تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802424639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دعوت ابتکار از دانشجويان براي تشکيل گروه‌هاي مدافع محيط زيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ آذر ۱۳۹۳ (۱۶:۴۵ب.ظ)
دعوت ابتکار از دانشجويان براي تشکيل گروه‌هاي مدافع محيط زيست امروز زمينه هاي قانوني براي شکل گيري تشکل هاي مردم نهاد و محيط زيستي هموار شده، ضمن اينکه سازمان حفاظت محيط زيست نيز از آنها حمايت خواهد کرد و دانشجويان مي توانند در اين نوع تشکل ها نقش موثري داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي سازمان محيط زيست،ابتکار در نشست مشترک دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي و دانشگاه آزاد اسلامي به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد گفت: ما مي‌بايست از فرازوفرودهاي جنبش دانشجويي درس بگيريم. نقش آفريني اين جنبش در طول شکل گيري‌اش زياد بوده و بي ترديد در شکل گيري انقلاب اسلامي نيز مؤثر بوده است.
معصومه ابتکار اظهار کرد: جنبش دانشجويي نقش سازنده اي را در شکل گيري جامعه مدني ايفا مي‌کند. جريان دانشجويي به دليل نو شدن و عدم ايجاد تعلق و ماهيت جوان آن آرمان‌گرا، پيشرو تحول پذير و تحول ساز است و بايد بتواند شناخت کافي از تحولات اجتماعي داشته باشد. اين جنبش بايد يک تحليل جهاني و فرازماني از مسائل پشت پرده در سياست داشته باشد و اينجاست که بصيرت نيز تعريف مي‌شود.
ابتکار افزود: واقعه ۱۳ آبان با ايجاد چتري از وحدت فراگير ملي، فضايي را فراهم کرد که در آن شکل گيري بسياري از نهادهاي مردم سالاري پس از انقلاب مانند مجلس شوراي اسلامي و برگزاري انتخابات امکان پذير شد و کشور توانست در سايه آن و در شرايطي که جز يک دولت موقت و يک شوراي انقلاب، نهاد قوي ديگري وجود نداشت، ثبات ايجاد شود. جنبش دانشجويي در دوره اصلاحات نيز مؤثر بود و همان‌طور در دوره‌هاي بعد نيز نقش آفريني کرد، در اين دوره که شعار اعتدال مطرح است هم مي‌شود از تاثيرگذاري اين جنبش در روي کار آمدن اين گفتمان حرف زد.
وي ادامه داد: ما بايد ارتباط جنبش دانشجويي را با جريانات اجتماعي و نهله هاي فکري بررسي کنيم. اين جنبش در دوران انقلاب از تفکرات دکتر شريعتي و آيت الله مطهري تأثيرپذيري زيادي داشته و پس از آن در شکل گيري بسياري از جريانات فکري و اجتماعي جامعه مؤثر بود و اينک پس از يک دوره فشار و محدوديت نياز است تا به بازسازي خود بپردازد و در عرصه‌هاي مختلف با تحليل و نگرشي رو به آينده ظاهر شود.
وي تاکيد کرد حوزه فعاليت دانشجويي فقط حوزه سياسي نيست و دانشجويان در عرصه اجتماعي مانند فعاليت‌هاي محيط زيستي مي‌توانند بسيار موفق باشند.
ابتکار درباره رابطه جنبش دانشجويي با حاکميت گفت: ارتباط جنبش دانشجويي با حاکميت قاعدتاً و در تمام جوامع نوعي ارتباط نقادانه بوده و بايد سعي شود با منطق و نگرشي علمي توأم باشد. اصل بر اين است که نقد دانشجويي بايد از مواضع معتدل و منطقي مطرح شود. امروزه در تعاريف جديد از حکمروايي فقط به نقش دولت‌ها بسنده نمي‌کنند بلکه نقش نهادهاي خصوصي و مدني مانند جريانات دانشجويي بسيار مهم و تعيين کننده است. جنبش دانشجويي نقش سازنده اي را در شکل گيري جامعه مدني ايفا مي‌کند. جريان دانشجويي به دليل نو شدن و عدم ايجاد تعلق و ماهيت جوان آن آرمان‌گرا، پيشرو تحول پذير و تحول ساز است و بايد بتواند شناخت کافي از تحولات اجتماعي داشته باشد. اين جنبش بايد يک تحليل جهاني و فرا زماني از مسائل پشت پرده در سياست داشته باشد و اينجاست که بصيرت نيز تعريف مي‌شود.
وي اظهار داشت: جريان دانشجويي در خيلي از جاها توانسته است از انحرافات مصون بماند و با فرصتي که در دانشگاه‌ها بوجود مي‌آيد فضايي براي طرح اين گفتمان ايجاد مي‌شود تا دانشجو بسنجد که چطور مي‌تواند دانشگاه و جامعه خود را تغيير دهد. در اين باره بايد گفت که رمز اين تغيير در درون ماست و تا تغييري در نحوه نگرش و تفکر و منش زندگي ما ايرانيان صورت نگيرد نمي‌توان انتظار داشت که صرفاً با تغييرات سياسي مشکلات حل شود. بايد روي شيوه‌هاي زندگي تأمل بيشتري کرد. آستانه تحمل ما ايرانيان نيز گاهي پايين است. امروز مصرف گرايي لطمات زيادي به اقتصاد و محيط زيست مي زند.
معصومه ابتکار افزود: امروزه جنبش دانشجويي مي‌تواند در قالب تشکل‌ها و با هم افزايي و ارتباط با دولت به پيشبرد اهداف اصلاح گرايانه و مؤثر در جامعه کمک کند. دولت تدبير و اميد نيز تلاش کرده تا فضايي را براي تشکل‌ها فراهم کرده که نگاه امنيتي جايي در آن ندارد. بايد گفت که بخشي از مطالبات دانشجويان در دولت محقق شده و بخش‌هاي ديگر آن‌هم مورد توجه و اهتمام است. همه مي دانيم که عده اي مي‌خواهند به گفتمان اعتدال لطمه بزنند و ما نبايد بگذاريم که آنان موفق شوند.
وي با اشاره به ايجاد تشکل‌هاي دانشجويي گفت: صرف شکل گيري يک تشکل بدون نفوذ و تأثير در دانشگاه‌ها بي فايده است. البته اين را هم بگويم که لزوماً فعاليت‌هاي دانشجويي نبايد در سياست خلاصه شود و فعاليت‌هاي اجتماعي نيز از اهميت بالايي برخوردارست. يکي از همين فعاليت‌ها براي ايجاد تشکل‌هاي محيط زيستي است که مورد توجه جوانان و از مطالبات آنان هم هست. اميدوارم اين قبيل از فعاليت‌ها که مورد استقبال سازمان حفاظت محيط زيست نيز هست بتواند نشاط را به فعاليت‌هاي دانشجويي بازگرداند.
ابتکار پس از پايان سخنانش به سؤالات مختلف دانشجويان پاسخ داد.
معاون رييس جمهور در پاسخ به پرسش يکي از دانشجويان که از عملکرد ضعيف معاونت فرهنگي وزارت علوم انتقاد کرد گفت: همه ما در جريان تغييرات پي در پي وزير علوم بوده‌ايم که باعث مشکلاتي در روند امور اين وزارت خانه شد. اما جهت گيري دکتر فرهادي همانطور که رييس جمهور نيز تاکيد کردند پيش رو بوده و بايد گفت هرقدر که مخالفين دولت در صدد ايجاد تنش و تقابل و رسانه اي کردن تقابل‌ها هستند دولت به دنبال تنش زدايي و تعامل است و اصل بر احترام است. اميدوارم با استقرار دکتر فرهادي در وزارت علوم معاونت‌هاي اين وزارتخانه هم هماهنگ با سياست‌هاي دولت براي ايجاد فضاي بازتر علمي حرکت کنند.
ابتکار در پاسخ به سوالي درباره پارازيت‌ها اظهار کرد: موضوع پارازيت با وجود آنکه متولي مشخصي ندارد از سوي سازمان حفاظت محيط زيست و ساير دستگاه‌هاي مسئول در حال پيگيري است. در اين زمينه همه دستگاه‌هاي کشور موظف به رعايت استاندارد هستند. استدلال محيط زيست اين است که با توجه به استاندارهاي دستگاه‌هاي پارازيت انداز کاربردهاي مورد نظر براي اين دستگاه‌ها تعريف نشده است.
معصومه ابتکار با اشاره به نقش دانشجويان در سازمان‌هاي مردم نهاد کشور گفت: ما در اين سازمان‌ها دانشجويان بسياري داريم که در آن‌ها مشغول به فعاليت هستند. متاسفانه در دولت‌هاي نهم و دهم بسياري از تشکل‌هاي زيست محيطي تضعيف يا تعطيل شدند. اما امروزه براي اين تشکل‌ها زمينه‌هاي مساعدي فراهم شده و زمينه‌هاي قانوني براي شکل گيري آن‌ها را هموار کرده‌ايم، ضمن اينکه سازمان حفاظت محيط زيست نيز از آن‌ها حمايت خواهد کرد. و دانشجويان مي‌توانند در اين نوع تشکل‌ها نقش موثري داشته باشند.
رييس سازمان حفاظت از محيط زيست در ادامه گفت: با توجه به اينکه جامعه ما به تکثر و تعدد در ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي نياز دارد بايد بتوانيم گفتماني سالم در دانشگاه‌ها به وجود بياوريم؛ گفتماني که با انقلاب اسلامي و فرهنگ ملي و ديني ما سازگار باشد. ما بايد صبر و استقامت خود را در مقابل فشارها و تقابل‌ها افزايش دهيم.
موارد بسياري از زمين خواري در دولت گذشته وجود داشته است
وي با اشاره به موضوع فساد و راه‌هاي مقابله با آن گفت: دستگاه‌ها مکلف شدند که بنا بر دستور دولت با فساد اداري مقابله کنند، البته بايد مراقب بود که نحوه اطلاع رساني به ايجاد فضاي نااميدي در جامعه منجر نشود و طرح آن موجب دامن زدن به حس عدم اعتماد براي سرمايه گذاري در بازار نشود. دولت در مقابل تمامي فسادها موضع گرفته و رويکرد مبارزه با فساد و پيگيري آن تداوم خواهد داشت. متاسفانه موارد بسياري از زمين خواري در دولت گذشته وجود داشته که زمين‌هاي متعلق به مناطق تحت حفاظت سازمان را به مالکيت خود در آوردند که در حال پيگيري اين تخلفات بوده و تاکنون صدها هکتار از آن رفع تصرف شده است.
ابتکار درپاسخ به سوالي درباره وضعيت درياچه اروميه گفت: سازمان حفاظت محيط زيست از سال ۱۳۷۹ نسبت به خشک شدن درياچه اروميه هشدار داده بود اما متاسفانه با فشارهاي فراوان به دولت به انحاء مختلفي مانند خواسته‌هاي نمايندگان مجلس، احداث سدهاي متعدد و حفر چاههاي غيرمجاز، همچنين تغيير الگوي کشاورزي توسط مردم به کشاورزي آب بر اتفاقي که نبايد رخ دهد رخ داد. جاده ميان گذر نيز يکي از اقداماتي بود که به خشک کردن بيشتر آب اين درياچه کمک کرد. بايد گفت که احياي اين درياچه زمان بر است. حالا اعتبار ۷۵۰ ميلياردي براي نجات آن پيش بيني و گسترش ارضي فعاليت‌هاي کشاورزي ناپايدار در اروميه مهار شده است. تلاش‌هاي زيادي در حال انجام است تا درياچه اروميه احيا شود. تصميمي که گرفته شده اين است که در ابتدا حق آبه هاي طبيعي را بدهيم و بعد به بخش‌هاي ديگر توزيع شود. بايد اين را نيز بگويم که همه رودخانه‌ها از زاينده رود تا کارون و تالاب‌ها از انزلي تا هامون براي ما اهميت دارند.
وي در پاسخ به شبهه اي درباره عدم اعتماد دولت به جوانان افزود: تعبير بي اعتمادي به جوانان از سوي دولت درست نيست و دولت يکي از خاستگاه‌هاي اصلي پيروزي خود در انتخابات را جوانان مي‌داند. بحث اشتغال و بيکاري در شهرهاي کشور عزت و جايگاه انساني جامعه ما را خدشه دار کرده است و دولت تدبير و اميد زماني که براي حل معضل بيکاري يا رفع موانع فعاليت دانشجويان در دانشگاه‌ها برنامه ريزي مي‌کند با هدف تأمين آينده جوانان است. ولي با توجه به شرايط بحراني که از دولت سابق تحويل گرفته شده بايد افراد با تجربه در صدر مديريت قرار گيرند.
ابتکار در پاسخ به سوالي درمورد اشغال سفارت آمريکا گفت: واقعه ۱۳ آبان يک جريان صددرصد غيردولتي و دانشجويي بود که براي رساندن صداي مظلوميت مردم ايران در مقابل احتمال بروز کودتا و دخالت‌هاي آمريکا در ايران صورت گرفت. آن زمان دغدغه انحراف انقلاب‌هاي ضد امپرياليستي که تجربه‌هاي متعددي از آن در دنيا بود از مهم‌ترين انگيزه‌هاي اين دانشجويان به شمار مي‌رفت.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن