تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802443247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حسین موسویان: کاهش بهای نفت اعلان جنگ عربستان به آمریکا بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حسین موسویان: کاهش بهای نفت اعلان جنگ عربستان به آمریکا بود برلین - ایرنا - "سید حسین موسویان" پژوهشگر ایرانی دانشگاه پرینستون آمریکا، گفت: کارشناسان مطرحی در آمریکا و حتی اروپا بر خلاف بسیاری از تحلیل ها، بر این باورند که اقدام دولت سعودی در کاهش قیمت نفت، در واقع نه علیه ایران بلکه علیه آمریکاست.


موسویان که به دعوت بنیاد تحقیقاتی کوربر به آلمان سفر کرده است، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین درباره اهداف و دلایل کاهش اخیر قیمت جهانی نفت و از جمله نقش عربستان در آن گفت با اشاره به حضور چند هفته قبل خود در اجلاس خاور میانه در واشنگتن افزود: کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی حاضر در این جلسه در تحلیل های خود معتقد بودند اقدام سعودی ها را باید "اعلان جنگ" علیه آمریکا بدانیم.
وی ادامه داد: استدلال کارشناسان آمریکایی این بود که این کشور سیاست جدید خود را در تولید انرژی شروع کرده است و بر اساس این راهبرد، آمریکا نه تنها از واردات نفت سعودیها و خلیج فارس بی نیاز می شود بلکه ظرف چند سال آینده بزرگترین صادر کننده نفت در جهان خواهد شد و این وضع باعث می شود ریاض جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت و لذا اهمیت منطقه ای خود را از دست بدهد.
موسویان گفت: به باور آمریکایی ها، دومین دلیل هشدار عربستان علیه کاخ سفید با کاهش قیمت نفت، این است که آمریکایی ها بعد از بی نیاز شدن از نفت خاور میانه بتدریج از این منطقه خارج خواهند شد و دلیلی برای ماندن ندارند، درحالی که عربستان و رژیم صهیونیستی خواهان ادامه حضور گسترده در منطقه بعنوان ضامن موجودیت خود هستند.
وی افزود: دلیل سوم نیز می تواند این باشد که استقلال آمریکا از نفت منطقه باعث می شود واشنگتن دنبال دوست باشد و نه دشمن تراشی، به همین خاطر با ایران رابطه برقرار خواهد کرد و در این حالت نیز این عربستان و رژیم صهیونیستی هستند که منزوی خواهند شد.
پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا اضافه کرد: از طرف دیگر اگر قیمت نفت به حدود 70 دلار برسد دیگر برای صنایع آمریکا استخراج نفت و گاز صرفه اقتصادی نخواهد داشت،لذا سعودی بدنبال حذف آمریکا از رقابت در بازار انرژی است.
موسویان تصریح کرد: البته این گونه نیست که کار سعودی به ما ضربه نزده و نمی زند، اما باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشیم که خود سعودیها 10 برابر ایران درآمد نفتی از دست می دهند و لذا باید عمیقتر به سیاست سعودی برای کاهش قیمت نفت فکر کرد و به هر وسیله ای برای کوبیدن تیم مذاکره کننده هسته ای متوسل نشد.
سفیر اسبق ایران در آلمان یادآور شد: ما مشکلاتی در روابط خارجی از جمله دشمنی عربستان با ایران و تحریمها و روابط بد با برخی از کشورهای اروپا داریم، ضمن اینکه مشکلات اقتصادی مثل تورم و بیکاری در داخل هم وجود دارد. اما نباید کاسه و کوزه ها را سر این دولت یا تیم مذاکره کننده هسته ای بشکنیم زیرا اینها عامل این مصائب نبوده بلکه تلاش میکنند که مشکلات را تا حد ممکن حل کنند.

* تمدید مذاکرات خواسته آمریکا بود تا موافقت کنگره را برای لغو تحریم ها جلب کنند
از موسویان به عنوان عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران درمورد مذاکرات وین 8 و محقق نشدن توافق جامع نهایی در 24 نوامبر برغم امیدواری همه طرفین مذاکره کننده و دلیل تمدید دوباره گفت و گوها سوال شد، که وی پاسخ داد: من اطلاع دقیقی از جزییات مذاکرات ندارم اما برداشتم این است که تمدید به درخواست طرف آمریکایی بوده است تا فرصت کافی برای جلب موافقت کنگره برای لغو تحریم ها داشته باشند.
موسویان افزود: "در توافق موقت ژنو 2013، طرفین توافق کرده بودند که در نهایت، تمامی تحریم های یک جانبه و چند جانبه علیه ایران لغو خواهد شد.
" به عقیده من در مذاکرات وین 8 که پیش بینی شده بود در 24 نوامبر توافق نهایی حاصل خواهد شد، تمام اعضای مذاکره کننده پشت میز اختیار امضای قرارداد نهایی را داشتاند، جز هیات آمریکایی زیرا که دولت این کشور اختیار لغو تحریم ها را ندارد و برای این تصمیم نیاز به مجوز کنگره دارد. ماکزیمم اختیارات دولت اوباما تعلیق تحریم هاست.
" بنابر این هر سندی بخواهد توسط آمریکایی ها امضا شود که لغو را در برگیرد، یا باید فرایند قانونی را طی کند یا هماهنگی شفاهی با کنگره برای آن انجام شده باشد".
موسویان تاکید کرد: برداشت شخصی من این است که چون در توافق نهایی قطعا باید لغو تحریم ها اجرا شود و بر اساس توافق ژنو می باید در سند نهایی نوشته می شد که چه تحریمی در مقابل چه اقدامی از ایران تعلیق می شود و چه تحریم هایی براساس چه اقداماتی لغو خواهند شد و همچنین زمان بندی آن نیز باید مشخص شود، هیات آمریکایی نمی توانست تعهدی بدهد که کنگره باید درمورد آن تصمیم بگیرد.
وی افزود: برداشت من این است که این تمدید خواست ایران نبوده و بقیه اعضای 1+5 نیز بدنبال آن نبوده اند و تنها خواست آمریکایی ها بوده تا هماهنگی های داخلی با کنگره را انجام دهند.
به گفته این دیپلمات سابق، "البته شاید در این فاصله آمریکا لازم داشته با متحدان خود در منطقه از جمله اعراب و رژیم صهیونیستی هم مشورت هایی داشته باشد اما آنچه مسلم است، اختیار لغو کامل تحریم ها در آمریکا با کنگره است".
موسویان تاکید کرد: به نظر من مهمترین عامل تمدید دوباره مذاکرات فقط همین بوده و مانعی برای توافق نهایی وجود ندارد به همین خاطر من توافق نهایی را شدنی و در دسترس می دانم.
موسویان در پاسخ به اینکه چرا زمان تمدید مذاکرات به نسبت زیاد و 7 ماهه تعیین شده است، گفت: به اعتقاد من تعیین مدت 7 ماهه به خاطر این بوده است که اوباما نمی خواهد با کنگره فعلی که دو ماه دیگر کارش تمام است رایزنی کند بلکه باید با کنگره جدید حرف بزند که تازه از ماه فوریه کار خود را آغاز خواهند کرد.

* جمهوری خواهان نمی خواهند باعث و بانی شکست مذاکرات معرفی شوند
پژوهشگر ایرانی دانشگاه پرینستون آمریکا در پاسخ به سووالی درباره تاثیر پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره بر روند مذاکرات و تلاش دولت اوباما برای دستیابی به توافق نهایی،گفت: فکر نمی کنم جمهوری خواهان بخواهند در نزد افکار عمومی آمریکا به عنوان عامل شکست مذاکرات هسته ای معرفی شوند.
موسویان افزود: در این تردیدی نیست که کنگره جدید رادیکالتر است، در اینکه قدرت تخریبی بیشتری دارند تردید نیست، در اینکه این کنگره امید بیشتری به ما نمی دهد تردیدی نداریم و در اینکه نفوذ رژیم صهیونیستی در این کنگره بیشتر است هیچ شکی وجود ندارد، اما این کنگره یک محدودیت بزرگ خواهد داشت و آن هم این است که افکار عمومی آمریکا جنگ دوباره نمی خواهد.
مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران افزود: دولت اوباما با جدیت در مذاکرات نشان داده که خواهان توافق و حل و فصل نهایی موضوع هسته ای است،بقیه کشورهای 1+5 هم در مذاکرات قانع شده اند و از سرگیری روابط با ایران را می خواهند.
موسویان تاکید کرد:به همین خاطر کنگره و جمهوری خواهان اگر بخواهند در افکار عمومی آمریکا و جهان باعث و بانی شکست مذاکرات و احتمال یک تقابل و جنگ جدید تلقی شوند،انتخابات ریاست جمهوری آینده را 100 درصد خواهند باخت پس کنگره هم محدودیت هایی برای مخالفت با توافق در مذاکرات هسته ای دارد.

* ایران در مذاکرات "نقد" گرفته و "نسیه" داده است
در ادامه این گفت و گو نظر دیپلمات سابق کشور درباره برخی نقدهای داخلی مبنی بر اینکه ایران در توافق موقت ژنو و توافق اخیر در وین 8، به غربی "امتیازاتی نقد" درمورد تمدید مذاکرات از جمله توقف غنی سازی 20 درصد، اکسیده کردن بیشتر اورانیوم 20 درصد غنی شده و همچنین پذیرفتن محدودیتهایی درمورد آب سنگین اراک و سایتهای غنی سازی نطنز و فردو ها داده و در مقابل امتیازاتی نسیه" گرفته است، پرسیده شد.
موسویان در پاسخ گفت: از دیدگاه یک ایرانی چنین برداشتی طبیعی است، ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم خیلی ها در ایران هنوز ابعاد عواقب منفی قطعنامه های سازمان ملل را نمی شناسند.
وی افزود: "(اما) اگر شما با قدرتهای بزرگ صحبت کنید به شما خواهند گفت اینها که شما ایرانیها "امتیازات نقد" تلقی می کنید، نه تنها "نقد"نیست بلکه حتی "امتیاز" هم نیست.
" آنها می گویند ایران عضو سازمان ملل و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و همه اعضا طبق اساسنامه آژانس و منشور سازمان ملل، موظف به اجرای قطعنامه های آژانس شورای امنیت سازمان ملل هستند و وقتی قطعنامه ها تصویب شد، هیچ عضوی طبق قانون آژانس و سازمان ملل حق خودداری از اجرای قطعنامه ها را ندارد.
" غربی ها می گویند قطعنامه های آژانس ایران را موظف به تعلیق همه فعالیت های سایت های اراک، نطنز و فردو و همچنین اجرای پروتکل الحاقی کرده و بنابر این همه فعالیت هایی که در این مدت ایران انجام داده، خلاف قطعنامه های آژانس و شورای امنیت بوده است.
" حرف آنها هم این است که آنچه امروز شما ایرانی ها انجام می دهید وظیفه قانونی شماست و برای انجام وظیفه قانونی نباید توقع پاداش باشید و با این وجود این ما هستیم که به ایرانی ها فقط امتیاز نقد داده ایم. زیرا قبل از اینکه قطعنامه های سازمان ملل برداشته شود، بخشی از تحریمها را متوقف کردیم و میلیاردها دلار دارایی شما را آزاد کردیم".
وی ادامه داد: غربی ها می گویند ما اصل و اساس فعالیتهای شما را در اراک و نطنز پذیرفتیم و بحث ما دیگر تعطیلی غنی سازی نیست بلکه می گوییم درحد نیاز واقعی داخلی داشته باشید و مصوبات آژانس و سازمان ملل در مورد راستی آزمایی را انجام دهید.
موسویان تصریح کرد: به عنوان کسی که طی چند سال گذشته بارها در نشست های بین المللی متعدد و در صحنه دیپلماسی عمومی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان سیاست ها و استدلال های غرب و قدرتهای بزرگ را به چالش کشیده و از حقوق هسته ای ملت در افکار عمومی جهان حمایت کرده ام، معتقدم ما نیاز داریم که حرف طرف مقابل دعوا را هم بشنویم و درک کنیم، هر چند قبول نداشته باشیم.
سفیر سابق ایران در آلمان اظهار داشت: همین هفته گذشته در نشستی با سیاستمدران و کارشناسان اروپایی در پاریس به آنها گفتم "میز مذاکرات هسته ای مگر بقالی است که شما نشستید با ما چانه می زنید".
موسویان ادامه داد: آنها به من گفتند مثل اینکه یادتان رفته "این شما هستید که شورای امنیت و آژانس را "دکان بقالی" فرض کردید و روی قطعنامه های آن چانه می زنید درحالی که باید همه را به صورت کامل اجرا کنید".

* به آینده مذاکرات هسته ای خوشبینم
عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران درباره آینده مذاکرات هسته ای گفت: مذاکره کنندگان ما نیت خیر دارند و از همه ظرفیتشان استفاده کرده و می کنند، بنا بر این خداوند حامی آنان خواهد بود و کمکشان خواهد کرد.
موسویان تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب هم با قدرت و صراحت تمام از سیاست هسته ای دولت حمایت کرده است و مردم ایران نیز حامی نمایندگان خود در مذاکره با 1+5 هستند، لذا به موفقیت آنها خوشبین هستم.
اروپام*5* 1701**1479


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن