محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842861438
سنت پیادهروی اربعین را چه کسی احیاکرد؟ |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سنت پیادهروی اربعین را چه کسی احیاکرد؟
کد خبر: ۴۵۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰ - 10 December 2014
زمان شیخ انصاری سفر زیارتی به کربلا با پای پیاده مرسوم بود، اما پس از ایشان این سیره کمرنگ شد تا آنکه مرحوم میرزای نوری زیارت به کربلا با پای پیاده از نجف آغاز کرد و از آن پس این سنت در سیره بسیاری از علما قرار گرفت.
به گزارش فارس،زیارت، راهکار برقراری ارتباط با معصوم(ع) در زمان غیبت و ظهور و در زمان حیات و ممات اوست، زیارت، از مهمترین عوامل تربیتی و راهبرد اهلبیت(ع) برای ایجاد، تقویت و تعمیق ارتباط شیعیان با ارواح آسمانی و مطهر خاندان عصمت است،این ارتباط باید از یک ارتباط موقت و احساسی و مقطعی فراتر رفته به ارتباطی دائمی و عارفانه تبدیل شود تا برآیند آن، تربیت شیعهای واقعی و عاشق اهل بیت(ع) باشد، در ادامه به مبانی نظری زیارت پیاده به روایت مهدی نیلیپور از نشریه خلق اشاره میشود:
ساز و کار زیارت، ابزاری معنوی و بسیار مؤثر و روحافزاست که در فرهنگ تشیع، جایگاهی ویژه دارد. زیارت از دیدگاه اهل بیت(ع) جریانی چند لایه با ابعاد فرهنگی، سیاسی، اعتقادی، اقتصادی و عرفانی است که تأثیرات فردی و اجتماعی متعددی دارد.
شناخت مبانی نظری زیارت، آن هم زیارت با پای پیاده، انگیزه بهرهمندی از برکات بیشمار آن را دوچندان میکند و گامی مؤثر در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ ناب زیارت است.
حضور در میان خیل زائران پیاده کربلا در ایام اربعین 1435 ق (1392 ش) بهانهای شد تا با نگاهی قرآنی و روایی به «مبانی نظری زیارت با پای پیاده» و آنگاه زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده به واکاوی اهمیت و ارزش این نوع زیارت بپردازیم.
در خصوص کیفیت زیارت؛ چه زیارت خانه خدا و مدینه منوره و چه زیارت سایر عتبات عالیات، با توجه به چگونگی طی کردن مسیر، دو مرتبه وجود دارد:
مرتبه نخست که مرتبه آسان و مرجوح است، همان طی مسیر با وسیله نقلیه و با استفاده از امکانات رفاهی در خوراک، پوشاک و مکان استراحت است که این قسم، خود دارای مراتب حداقلی تا حداکثری است.
مرتبه دوم مرتبه سختتر و راجح است که همان طی مسیر با پای پیاده و بهرهمندی از حداقل امکانات است، این قسم سفر زیارتی که برگرفته از روحیات جهادی بوده و در کمال سادگی و تنزه از امور رفاهی انجام میپذیرد، نوعی ریاضت شرعی است که برکات فراوان معنوی و تربیتی برای زائر به دنبال دارد.
از میان این دو قسم زیارت، شواهد و جهتگیریهای قرآنی، روایات و سیره انبیا و اولیای الهی و بسیاری از عرفا و بزرگان، ناظر به شیوه دوم است که در اینجا به تعدادی از این شواهد اشاره میکنیم:
1ـ شاهد قرآنی
قرآن در آیه اعلام حج و بیان آداب حج، تشرف با پای پیاده را بر تشرف با مرکبسواری مقدم میشمارد و میفرماید: «وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ»؛ ای ابراهیم! در میان مردم برای ادای حج، بانگ برآور تا زائران پیاده و سواره بر هر شتر لاغری که از هر راه دوری میآیند، به سوی تو روی آورند، در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است: پیاده رفتن به حج، برتر از سواره است؛ زیرا «رجالاً» قبل از «کل ضامر» آمده است، محمدبن احمد بن جزی نیز میگوید: برخی از علما به سبب مقدم بودن تعبیر پیادهروی در آیه، استدلال کردهاند که پیاده رفتن به حج از سواره رفتن، برتر است.
2ـ شواهد روایی
این روایات را در دو بخش کلی میتوان بررسی کرد:
الف) روایات فضیلت زیارت خانه خدا با پای پیاده
پشیمانی به سبب ترک حج با پای پیاده
امام باقر(ع) فرمودند که ابن عباس گفت: بر چیزی پشیمان نشدم به اندازه پشیمانیام بر اینکه چرا پیاده به حج نرفتم؛ چرا که از رسول خدا(ص) شنیدم که میفرمودند: هر کس پیاده حج خانه خدا را انجام دهد، خداوند برای او هفت هزار عمل نیک از حسنات حرم مینویسد، گفته شد: ای رسول خدا! منظور از حسنات حرم چیست؟، فرمود: هزار هزار حسنه و فرمود: فضیلت پیاده حج گزاردن، مانند فضیلت ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است، در روایتی دیگر، منظور از حسنات الحرم، 100 هزار برابر شدن حسنه بیان شده است.
یک حج پیاده، برتر از هفتاد حج سواره
و روایت شده است که هیچ بندهای به وسیلهای محبوبتر نزد خدا از راه پیمودن با پای پیاده به خانه محترمش، به او تقرب نجسته است، همانا یک حج با پای پیاده، با هفتاد حج برابر است.
تذکر: همانگونه که هر رکعت نماز در مسجد الحرام، 100 هزار برابر نسبت به نماز در سایر مساجد پاداش دارد، عبادات وابسته به این مسجد نیز از فضیلت و ارزش والاتری برخودارند و از این رو در روایت برای بیان ثواب حج پیاده، از تعبیر «حسنات الحرم» استفاده شده است.
معانقه فرشتگان با حاجیان پیاده
از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: همانا فرشتگان بر راه مکه میایستند و چون با حاجیان ملاقات کنند، بر حاجیان سوارهای که سایبان دارند، سلام میکنند و با کاروانهای سواره و بدون سایبان مصافحه و با حجاجی که پیاده آمدهاند معانقه میکنند.
طبق این روایت نورانی، میان حاجیانی که سوار بر مرکب و زیر سایهبان محمل، وارد حرم میشوند، با آنان که فقط سوارهاند و آنان که پیاده مسیر حج را طی میکنند، تفاوت بسیاری است؛ از این رو فرشتگان به گروه اول تنها سلام میدهند، با گروه دوم علاوه بر سلام دست نیز میدهند و با حاجیان پیاده علاوه بر سلام کردن و دست دادن، معانقه کرده، آنان را در آغوش میگیرند که این اکرام فوقالعاده نشانه شدت عنایت فرشتگان بر حاجیان پیاده و دلیل برتری حج پیاده بر حج سواره است.
ب) روایات فضیلت زیارت معصومان(ع) با پای پیاده
پاداش زیارت امیرالمؤمنین(ع) با پای پیاده
از امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: هر کس پیاده به زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) برود، خداوند به عدد هر گامی که بر میدارد، حجی و عمرهای در نامه عملش بنویسد و اگر پیاده نیز برگردد به عدد هر گامی، دو حج و دو عمره در نامه عملش بنویسد، در این روایت، به صراحت به برتر بودن زیارت با پای پیاده چه در مسیر رفت و چه بازگشت اشاره شده است.
پاداش زیارت سیدالشهداء(ع) با پای پیاده
امام صادق(ع) به حسین بن علی بن ثویر فرمودند: هر کس به قصد زیارت قبر حسین بن علی(ع) از خانهاش بیرون آید، اگر پیاده باشد خداوند به ازای هر گامی که برمیدارد حسنهای برایش ثبت و گناهی از او پاک میکند و تا زمانی که به حائر حسینی برسد، خداوند او را از رستگاران و حاجترواشدگان منظور میفرماید و چون اعمالش را تمام کند، خداوند او را از افراد ظفرمند و رستگار ثبت میکند و هنگامی که میخواهد به دیار خود بازگردد، فرشتهای نزد او آمده، به او میگوید: من فرستاده خدا هستم، پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: عملت را از نو آغاز کن که خداوند گناهان گذشته تو را بخشید.
3ـ شواهدی از سیره اهل بیت(ع)
الف)امام مجتبی(ع) و بیست بار حج با پای پیاده
حلبی میگوید از امام صادق(ع) درباره فضیلت پیاده رفتن پرسیدم. حضرت فرمودند: امام حسن(ع) سه بار ثروت خود را با خدا تقسیم کرد؛ تا آنجا که یک کفش برای خود و کفشی در راه خدا، پیراهنی برای خود و پیراهنی در راه خدا، دیناری برای خود و دیناری در راه خدا تقدیم کرد و با پای پیاده، بیست حج به جای آورد.
ب)امام سجاد(ع) و حج با پای پیاده
ابراهیم بن علی از پدرش نقل میکند که امام سجاد(ع) پیاده حج به جا آورده، از مدینه تا مکه بیست روز راه رفت.
عبدالله بن مبارک گفت: سالی برای انجام حج به مکه رفتم. در بین راه، نوجوانی هفت یا هشت ساله بود که در کنار حجاج میرفت و زاد و توشه و مرکب سواری هم نداشت. پیش رفته، سلام کردم و عرض کردم: با چه کسی این بیابانها را طی میکنی؟، فرمود: با آفریننده این بیابان، جوابش به نظرم بزرگ آمد، گفتم: فرزندم! زاد و توشه مرکب سواری تو کجاست؟، فرمود: زاد من تقوایم و مرکبم دو پایم و هدفم مولایم است، باز در نظرم بزرگ آمد.... تا آنکه به مکه آمدم، پس از انجام اعمال حج در بازگشت در ابطح دیدم، مردم اطراف یک نفر را گرفتهاند، نگاه کردم، دیدم همان نوجوان است، پرسیدم کیست؟ گفتند: زین العابدین(ع)است.
ج)امام صادق(ع) و پیادهروی برای رمی جمرات
عنبسه بن مصعب گوید: امام صادق(ع) را در منا دیدم که گاهی پیاده و گاه سواره طی طریق میکند، مطلبی به ذهنم خطور کرد تا از حضرتش بپرسم، چون بر ایشان وارد شدم، آن حضرت بدون مقدمه سخن آغاز کرد و فرمود: همانا علی بن الحسین(ع) همیشه از منزلش با پای پیاده برای رمی جمرات میرفت و منزلگاه من، امروز از منزل او نسبت به جمرات کمی دورتر است، پس من سوار بر مرکب میروم تا به منزل او برسم و چون به منزل او رسیدم، پیاده میشوم و با پای پیاده برای رمی جمرات راهی میشوم.
د)امام زمان(عج) و پیادهروی هر ساله برای حج
ابونعیم انصاری زیدی میگوید: در روز ششم ماه ذیالحجه از سال 293 قمری با جماعتی از حاجیان در مسجدالحرام و کنار مستجار بودیم، ناگاه جوانی از حال طواف به سوی ما آمد که دو حوله احرام به تن داشت و کفشهایش در دستش بود. چون او را دیدیم، از هیبتش همگی به پا خاستیم و در میان ما نبود، کسی جز آنکه ایستاد و بر او سلام داد، در این روایت طولانی آمده است که راوی، آن جوان را در شب عرفه نیز مشاهده کرد و گفت: از جمعیتی که اطراف آن جوان بودند، پرسیدم آیا این علوی را میشناسید؟، آنان گفتند: او هر سال با پای پیاده همراه ما حج به جای میآورد و در آخر روایت آمده است که او صاحب الزمان(عج) است.
4ـ سیره اصحاب ائمه(ع)، علما و سایر شیعیان
الف)زیارت امام با پای پیاده، دلیل ارادت خالصانه اصحاب
عَنْ بُرَیْدِ بْنِ مُعَاوِیَةَ الْعِجْلِیِّ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ قَادِمٌ مِنْ خُرَاسَانَ مَاشِیاً فَأَخْرَجَ رِجْلَیْهِ وَ قَدْ تَغَلَّفَتَا وَ قَالَ أَمَا وَ اللهِ مَا جَاءَ بِی مِنْ حَیْثُ جِئْتُ إِلَّا حُبُّکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ. فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ(ع): وَ اللهِ لَوْ أَحَبَّنَا حَجَرٌ حَشَرَهُ اللهُ مَعَنَا وَ هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ؟.
استاد مطهری(ره) در توضیح و ترجمه این روایت میفرمایند: شخصی که اهل خراسان بود، از راه دور با رنج فراوان آمد، خدمت امام باقر(ع) -عشق به اهل بیت او را کشانده بود-؛ در حالی که چون با پای پیاده آمده بود، کفشهایش از بین رفته و پایش ترک خورده و پاشنه آن، شکاف زیادی برداشته بود، آمد خدمت امام با یک عشق و ولعی، خدا را شکر کرد که بالاخره به مقصود خودش رسید. بعد پایش را نشان داد با آن شکافها که خون آمده بود و عرض کرد: یا ابن رسولالله! چیزی مرا به اینجا نیاورد جز صحبت شما اهل بیت که از خراسان تا اینجا پیاده آمدهام، امام(ع) این جمله را فرمود: هر کس هر چه را دوست داشته باشد، با هموست و حقیقتش همان میشود و با همان محشور میشود.
ب)زیارت جابربن عبدالله انصاری با پای پیاده
طبق برخی نقلها، جابربن عبدالله انصاری در اربعین اول، همراه با عطیه با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) مشرف شد.
ج)سیره علما در زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده
از نظر تاریخی، ظاهراً در زمان شیخ انصاری سفر زیارتی به کربلا با پای پیاده مرسوم بوده است، اما پس از ایشان این سیره کمرنگ شده تا آنکه مرحوم میرزای نوری که از محدثان بزرگ و استاد شیخ عباس قمی بود در زمان خود زیارت به سوی کربلا با پای پیاده را از نجف آغاز کرد و از آن پس این سنت حسنه در سیره بسیاری از علما و بزرگان دینی قرار گرفته است؛ بزرگانی چون آیات سیدمهدی بحرالعلوم، ملکی تبریزی، میرزای نایینی، شیخ محمدحسین اصفهانی (معروف به کمپانی)، همچنین در احوالات حکیم بزرگ ملاصدرا آمده است که او شش سفر با پای پیاده به حج مشرف شد.
به فضل الهی، امروزه نیز شاهدیم پس از سقوط رژیم بعث عراق، هر سال بر شکوه زیارت سیدالشهدا(ع) افزوده میشود، آن هم با پای پیاده و به ویژه در ایام اربعین حسینی(ع).
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
جزئیات تسهیلات اعطایی به زائرین اربعین حسینی |اخبار ایران و جهان
جزئیات تسهیلات اعطایی به زائرین اربعین حسینی کد خبر ۴۵۶۷۰۷ تاریخ انتشار ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۸ - 09 December 2014 همزمان با اربعین حسینی ع و از آنجا که پیاده روی اربعین به عنوان یک اقدام فرهنگی مردمی تلقی می شود با نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در خصفراکسیون صنایع دستی مجلس ، در شرف تشکیل |اخبار ایران و جهان
فراکسیون صنایع دستی مجلس در شرف تشکیل معاون استانها حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در آیین افتتاحیه اداره میراث فرهنگی صنایع دسنی و گردشگری اهواز گفت در مجلس شورای اسلامی فراکسیون صنایع دستی نداشتیم و با تمایل نمایندگان محترم و درخواست ما خوشبختانهامکانات راهیان نور در خدمت زائران اربعین |اخبار ایران و جهان
امکانات راهیان نور در خدمت زائران اربعین جانشین سازمان بسیج مستضعفین و رئیس ستاد راهیان نورگفت به منظور عبور آسان و بدون مشکل زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه همه ظرفیت های راهیان نور در خدمت این زائران قرارگرفته است کد خبر ۴۵۳۸۸۱ تاریخ انتشار ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ - 30 Novembچرا پیادهروی اربعین ثواب دارد |اخبار ایران و جهان
چرا پیادهروی اربعین ثواب دارد اربعین حسین ع نزدیک است این روزها همه جا صحبت از مسیرهایی است که به کربلا منتهی میشود و همه چیز برای خلق یک رویای عاشقانه با پیادهروی در این مسیرها مهیاست کد خبر ۴۵۶۴۱۵ تاریخ انتشار ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۶ - 08 December 2014 اربعین حسین ع نزدیخاطره حاج آقا مجتبی تهرانی از پیاده روی اربعین |اخبار ایران و جهان
خاطره حاج آقا مجتبی تهرانی از پیاده روی اربعین آقا مجتبی تهرانی به اصرار ما برای سفر به عتبات آماده شد همه مقدمات نیز انجام شد اما ناگهان پیغام داد منم که دیده به دیدار دوست کردم باز او رفت و اینک همه ما در هر گامی که برای زیارت اربعین به سوی کربلا برمی داریم به یاد او زمززائران اربعین این توصیههای مهم امنیتی را رعایت کنند |اخبار ایران و جهان
زائران اربعین این توصیههای مهم امنیتی را رعایت کنند کمیته امنیت ستاد فرهنگی اربعین در اطلاعیهای از عموم زائران خواست نکات و توصیههای امنیتی و حراستی را در ایام اربعین جدی گرفته و به آن عمل کنند کد خبر ۴۵۵۱۶۲ تاریخ انتشار ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۵ - 04 December 2014 کمیته امنیت ستحضور مسئولان ایرانی در راهپیمایی اربعین |اخبار ایران و جهان
حضور مسئولان ایرانی در راهپیمایی اربعین کد خبر ۴۵۷۲۱۵ تاریخ انتشار ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۹ - 10 December 2014 این روزها که عتبات عالیات با ازدحام جمعیت سوگواران حسینی روبرو است برخی شخصیت های ایرانی هم برای شرکت در همایش اربعین خود را به کربلا رسانده اند سیدیاسر خمینی هم در این جامکان حضور مجازی در پیادهروی اربعین |اخبار ایران و جهان
امکان حضور مجازی در پیادهروی اربعین سایت اربعین arbaeen ir در طرحی با عنوان طرح نیابت ۱۴ قدم برای کسانی که موفق به پیادهروی اربعین نشدهاند این امکان را فراهم کرده است تا با ثبت نام در این سایت به صورت مجازی در این پیادهروی شرکت کنند کد خبر ۴۵۶۰۰۶ تاریخ انتشار ۱۶ آذر ۱نجف، جایی برای ایجاد آمادگی زیارت اربعین |اخبار ایران و جهان
نجف جایی برای ایجاد آمادگی زیارت اربعین کد خبر ۴۵۶۸۰۴ تاریخ انتشار ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۲ - 09 December 2014 شلوغ و پرازحام اولین واژه هایی است که برای توصیف اوضاع نجف به ذهن می رسد از همان ورودی شهر و تراکم و تجمع ماشین ها متوجه غیرعادی بودن وضع شهر می شوی طوری که سوار ماشینپناهیان: اربعین، مقدمه ای برای ظهور است |اخبار ایران و جهان
پناهیان اربعین مقدمه ای برای ظهور است استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیوند مردم ایران و عراق در ایام اربعین اباعبدالحسین ع گفت اربعین ادامه دهنده حماسه عاشورا و مقدمه ای برای ظهور است کد خبر ۴۵۴۹۲۴ تاریخ انتشار ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۲ - 03 December 2014 استاد حوزه و دانشگاویژه برنامه آیینه داران حماسه به مناسبت اربعین |اخبار ایران و جهان
ویژه برنامه آیینه داران حماسه به مناسبت اربعین در این ویژه برنامه بخش هایی از شعرخوانی استاد حسین اسرافیلی و استاد عباسعلی براتی پور پخش می شود کد خبر ۴۵۷۱۶۳ تاریخ انتشار ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۴ - 10 December 2014 رادیو فرهنگ شنبه ۲۲ آذر همزمان با روز اربعین حسینی ویژه برنامه ای رباید زمینه گفتوگوهای عقلانی در جامعه زیاد شود |اخبار ایران و جهان
باید زمینه گفتوگوهای عقلانی در جامعه زیاد شود کد خبر ۴۵۶۳۸۵ تاریخ انتشار ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۳ - 08 December 2014 مقام معظم رهبری در حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که بیست و ششم مهرماه سال جاری ابلاغ شد مواردی را به عنوان اولویتهای کاری این شورا اعلام کردهاند اگرامیداشت نویسنده صد سال تنهایی |اخبار ایران و جهان
گرامیداشت نویسنده صد سال تنهایی نویسندگان و روشنفکران آمریکای لاتین طی مراسمی رسمی که در نمایشگاه بینالمللی کتاب گوادالاخارا برگزار شد به گابریل گارسیا مارکز فقید ادای احترام کردند کد خبر ۴۵۴۲۹۵ تاریخ انتشار ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۷ - 01 December 2014 نویسندگان و روشنفکران آمدر ایران رابطه هنرمند با مدیران مشکوک است |اخبار ایران و جهان
در ایران رابطه هنرمند با مدیران مشکوک است اگر بپذیریم یک بازیگر جزو هنرمندان قلمداد میشود باید بدانیم یک بازیگر نیاز به خلاقیت و جهانبینی دارد اگر از این دو عنصر بیبهره باشد آنچه بهعنوان محصول ارائه میدهد ممکن است در وهله اول با استفاده درست از تکنیکهایی که آموخته است جذاتاکید ولایتی بر معرفی دستاوردهای دوره صفویه |اخبار ایران و جهان
تاکید ولایتی بر معرفی دستاوردهای دوره صفویه جلسه 172 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد کد خبر ۴۵۶۳۸۴ تاریخ انتشار ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۱ - 08 December 2014 جلسه 172 کمیته فرهنگ و تمدن اسلامدر «شهر سوخته» چه خبر بوده؟ |اخبار ایران و جهان
در شهر سوخته چه خبر بوده مردمی که در شهر سوخته زندگی میکردند زندگیشان در یک محیط طبیعی بود که ناملایمات زیادی داشت یعنی آسیبهای محیطی در آنجا زیاد بود غیر قابل نفوذ بودن آب که به رودخانه های این منطقه اجازه نمیداد مسیر مشخصی داشته باشد یکی از آسیبها بود کد خبر ۴۵۵۴۹۶سپاه تمام نسخههای توقیفی «همت» را خرید |اخبار ایران و جهان
سپاه تمام نسخههای توقیفی همت را خرید رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس ضمن ارائه توضیحاتی درباره حواشی انتشار و توقیف کتاب همت تأکید کرد برای جلوگیری از ضرر ناشر و عدم جمع آوری کتاب کلیه نسخه های باقی مانده از این کتاب توسط سپاه خریداری شد کد خبر ۴۵۶۳۹۱ تاریخ انتشار ۱-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها