واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
«نوروز صیادی» آئینی کهن است که به بازنمایی رابطهی انسان با زیستبوم دریایی میپردازد و از دیرباز در میان مردم ساکن در سواحل جنوب ایران رواج داشته است. به گزارش ایسنا، در نشست تخصصی پژوهشکدهی مردمشناسی که تعدادی از طرحهای پژوهشی کارشناسان پژوهشکدهی مردمشناسی مطرح شد، «نوروز صیادی»، «آب و فرهنگ مصرف در گمیشان»، «انسانشناسی آبهای مقدس "آبشهر"» که بیشتر آنها توسط مطالعات میدانی انجام شده و به نتیجه رسیده بودند، ارائه شد. ژیلا مشیری، کارشناس ارشد پژوهشکده مردمشناسی در گروه مردمشناسی آیین و اسطوره دربارهی «نوروز صیادی با تکیه بر مطالعه میدانی در جزیره قشم در قالب طرح پژوهشی» گفت: مردم جنوب ایران بر اساس گاهشماری محلی خود نوروزی را رقم میزنند که همخوان با معیشت آنها از دیر باز شکل گرفته است. او افزود: 29 تیر ماه در این سواحل، زمان آغاز صید ماهی است و این مراسم نیز هر ساله در 29 تیر ماه در روستاهای جزیره قشم برگزار میشود، تن به آبزدن، نوبن خرامی، کاک مالی و مراسم آیین شوشی از جمله مواردی است که همراه با موسیقی سنتی و رزیف خوانی در این آیین به نمایش در میآید. وی اضافه کرد: هرساله علاوه بر اجرای این آیین در روستاها، جشنوارهای به همین منظور در روستای «سلخ» در جزیرهی قشم برپا میشود. فرهنگ قناعت بر شیوه مصرف آب به گزارش ایسنا، براساس گزارش دو تن از کارشناسان ارشد پژوهشکده مردمشناسی در گروه مردمشناسی اجتماعی پژوهشکده مردم شناسی «صدیقه فاتح و اعظم موسوی»؛ به ارائه گزارش خود دربارهی «آب وفرهنگ مصرف» پرداختند. بر اساس این مطالعات، منطقه «گمیشان» مکان اسکان تیرهی «یموت» از طوایف ترکمن و شیوه معیشت مردم بومی بوده و در آنجا ماهیگیری، برداشت خاویار و کشاورزی مبتنی بر کشت دیم بوده است، همچنین این منطقه با وجود نزدیکی به دریا، جزو مناطق کمآب استان است و مردم محلی از منابع آبی مانند چاه، باران، دریا و تالاب برای رفع نیازمندیهای خود بهره میبرند. بنابر تحقیق انجام شده، به دلیل کمآبی منطقه، فرهنگ قناعت بر شیوه مصرف آب در منطقه حاکم بوده است که پس از لولهکشی آب دستخوش تغییر شده است؛ اما همچنان از نوعی فناوری بومی به نام «لاری» برای ذخیرهسازی آب باران استفاده میشود که به پیشنهاد محققان قابل استفاده در دیگر مناطق ایران با شرایط زیستی مشابه نیز خواهد بود. «بخشیها» فقط نوازنده نیستند، آنها روایتگر تاریخ شفاهی مردماند شاپور قچقینژاد، عضو هیات علمی گروه مردمشناسی زیست محیطی مقاله خود با عنوان «بخشیها روایتگران تاریخ وفرهنگ اقوام ترکمن» که به جایگاه این نوع از فرهنگ شفاهی وجایگاه آن در میان اقوام ترکمن اشاره میکرد را ارائه داد. وی بیان کرد: «بخشیها» بر خلاف تصور مردم فقط نوازنده و آوازخوان نیستند، بلکه روایتگر تاریخ شفاهی مردم سرزمیناند، آنها با درایت، روایتگر صّور مختلف زندگی مردم هستند و آنرا در قالبهایی متفاوت بیان میکنند. به گفته او چوپانیخوانی، ذکرخوانی، پرخوانی، هودی، مولودیخوانی، لالهخوانی، نقلخوانی و نوحهسرایی هر کدام نسل به نسل توسط بخشیها نقل میشوند. راهاندازی موزهی «علوم و فنون» در کاشان به گزارش ایسنا، عباس ترابزاده، نماینده پژوهشگران مردمشناس در استانها نیز در این نشست از راهاندازی موزه علوم و فنون در کاشان خبر داد. وی خواستار ارتباط تنگاتنگ پژوهشکدهی مردمشناسی با مردم شناسان ادارههای استانهای کشور شد و گزارشی مختصر از روند کارهای مردم شناسی در استان کاشان ارایه کرد. او همچنین با اشاره به اینکه آیین ششم امامحسین (ع) در کاشان به شماره 705 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، بیان کرد: این آیین در روستای «برزوک» در روز هفتم شهادت امامحسین (ع) با ویژگی خاصی برپا میشود. آبهای مقدس در مراسم عید معراج مسیح گلفام شریفی، عضو هیات علمی گروه مردمشناسی اسطوره و آیین با ارائه مقاله انسانشناسی آبهای مقدس آب شهر "lourdes "به ارائه نمونهای از مطالعات پژوهشکده مردمشناسی در خارج از مرزهای ایران پرداخت. به گفته وی، این مقاله بر اساس مطالعه میدانی در هنگام برگزاری مراسم عید معراج حضرت مسیح در شهر" Lourdes" فرانسه انجام شده است که در آن او به ثبت مراسم مربوط به قدیسه این ناحیه «برنادت سوبیرو» و اهمیت مناسک آب مقدس که نزد همه کاتولیک های جهان شناخته شده، پرداخته است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]