تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813052032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراقب هواي آلوده درون خودرو باشيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ دي ۱۳۹۳ (۳:۲۷ق.ظ)
خودمراقبتي و تاثير کاهش آلودگي هوا بر سلامت؛ مراقب هواي آلوده درون خودرو باشيد خطراتي که بر اثر آلودگي هوا در يک محيط باز شما را تهديد مي‌کند، در محيط داخل خودرو نيز وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، آلودگي هواي درون خودرو، يک مشکل بي‌سر و صدا و نامرئي است. ممکن است تصور کنيد درون خودرو، در برابر تمام خطرهايي که در محيط خارج وجود دارد، ايمن است اما اين تصور فاصله زيادي تا حقيقت دارد؛ به‌ ويژه هنگامي که در مورد آلودگي هوا صحبت مي‎کنيم. بسياري از افراد، ساعات زيادي از روز را در خودروهاي خود مي‌گذرانند، غافل از اين که در حال استنشاق هوايي آلوده‌تر از هواي محيط خارج هستند.
آلودگي درون خودرو، با استانداردهاي معمول براي اندازه‌گيري آلودگي هوا، مورد سنجش قرار نمي‌گيرد و هيچ معيار ويژه‌اي نيز براي سنجش اين آلودگي تعيين نشده است.
حتي زماني که گزارش سنجش آلودگي هواي خارج از خودرو، وضعيت هوا را سبز و بي‌خطر نشان مي‌دهد، ممکن است کيفيت هواي درون آن قرمز باشد. به عبارت ديگر، هواي درون به مراتب آلوده‌تر از هواي خارج از خودرو است.
دودي که از اگزوز موتورهاي بنزيني و ديزيلي خارج مي‌شود، عامل اصلي آلوده‌سازي هواست، چرا که شامل ترکيبات ارگانيک فرار است. ترکيباتي از قبيل بنزين، مواد قابل اشتعال، مواد سرطان‌زا، مونوکسيدکربن (که باعث کاهش اکسيژن‌رساني خون به سلول‌ها مي‌شود) و مواد ريزي که ريه‌ها را مسدود مي‌کنند و مي‌توانند باعث کاهش طول عمر شوند، در لوله اگزوز وجود دارد.
گوگردي که در هواي درون خودرو يافت مي‌شود، بسيار غليظ ‌تر از گوگرد موجود در محيط بيرون است، اما غلظت ذرات فلزي معلق در هوا، مانند کروم و مس در هواي داخل و خارج خودرو، همسان است.
حتي اگر هنگام رانندگي نيز شيشه‌هاي خودرو را بالا بکشيد، کمکي به بهبود هواي داخل خودرو نکرده‌ايد، چرا که سيستم تهويه هواي بيشتر وسايل نقليه، آلودگي هواي محيط خارج را که از درزهاي مختلف وارد خودرو مي‌شود، تصفيه نمي‌کند. ضمن آن که مدخل هواکش بسياري از خودروهاي سواري، در نزديکي زمين تعبيه شده است و اين مکان تقريبا همان جايي است که لوله اگزوز قرار دارد.

راهکارهايي براي تنفس هواي سالم تر در داخل خودرو
موارد زير مي‌توانند در کاهش آلودگي درون خودرو، موثر باشند:
- تا جايي که مي‌توانيد دفعات رانندگي و استفاده از خودروهاي شخصي را کاهش دهيد.
- از رانندگي در ساعت‌هاي پر ترافيک و مسيرهاي پر تردد پرهيز کنيد.
- پشت سر ماشين‌هاي سنگيني که باعث آلودگي هوا مي‌شوند، رانندگي نکنيد، از جمله کاميون‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهايي که موتورهاي سوخت ديزلي و وسايل نقليه قديمي دارند.
- بيش از حد به خودرويي که در جلوي شما قرار دارد، نزديک نشويد و فاصله قانوني را رعايت کنيد.
- در صورت امکان اجازه ندهيد خودروي شما ميان خودروهاي ديگري که توليد آلودگي مي‌کنند، محاصره شود.

نکاتي در مورد سيستم تهويه خودرو
در مورد سيستم تهويه خودرو نيز طيفي از نکات هشداردهنده وجود دارد:
فوم‌هاي معطر که به عنوان خوشبو کننده، گاه از آينه جلوي اتومبيل آويزان مي‌شوند، تاثيري بر پاکسازي هوا ندارند و تنها مواد حساسيت‌زا را در هواي داخل خودرو پراکنده مي‌کنند. از بوييدن پاکت دستگاه فيلترکننده هوا نيز به دليل حساسيت‌زا بودن آن خودداري کنيد.
- سيستم تصفيه هوا که معمولا بالاي قاب درها يا سقف‌ خودروها تعبيه مي‌شود، فقط هوايي را که از آن عبور مي‌کند تصفيه مي‌کند، نه تمامي هواي درون خودرو را.
- البته سيستم‌هاي يونيزه‌کننده هوا، با ايجاد مولکول‌هايي که بار الکترونيکي دارند، مي‌توانند به پاک­سازي هواي داخل خودرو کمک کنند.
اين مولکول‌ها به مولکول‌هاي هواي آلوده مي‌چسبند و سپس به سطح فيلتر جذب مي‌شوند؛ در نتيجه ذرات آلوده‌کننده موجود در هوا کاهش مي‌يابد. سيستم‌هاي يونيزه‌کننده هوا، طرفداران زيادي دارند، زيرا آن­ها بدون سر و صدا عمل مي‌کنند.
البته اين امر معناي ديگري هم دارد، آن­ها پروانه‌اي ندارند که مولکول‌هاي يونيزه شده را در تمام اتاق خودرو پخش کند. بنابراين سازندگان خودرو ملزم به قرار دادن سيستم يونيزه کردن هوا در نزديک‌ترين مکان نسبت به محل ورود هوا به اتاق خودرو هستند. قرار دادن اين سيستم در نزديکي راه ورود هوا به دستگاه هواکش خودرو، به پخش شدن مولکول‌هاي يونيزه شده در سرتاسر اتاق کمک مي‌کند.
اين نکته نيز حائز اهميت است که اين تصفيه‌کننده‌ها ممکن است با سيستم گيرنده راديويي، ردياب امواج و ديگر تجهيزات الکترونيکي ايجاد تداخل کنند.
براي استفاده بهتر از دستگاه‌هاي يونيزه کردن هوا، سطوح داخلي آن­ها را بايد به ‌صورت دائم تميز کنيد تا آلودگي‌هايي که به آنها جذب شده‌اند، از بين بروند. ضمن اين که وجود يک دستگاه تهويه هوا در قسمت جلوي اتاق خودرو ممکن است کافي نباشد.
سيستم تهويه و گردش هوا عمدتا براي سرنشينان صندلي‌هاي عقب اتومبيل ضعيف‌تر عمل مي‌کنند. اين در حالي است که قسمت عقب خودرو محل نشستن کساني است که بيش از ديگران در برابر آلودگي هواي درون خودرو آسيب‌پذيرند، افرادي مانند کودکان و نوجوانان، سالخوردگان و ناتوانان جسمي.
بنابراين اگر از خودروي خود براي جابه‌جا کردن چنين افرادي استفاده مي‌کنيد، بهتر است سيستم تصفيه هواي ديگري را به قسمت عقب خودروي خود اضافه کنيد.
لازم است بدانيم افراد به آلودگي‌هايي از اين قبيل توجهي نمي‌کنند، اما اين آلودگي‌ها مي‌توانند سلامت ما و عزيزان مان را به راحتي به خطر اندازند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن