تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805046992
![نمایش مجدد: محمد (ص)؛ رحمتی برای هدایت همه انسان ها refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
محمد (ص)؛ رحمتی برای هدایت همه انسان ها
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
محمد (ص)؛ رحمتی برای هدایت همه انسان ها
تاکید بر رحمت نبوی واکنش بجایی است در مقابل کسانی که اسلام را دین خشونت میدانند. پیامبر اسلام مهربان بود و این مهربانی نسبتی با خشونت کسانی که خود را پیروان راستین او میدانستند، ندارد.
![](http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/9/28/2823367_790.jpg)
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دیگرخواهی و حس دوست داشتن دیگران، بدون چشمداشت، خصلتی نیکوست که فطرت هر انسان آن را میپسندد و تحسین میکند. اما انسانها به تبعیت از طبیعت، به خود و حفظ بقایشان بسیار بها میدهند و از آنجا که دیگران معمولا محدودکننده منابع برای هر انسان هستند، دیگرخواهی معمولا مستلزم ایثار و پاگذاشتن روی طبیعت خودخواه بشر است. به این ترتیب، هرچند دیگرخواهی نزد همه صفتی پسندیده است، اما عمل بر طبق آن، از همه کس برنیاید.
دیگرخواهی و ایثار برای دیگران، نیازمند نفسی است که از حیث معرفتی قدرت تشخیص داشته باشد که حفظ ذات من نیازمند حفظ بقا و پاسداری از دیگر انسانهاست. پیامبران الهی و در راس آنها، نبی خاتم این مساله را بدرستی تشخیص داده و در حیات خود به آن پایبند بودند. هدایت دیگران، هدفی زندگی انبیا بود و پیامبر اکرم به بهترین معنا این هدف را در زندگی خود و خاندانش دنبال کرد و حتی از ایثار جان خود و عزیزترین فرزندانش برای رسیدن به این هدف ابایی نداشت.
کل زندگی نبیاکرم (ص) گواه همین مطلب است. آن زمان که ایشان دعوت پنهانی را از نزدیکترین اعضای خاندان خویش آغاز کردند، همچون سالکی رفتار کردند که بعد از دریافت نور الهی هدایت، نزدیکان خود را از این نور بهرهمند میکند. تپیدن دل نبی برای رستگاری دیگران، محدود به عزیزترین خویشش، علی و همسرش خدیجه و دیگر اهل بیتش نشد و دعوت را به کل قبیله و سپس به دیگر قبایل گسترش داد. او پیام هدایت الهی را محدود به قوم و عشیره و قبیله خود ندید، بلکه آن را جهانی تعریف کرد و از اسلامآوری سلمان ایرانی استقبال کرد. پیامبر بیش از هر بشری از ابنای آدم، دیگرخواه و انساندوست بود.
تاکید بر رحمت نبوی واکنش بجایی است در مقابل کسانی که اسلام را دین خشونت میدانند. پیامبر اسلام مهربان بود و این مهربانی نسبتی با خشونت کسانی که خود را پیروان راستین او میدانستند، ندارد. رحمت و دیگرخواهی محمد (ص) به حدی بود که آیهای در قرآن پیامبر را از فدا کردن خویش در راه هدایت مردم بازمیدارد. رحمت پیامبر خصوصیتی فردی نبود بلکه رحمتی برای هدایت انسانها بود. رحمت نبی، شیوهاش بود، شیوهای که امروزه برخی با جایگزینی آن با کشتن بیگناهان اشتباه گرفتهاند.
نبی مکرم اسلام را خاضع الطرف خواندهاند و این به آن دلیل است که وی سر را کمتر بالا میبرد و زمین را مینگریست. تواضع نبوی او چنان بود که پیش از دیگران سلام میداد حال ممکن بود که دیگری بزرگتر، کوچکتر یا به لحاظ اجتماعی وضع پایینتری داشته باشد. این پیامبر بود که ابتدا به استقبال دیگری میرفت و بیشک میل به هدایت انسانها بود که چنین روشی را تجویز میکرد.
در وضع غیرقابل تحملی که کفار شرایط را برای از بین بردن اسلام و مسلمانان ایجاد کرده بودند خداوند متعال پیامبر رحمت را به صبر دعوت کرده و امیدوار میساخت. رحمت پیامبر توصیهای الهی نیز بود. پیامبر در دوران اولیه در مکه از خشونت مانع شدند و با حلمی رحیمانه اصحاب خویش را به صبر خواندند.
سه سال بعد از هجرت بود که قریش مانع ورود حضرت به مکه شدند و سرانجام صلح حدیبیه مقدمات فتح بدون خونریزی مکه را فراهم آورد.
پس از کمتر از دو سال و نقض پیمان از سوی قریش، رسول رحمت با مسلمانان به سوی مکه رهسپار شدند و شهر با کمترین مقاومتی به فتح سپاه اسلام درآمد. شهر مکه مخالفان و شکنجهگران اولیه مسلمانان را در خود جای داده بود.
با تاسیس شهر مسلمانان، مکیون ایجاد تفرقه کرده بودند و تا توانسته بودند، در نابودی آرمان توحید کوشیده بودند. قبایل این شهر به ریختن خون پیامبر هم قسم شده بودند. مشرکان مکه انسانهای بیرحمی بودند که بدون شفقتی از هرگونه آزار زنان و مردان آزاد و برده فرونگذاشته بودند.
برای دستگیری پیامبر جایزه تعیین کرده بودند و سه سال مسلمانان را در بدترین شرایط زندگی قرار داده بودند. در جنگ احد، شیوه انتقام هند جگرخواره از عموی پیامبر شهره خشونت و نفرت اهل مکه از مسلمانان بود و حالا راه برای انتقام باز شده بود؛ انتقامی که معقول مینمود به پشتوانه قدرتی که موجود بود.
برخی از فاتحان مسلمان فریاد انتقام و کشتار را سر دادند اما همه چیز با سخنان پیامبر توقف یافت، ایشان روز فتح مکه را روز رحمت اعلام کردند و خانه ابوسفیان را که سرکرده سپاه شرک بود خانه امن؛ اعلام رحمت در عین امکان برای انتقامی که شاید حق مینمود. باز در جریان جنگ احد وقتی دندان پیامبر نیز شکست و چهره مبارکشان زخم برداشت، یارانش توصیه کردند که دشمنان را نفرین کند و پیامبر مهربان مسلمانان را یادآور شد که برای نفرین برگزیده نشده است.
رحمت اصیل وقتی معنا مییابد که ضرورتی نداشته باشد. برای ضعیف رفتار رحیمانه چندان عجیب نیست و این فرد قدرتمند است که باید از خویش رحمت نشان دهد.
در گفتوگو و مجالس، آهنگ صدای پیامبر همواره آرام بود چنانچه صدای بال پرندگان نیز شنیده میشد. فریاد نمیزد و بر اساس آیه لا ترفعو اصواتکم فوق صوت النبی دیگران نیز به آرامی سخن میگفتند. علاوه بر وجود فضایی آرام در مجلس سخنان پیامبر آداب سخن به غایت احترام برگزار میشد. پیامبر سخن کسی را قطع نمیکرد و فقط پس از تمام شدن سخن دیگری سخن میگفت و نشان میداد که به سخنان مخاطب به دقت گوش داده است.
ایشان در سخن گفتن به یکسان به مخاطبان نگاه میکرد. همه طبقات در مجلس پیامبر حضور داشتند و گفته شده است که ایشان از نشستن با فقرا بیشتر خرسند میشد. چنانچه معروف است اگر کسی وارد مجلس ایشان میشد متوجه نمیشد که بر اساس نحوه نشستن پیامبر باید کجا نشسته باشد.
پیامبر رحمت و اصحابش به صورت دایره نشسته و پیامبر به لحاظ مکانی بر بلندی و در جایی متمایز نمینشست. نقل است که اگر سواره بود، نمیپذیرفت که شخصی همراه و همگامش پیاده راه رود و از او میخواست که بر مرکبش سوار شود و اگر مورد قبول واقع نمیشود پیاده میشد تا احساس برتری بر دیگری ایجاد نشود.
این رفتار رحیمانه در مقایسه با مسلمانان سلفی که کمر به ترور بستهاند عجیب مینماید، بیتردید تفاوت میان رحمت نبوی و خشونت کنونی برخی از مسلمانان مانند تفاوت میان شب و روز است.
نبی مکرم اسلام اگر یکی از اصحاب را سه روز نمیدیدند سراغش را میگرفتند. پیامبر میفرمودند که برترین اخلاق پیامبران و راستمردان خوشرویی و صمیمیت با دیگران است و او خود الگوی این رفتار بود.
خداوند در قرآن به پیامبر میگوید: «اگر تندخو، خشن، عصبانی مزاج، عبوس و سخت دل بودی از گرد تو پراکنده میشدند.» اما پیامبر هیچ کدام نبود و بسیاری با خوشرویی ایشان جذب پیام وحی شدند و اصحاب پیامبر تاریخ را دگرگون ساختند. در آیه مذکور میتوان منطق رحمت پیامبر را یافت؛ منطقی که باید عموم مسلمانان آن را مبنای عمل خویش قرار دهند. خشونت میان پراکندگی جمعیت است.
کشورهای اسلامی و مسلمانان در روابط داخلی و خارجی خویش باید رحمت نبوی را دوباره مد نظر قرار دهند و از توصیه قرآن عمیقا بهرهمند شوند. هر چه مسلمانان بتوانند با رفتاری دیگرپذیر و خوشروتر با دیگران مناسبات داشته باشند و رفتار خویش را دستمایه عبوس بودن در جامعه اسلامی فراهم نسازند، با رفتار نبوی خواهند توانست در یک دایره الهی به سوی هدایتی جهانی به سوی توحید پیش روند و سلاحهای خویش را با لبخند و رحمت نبی مکرم اسلام مبادله کنند.
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
سیدمحمد خاتمی: ما همه مزایای جمهوری و علاوه بر آن اخلاق و عدالت را که روح اسلام است میخواهیم
سیدمحمد خاتمی ما همه مزایای جمهوری و علاوه بر آن اخلاق و عدالت را که روح اسلام است میخواهیم سیاست > احزاب و شخصیتها - ایرنا نوشت رییس جمهور اسبق کشورمان در جمع نمایندگان 70 تشکل دانشجویی سراسر کشور با بیان اینکه آزادی و نبودن فضای امنیتی در دانشگاه ها از هوا برایپورمحمدی: همهکارهها هیچ کارهاند
سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۰ وزیر دادگستری ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه گفت در این زمینه کارهای مقدماتی خوبی صورت گرفته است و مقالات فراوانی ارائه شده و امیدواریم به جمع بندی مطلوب برسیم به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایرانظارت در همه امورات مدرسه باعث هدايت آنها در مسير اصلي خواهد شد
۱۸ آذر ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۰ق ظ نظارت در همه امورات مدرسه باعث هدايت آنها در مسير اصلي خواهد شد رئيس داره سنجش و ارزشيابي تحصيلي اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به همراه جمعي ازکارشناسان سنجش و مديران مدارس مناطق راين ماهان و ناحيه 2 کرمان از مدارس و حوزه سنجش منطقه گلباف بازديد کردنددادستان کل کشور در نمازجمعه تهران: دست نظام سلطه و آمریکا در همه جنگها دیده میشود/دشمنان به دنبال فتنهگری ا
دادستان کل کشور در نمازجمعه تهران دست نظام سلطه و آمریکا در همه جنگها دیده میشود دشمنان به دنبال فتنهگری از طریق فضای مجازی بصیرت تأسی به خدا و هدایتهای رهبری حکیم رمز پیروزی بر فتنه ۸۸ بوددادستان کل کشور با اشاره به این مطلب که دست نظام سلطه و آمریکا در همه جنگها دیده میبه گفته همه ادیان، غرور و تکبر، بزرگترین دشمن درونی انسان است
سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۳ آیتالله جوادیآملی گفت در اصل دین بین ادیان هیچ اختلافی نیست بلکه اختلاف در شریعت و منهاج است که باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار اعضای برجسته انجمن کلیمیان تهران وهمه ارکان نظام مکلف به رعایت حقوق عمومی انسانها هستند/ عفاف و حجاب مختص زنان نیست
همه ارکان نظام مکلف به رعایت حقوق عمومی انسانها هستند عفاف و حجاب مختص زنان نیست معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گفت مطابق قانون اساسی حقوق مردم مدون و احصاء شده است و هیچ نظامی حق محدود کردن حقوق مردم را ندارد به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگارانچاوشی معاونت سیاسی و«شیار 143» قصه تحول انسانهاست/ قصه همه انسانهای در جنگمانده -
گلاره عباسی در گفتگو با مهر شیار 143 قصه تحول انسانهاست قصه همه انسانهای در جنگمانده شناسهٔ خبر 2432138 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۳ هنر > سینمای ایران گلاره عباسی بازیگر شیار 143 درباره نقش خود در این فیلم و همچنین ویژگیهای جهانشمول این اثر سینمایی توضیح داد گلارهپای درس اخلاق محمد شجاعی «سجاده» برای انسان بیدار حجله عاشقی با الله است
پای درس اخلاق محمد شجاعیسجاده برای انسان بیدار حجله عاشقی با الله استمحمد شجاعی از اساتید اخلاق میگوید اگر قبل از نماز فکر کنیم که قرار است چند لحظه دیگر در مقابل چه کسی ایستاده و چه معبودی را در آغوش بکشیم قطعاً نمازهایمان حال دیگری مییابد سجاده برای یک انسان بیدار حجلههفدهمین «شب شاعر»، تجلیل از اسماعیل امینی/5 محمدرضا سنگری: امینی میان همه طیفهای ادبی، محبوب و پذیر
هفدهمین شب شاعر تجلیل از اسماعیل امینی 5محمدرضا سنگری امینی میان همه طیفهای ادبی محبوب و پذیرفته شده استداوریها و نقدهای امینی منصفانه است همین ویژگی از آقای امینی در میان همه طیفها و گروههای عرصه شعر چهرهای محبوب و پذیرفته شده ساخته است خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انهمه میخواهند وضعیت مدیرعامل باشگاه مشخص شود درخشان: از پیشنهاد هدایتی ممنونم اما نمیتوانم بپذیرم/ برای جذب
همه میخواهند وضعیت مدیرعامل باشگاه مشخص شوددرخشان از پیشنهاد هدایتی ممنونم اما نمیتوانم بپذیرم برای جذب بازیکن منتظر سیاسی هستیمسرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت از پیشنهاد کمک هدایتی ممنون هستم اما نمیتوانم آن را بپذیرم چون برای جذب بازیکن منتظر مدیرعامل باشگاه هستیم به گزاروزای دلتنگی؛ ترانه تازه محمدرضا هدایتی /دانلود
جام جم نوا خبر روزای دلتنگی ترانه تازه محمدرضا هدایتی دانلود روزای دلتنگی ترانه تازه محمدرضا هدایتی دانلود چهارشنبه 19 آذر 1393 19 12 | کد خبر 1751171086927560036 | بازدید 1 جام جم نوا محمدرضا هدایتی خواننده خوش صدای موسیقی پاپ که بالاخره امسال برهدایت ملوان به فیروز کریمی سپرده شد |اخبار ایران و جهان
هدایت ملوان به فیروز کریمی سپرده شد کد خبر ۴۵۶۱۶۱ تاریخ انتشار ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۵ - 08 December 2014 فیروز کریمی رسما سرمربی باشگاه ملوان بندر انزلی شد به گزارش ایسنا و به نقل از باشگاه ملوان بندر انزلی دقایقی پیش فیروز کریمی با تصمیم مالک و هیات مدیره باشگاه ملوان به سمت سرممحمدجواد اخوان 16 آذری که انتظار نمیرفت
محمدجواد اخوان16 آذری که انتظار نمیرفتدر حالی که دکتر فرهادی وزیر کنونی علوم به نحو معناداری سیاستی دیگر و مسیری متفاوت با اسلاف خود را در پیشگرفته طرح این جمله که وزیر علوم جدید هم ادامهدهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود به چه معناست به گزارش گروه فچاقی هشت سال از عمر انسان می کاهد
چاقی هشت سال از عمر انسان می کاهد محققان کانادایی هشدار می دهند که چاقی عمر انسان را هشت سال کوتاه تر می کند و حدود 20 سال از زندگی سالم انسان را می گیرد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران محققان دانشگاه مک گیل کانادا در یک مطالعه با استفاده از یک الگوی رایانه ای به پیش بی-خمیر و خمیرگیری؛ وقتی همه خوابیم
خمیر و خمیرگیری وقتی همه خوابیم خمیرگیری یکی از مشاغل اصلی نانوایی به حساب میآید که برخلاف ظاهرش بسیار سخت است سخت از این نظر که ساعت کاری خمیرگیر دقیقا زمانی است که بیشتر مردم در حال استراحت هستند خمیرگیرها ساعت 2 5 تا 3 5 بامداد باید از خواب بیدار شوند و عملیات درستمدیرکل بنیاد شهید استان بوشهر: همه گلزارهای شهدای استان بوشهر تا پایان اسفندماه ساماندهی میشود
مدیرکل بنیاد شهید استان بوشهر همه گلزارهای شهدای استان بوشهر تا پایان اسفندماه ساماندهی میشودمدیرکل بنیاد شهید استان بوشهر گفت ساماندهی تمام گلزارهای شهدای استان بوشهر تا پایان اسفند تکمیل میشود حجتالاسلام ابراهیم تشکری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در دشتستان اظهار داشتاین ابرموش باهوش، حاصل تزریق سلولهای جنینی انسان به یک بچه موش است
این ابرموش باهوش حاصل تزریق سلولهای جنینی انسان به یک بچه موش است دانش > پزشکی - پژوهشگران انگلیسی با تزریق سلولهای مغز انسان به بچهموشها به گونه جدیدی از ابرموشها دست یافتهاند که هوش و حافظه آنها چهار برابر موشهای معمولی است نسیبه خانلرزاده پژوهشگران دانشگ-
گوناگون
پربازدیدترینها