واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: پیوند معنادار اربعین با کربلا
اربعین یا چهل،عدد عجیب واسرار آمیزی است. راز ورمزی دارد که از ما پنهان است؛ چرا روح انسان پس از مرگ، تنها چهل روز با بدن وجسم او مآنوس است و به سراغش میآید؟
حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی سید صادقی* ملاقات حضرت موسی(ع) باحضرت حق در میعادگاه طور که سی روز بود از چه رو با تمدید ده روزه به چهل روز رسید وتتمیم گردید؛ «وواعدنا موسی ثلاثین لیله واتممناها بعشر فتم میقات ربه
اربعین لیله»؟
اهل سیر وسلوک، در این چهل روز (ماه ذیقعده و دهه اول ذیحجه) چه دیده اند که آن را فرصتی
برای ریاضت و مراقبت می شمرند و چله نشینی میکنند؟
چرا پیامبر (ص)روی عدد اربعین تکیه کرد و فرمود: هربنده ای که چهل روز اعمالش را برای خدا
خالص کند چشمه های حکمت از دلش می تراود و بر زبانش جاری میگردد؟
سحرگه، رهروی درسرزمینی
همی گفت این معما با قرینی
که ای صوفی شراب آنگه شود صاف
که درشیشه بماند اربعینی
اربعین با کربلا نیز پیوند معنا داری پیدا کرده است. اعداد دیگری هم با واقعه سرزمین نینوا پیوند
خورده اند؛ تاسوعا(نهم)،عاشورا(دهم)،هفتاد و دو تن و شش ماهه ،کم سن ترین فدایی امام حسین(ع).
تمام ماه ذیقعده و ده روز اول ماه ذیحجه، ایام برگزاری مراسم حج نیز هست و عجیب این که امام
حسین(ع)این وارث موسی و ابراهیم در مکه بود اما حج را نیمه تمام گذاشت تا درقربانگاه کربلا
تکمیل کند وآن ذبح عظیم را «وفدیناه بذبح عظیم» که خواست و مشیت الهی بود محقق سازد«ان
الله شاء ان یراک قتیلا»با کشته شدن حسین، اسلام زنده شد و با شکسته شدنش، حق، قد، راست کرد و این گونه حسین با حق وحقیقت همطراز شد وجاودانه گردید. دشمن حسین، گمان میکرد که با کشتن حسین، فاتحه او واسلام را خوانده است اما زینب سلام الله علیها در مجلس یزید، به او خاطر نشان کرد که به خدا قسم هرگز نمیتواند یاد حسین و اهل بیت را از دلها بزداید. یاد و نام و راه حسین زنده ماند و مرقد شریفش برای همیشه، زیارتگه رندان جهان شد. نقل است که در اولین اربعین حسینی جابربن عبدالله انصاری به زیارت قبرحسین آمد وخود را روی قبر انداخت و از شدت حزن واندوه از حال رفت.
سنت حسنه زیارت امام حسین(ع) در اربعین، به اندازه تاریخ کربلا قدمت دارد؛ امام عسکری(ع) آن را از نشانه های مومن معرفی کرده است.
دشمنان امام حسین(ع) اشتباه گذشتگان خود را در دورههای بعد نیز تکرار کردند؛ قبرحسین و یارانش بارها در زمان حاکمیت بنی عباس و به دستور متوکل عباسی بارها با خاک یکسان گردید، به آب بسته شد تا زائر نداشته باشد واز یادها برود اما نرفت!
در دوران معاصر نیز نوادگان یزید و متوکل به تکرار خطاهای نیاکان خود پرداختند وهابی ها پس از
تسلط بر مکه و مدینه و تخریب ضریح ائمه(ع) در بقیع، بارگاه امام حسین(ع) را نیز ویران کردند.
صدام حسین نیز اگر چه جرآت تخریب مرقد مطهر امام حسین(ع) را نداشت اما عشق به امام حسین (ع) وشور وشوق مردم عراق برای زیارت قبر آن حضرت را خطری جدی برای حکومت خود میدید از این رو به هر طریق ممکن برای زائران امام حسین بخصوص درایام اربعین مانع درست می
کرد. از صاحبان وسائل نقلیه خواسته بود که از بردن زائران به کربلا خودداری کنند. این تنگناها
آیت الله شهید سید محمد صادق صدر یکی از عالمان بزرگوارعراق را به فکر طرح پیاده روی عمومی
مردم از سراسر عراق به سوی کربلا انداخت که بحمدالله از آن زمان تاکنون بخصوص با مرگ
صدام و حاکمیت مردم، رونق بسیاری یافته وامروزه به حرکتی بی نظیر در جهان تبدیل شده است.
بی تردید و بر اساس شواهد تاریخی هیچ کس توان مقابله با این جریان که با دلهای مومنان جهان گره خورده است، ندارد« ان للحسین حراره مکنونه فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا» وتلاشهای
جریان های تکفیری از پس خاموش کردن نوری که خدا برافروخته است، برنمیآید « یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم والله متم نوره ولوکره الکافرون».
*پژوهشگر موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی(ره) دفتر قم
۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]