واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
موسقیدان ایرانی:یانی یک عوام فریب بی سواد است ارسلان کامکار متولد ۱۳۳۹ در سنندج است او از اعضای گروه موسیقی کامکارها و همچنین یکی از چیره دستترین نوازندگان عود در ایران است. وی که از او به عنوان یکی از بزرگترین نوازندگان ویلن کلاسیک هم یاد میشود نقطه نظرهای بسیار جالب توجهی را بیان کرد. آنچه میخوانید حاصل این گفتگو است.
چندی است شاهدیم که چهرههای بین المللی موسیقی راه خود را به داخل کشور گشودهاند چنین رویدادی را چگونه ارزیابی میکنید؟بسیار نیکوست و اینکه این اتفاقات در شناخته شدن چهره ایران در مجامع بین المللی موثر خواهد بود بسیار خوشحالم.حال که دعوت از چهرههای بین المللی در ایران امکان پذیر شده آیا بهتر نمیدانید راه را برای موسیقی دانهای جدیدتر و شناخته شدهتر باز کنیم آیا موافق دعوت از چهرههایی که از دوران اوج خود سال هاست که دور شدهاند هستید؟فکر میکنم منظور شما از چهرههای بین المللی «CHRIS DE BURG» یا «KITARO» باشد. (با خنده) قبول دارم «CHRIS DE BURG» زمانی مطرح بود که اصطلاحاً دندان در دهان داشت و اکنون او یک چهرۀ کاملاً بازنشسته است. «KITARO» او بیگمان یکی از بزرگترین موسیقیدانهای عرصه موسیقی الکترونیک است. اما در روزگار معاصر باید او را به چشم پیشگام این عرصه دید نه پیشرو.ای کاش برای مثال در عرصه موسیقی الکترونیک از هنرمندان به روزتری دعوت میشد تا ضمن اینکه برای وجه بین المللی ایران کاری کردهایم برای به روز شدن ذهنیت زیباییشناسانه هنرمندان کشور هم کاری میکردیم.چندی است در خبرها شنیدهایم که قرار است «YANNIS CHRYSSOMALIS» یا همان یانی نیز به زودی در ایران کنسرت داشته باشد دعوت از این چهره را چگونه ارزیابی میکنید؟باز هم گلی به جمال کریس دی برگ و کیتارو. به نظر من یانی یک چهره کاملاً بیسواد و عوام فریب است.بیسواد و عوام فریب؟بله. بزرگترین اتفاق زندگی هنری یانی کنسرت آکروپلیس بود که در همان موقع هم معتقد بودم نگارنده چنین ملودیهایی بیسوادتر از آن است که بتواند چنین تنظیماتی را انجام دهد. با شنیدن آن قطعات بلافاصله متوجه شدم تمامی این اتفاقات توسط هنرمند با کفایت شهداد روحانی انجام شده است. پس از مراجعت شهداد به ایران او نیز به این امر اعتراف کرد که تنظیمان کنسرت آکروپلیس توسط او انجام شده است. استفاده از واژه بیسواد برای یانی عقیده شخصی من نیست این کلمه را شهداد روحانی برای یانی استفاده کرد.هر چند شخصا معتقدم بزرگترین دلیل جذابیت قطعات موسیقیایی یانی بداهه نوازیهایی است که توسط بهترین موسیقیدانان صاحب سبک در این کنسرتها صورت گرفته، چهرههایی مانند Karen briggs، semval yervinyan، hossein jeffry ویا pedro eustache که از نوازندگان صاحب سبک و شناخته شدهای عرصه موسیقی هستند. اما چگونه است که چنین چهرههایی با هنرمندی از نظر شما بیسواد همکاری میکنند؟بله. با نظر شما کاملا موافقم. قبول دارم که موفقیت کنسرت آکروپلیس ضمن اینکه مدیون تنظیمات هنرمندان و درخشان شهداد روحانی بود بسیار به توانمندی آرشه کشی خانوم کارن بریجز نیز مدیون است اما اشتباه نکنید آنچه را که کارن بریجز در کنسرت آکروپلیس و یا ساموئل یروینیان در کنسرتهایی دیگر با ویلن نواختهاند و یا هر آنچه که پدرو اوساچه و یا سایر نوازندگانی که نام بردید در این کنسرتها خلق کردند همه و همه بداهه نوازیهایی بود که این هنرمندان توانمند با بهره گیری از توانمندی و خلاقیت خود خلق کردند.حال چرا این هنرمندان با یانی همکاری میکنند فقط یک دلیل دارد توانمندی فوق العاده زیاد مالی. یانی هنرمندی است که از ساپورت مالی بسیار بسیار قدرتمندی برخوردار است. او تنها کاری میکند این است که فضایی را برای بداهه نوازی هنرمندان بزرگی که در کنار خود دارد فراهم میکند. و این دقیقا یعنی عوامفریبی.پس به نظر شما از چه هنرمندانی باید برای اجرا در تهران یا ایران دعوت کرد؟به نظر من حتی اگر از ارکسترهای بزرگی مثل وین، برلین، مسکو هم دعوت کنیم هیچ کمکی به موسیقی ایران نکردهایم. چون اصلا ارکستری نداریم. به نظر من در ابتدا باید این ارکسترها را احیا کرد.ای کاش این هزینهها صرف احیای ارکستر خودمان میشد. اگر این هزینهها که برای دعوت از این چهرهها صرف میشود از محل بودجه ارکستر سمفونیک تهران خرج میشود باشد خیانت محض است.ایسکا نیوزاخبار مرتبط :شرط برگزاری کنسرت یانی در تهران + عکسیانی به ایران می آید/ادامه کنسرت بزرگان موسیقی جهان در ایرانلغو پنجمین شب کنسرت « کیتارو » در تهران
سه شنبه 18 آذر 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]