محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842913448
سنت پیادهروی اربعین را چه کسی احیا کرد
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سنت پیادهروی اربعین را چه کسی احیا کرد
زمان شیخ انصاری سفر زیارتی به کربلا با پای پیاده مرسوم بود، اما پس از ایشان این سیره کمرنگ شد تا آنکه مرحوم میرزای نوری زیارت به کربلا با پای پیاده از نجف آغاز کرد و از آن پس این سنت در سیره بسیاری از علما قرار گرفت.
زیارت، راهکار برقراری ارتباط با معصوم(ع) در زمان غیبت و ظهور و در زمان حیات و ممات اوست، زیارت، از مهمترین عوامل تربیتی و راهبرد اهلبیت(ع) برای ایجاد، تقویت و تعمیق ارتباط شیعیان با ارواح آسمانی و مطهر خاندان عصمت است،این ارتباط باید از یک ارتباط موقت و احساسی و مقطعی فراتر رفته به ارتباطی دائمی و عارفانه تبدیل شود تا برآیند آن، تربیت شیعهای واقعی و عاشق اهل بیت(ع) باشد، در ادامه به مبانی نظری زیارت پیاده به روایت مهدی نیلیپور از نشریه خلق اشاره میشود: ساز و کار زیارت، ابزاری معنوی و بسیار مؤثر و روحافزاست که در فرهنگ تشیع، جایگاهی ویژه دارد. زیارت از دیدگاه اهل بیت(ع) جریانی چند لایه با ابعاد فرهنگی، سیاسی، اعتقادی، اقتصادی و عرفانی است که تأثیرات فردی و اجتماعی متعددی دارد. شناخت مبانی نظری زیارت، آن هم زیارت با پای پیاده، انگیزه بهرهمندی از برکات بیشمار آن را دوچندان میکند و گامی مؤثر در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ ناب زیارت است. حضور در میان خیل زائران پیاده کربلا در ایام اربعین 1435 ق (1392 ش) بهانهای شد تا با نگاهی قرآنی و روایی به «مبانی نظری زیارت با پای پیاده» و آنگاه زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده به واکاوی اهمیت و ارزش این نوع زیارت بپردازیم. در خصوص کیفیت زیارت؛ چه زیارت خانه خدا و مدینه منوره و چه زیارت سایر عتبات عالیات، با توجه به چگونگی طی کردن مسیر، دو مرتبه وجود دارد: مرتبه نخست که مرتبه آسان و مرجوح است، همان طی مسیر با وسیله نقلیه و با استفاده از امکانات رفاهی در خوراک، پوشاک و مکان استراحت است که این قسم، خود دارای مراتب حداقلی تا حداکثری است. مرتبه دوم مرتبه سختتر و راجح است که همان طی مسیر با پای پیاده و بهرهمندی از حداقل امکانات است، این قسم سفر زیارتی که برگرفته از روحیات جهادی بوده و در کمال سادگی و تنزه از امور رفاهی انجام میپذیرد، نوعی ریاضت شرعی است که برکات فراوان معنوی و تربیتی برای زائر به دنبال دارد. از میان این دو قسم زیارت، شواهد و جهتگیریهای قرآنی، روایات و سیره انبیا و اولیای الهی و بسیاری از عرفا و بزرگان، ناظر به شیوه دوم است که در اینجا به تعدادی از این شواهد اشاره میکنیم: 1ـ شاهد قرآنی قرآن در آیه اعلام حج و بیان آداب حج، تشرف با پای پیاده را بر تشرف با مرکبسواری مقدم میشمارد و میفرماید: «وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ»؛ ای ابراهیم! در میان مردم برای ادای حج، بانگ برآور تا زائران پیاده و سواره بر هر شتر لاغری که از هر راه دوری میآیند، به سوی تو روی آورند، در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است: پیاده رفتن به حج، برتر از سواره است؛ زیرا «رجالاً» قبل از «کل ضامر» آمده است، محمدبن احمد بن جزی نیز میگوید: برخی از علما به سبب مقدم بودن تعبیر پیادهروی در آیه، استدلال کردهاند که پیاده رفتن به حج از سواره رفتن، برتر است. 2ـ شواهد روایی این روایات را در دو بخش کلی میتوان بررسی کرد: الف) روایات فضیلت زیارت خانه خدا با پای پیاده پشیمانی به سبب ترک حج با پای پیاده امام باقر(ع) فرمودند که ابن عباس گفت: بر چیزی پشیمان نشدم به اندازه پشیمانیام بر اینکه چرا پیاده به حج نرفتم؛ چرا که از رسول خدا(ص) شنیدم که میفرمودند: هر کس پیاده حج خانه خدا را انجام دهد، خداوند برای او هفت هزار عمل نیک از حسنات حرم مینویسد، گفته شد: ای رسول خدا! منظور از حسنات حرم چیست؟، فرمود: هزار هزار حسنه و فرمود: فضیلت پیاده حج گزاردن، مانند فضیلت ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است، در روایتی دیگر، منظور از حسنات الحرم، 100 هزار برابر شدن حسنه بیان شده است. یک حج پیاده، برتر از هفتاد حج سواره و روایت شده است که هیچ بندهای به وسیلهای محبوبتر نزد خدا از راه پیمودن با پای پیاده به خانه محترمش، به او تقرب نجسته است، همانا یک حج با پای پیاده، با هفتاد حج برابر است. تذکر: همانگونه که هر رکعت نماز در مسجد الحرام، 100 هزار برابر نسبت به نماز در سایر مساجد پاداش دارد، عبادات وابسته به این مسجد نیز از فضیلت و ارزش والاتری برخودارند و از این رو در روایت برای بیان ثواب حج پیاده، از تعبیر «حسنات الحرم» استفاده شده است. معانقه فرشتگان با حاجیان پیاده از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: همانا فرشتگان بر راه مکه میایستند و چون با حاجیان ملاقات کنند، بر حاجیان سوارهای که سایبان دارند، سلام میکنند و با کاروانهای سواره و بدون سایبان مصافحه و با حجاجی که پیاده آمدهاند معانقه میکنند. طبق این روایت نورانی، میان حاجیانی که سوار بر مرکب و زیر سایهبان محمل، وارد حرم میشوند، با آنان که فقط سوارهاند و آنان که پیاده مسیر حج را طی میکنند، تفاوت بسیاری است؛ از این رو فرشتگان به گروه اول تنها سلام میدهند، با گروه دوم علاوه بر سلام دست نیز میدهند و با حاجیان پیاده علاوه بر سلام کردن و دست دادن، معانقه کرده، آنان را در آغوش میگیرند که این اکرام فوقالعاده نشانه شدت عنایت فرشتگان بر حاجیان پیاده و دلیل برتری حج پیاده بر حج سواره است. ب) روایات فضیلت زیارت معصومان(ع) با پای پیاده پاداش زیارت امیرالمؤمنین(ع) با پای پیاده از امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: هر کس پیاده به زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) برود، خداوند به عدد هر گامی که بر میدارد، حجی و عمرهای در نامه عملش بنویسد و اگر پیاده نیز برگردد به عدد هر گامی، دو حج و دو عمره در نامه عملش بنویسد، در این روایت، به صراحت به برتر بودن زیارت با پای پیاده چه در مسیر رفت و چه بازگشت اشاره شده است. پاداش زیارت سیدالشهداء(ع) با پای پیاده امام صادق(ع) به حسین بن علی بن ثویر فرمودند: هر کس به قصد زیارت قبر حسین بن علی(ع) از خانهاش بیرون آید، اگر پیاده باشد خداوند به ازای هر گامی که برمیدارد حسنهای برایش ثبت و گناهی از او پاک میکند و تا زمانی که به حائر حسینی برسد، خداوند او را از رستگاران و حاجترواشدگان منظور میفرماید و چون اعمالش را تمام کند، خداوند او را از افراد ظفرمند و رستگار ثبت میکند و هنگامی که میخواهد به دیار خود بازگردد، فرشتهای نزد او آمده، به او میگوید: من فرستاده خدا هستم، پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: عملت را از نو آغاز کن که خداوند گناهان گذشته تو را بخشید. 3ـ شواهدی از سیره اهل بیت(ع) الف)امام مجتبی(ع) و بیست بار حج با پای پیاده حلبی میگوید از امام صادق(ع) درباره فضیلت پیاده رفتن پرسیدم. حضرت فرمودند: امام حسن(ع) سه بار ثروت خود را با خدا تقسیم کرد؛ تا آنجا که یک کفش برای خود و کفشی در راه خدا، پیراهنی برای خود و پیراهنی در راه خدا، دیناری برای خود و دیناری در راه خدا تقدیم کرد و با پای پیاده، بیست حج به جای آورد. ب)امام سجاد(ع) و حج با پای پیاده ابراهیم بن علی از پدرش نقل میکند که امام سجاد(ع) پیاده حج به جا آورده، از مدینه تا مکه بیست روز راه رفت. عبدالله بن مبارک گفت: سالی برای انجام حج به مکه رفتم. در بین راه، نوجوانی هفت یا هشت ساله بود که در کنار حجاج میرفت و زاد و توشه و مرکب سواری هم نداشت. پیش رفته، سلام کردم و عرض کردم: با چه کسی این بیابانها را طی میکنی؟، فرمود: با آفریننده این بیابان، جوابش به نظرم بزرگ آمد، گفتم: فرزندم! زاد و توشه مرکب سواری تو کجاست؟، فرمود: زاد من تقوایم و مرکبم دو پایم و هدفم مولایم است، باز در نظرم بزرگ آمد.... تا آنکه به مکه آمدم، پس از انجام اعمال حج در بازگشت در ابطح دیدم، مردم اطراف یک نفر را گرفتهاند، نگاه کردم، دیدم همان نوجوان است، پرسیدم کیست؟ گفتند: زین العابدین(ع)است. ج)امام صادق(ع) و پیادهروی برای رمی جمرات عنبسه بن مصعب گوید: امام صادق(ع) را در منا دیدم که گاهی پیاده و گاه سواره طی طریق میکند، مطلبی به ذهنم خطور کرد تا از حضرتش بپرسم، چون بر ایشان وارد شدم، آن حضرت بدون مقدمه سخن آغاز کرد و فرمود: همانا علی بن الحسین(ع) همیشه از منزلش با پای پیاده برای رمی جمرات میرفت و منزلگاه من، امروز از منزل او نسبت به جمرات کمی دورتر است، پس من سوار بر مرکب میروم تا به منزل او برسم و چون به منزل او رسیدم، پیاده میشوم و با پای پیاده برای رمی جمرات راهی میشوم. د)امام زمان(عج) و پیادهروی هر ساله برای حج ابونعیم انصاری زیدی میگوید: در روز ششم ماه ذیالحجه از سال 293 قمری با جماعتی از حاجیان در مسجدالحرام و کنار مستجار بودیم، ناگاه جوانی از حال طواف به سوی ما آمد که دو حوله احرام به تن داشت و کفشهایش در دستش بود. چون او را دیدیم، از هیبتش همگی به پا خاستیم و در میان ما نبود، کسی جز آنکه ایستاد و بر او سلام داد، در این روایت طولانی آمده است که راوی، آن جوان را در شب عرفه نیز مشاهده کرد و گفت: از جمعیتی که اطراف آن جوان بودند، پرسیدم آیا این علوی را میشناسید؟، آنان گفتند: او هر سال با پای پیاده همراه ما حج به جای میآورد و در آخر روایت آمده است که او صاحب الزمان(عج) است. 4ـ سیره اصحاب ائمه(ع)، علما و سایر شیعیان الف)زیارت امام با پای پیاده، دلیل ارادت خالصانه اصحاب عَنْ بُرَیْدِ بْنِ مُعَاوِیَةَ الْعِجْلِیِّ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ قَادِمٌ مِنْ خُرَاسَانَ مَاشِیاً فَأَخْرَجَ رِجْلَیْهِ وَ قَدْ تَغَلَّفَتَا وَ قَالَ أَمَا وَ اللهِ مَا جَاءَ بِی مِنْ حَیْثُ جِئْتُ إِلَّا حُبُّکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ. فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ(ع): وَ اللهِ لَوْ أَحَبَّنَا حَجَرٌ حَشَرَهُ اللهُ مَعَنَا وَ هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ؟. استاد مطهری(ره) در توضیح و ترجمه این روایت میفرمایند: شخصی که اهل خراسان بود، از راه دور با رنج فراوان آمد، خدمت امام باقر(ع) -عشق به اهل بیت او را کشانده بود-؛ در حالی که چون با پای پیاده آمده بود، کفشهایش از بین رفته و پایش ترک خورده و پاشنه آن، شکاف زیادی برداشته بود، آمد خدمت امام با یک عشق و ولعی، خدا را شکر کرد که بالاخره به مقصود خودش رسید. بعد پایش را نشان داد با آن شکافها که خون آمده بود و عرض کرد: یا ابن رسولالله! چیزی مرا به اینجا نیاورد جز صحبت شما اهل بیت که از خراسان تا اینجا پیاده آمدهام، امام(ع) این جمله را فرمود: هر کس هر چه را دوست داشته باشد، با هموست و حقیقتش همان میشود و با همان محشور میشود. ب)زیارت جابربن عبدالله انصاری با پای پیاده طبق برخی نقلها، جابربن عبدالله انصاری در اربعین اول، همراه با عطیه با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) مشرف شد. ج)سیره علما در زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده از نظر تاریخی، ظاهراً در زمان شیخ انصاری سفر زیارتی به کربلا با پای پیاده مرسوم بوده است، اما پس از ایشان این سیره کمرنگ شده تا آنکه مرحوم میرزای نوری که از محدثان بزرگ و استاد شیخ عباس قمی بود در زمان خود زیارت به سوی کربلا با پای پیاده را از نجف آغاز کرد و از آن پس این سنت حسنه در سیره بسیاری از علما و بزرگان دینی قرار گرفته است؛ بزرگانی چون آیات سیدمهدی بحرالعلوم، ملکی تبریزی، میرزای نایینی، شیخ محمدحسین اصفهانی (معروف به کمپانی)، همچنین در احوالات حکیم بزرگ ملاصدرا آمده است که او شش سفر با پای پیاده به حج مشرف شد. به فضل الهی، امروزه نیز شاهدیم پس از سقوط رژیم بعث عراق، هر سال بر شکوه زیارت سیدالشهدا(ع) افزوده میشود، آن هم با پای پیاده و به ویژه در ایام اربعین حسینی(ع).
منبع : فارس
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
سنت حسنه پیادهروی اربعین را چه کسی احیا کرد/مبانی نظری زیارت پیاده
سنت حسنه پیادهروی اربعین را چه کسی احیا کرد مبانی نظری زیارت پیادهزمان شیخ انصاری سفر زیارتی به کربلا با پای پیاده مرسوم بود اما پس از ایشان این سیره کمرنگ شد تا آنکه مرحوم میرزای نوری زیارت به کربلا با پای پیاده از نجف آغاز کرد و از آن پس این سنت در سیره بسیاری از علما قرار گاحیاگر سنت پیادهروی بعد از شیخ انصاری که بود؟
احیاگر سنت پیادهروی بعد از شیخ انصاری که بود در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان شیخ انصاری متوفی سال ۱۲۸۱ قمری رسم بوده است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زپیادهروی اربعین/8 تلاش برای حفظ نظافت و بهداشت مسیر کربلا+تصاویر
پیادهروی اربعین 8تلاش برای حفظ نظافت و بهداشت مسیر کربلا تصاویردر طول مسیر پیاده روی نجف به کربلا حجم زباله های تولیدشده به حدی زیاد است که امکان جمع آوری آن به صورت معمولی وجود ندارد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس از عراق مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا قدم به قدچرا پیادهروی اربعین ثواب دارد |اخبار ایران و جهان
چرا پیادهروی اربعین ثواب دارد اربعین حسین ع نزدیک است این روزها همه جا صحبت از مسیرهایی است که به کربلا منتهی میشود و همه چیز برای خلق یک رویای عاشقانه با پیادهروی در این مسیرها مهیاست کد خبر ۴۵۶۴۱۵ تاریخ انتشار ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۶ - 08 December 2014 اربعین حسین ع نزدینماهنگ «شور آزادگی» با موضوع پیادهروی اربعین در شبکه دو
نماهنگ شور آزادگی با موضوع پیادهروی اربعین در شبکه دونماهنگ شور آزادگی به تهیهکنندگی سیدمحمد موسوی با موضوع پیادهروی اربعین روی آنتن شبکه دو میرود مهدی کریمی مدیر گروه فرهنگ تاریخ و هنر شبکه دو در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت این نماهنگ و موزیک ومحمد غفاری به مناسبت پیادهروی اربعین سرود که این پیادهروی برترین عزاداری است/ قسم به نور، که این ابتدای بیدا
محمد غفاری به مناسبت پیادهروی اربعین سرودکه این پیادهروی برترین عزاداری است قسم به نور که این ابتدای بیداری استمحمد غفاری با توجه به آغاز سفر زائران اباعبداللهالحسین ع به عتبات عالیات قطعه شعری در رابطه با پیادهروی اربعین سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاریپاسخ به شبههای بر مستند «معبر» و «پیادهروی اربعین»
پاسخ به شبههای بر مستند معبر و پیادهروی اربعین امام خمینی ره الآن هم مىبینید که در جبهه ها وقتى که نشان مى دهند آنها را همه با عشق امام حسین ع است که دارند جبهه ها را گرم نگه مىدارند بخشی از مستند معبر-صحیفه امام 17 58 به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنپخش مستند پیادهروی اربعین از تلویزیون+فیلم
پخش مستند پیادهروی اربعین از تلویزیون فیلممستند دو قسمتی مسیر سبز تولید گروه معارف شبکه سوم سیما است که تصاویر نابی را از پیادهروزی بزرگ اربعین حسینی ع به تصویر میکشد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس مستند مسیر سبز بر اساس روایت شماری از خبرنگاران و مستندسازانسخنگوی هیأت رئیسه فراکسیون احیای وقف تأکید کرد فعال سازی دیپلماسی فرهنگی برای ترویج وقف در سطح بین الملل
سخنگوی هیأت رئیسه فراکسیون احیای وقف تأکید کردفعال سازی دیپلماسی فرهنگی برای ترویج وقف در سطح بین المللسخنگوی هیئت رئیسه فراکسیون احیای وقف منزلت امامزادگان و مساجد با تأکید بر بهرهگیری سازمان اوقاف از دیپلماسی فعال در داخل و خارج از کشور گفت این سازمان باید در مسیر خلق ثروتپیادهروی اربعین/9 روضه سوزناک میثم مطیعی در موکب شباب الخمینی+صوت
پیادهروی اربعین 9روضه سوزناک میثم مطیعی در موکب شباب الخمینی صوتمیثم مطیعی که به منظور حضور در راهپیمایی عظیم اربعین در مسیر نجف به کربلا حضور دارد با حضور در موکب شباب الخمینی ره شلوغ ترین شب این محفل را رقم زد و با مداحیهای فارسی -عربی خود دیدگان بسیاری را اشکبار کرد به گزانرمافزار تلفن همراه «جاذبه حسینی» ویژه پیادهروی اربعین+دانلود
نرمافزار تلفن همراه جاذبه حسینی ویژه پیادهروی اربعین دانلوداین نرمافزار توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی ویژه اربعین حسینی طراحی و در دو نسخه کامل و کمحجم بدون فایلهای صوتی جهت استفاده علاقهمندان آماده شده است در آستانهی فرارسیدن سالروز اربعین اباعبدالله&پرسش و پاسخ درباره پیادهروی بزرگ اربعین
پرسش و پاسخ درباره پیادهروی بزرگ اربعینزائران ایرانی معمولاً مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا را به مدت سه روز و دو شب با پای پیاده طی میکنند برای این مدت نیاز به اطلاعاتی است تا بتوان به بهترین نحو سفر را به پایان رساند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس این روزها جمدر گفتوگو با فارس عنوان شد تأمین مبلغ کاروانهای پیادهروی اربعین با اعلام نیاز پیامکی
در گفتوگو با فارس عنوان شدتأمین مبلغ کاروانهای پیادهروی اربعین با اعلام نیاز پیامکیمدیر ستاد طوبای اربعین گفت کاروانهای زیارتی پیادهروی اربعین برای تأمین مبلغ کاروان خود به صورت رایگان با سامانه پیامکی 3000191941 ارتباط برقرار کنند حجتالاسلام سیدمحمدباقر تکیهای مدیر ستادحجتالاسلام خاموشی در رونمایی «از سنگ ناله خیزد»: پیادهروی اربعین موجب تقویت گفتمان انقلاب اسلامی م
حجتالاسلام خاموشی در رونمایی از سنگ ناله خیزد پیادهروی اربعین موجب تقویت گفتمان انقلاب اسلامی میشودرئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از از سنگ ناله خیزد گفت پیشبینیها حکایت از حضور بالای 20 میلیون جمعیت در اربعین حسینی دارد این قبیل حرکتها موجب تقویت جبهه فرهنگیبا سخنرانی خاموشی، پناهیان و زائری صورت میگیرد نگاهی به اربعین از دریچه دوربین/ رونمایی عکسهای احسان باقری ا
با سخنرانی خاموشی پناهیان و زائری صورت میگیردنگاهی به اربعین از دریچه دوربین رونمایی عکسهای احسان باقری از پیادهروی اربعینمراسم رونمایی مجموعه مصور پیاده آمدهام عکسهای سیداحسان باقری از پیاده روی اربعین حسینی روز دوشنبه با سخنرانی خاموشی پناهیان و زائری در تالار مهر حشعری برای اربعین چهل شب است کسی خواب را نمیفهمد/ کسی که خیره به جغرافیای بیداریست
شعری برای اربعینچهل شب است کسی خواب را نمیفهمد کسی که خیره به جغرافیای بیداریستشبنم فرضیزاده از شاعران کشورمان در حال و هوای نزدیک شدن به اربعین حسینی شعری سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس شبنم فرضی زاده از شاعران کشورمان در حال و هوای نزدیک شدن به اربعین حسینیآمبولانسهاي ايران منتظر صدور مجوز استقرار در مسير پيادهروي اربعين
۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۰ ۱ق ظ آمبولانسهاي ايران منتظر صدور مجوز استقرار در مسير پيادهروي اربعين رئيس مرکز پزشکي حج و زيارت هلال احمر با اعلام اين مطلب که تاکنون بيماري يا اپيدمي خاصي در ميان زائران اربعين مشاهده نشده گفت آمبولانسهاي ايران منتظر صدور مجوز استقرار در مسير پيادهروي ار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها