کس که بخواهد این نور را خاموش کند غضب شمشیرش در انتظار اوست.نوشته امید پیشگر – گروه دین و اندیشه تبیان1- انبیاء (علیهم السلام) / 1072- حدید /253- التوحید، ص 264- ر.ک. تفسیر نمونه، ج‏23، ص 374-3705- بقره/ 2586- انبیاء (علیهم السلام) / 527- همان/ 588- نازعات/ 17- 249- به تفسیر طه /63 به بعد مراجعه شود10- بقره/ 10911- همان/ 191، نساء / 89 و 9112- ممتحنه/ 8 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن