تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802452514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه کساني از کاهش بهاي نفت سود مي برند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ آذر ۱۳۹۳ (۲۳:۱۰ب.ظ)
بررسي تأثير کاهش بهاي نفت بر اقتصاد اروپا: چه کساني از کاهش بهاي نفت سود مي برند گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، بهاي نفت خام يکي از عوامل تأثير گذار بر اقتصاد جهان است. افزايش يا کاهش اين حامل انرژي مي تواند صعودي يا نزولي بودن رشد اقتصادي اکثر کشورهاي جهان را تحت تأثير قرار دهد. اين در حالي است که بهاي جهاني نفت خام در ماه هاي اخير دستخوش نوسانات زيادي شده و حتي در مواقعي به پايين ترين ميزان خود در سال هاي گذشته نيز رسيده است.
اين روند نزولي دلايل متعددي، از جمله کاهش تقاضا در سطح جهاني و افزايش توليد برخي کشورها داشته است.
در حالي که برخي از کشورهاي جهان، بخصوص کشورهايي که بودجه وابسته به فروش نفت دارند، به شدت تحت تأثير اين کاهش قيمت بوده اند، ديگر کشورهايي وجود دارند که از اين کاهش قيمت نقع مي برند.
از سويي کاهش قيمت نفت، براي آن دسته از اقتصادها نتيجه مثبت دارد که توليد داخلي خود را بر پايه انرژي نفت بنا نکرده‌اند. کاهش قيمت نفت مي‌تواند براي کشورهاي مصرف‌کننده خبر خوشايندي باشد، زيرا توليد را افزايش داده و کشورهايي را که از بيکاري و نابساماني اقتصادي رنج مي‌برد، کمک کند.
همچنين کاهش قيمت نفت توزيع ثروت در کشورهاي مصرف کننده نفت را نيز با تعادل مواجه مي‌کند؛ چرا که بخش قابل توجهي از درآمد خانوارها صرف مصرف انرژي مي‌شود.
با تمام اين وجود کاهش قيمت نفت زيان‌هايي نيز در بر دارد که بايد به آن‌ها توجه کرد؛ کاهش نفت، بودجه شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري را با بي نظمي مواجه مي‌کند.
علاوه بر اين با اينکه کاهش قيمت نفت در کشورهاي مصرف‌کننده باعث کاهش نرخ تورم مي‌شود، اما؛ در طولاني مدت باعث افزايش تورم در اروپا شده و يک عامل بازدارنده براي رشد اقتصادي در طولاني مدت در اين قاره خواهد بود.
کاهش تورم مي‌تواند برخي از بدنه بازار را با تهديد مواجه سازد، بخش توليد کالاها به طور کلي دچار زيان مي‌شود و همچنين اوراق مالي شرکت‌هاي انرژي ديگر خريدار آن چناني نخواهد داشت، با توجه به حجم سرمايه گذاري در اين بازارها، فشار اقتصادي پس از آن خود را نشان خواهد داد.
همچنين تصميم سازمان «اوپک» در مورد کاهش ندادن ميزان توليد تأثيراتي بر اقتصاد جهاني داشته است.
پس از اعلام اين تصميم از جانب اوپک بهاي نفت خام به پايين ترين ميزان خود در چهار سال گذشته رسيد و حتي پيش بيني مي شود اين روند کاهشي تا رسيدن هر بشکه نفت خام به 40 دلار ادامه پيدا کند.
اين در حالي است که تاريخ نشان داده که کاهش بهاي نفت خام براي اقتصاد کشورهاي غربي يک اتفاق مثبت است. بارزترين اين تأثيرات مي تواند کاهش درآمد هاي پوتين و ايجاد بي ثباتي داخلي در روسيه باشد.
اگرچه تأثير بلند مدت اين کاهش قيمت اروپا را بيش از پيش در رکورد اقتصادي فرو خواهد برد. زيرا کاهش بهاي انرژي به طور مستقيم بر کاهش قيمت ديگر اجناس تأثير گذار است و اين نمي تواند خبر خوبي براي کشورهاي اروپايي رکود زده همچون آلمان، ايتاليا و اسپانيا باشد.
اين در حالي است که در نگاه کوتاه مدت اين کاهش قيمت به نفع مصرف کنندگان اروپايي بوده است، به طوري که در بلژيک در ماه هاي گذشته بهاي بنزين با کاهش چند سنتي رو به رو بوده است.
از سويي ديگر، به گزارش شبکه تلويزيوني «تل سر»، اقتصاد دادان کشورهاي پيشرفته اعتقاد دارند که اين روند نزولي الزاما چيز بدي نيست. به اعتقاد اين افراد کاهش بهاي نفت خام به معني کاهش هزينه هاي توليد کنندگان و تجارت ها است و اين درنهايت مي تواند هزينه هاي مصرف کنندگان را نيز کاهش دهد. کاهش بهاي نفت خام به معني کاهش قيمت بنزين است که در حقيقت به خانواده ها کمک مي کند هزينه هاي خود را کاهش داده و در حوزه هاي ديگري سرمايه گذاري کنند.
کاهش بهاي نفت خام درست مانند افزايش سرمايه گذاري و کاهش هزينه براي تجارت ها بوده و مي تواند رشد اقتصادي کشورها را افزايش دهد. اين درحالي است که ديگر اقتصاددانان اين نظريه را رد مي کنند و باور دارند که اين کاهش قيمت تاثيرات منفي بيشتري بر اقتصاد جهان خواهد داشت. کاهش نرخ تورم در جهان خود به تنهايي مي تواند کشورها را درگير رکود کرده و اقتصاد را دچار چالش هاي بزرگ کند.
در مورد حوزه يورو نيز اين کاهش قيمت مي تواند منجر به کاهش نرخ تورم و منفي کردن اين شاخص در کشورهاي عضو شود. اين درحالي است که هم اکنون نيز شاخص تورم در حوزه يورو 0.2 درصد گزارش شده که بسيار پايين تر از ميزان ايده آل 2 درصد بوده و اقتصاد اين منطقه را با چالش روبه رو کرده است.
اين کاهش نرخ تورم مي تواند اقتصاد حوزه يورو را به پرتگاه نزديک تر کند و سياست مداران را مجبور به تزريق ميلياردها يور پول بيشتر به اقتصاد کند که اين در وضع اقتصادي کنوني در اروپا اين ايده اشتباهي است و در نهايت تنها منجر به افزايش نقدينگي و ورشکستگي صنايع کوچک خواهد شد.
در کل مي توان نتيجه گرفت که کاهش بهاي نفت خام اگرچه در کوتاه مدت به نفع مصرف کنندگان و صنايع است اما در دراز مدت مي تواند حتي کشورهاي پيشرفته و صنعتي را به سمت کاهش نرخ تورم و رکود اقتصادي سوق دهد.

حامد عبداللهي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن