تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801193230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آينده آشوراده؛ تغيير کاربري در سايه گردشگري طبيعي!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ آذر ۱۳۹۳ (۱۰:۴۵ق.ظ)
ترسي که بر وجدانمان سنگيني مي کند؛ آينده آشوراده؛ تغيير کاربري در سايه گردشگري طبيعي! گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، امروزه گردشگري به عنوان يک صنعت پول ساز، مورد توجه کارشناسان اقتصادي و بودجه نويسان کشورهاي مختلف قرار دارد.
صنعت گردشگري براي بسياري از کشورها همان جايگاهي را دارد که نفت براي ما و کشورهاي نفت خيز خاورميانه، اما؛ برتري گردشگري به نفت، هزينه پايين بهره براري و شايد نامحدود بودن آن است که کشورهاي بسياري را بر آن داشته تا به جاي ميلياردها دلار هزينه براي اکتشاف طلاي سياه، به دنبال استفاده از داشته هاي طبيعي کشور خود باشند.
البته در اين راه هستند کشورهايي که براي استفاده از اين صنعت، جزاير و مناطق گردشگري مصنوعي بي شماري ساخته و از قبال آن، هزينه اداره کشور خود را کسب مي کنند.
گردشگري انواع مختلفي دارد که از آن جمله مي توان به گردشگري فرهنگي، گردشگري تجاري، گردشگري روستا، گردشگري مذهبي و زيارتي، گردشگري تفريحي، گردشگري سلامتي، گردشگري ورزشي و اکو توريسم يا گردشگري طبيعي.
ايران به علت تمدن هزاران ساله خود در بسياري از زمينه هاي گردشگري مي توان کسب درآمد کند، اما؛ برخي سو مديريت ها در سال هاي گذشته عملا اين درآمد را به حدي کم کرده است که ديگر نمي توان به آن لقب صنعت داد.
وجود صدها جاذبه گردشگري تاريخي در نقاط مختلف ايران مي توانست درآمدي بسيار براي کشور در بر داشته باشد، اما؛ اين مهم هيچگاه محقق نشد و عملا درآمد ما از اماکن تاريخي کشور حتي در حد کشورهايي که سعي در جعل تاريخ دارند هم نيست!
در کنار جاذبه هاي تاريخي مي توان به اماکن مقدس و طبيعي فراوان کشور نيز اشاره کرد که به جز در مورد اماکن مقدس که به علت شرايط خاص مذهبي مورد علاقه مسلمانان منطقه قرار گرفته و هميشه مورد توجه هستند در مورد مناطق طبيعي، عملا استفاده مناسبي صورت نگرفته است و اگر هم در سال هاي گذشته براي بهره برداري از اين اماکن، قدمي برداشته شده، يا نتيجه نداده او يا به رانتي براي زمين خواري و ويلا سازي تبديل شده است.
به وجود آمدن رانت و زمين خواري هاي عجيب و غريب، يکي از همان مواردي است که باعث شده است تا برخي از فعالان محيط زيست نسبت به بحث ورود کشور به گردشگري طبيعي، واکنش منفي نشان دهند.
تعريف گردشگري طبيعي
اکوتوريسم اختصار واژه Ecological-Tourism است که در ادبيات فارسي به جهانگردي زيست محيطي يا طبيعت گردي مشهور شده است. هر چند که در زبان فارسي بين جهانگردي زيست محيطي و جهانگردي طبيعت گرد تفاوتي قايل نشده‌اند، اما؛ اصولا دانشمندان اين عرصه تفاوت هايي بين اين دو واژه قايل هستند و اکوتوريسم را زيرمجموعه طبيعت گردي مي‌دانند، اما؛ به دليل وارد نشدن به مباحث فلسفي بحث اين دو واژه را با کمي اغماض يکسان تلقي مي‌نماييم.
به طور کلي طبيعت گردي عبارت است از «انواع گردشگري که در بستر طبيعت صورت مي‌پذيرد که هدف آن داد و ستادهايي بين جهانگرد و محيط زيست است که در آن به محيط زيست آسيب وارد نشود.»
اکوتوريسم يک مسافرت و ديدار زيست محيطي مسوولانه به مناطق طبيعي نسبتاً دست نخورده بوده و هدف آن لذت بردن و استفاده از طبيعت است که باعث تقويت منابع شده وداراي تاثيرات منفي اندکي است و باعث فعال شدن جمعيت‌هاي محلي مي‌شود که از نظر اجتماعي-اقتصادي براي آنان مفيد است. اکوتوريسم يکي از زيربخش‌هاي جهانگردي پايدار است.
اکوتوريسم داراي مشخصات چهارگانه زير است:

1) وابسته به طبيعت باشد.
2) از لحاظ اکولوژيک پايدار باشد و به عبارتي کمترين آسيب و اثرات سوء را براي طبيعت نداشته باشد.
3) آموزش و ارائه ارزش هاي منطقه مورد بازديد، عنصر اصلي آن بازديد باشد.
4) جوامع محلي و ميزبان در آن مشارکت داشته باشند.
فعاليت‌هاي اکوتوريستي عبارت است از پياده روي هاي برنامه‌ريزي شده ايستگاهي و همچنين دامنه نوردي، عبور از رودخانه‌هاي خروشان با قايق‌هاي بادي، سفر به مناطق ييلاقي و ميهمان عشاير و ساکنان بومي اين مناطق شدن، سفر به روستاها و مزارع اطراف روستاها به منظور لذت بردن از طبيعت و آشنايي با فرهنگ ها، کوهپيمايي، سفر به مناطق صعب‌العبور طبيعي، بازديد از غارهاي طبيعي، مطالعه طبيعي گياهي و جانوري، تماشاي حيوانات و پرندگان، آشنايي با محيط زيست طبيعي در قالب ديگري به نام سافاري و با استفاده از خودروهاي روباز براي تماشاي حيوانات و پرندگان.
البته در اين ميان برخي از فعاليت هاي مخرب که به زور وارد عرصه گردشگري و تفريح شده است را نبايد از قلم انداخت زيرا نام گردشگري طبيعي کافي است تا به اين نوع عملکرد منفي تعميم داده شود.
فعاليت هايي نيز اکوتوريسم به شمار نمي‌روند که عبارتند از شکار، اسکي و تورهاي ماجرا جويانه که اثرات تخريب فراواني به محيط زيست طبيعي وارد مي‌کنند.
شايد همين ترس از بين رفتن طبيعت باعث شد تا در آخرين نشست خبري رئيس سازمان محيط زيست، خبرنگاران نسبت به قرارداد اخير اين سازمان و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بري جزيره آشوراده و ميان کاله، گلايه کنند.
پاسخ هاي ابتکار به سوالات و گلايه هاي خبرنگاران نيز نتوانست از شدت انتقاد ها کم کند.
معصومه ابتکار در مورد قرار داد گردشگري آشوراده گفت: ما به دنبال اين هستيم که بحث گردشگري طبيعي با کمک و مشارکت جوامع محلي انجام شود.
وي ادامه داد: مشکل اصلي سازمان محيط زيست در بحث گردشگري، مديريت سنتي مناطق حفاظت شده است که شايد در اجراي صحيح طرح گردشگري خللي ايجاد کند.
معاون رئيس جمهور با اشاره به اين مطلب که ممکن است کشور ما از نظر ارزيابي هاي جهاني در مقايسه با کشورهاي ديگر نسبتا موفق عمل کرده باشد، اما؛ درصد عرصه هاي ما از برنامه تدوين شده عقب تر است.
رئيس سازمان محيط زيست بحث تغيير کاربري را در انجام طرح هاي گردشگري بسيار مهم ارزيابي کرد و افزود: تغيير کاربري در بسياري از مناطق کشور اتفاق افتاده است، اما؛ به علت اينکه رسانه اي نشده است، کسي به آنها توجه نکرده است.
وي در مورد آشوراده اظهار داشت: به طور قطع سازمان محيط زيست نخواهد گذاشت که بحث گردشگري طبيعي در آشوراده به يک تغيير کاربري تبديل شود و براي همين هم اولين برنامه ارسالي توسط طرف قرار داد را نپذيرفتيم و قرار است ابتدا برنامه را محيط زيست تاييد کند و بعد از آن در مرد اکو توريسم در آشوراده تصميم نهايي گرفته شود.
ابتکار تاکيد کرد: آشوراده را به چند منطقه تقسيم کرديم که تنها منطقه اي خاص مي توان طرح اکو توريسم را پياده کرد و 2 منطقه امن در اين جزيره وجود دارد که هيچ دخل و تصرفي در آن امکان پذير نخواهد بود.
به هر حال با شناختي که از روحيات معصومه ابتکار داريم به اين مساله خوشبين هستيم که اتفاقات قبل، تکرار نشده و طرح گردشگري طبيعي به طرح ويلاسازي و زمين خواري تبديل نشود.

محمد علي رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن