تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819427100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توطئه نفتی فرصتی برای نفت زدایی از اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: توطئه نفتی فرصتی برای نفت زدایی از اقتصاد
کاهش جهانی قیمت نفت که کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان توطئه نفتی نام می برند تهدیدی است که باید به فرصتی برای نفت زدایی از اقتصاد و رونق تولیدات داخلی تبدیل شود.
آفتاب: به گزارش ایرنا، قیمت جهانی نفت از ابتدای امسال تاکنون کاهش چشمگیری داشته و براساس آخرین گزارشات جهانی، قیمت هر بشکه به کمتر از 100 دلار در بازار رسیده و سهم ایران از بازار نفت بین المللی 3.47 درصد ارزیابی شده است.


هرچند سهم ایران در مقایسه با سهم عربستان به میزان 15.11 درصد و سهم روسیه به میزان 13.99 درصد از تولید نفت در بازار جهانی کمتر است اما بی تردید این کاهش قیمت در اقتصاد کشور تاثیر دارد.


کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی خراسان رضوی معتقدند که کاهش قیمت جهانی نفت توطئه استکبار برای تحت فشار قرار دادن ایران افزون بر تحریم های بی رحمانه بین المللی است لذا باید از این فرصت سود جست و تولید داخل را رونق بخشید.


رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت احیای نهضت کارآفرینی و توسعه صادرات غیرنفتی؛ کاهش شدید قیمت نفت را بهترین فرصت برای تحقق رهایی از اقتصاد تک محصولی به عنوان راهبردی خردمندانه اعلام کرد.


"سید حسن حسینی" گفت: در جمهوری اسلامی همانند اغلب کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت، درآمدهای نفت خام صادراتی به عنوان ابزاری برای دولتی تر شدن هر چه بیشتر اقتصاد و در نتیجه وسیله ای برای ناکارآمد کردن کل ساختار اقتصادی عمل کرده است از این رو باید این حقیقت را پذیرفت اقتصاد تک پایه ای نمی تواند دوام آورد.


وی بیان کرد: نگاهی به برخی کشورها مانند کره جنوبی، تایوان، سنگاپور و هنگ کنگ و برخی جوامع دیگر که فاقد منابع طبیعی فراوان هستند، نشان می دهد که این کشورها با مدیریت و برنامه ریزی و دارا بودن نهادهای اقتصادی کارآمد توانسته اند به کشورهای صنعتی تبدیل شوند.


وی گفت: جالب این است که سهم صادرات صنعتی مجموع کشورهای نامبرده 13 درصد از کل صادرات در جهان می باشد که بدون شک توسعه و شکوفایی صنعتی آنها محصول فروش نفت نبوده وبا داشتن الگوهای توسعه و پیاده کردن آنها موفق شده اند به این مقام در اقتصاد جهانی برسند.


حسینی گفت: در این راستا تجربه های جهانی نشان می دهد یکی از معیارهای رسیدن به یک جامعه کارآفرین رشد فعالیتهای گروهی با نهضت کارآفرینی است؛ از این رو به نظر می رسد یکی از ساختارهای مناسب برای توسعه اقتصادی و رهایی از خام فروشی و اقتصاد متکی به نفت، توجه به ظرفیتهای عظیم داخلی است.


رئیس خانه صنعت خراسان رضوی تصریح کرد: واقعیت این است چنانچه کارآفرینی به عنوان یک اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی در نظر گرفته شود می تواند همگام با سیاستهای دولت در بهبود شرایط زندگی، کار، تولید و ارتقای درآمد و وضعیت اجتماعی مردم موثر باشد.


وی افزود: همچنین کارآفرینی باعث می شود وضعیت صادرات و تولیدات داخلی بهتر شود و کالای ایرانی که با ارتقا در کمیت و کیفیت تولید شده مجالی برای حضور در بازارهای داخلی و بین المللی بیابد.


حسینی گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران نیازمند اتخاذ سیاستهای مبتنی بر بالا بودن قدرت رقابت، بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری توام با اصلاح ساختار اقتصادی است.


وی تاکید کرد: بدون تردید با ادامه وضعیت کنونی اقتصاد ایران، احیای نهضت کارآفرینی مهیا نخواهد شد زیرا با وجود توانمندیهای بالا و فراوان در بخشهای صنعت، تولید و کشاورزی تاکنون نتوانسته ایم هنر استفاده از مزیت های ذاتی اقتصاد ایران را به نحو شایسته نشان بدهیم.


حسینی گفت: در حالی در دهه پیشرفت و توسعه بسر می بریم که کشور برای رسیدن به اهداف متعالی نیازمند ایجاد تحول بنیادین در ساختار اقتصادی است، به گونه ای که برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اتخاذ سیاستهای افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی هستیم. 


وی تاکید کرد: در این مسیر لازم است در فرهنگ عمومی کشور اصلاحاتی انجام گیرد؛ باید تولید و کار در باور عمومی جامعه به یک ارزش تبدیل شده و بیکاری به عنوان یک عیب تلقی شود.


وی افزود: تهدید ناشی از توطئه سیاسی کاهش قیمت نفت نیز ایجاب می کند که یکبار دیگر با پی ریزی یک مقاومت ملی این تهدید را به یک فرصت تاریخی برای سازندگی اقتصاد داخلی و خوداتکایی مبدل سازیم.


*کاهش قیمت نفت فرصتی مغتنم برای تحول در تولید است


رئیس انجمن صنعت ماشین سازی خراسان رضوی نیز گفت: کاهش قیمت نفت را به فال نیک می گیریم زیرا می تواند فرصتی مغتنم برای درون سازی و تحول در بخش تولید کشور باشد.


"محسن شرکا" افزود: دولت باید در اسرع وقت در قوانین بخش تولید بازنگری داشته باشد و از شعارزدگی خلاصی یابد، قوانینی که مانعی در مسیر رونق تولید هستند را حذف و همه قوانین در جهت حمایت از تولید را اصلاح یا قوانین جدید وضع نماید.


وی تاکید کرد: باید نظام مالیاتی و نظام فاسد و پوسیده بانکی در جهت حمایت از تولید اصلاح شود و بخش تولید به معنای عام کلمه مورد حمایت قرار گیرد.


شرکا بیان کرد: کاهش نرخ نفت بهترین فرصت است تا بتوان بازنگری و برنامه ریزی اساسی در بخش تولید کشور به لحاظ فرهنگی و اقتصادی داشت.


این فعال اقتصادی با تاکید بر فرهنگ سازی برای تولید در کشور افزود: ائمه جمعه و جماعات نیز باید در سراسر کشور باید از پشت تریبون ها سیره ائمه اطهار را الگو قرار دهند و درباره حمایت از تولید فرهنگ سازی کنند.


شرکا خاطر نشان کرد: رونق تولید تنها راه عبور کشور از بحران اقتصادی کنونی و رسیدن به قله های شکوفایی اقتصاد است زیرا هر کشوری که امروز جزو کشورهای توسعه یافته قلمداد می شود بدون شک از رونق بخشی به تولید به توسعه یافتگی رسیده است.


وی گفت: مشکل اشتغال کشور با رونق بخش تولید حل می شود زیرا تولید برای کشور ثروت ایجاد می کند، از سوی دیگر هیچ راهی جز اتکا به تولید داخل برای رسیدن به اقتصاد درست وجود ندارد.


دبیر کل سابق خانه صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: برای رونق تولید داخل باید عزم و اراده ملی پای کار باشد زیرا تجربه انقلاب اسلامی ثابت کرده هر زمان که اراده ملی در کار بوده کشور به شکوفایی رسیده است.


شرکا اظهار کرد: قوانین باید اصلاح و از راهبردهای رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سالها و اقتصاد مقاومتی بهره گرفته شود.


وی در خصوص عملکرد دولت در حوزه اقتصاد گفت: دولت طی دو سال اخیر برای نظم بخشی به اقتصاد کشور از نظر مالی موفق عمل کرده که این موفقیت در کاهش نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی نمود یافته است.


رییس انجمن صنعت ماشین سازی خراسان رضوی گفت: اگر رشد اقتصادی و کاهش تورم در بین مردم احساس نشود، کار بسیار دشوار می شود که مصداق عینی آن افزایش حجم سبد کالای مورد نیاز مردم است.


وی افزایش نقدینگی در کشور را از معضلات بخش اقتصاد عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده بخش کشاورزی پایین است و ظرفیت تولید در بخش صنعت افزایش نداشته و لذا هنوز موفق نشده ایم از این رکود نسبی در اقتصاد خارج شویم.


وی بیان کرد: اکنون دولت روزانه یکهزار و 500 میلیارد ریال یارانه نقدی به مردم می دهد در حالی که یارانه نقدی و غیرنقدی متعلق به افراد مستضعف است و باید در اختیار ارگان هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گیرد تا آنها با ساز و کار اجرایی خود افراد نیازمند را شناسایی کنند و یارانه را به آنان اختصاص دهند.


این فعال اقتصادی گفت: مشکلات بسیاری از سالهای گذشته به این دولت ارث رسیده که قابل درک است اما باید با عزم ملی و در اولویت قرار دادن راهبردهای اقتصاد مقاومتی از توطئه نفتی برای رونق تولید داخل بهره گرفت.


*کاهش قیمت نفت بهترین فرصت برای جبران عقب ماندگیهای اقتصادی است


یکی کارشناس دیگر حوزه اقتصاد در خراسان رضوی نیز گفت: کاهش قیمت جهانی نفت بهترین فرصت برای دولت به منظور جبران عقب ماندگیهای اقتصادی است.


"رضا نوفرستی" افزود: وابستگی های شدید به درآمدهای نفتی در چند سال اخیر لطمات بسیاری به بخش تولید وارد کرده که اکنون فرصت احیای این بخش فراهم شده است.


وی بیان کرد: رکود اقتصادی در کشور حاکم شده و دولت تنها می تواند با رونق تولید در بخش کشاورزی و صنعت از این رکود خارج شود.


وی اظهار کرد: بخش کشاورزی و صنعت کشور از عدم حمایت کافی دولت رنج می برند؛ بخش صنعت با کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و ابزار حمایتی برای رفع این کمبود اعمال نشده است.


وی با بیان اینکه بخش تولید برای رونق خود نیازمند نقدینگی است، افزود: در تمام کشورهای جهان بانکها پول مورد نیاز واحدهای تولیدی را با نرخ سود بسیار کم در اختیار آنها قرار می دهند اما در جمهوری اسلامی تسهیلات بانکی به میزان کم و با نرخ سود بالا به واحدهای تولیدی عرضه می شود که به هیچ وجه کفاف نیازهای آنها را نمی دهد.


دبیر انجمن کنترل کیفیت صنایع خراسان رضوی گفت: وقتی تسهیلات با نرخ سود 24 درصد به واحدهای تولیدی عرضه می شود و بوروکراسی اداری و قوانین پیچیده بیمه تامین اجتماعی، گمرک و دارایی امان تولیدکنندگان را بریده ، کدام سرمایه گذار حاضر است این تسهیلات را دریافت و تولید را رونق دهد.


وی بیان کرد: در شرایطی که بودجه سال 1394 در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است باید از این فرصت برای حمایت از بخش تولید سود جست و از وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی کم کرد.


* نفت زدایی از اقتصاد رونق کارآفرینی را در کشور رقم می زند


عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اشتغال حاصل رونق تولید است لذا نفت زدایی از اقتصاد کشور موجب رونق کارآفرینی و اشتغالزایی می شود.


"جواد باقری" افزود: سالها کارشناسان اقتصادی و مدیران نسبت به عواقب اتکای به نفت و فراموش کردن تولید داخل هشدار می دادند و گمانه زنی ها نشان می داد که روزی کشور با تحریم نفتی یا کاهش قیمت نفت یا تمام شدن ذخایر نفتی مواجه می شود.


وی تاکید کرد: باید در این سالها به جای خام فروشی نفت و مواد معدنی، وارد کردن ارز و واردات لجام گسیخته کالا به تولید داخل می پرداختیم و با فرهنگ سازی و حمایت از تولیدکنندگان، به جای اسارت در برندهای بیگانگان، متکی به تولیدات خود می شدیم.


باقری گفت: اکنون با کاهش قیمت نفت ناخواسته فرصت خودسازی و احیای تولید داخل برای کشور فراهم شده تا هم بخش خصوصی و هم سیاستگذاران به یک اتفاق نظر در این زمینه برسند و این تهدید را به یک فرصت طلایی تبدیل کنند.


وی افزود: با تبدیل این فرصت به تهدید می توان روی مزیتهای تولید داخل تمرکز کرد، از خام فروشی رهایی یافت، با ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید ناخالص ملی به رشد اقتصادی قابل قبولی رسید و اشتغال را توسعه داد.


این فعال اقتصادی گفت: اشتغال حاصل تولید است و اگر بنا باشد فقط برای اشتغالزایی برنامه ریزی کرد الزاما به ارزش افزوده تولید دست نمی یابیم.


وی ادامه داد: اگر برای تولید با ارزش افزوده بالا برنامه ریزی کنیم به اشتغال پایدار و ارتقای صنعتی مطلوب می رسیم، به ارزش افزوده منطقی در تولیدات دست می یابیم و تولیدات داخل کشور در عرصه بین المللی رقابت پذیر می شود.


وی بیان کرد: باید به این باور ملی برسیم که درآمد ارزی کفاف هزینه های یک کشور 70 میلیونی پرمصرف را نمی دهد و باید متکی به ظرفیتها و توانمندیهای خود بود.


وی اظهار کرد: در این برهه از زمان نقش بخش خصوصی حساس و تاریخی است به شرطی که نظام حاکمیتی به طور کلی وظیفه خود را بپذیرد و به معنای واقعی از تولید حمایت کند.




تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن