تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804652662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قدرت سایبری بالاتر از قدرت هسته ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: قدرت سایبری بالاتر از قدرت هسته ای دهلی نو- ایرنا- حوزه سایبری همزمان با رشد و فراگیر شدن استفاده از رایانه و اینترنت درکشورهای مختلف از اهمیت زیادی برخوردار شده است به گونه ای که امروزه تامین بسیاری از نیازهای مردم بدون استفاده از این امکانات دشوار شده است .


تعدادی ازکارشناسان و تحلیل گران نظامی ،حوزه ی مجازی را پنجمین حوزه از نبرد می دانند که هر روز با توجه به رشد چشمگیر ابزارهای ارتباطی بر اهمیت آن افزوده می شود.
فضای مجازی فضایی است که قوانین خاص خود را دارد. امروزه تهدیدها در قالب شبکه های رایانه ای و مخابراتی رو به افزایش است.
بخش های کلیدی اقتصاد تمامی کشورها در حال حاضر، از جمله امکانات دولتی و خصوصی، بانکداری و امور مالی، حمل ونقل، تولید، پزشکی، آموزش و پرورش و دولت، همگی برای عملیات روزانه وابسته به رایانه هستند.
فضای مجازی ابزاری برای قدرت و ثروت است اگر از آن استفاده نکنیم دیگران از آن علیه ما استفاده می کنند.
گاهی به دلیل ناشناخته بودن منبع حمله، فضای مجازی به مکانی ایده آل برای جنگ تبدیل می شود ، برآورد سال گذشته نشان می دهد که دولت آمریکا از محل حملات سایبری در جهان، 100 میلیون دلار خسارت دیده است.
برخی ازکارشناسان می گویندبا رشد روزافزون تکنولوژی ارتباطی و فضای مجازی در آینده نزدیک قدرت سایبری به دلیل اهمیت و تاثیراتی که برجا می گذارد اهمیتش از سلاح های هسته ای بیشتر می شود.
اگر نگاهی به حملات سایبری بیندازیم متوجه می شویم که امروزه دشمنان به جای حمله مستقیم نظامی به کشورها تلاش می کنند که از راههای کم هزینه تر اما کاراتر به اهدافشان دست یابند.
تلاش رژیم صهیونیستی برای آلوده کردن دستگاههای غنی سازی اورانیوم از طریق انتشار ویروس استاکس نت بعد از ترور دانشمندان هسته ای نمونه ای ازاین جنگ محسوب می شود.
همچنین در جریان نبرد غزه ، هک وب سایت وزارت دفاع رژیم صهیونیستی و درج مطلبی درخصوص اصابت موشک به نیروگاه هسته ای دیمونا که باعث وحشت عمومی در سرزمین های اشغالی شد نیز نمونه دیگری ازاین جنگ است .
جمهوری اسلامی ایران نیز درسالهای اخیر تلاش هایی برای مقابله با حملات سایبری دشمنان انجام داده است به گونه ای که برخی از کشورها ایران را در ردیف چند قدرت برتر در زمینه سایبری قرار داده اند.
پرفسور "یان براون"، معاون مرکز امنیتی سایبری دانشگاه آکسفورد می گوید: با توجه به این که ایران هدف مجرب ترین و قوی ترین سلاح سایبری (استاکس نت) بوده که تاکنون شناخته ایم، اگر این کشور برای بهبود ظرفیت خود سرمایه گذاری نکند تعجب آور خواهد بود.
* ایران قربانی حملات سایبری
کشورهای نظیر چین ، روسیه و امریکا بیش از 2.5 میلیون دلار برای گسترش نیروها و امکانات خود در فضای سایبری در نظر گرفته اند.
ایران درسالهای اخیر با تشکیل شورای عالی مجازی تلاش کرده است که اقدام و سرمایه لازم برای توسعه توان دفاع سایبری در مقابل این گونه حملات ایجاد کند.
مجله فارین پالیسی نیز می نویسد ایران از بزرگترین قربانیان حملات سایبری محسوب می شود به گونه ای که براثر انتشار ویروس استاکس نت که از سوی امریکا و اسرائیل طراحی شده بود بیش از یک هزار دستگاه سانتریفیوژ آسیب دید.
*قدرت سایبری برابر قدرت هسته ای
پروفسور "ان .بالا کریشنان" استاد مهندسی هوا فضا در موسسه علوم هند می گوید:ظرفیت سایبری قدرت چانه زنی بر روی میز مذاکراه را تعیین می کند و قدرت سایبری تقریبا مساوی قدرت هسته ای شده است.
وی که درخصوص ظهور حوزه سایبری بعنوان حوزه جدید جنگ و استفاده فزاینده از وب سایت های اجتماعی برای تروریسم در دهلی نو سخنرانی می کرد افزود: امروزه قدرت سایبری کشورها به قدرت بازدارندگی تبدیل شده است .
وی به دولت هند توصیه کرد که با موضوع تهدید سایبری در چارچوب مدیریت امنیت ملی برخورد کند و این موضوع را به طور جداگانه نگاه نکند.
وی یادآور شد،از وب سایت های اجتماعی برای توزیع ابزارهای حمله و ارسال ویروس به شبکه های دولتی دشمن استفاده شده است و با این خطر نمی توان با روش های سنتی مقابله کرد.
این استاد فضای مجازی هند گفت که از وب سایت های اجتماعی برای تبلیغ دیدگاه های رادیکالی و جذب حامیان نیز استفاده می شود.
وی با بیان اینکه "بوت نت"(نوعی ویروس )یکی دیگر از خطرات است افزود:
بوت نت تعداد زیادی از رایانه ها را تحت تسلط قرار می دهد و از این کامپیوتر ها برای ارسال ویروس استفاده می کند.
این کارشناس فضای مجازی گفت :چنانچه یک بوت نت یک میلیون دستگاه رایانه را تحت کنترل خود بیاورد و از آن ها برای حمله به شرکت بزرگی استفاده کند می تواند آن شرکت را ازبین ببرد و اگر با میلیون ها رایانه این کار انجام شود می توان یک کشور را فلج کرد.
وی افزود:بیشتر کشورهای جهان قدرت بازدارندگی در برابر چنین حملات را فراهم کرده اند.
وی سپس این سوال را مطرح کرد که آیا دولت مرکزی هند نیز چنین توانمندی را بوجود آورده است.
*آساق*2*1600 **1446


18/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن