واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
چهرههای رنسانی در پس نقاشیهای مچاله شده یک نقاش
شناسهٔ خبر: 2450745 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
«دوره چهارم مچاله ها»، تكنيك نقاشانه محمد حمزه است که چهره هاى رنسانسى را دستمايه کارش قرار داده و از منظرى زيبايى شناختى، شكوه آن روزگار را از پس ترک های برآمده از گذر زمان روایت می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، «دوره چهارم مچاله ها»، تكنيك نقاشانه خاص محمد حمزه است که اين روزها روی ديوار گالرى اثر به تماشاست. اين بار چهره هاى رنسانسى مانند موناليزا و ... دستمايه اين نقاش است كه از منظرى زيبايى شناختى، شكوه و جلال آن روزگاران را از پس چين و چروك و ترك هاى بر آمده از گذر زمان روايت مى كند. اين چهره ها مچاله شده اند، خاك زمانه برداشته اند اما اصالتشان مويى برنداشته است. محمد حمزه درباره وجه تمایز «دوره چهارم مچاله ها» با دوره های قبلی آن بیان کرد: ساختار مچاله ها تفاوت کرده است. در دوره چهارم وارد جزییات شده ام و آنها را هم مچاله کرده ام اما در دوره های قبلی، آثارم کلی تر مچاله می شد و دفرماسیون در آن بیشتر اتفاق می افتاد.او افزود: در دوره چهارم قصدم از بوجود آوردن مچاله ها خلق دفرماسیون نیست. این مچالگی ها، تکه تکه شدن ها ، خیلی ظریف اتفاق افتاده است، در واقع ، جهان بیرونی ام را این گونه می بینم و نمی خواهم دفرماسیونی بوجود آورم. به همین دلیل سعی می کنم مچاله های جدیدم خیلی واقعی تر باشند.او درباره انتخاب چهره هاى رنسانى توضیح داد: نقاش به دنبال ایده برای نقاشی نیست بلکه تنها یک بهانه لازم دارد تا نقاشی اش را شروع کند. مانند منظره ای زیبا می ماند که وقتی آن را می بینى شروع به نقاشی کردن مى كنى. من هم پرتره های تاریخی رنسانسى را مانند یک منظره زیبا نگاه کردم، زیبایی آنها مرا جذب کرد و آنها را به تصویر کشیدم.حمزه اضافه کرد: من به دوره رنسانس نگاه کردم و زیبایی تایید شده ای را که در طی این تاریخ اتفاق افتاده، دوباره به روایت خودم نقاشی کردم، هیچ یک از این پرتره ها کپی نیستند و همه افرادی هستند که توسط نقاشان معروفی چون داوینچی، رافائل و ... به تصویر کشیده شده اند.
حمزه با مچاله کردن این پرتره ها به جای آنکه آنها را مخدوش کرده يا از بین ببرد، به آنها زندگی نوينى بخشيده است و آنها را از پس ساليان دراز نمایان تر كرده است. او معتقد است: چین و چروک ها در این آثار تداعی کننده زمان است. این چین چروکی است که علاوه بر صورت آدم ها می توان آنها را در ابنیه تاریخی هم مشاهده کرد. چین و چروک ها بر روی صورت انسان ها ممکن است آنها را پیر نشان دهد اما زیبایی شان را از بین نمی برد، فطرتشان را تغییر نمی دهد و حتی پخته تر می شوند. در واقع چروک ها نشانه مرگ ، نابودی و نیستی نیست بلکه عین زندگی است. زندگی که پر از چین و چروک است اما همچنان زیباست.این آثار با تکنیک اکریلیک روی کاغذ روی بوم ارائه شده اند، این تکنیک در زمره مهم ترین خصوصیت این تابلوها به شمار می آید که مخاطبان را هنگام بازدید از آثار به خود جلب می کند، وی درباره تکنیک بکار گرفته شده در این آثار گفت: نقاشی های بسیار بزرگ روی کاغذ را با مچاله کردن به هم می رسانم و به آن هویت می دهم و آنها را روی بوم می چسبانم. در واقع من از مچاله کردن به عنوان یک مدیا استفاده می کنم و با مچاله کردن طراحی می کنم. هنگامی که اکریلیک را روی کاغذ کار می کنید بعد از خشک شدن تبدیل به پلاستیک می شود بنابراین باید مرحله مچاله شدن آن با ظرافت خاص و با صبر و حوصله بسيار زياد انجام شود.امید روحانی بازیگر و منتقد هنری در كاتالوگ نمايشگاه درباره اين آثار نوشته است: «این پرتره ها، اشراف و زیبارویان و نخبگان عصر رنسانس که با شکوه و وقار از پس قرن ها به ما فخر می فروشند ، از جهان خود جدا شده اند تا زیبایی و جلال شان در پس زمینه ای بی مکان و بی زمان، تنها بمثابه اوج فردیت شان و کمال زیبایی و جبروت شان بدرخشد. این نمایش بی واسطه کمال و شكوه است. اما ذهنیتی، نه آکنده از غیظ و خشم و نه فقط از تشویش سالیان تلخی زیست و تنفس در هوای مسموم که در کنترل شدگی آگاهانه غیظ و تشویش برآمده از آگاهی و پختگى مدرنیسم با دقتی وسواس گونه همه زیبایی و وقار و جلال شان را در چینشی جدید ، در سبعیتی آمیخته به شیطنت و هزل حفظ کرده است. از فردیت و ابهت شان آشنایی زدایی کرده است. بر آن نه فقط مهر تایید زده که عظمت و کمال شان و فردیت شان را موکد کرده است. این تنها زیباشناسی مبتنی بر خلق یا جست و جوی زشتی نیست. او از پس زشت کردن ظاهری این کمال زیبایی به زیبایی شناسی جدیدی رسیده است....»محمد حمزه متولد ١٣٤٢ تهران است و اين دوازدهمين نمايش افرادى آثار او و دومين حضور متوالى اش در نگارخانه اثر است. پيش از اين، آثار او در قالب نمايشگاه هاى گروهى در موزه هنرهاى معاصر تهران و گالرى هايى در نيويورك ، آلمان و ... روى ديوار رفته است.«دوره چهارم از مجموعه مچاله ها» تا ٢٦ دى ماه ٩٣ در نگارخانه اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروى خانه هنرمندان، پلاک ١۶ دایر است و علاقه مندان مىتوانند یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ١١ تا ٢٠ و جمعههاى غیرافتتاحیه ١۶ تا ٢٠ (اثر شنبهها تعطیل است) از این آثار دیدن کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]