تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 20 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799781330




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی خشن سعودی‌ها در مقابل ایران در دو زمین نفت و مذاکرات هسته‌ای /آمریکا و غرب تا کجا به عربستان باج خواهند داد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بازی خشن سعودی‌ها در مقابل ایران در دو زمین نفت و مذاکرات هسته‌ای /آمریکا و غرب تا کجا به عربستان باج خواهند داد؟
سعودی ها دو بازی سیاسی - اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی ایران از مدتها پیش کلید زده بودند و اکنون ماحصل تلاش های خود برای اعمال فشار علیه ایران را به تماشا نشسته اند؛ نفت ارزان شد و مذاکرات تمدید.
به گزارش نامه نیوز، طی دو هفته گذشته نام عربستان سعودی چندین بار در کنار مهمترین اخبار روز جهان شنیده شد و همگی از تلاش این کشور برای تحت فشار قرار دادن تهران و اعمال قدرت در جلوگیری از موفقیت ایران و غرب در رسیدن به نتیجه مطلوب در پرونده هسته ای ایران خبر می دهند.

پنجشنبه هفته گذشته، کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت -اوپک - تصمیم گرفتند تا سقف تولید روزانه نفت بدون تغییر باقی بماند تا در نتیجه این تصمیم، قیمت نفت با افت 30 درصدی به نزدیک به 60 دلار در هر بشکه برسد. این تصمیم اوپک در ادامه کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر شوک دیگری را به محافل سیاسی و اقتصادی وارد کرد تا گمانه زنی‌ها از اهداف عربستان سعودی در اعمال فشار برای پیشبرد سیاست های ریاض تشدید شود.

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیل کوتاهی به اقدامات عربستان سعودی و هم پیمانانش در اوپک پرداخته و می نویسد: عربستان و هم پیمانانش به شدت بر سرکاهش تولید اوپک ایستادگی کردند؛ علت این موضوع پایین آمدن قیمت نفت و از میدان به در کردن رقبای خود بوده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز که برای حضور در نشست وزیران اوپک به وین رفته بود در این باره به سی.ان.ان گفت: فقط تولید کنندگان خلیج(فارس) بودند که از تلاش عربستان سعودی برای تثبیت سطح تولید نفت، حمایت کردند اما اکثر کشورهای عضو مخالف اقدام عربستان بودند.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز در گزارشی به هدف عربستان سعودی در بازی اخیر نفتی این کشور پرداخته و می نویسد: عربستان رقیب سیاسی ایران در منطقه به شمار می‌رود؛ کاهش قیمت نفت فشار مالی بر ایران وارد کرده و توانایی این کشور برای مخالفت با اهداف ریاض در مناطق جنگی از جمله سوریه را کاهش می‌دهد. کاهش قیمت نفت به ضرر روسیه نیز بوده است چراکه پس از اعلام تصمیم اوپک ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا با کاهش روبرو شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه احتمالا سال ها طول خواهد کشید که قیمت نفت بار دیگر 3 رقمی شود، یادآور می‌شود: این مساله بار دیگر این واقعیت را روشن کرده است که اوپک تاثیرگذاری خود بر قیمت نفت را از دست داده است. اوپک در واقع با این تصمیم به همه از جمله خودش اعلان جنگ کرده است.

عربستان که زمین بازی در سوریه و عراق، یمن و بحرین را از مدت ها قبل از دست داده و به ایران باخته است اکنون با چرخشی آشکار در صدد یکه تازی در تنها عرصه ای است که همچنان در آن قدرتمند ایفای نقش می‌کند، زمین تولید و صادرات نفت.


این درحالیست که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گرچه تصمیم اوپک را خواست همه کشورهای عضو ندانسته اما این را هم تاکید کرده است که ایران ناراحتی از این بابت ندارد تا اینگونه پیام تهران را به سوی ریاض روانه کند. 

ریاض اما در سویی دیگر بازی را علیه ایران آغاز کرده است؛ عربستان سعودی که از مخالفین تمام و کمال به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران و نزدیک شدن ایران و غرب به شمار می‌رود اکنون تمام تلاش خود را می کند تا واشنگتن را تحت نفوذ خود به ایستادگی علیه تهران وادارد.

در حالی که ایران و گروه کشورهای 1+5 برای دهمین بار طی یک سال گذشته برای دستیابی به راه حلی پایدار در زمینه فعالیت های هسته ای ایران در وین اتریش گردهم آمده بودند، با سفر غافلگیرکننده وزیر خارجه عربستان به پایتخت اتریش مواجه شدند.

جت شخصی «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی یک روز پیش از سوم آذر، در فرودگاه بین المللی شهر وین به زمین نشست و چند دقیقه پس از آن، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا وارد هواپیما شد و در آنجا با فیصل دیدار و گفت وگو کرد تا در آن زمان رسانه های داخلی و خارجی از گزارش وزیر خارجه آمریکا از روند مذاکرات هسته ای با ایران به عربستان خبر بدهند.

هرچند متن مذاکرات میان وزرای خارجه عربستان و آمریکا در آستانه ضرب الاجل توافق نهایی، رسما منتشر نشد اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران از مانع تراشی ریاض در مسییر هرگونه توافق احتمالی غرب با ایران گفتند؛ دیدار چند دقیقه‌ای که به باور محافل خبری، نتیجه مذاکرات هفت روزه هسته ای در وین را تحت الشعاع قرار داد.

با این حساب، باید گفت که عربستان سعودی بازنده روزهای گذشته در رقابت با ایران اکنون سودای پیشی گرفتن از تهران و به انزوا کشیدن ایران را در سر می پروراند تا با تکیه بر قدرت نفتی و لابی گر خود از ادامه نفوذ و قدرت گرفتن ایران در منطقه جلوگیری کند.


امری که شاید مروری بر نمونه های سابق آن چندان افق روشنی را هم پیش روی سعودی ها  نگذارد. نتایج حاصل شده طی چند هفته اخیر شاید تنها کورسوی امیدی به سوی عرب نشینان ریاض باشد تا در مقابل ایران عرض اندام کنند اما بی شک نیاز مبرم غرب و در راس آن آمریکا به دست یافتن به توافق هسته ای هنوز و همچنان دغدغه و دلهره رسیدن به توافق نهایی را تا 7 ماه دیگر در دل آنها کاشته است. 7 ماهی که سعودی ها باز هم دست به دامان متحدان غربی خود خواهند بود تا مانعی بر سر پیشرفت هسته ای ایران قرار دهند اما غرب هم در مقاطع مختلف نشان داده است اهل معامله گری است و پای منافع به میان بیاید ایران برایشان بیش از عربستان دارای اهمیت استراتژیک است. باید منتظر ماند و دید که آیا حربه های اقتصادی و سیاسی سعودی ها طی روزها و ماه های آینده آنها را به اهداف خود خواهد رساند یا ...




۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن