تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820263273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مشکلات پیش رو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و مشکلات پیش رو تهران - ایرنا - شاید کمتر کسی بداند که ماماها به دو گروه ماماهای شاغل در زایشگاه ها و ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی تقسیم می شوند که به ماماهای گروه دوم "ماما بهورز" می گویند.


"ماما بهورزان" در مراکز بهداشتی ، مراقبت های بهداشتی و درمانی اولیه را برای مادران باردار به عمل می آورند و بی شک مراقبت های آنان طی دوران بارداری از زنان ، نقش بسزایی در حفظ سلامت مادر و کودک دارد.
اما کار ماما بهورزان فقط محدود به مراقبت مادران باردار نمی شود و خدمات بهداشتی دیگری را به اقشار مختلف ارائه می کنند.
"زهرا" ، یکی از ماما بهورزانی است که در یکی از مراکز بهداشتی مناطق محروم استان لرستان مشغول خدمت است ؛ او به خبرنگار ایرنا می گوید: بی شک ، ماماها بعد از پزشک ، مهره اصلی در تیم پزشک خانواده به شمار می روند.
وی با اشاره به سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب ، می افزاید: یکی از موضوعات اشاره شده در این سیاست ها ، افزایش جمعیت و موالید است که ماما بهورزان در تحقق این سیاست ها نقش عمده ای دارند.
این ماما بهورز که خود را نماینده مامابهورزان می داند از اختلاف قابل توجه کارانه پزشکان و مامابهورزان گلایه می کند و می گوید: امسال حقوق یک میلیون تومانی ماما بهورزان به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت اما این افزایش برای حقوق پزشکان از سه به هشت میلیون تومان بود که این تفاوت معنادار موجب نارضایتی مامابهورزان شده است.
وی می افزاید: همیشه اختلاف حقوق مامابهورزان با پزشکان نسبت یک به سه بود اما اکنون این اختلاف به نسبت یک به 9 رسیده است.
یکی دیگر از مامابهورزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وضعیت استخدامی خود گلایه دارد و می گوید: 10 سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارم و پس از این همه سال، تمام شاغلان شبکه بهداشت ، تغییر وضعیت پیدا کردند و حال چرا ما نباید استخدام شویم.
وی تصریح می کند: 9 ماه از زنان باردار مراقبت می کنیم اما امنیت شغلی نداریم و دیده هم نمی شویم.
این بهورز اضافه می کند: علاوه بر مراقبت های دوران بارداری ، کارهای دیگری نیز انجام می دهیم . به طور مثال به عنوان پرستار کارهای پانسمان و تزریقات، بهداشت خانواده ، بهداست مدارس و آموزش و دیگر کارها را انجام داده و در حقیقت مسوولیت پنج نیرو را به طور همزمان بر عهده داریم .
رییس مرکز مدیریت توسعه شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفت: تاکنون مکاتباتی از سوی "مامابهورزان" به دست ما نرسیده است تا بدانیم که حقوق آنان کم است و علاوه بر آن "ماما بهورز" فقط در یک مقطع زمانی تربیت شد و عده آنان محدود است.
"ناصر کلانتری" در مورد استخدام "ماما بهورزان" نیز خاطرنشان می کند: قرار نیست هر نیروی تربیت شده در نظام سلامت، استخدام شود بلکه ما از آنان خرید خدمت می کنیم زیرا منطق و تجربه نشان داده که با استخدام افراد از کمیت و کیفیت کار آنان کاسته می شود.
نامبرده تصریح کرد: اگر دریافت حقوق استمرار داشته باشد دیگر مزایا بر عملکرد نبوده و به طور مثال یک دندانپزشک با کشیدن 10 دندان ، یک حقوق مشخص و با کشیدن یک دندان نیز همان حقوق را می گیرد.
وی خاطر نشان می کند: با خرید خدمت، پوشش خدمات بهداشتی و درمانی و رضایت مردم افزایش می یابد و با این روش به تدریج با استخدام دولتی مقابله می کنیم و منافع ملی را قربانی منافع افراد نخواهیم کرد.
رییس مرکز مدیریت توسعه شبکه بهداشت وزارت بهداشت، تصریح کرد: افراد استخدام شده در سیستم دولتی می خواهند از فعالیت مستمر هشت ساعته پرهیز کنند بنابراین دلیلی ندارد به این سیستم فرد دیگری را اضافه کنیم بلکه ما منافع ملی و رضایت کل مردم را درنظر می گیریم.
اجتمام(5)**9185**1436


18/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن