تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817125961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثروت واقعي ايران چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ دي ۱۳۹۳ (۱۰:۵ق.ظ)
دنياي اقتصاد: ثروت واقعي ايران چيست؟
به گزارش خبرگزاري موج، «ثروت واقعي ايران چيست؟»عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد است که در آن مي خوانيد؛
نفت از جمله کالاهايي است که نوسان قيمت شديدي دارد. براي مثال در عرض چندماه گذشته قيمت اين کالا حدود 40 درصد کاهش يافته است. متاسفانه از دهه هاي گذشته تاکنون بخش اعظم صادرات کشور ما را اين ماده خام تشکيل مي داده، اما براي خلق ثروت و رشد ماندگار اقتصادي نياز است به سمت توليد و صادرات محصولات پيچيده تر حرکت کنيم. اگر واقعا قصد داريم به قدرت نخست منطقه تبديل شويم و در رديف کشورهاي ثروتمند جاي گيريم، بايد صدور مواد خام و معدني (به اصطلاح خام فروشي) را متوقف ساخته و تمرکز خود را بر توليد محصولات با ارزش افزوده بالا بگذاريم. برخي افکار و انديشه هاي نادرست باعث مي شوند جهان را به گونه اي تفسير کنيم که مانع توسعه يافتگي مي شود.
براي مثال اينکه تصور کرده ايم ايران کشور ثروتمندي است چون منابع طبيعي و مواد خام فراواني دارد و در نتيجه چشمان خود را به روي بسياري از فرصت هاي سودآورتري که در جاهاي ديگر موجود است، بسته ايم.
براي روشن تر شدن مساله کشور کوچک فنلاند را در نظر بگيريم که در شمال اروپا قرار داشته و پوشيده از جنگل است. اگر قرار بود اين کشور تنها به مزيت هاي نسبي که در اقتصاد سنتي اشاره مي شود توجه مي کرد اکنون بايد فقط چوب و الوار و نهايتا کاغذ و اثاثيه چوبي منزل صادر مي کرد، اما جالب است بدانيم که چوب و محصولات چوبي کمتر از 20 درصد کل صادرات اين کشور را تشکيل مي دهد.
برنامه ريزان و سياست گذاران فنلاندي مي دانستند براي بريدن و تکه تکه کردن چوب ها نياز به اره و تبر است پس شروع به توليد اين کالاها و همچنين ماشين آلاتي کردند که اين کالاها را توليد مي کرد. پس از آن اقدام به بازاريابي و فروش اين ماشين آلات در بازارهاي جهاني کردند. مدتي بعد دستگاه هاي برش ساير کالاها را نيز توليد کردند و آنها را به تدريج مکانيزه و اتوماسيون کردند. آنها آنقدر مسير اتوماسيون و ارتقاي تکنولوژي را ادامه دادند و در آن پيشرفت کردند که توانستند به يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان گوشي تلفن همراه (شرکت نوکيا) تبديل شوند. امروزه ماشين آلات گوناگون بيش از 40 درصد کالاهاي صادراتي فنلاند را تشکيل مي دهد.
کشور امارات متحده عربي و به ويژه اميرنشين دبي در حاشيه جنوبي خليج فارس نيز از جمله کشورهايي است که توانست خلاقيت به خرج داده و با بهره گيري از موقعيت ممتاز جغرافيايي خود، درآمد نفت را صرف سرمايه گذاري در زيرساخت هاي مختلف حمل و نقل، اقامتي و امکانات رفاهي و پذيرايي کند؛ بنابراين دبي به قطب موفق گردشگري و بازار مهم خريد و کسب وکار در منطقه خليج فارس تبديل شد.
نتيجه اخلاقي اين بحث اين است که افزودن ارزش به مواد خام يک مسير براي متنوع ساختن فرآيند توليد است، اما لزوما تنها مسير سودمند نيست. ايران بايد به توانمندي ها و قابليت هاي گوناگوني که دارد توجه کند و آنها را مرتب افزون تر سازد. براي مثال ايران مي توانست مهندسان، مديران و کارشناساني در حوزه هاي بالادستي و پايين دستي نفت و گاز تربيت کند که از مزيت وجود منابع و ميادين نفتي در ايران استفاده کرده و ارتقاي کمي و کيفي بيابند؛ به طوري که پس از مدتي شرکت ملي نفت ايران يک شرکت معتبر برنددار در سطح جهاني مي شد و به تدريج مانند کشور فنلاند وارد بازارهاي کاملا متفاوت و داراي ارزش افزوده بسيار بالاتر مي شد.
پس چه خوب بود که مي دانستيم مزيت ايران به داشتن نفت و گاز و ساير مواد خام و اوليه نيست؛ چون براي توليد هر محصول به انواع نهاده ها و توانايي ها نياز است و داشتن يک ماده خام برتري خاصي براي يک کشور ايجاد نمي کند و با توجه به هزينه اندک حمل و نقل به سادگي مي توان آن را از خارج وارد کرد.
صنعت نفت ايران مي توانست سنگ بنا و وسيله پيشرفت کشور شود و به دنبال آن از بازارهاي وسيع داخلي و کشورهاي همجوار استفاده کرده و محصولات باارزش افزوده بالاتري را توليد و صادر کند؛ اتفاقي که تاکنون نيفتاده و ايران گرفتار خام فروشي و وابسته به فناوري خارجي براي اکتشاف و توليد نفت است.

نويسنده:دکتر جعفر خيرخواهان













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن