تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814689882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عمر جوانان در قهوه خانه ها دود می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عمر جوانان در قهوه خانه ها دود می شود اردبیل - ایرنا - نشریه "پیام اردبیل" در آخرین شماره خود طی مطلبی با عنوان "عمر جوانان در قهوه خانه ها دود می شود" به انتقاد از فعالیت قهوه خانه های متعدد در برابر اندک کتابخانه های موجود پرداخته است.


"وقتی نام کتابخانه را می شنویم، تصاویری از افراد را در ذهن می بینیم که در یک محیط آرام و مخصوص در حال کتاب خواندن و مطالعه هستند و وقتی که نام قهوه خانه را می شنویم، تصاویری از افراد را در ذهن می بینیم که در یک محیط شلوغ و پر سر و صدا و پر دود در حال خوردن و کشیدن قلیان هستند.
شما جزو کدام دسته هستید؟ به کتابخانه می روید یا قهوه خانه؟
کتابخانه محل مطالعه، آگاهی و دانش است و اینها برای انسان ضرر ندارند و اوقات انسان به نیکی می گذرد و برای انسان مفید است. قهوه خانه محل تجمع گروه های دوستان است که دور یکدیگر می نشینند و گفت و گو می کنند در حالی که قلیان می کشند. هر چه تعداد کتابخانه ها و کتابخوان های یک کشور زیاد باشد، تاثیر مستقیمی در پیشرفت فرهنگ آن کشور می گذارد و در نتیجه به دلیل پیشرفت فرهنگی، آن کشور در تمام زمینه ها نیز پیشرفت خواهد کرد. هر چه ملتی آگاه تر باشد، موفق تر خواهد بود؛ تعداد زیاد قهوه خانه ها به نسبت کتابخانه ها می تواند بیانگر این باشد که افراد یک جامعه بیشتر به قهوه خانه می روند برای خوردن و کشیدن قلیان و نه به کتابخانه و برای خواندن کتاب. اگر این گونه نبود، هیچگاه تعداد قهوه خانه ها از تعداد کتابخانه ها بیشتر نمی شد.
آیا قهوه خانه ها برای افراد یک کشور مفید هستند؟ افراد از قهوه خانه ها سود می برند یا زیان؟ دود توتون و تنباکو برای انسان سود آور است یا زیان آور؟ جوانان در قهوه خانه ها از لحاظ ذهنی و جسمی قوی می شوند یا ضعیف؟
به گفته پزشکان، دود توتون و تنباکو به قدری زیان آور است که در هر لحظه کسی را به کام مرگ می کشاند و تعداد بیماری های ناشی از آن قابل شمارش نیست.
یک ملت با کتابخانه هایش که نماد علم، دانش و آگاهی است، قدرتمند می شود و یا با قهوه خانه هیش؟ در دنیای کنونی دانش قدرت است. افراد در کجا به آگاهی و دانش می رسند؟ در کتابخانه یا در قهوه خانه؟ می گویند کتاب یار مهربان است؛ ملتی که کتاب را فراموش می کند، بهترین دوست خود را از دست داده است. کتاب ها به ما دانش و آگاهی ارایه می کنند در حالی که قهوه خانه ها برای ما بیماری های مختلف را به ارمغان خواهند آورد.
آیا شما تعداد کتابخانه های شهر را می دانید؟ آیا نام نزدیکترین کتابخانه به محل زندگی خود را می دانید؟ آیا شما تا به حال در کتابخانه ای عضو بوده اید؟ میزان آگاهی و دانش شما رابطه مستقیم دارد با میزان ساعت های مطالعه شما. هر چه آگاهی و دانش شما بیشتر باشد، در زندگی موفق تر بوده و حتی اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید. فن بیان و روابط عمومی شما افزایش می یابد. افرادی که اهل کتاب خواندن نیستند، فن بیان و روابط عمومی خوبی ندارند و از واژه ها نمی توانند به درستی استفاده کنند و اگر در جمع افرادی باشند که در سطح بالاتری از دانش و آگاهی قرار دارند، مجبور به سکوت می شوند؛ چرا که حرفی برای گفتن ندارند.
هر انسانی سخن می گوید ولی انسان های با دانش و آگاهی سخن نیک بر زبان می رانند. مادران سخن گفتن را به ما می آموزند ولی کتاب ها سخنِ نیک گفتن را. افرادی که محل تجمع آنها قهوه خانه هاست، شاید خوب سخن بگویند ولی سخن خوب نه. در صورتی که افرادی که محل تجمع آنها کتابخانه هاست جز اینکه خوب سخن می گویند، سخن خوب نیز می گویند و این دو با یکدیگر متفاوت است.
این از هدایای کتاب به انسان است؛ آدمی به یاد این گفته سقراط، فیلسوف یونان باستان می افتد که می گفت: خوب حرف نزن، حرف خوب بزن. حال با این توضیحات شما عضو کتابخانه ها هستید یا عضو قهوه خانه ها؟ وقتی از من سووال شود کتابخانه های شهر شما چه تعداد است؟ خیلی سریع می توانم تعداد آنها را با ذکر نامشان بگویم و این به خاطر تعداد اندک آنهاست؛ ولی وقتی از من سووال شود قهوه خانه های شهر شما چه تعداد است، پاسخ را نمی دانم؛ و این به خاطر تعداد زیاد آنهاست."
8123/593


18/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن