تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803206523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امر به معروف و نهی از منکر با تندی و تلخی هم عرض نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تبیین ابعاد امر به معروف و نهی از منکر؛ امر به معروف و نهی از منکر با تندی و تلخی هم عرض نیست تهران - ایرنا - عضو شورای علمی گروه اخلاق فردی و بندگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان آنکه جریان سازی امر به معروف و نهی از منکر بر مبنای محبت، ارشاد تدریجی و احترام به شخصیت افراد در جامعه محقق می شود، گفت: این فریضه عبادی با تندی و تلخی هم عرض نیست.


حجت الاسلام محمدجواد رودگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاکید بر این مساله که احیا و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از اصلی ترین موانع پیشاروی آسیب های اجتماعی به شمار می رود خاطرنشان کرد: خوشبختانه این فریضه آیینه ای شفاف و پاک چون امام حسین(ع) دارد که اصل نهضت قیام خود و یاران و اصحاب باوفایش را علیه آل یزید بر پایه آن استوار کرد.
وی ادامه داد: نتیجه غایی احیا و اجرای فریضه عبادی امر به معروف و نهی از منکر اصلاح امت اسلامی است اما نباید فراموش کنیم که این فریضه در کنار عمومی بودن آن امری تخصصی نیز به شمار می رود و باید نهادهای مسئول و افراد کارآزموده درصدد اجرای مفاد این فریشه در جامعه برآیند.

** دستیابی به شرایط ایده آل نیازمند بسترسازی
حجت الاسلام رودگر با تاکید بر این نکته اساسی که رسالت امر به معروف و نهی از منکر تلاش برای برداشتن برخی بی تفاوتی ها در جامعه است، یادآور شد: نباید فراموش کنیم که در بطن اجرای این فریضه تلخی، تندی و توهین محلی از اعراب ندارد و اگر فردی برای رهنمون شدن به خیر و بازداشتن از شر به این ابزار متوسل شد فعل او مناسبتی با امر به معروف و نهی از منکر ندارد.
وی با بیان آنکه دلسوزی، شفقت و مهربانی مهمترین ابزار هر مسلمان در راستای انجام فریضه ها، احکام واجب و مستحب او به شمار می رود، خاطرنشان کرد: اگر شاهد تحقق واقعی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشیم به واسطه آن خواهیم دید که فعالیت ها و ماموریت های نیروی انتظامی در جامعه به حداق می رسد و جز در موارد خاص حتی شاهد برخورد قهری نیروهای انتظامی در کشور نخواهیم بود.
عضو شورای علمی گروه اخلاق اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با جدی خواندن این اصل که رسالت ذاتی آمر به معروف و ناهی از منکر تلاش برای اصلاح دیگران با رافت اسلامی است، گفت: زمانی که شاهد محقق شدن تمام و کمال اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشیم بدون شک دیگر هیچ جامعه ای نیازمند نهادهای حراستی اجتماعی (نه مرزی و جغرافیایی) و سازمان های انظباطی (نه انتظامی) نخواهد بود.

** دقت در رفتار بزرگان دین اسلام
حجت الاسلام رودگر در تبیین شیوه های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر با تاکید براین نکته که برای دستیابی به بالاترین نتیجه در اجرای این فریضه باید به دنبال بهترین و مؤثرترین راه کارها و شیوه های عملی باشیم گفت: یکی از اصلی ترین و موثرترین گام ها برای آمر به معروف و ناهی از منکر «شیوه عملی» اجرای این فریضه است.
وی در تشریح «شیوه عملی» اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط افراد گفت: یکی از مهمترین عوامل موفقیت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) در ترویج و گسترش دین مبین اسلام، توجه به این شیوه بوده است. به عنوان مثال حضرت محمد(ص) در اغلب کارها از قبیل کندن خندق، ساختن مسجد و برنامه های فرهنگی و اجتماعی قبل از آنکه دیگران را تشویق به این کار کند خود پیش قدم می شد.

** پرهیز از شتاب و عجله در نهی از منکر
عضو شورای علمی گروه اخلاق فردی و بندگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی «احترام به شخصیت افراد» را دومین شرط برای آمر به معروف و ناهی از منکر حین ادای فریضه خود دانست و ادامه داد: نباید فراموش کنیم که افرادی که از روی جهالت و نادانی مرتکب منکری می شوند و نسبت به عمل خود آشنایی ندارند با گناهکارانی که عامدانه به منکر می پردازند متفاوت هستند و بر همین اساس است که افراد گروه اول شخصیت شان قابل احترام است و نباید به هتک حرمت آنها پرداخت.
وی در ادامه تشریح و تبیین شیوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به این مساله که بسیاری از ما عادت داریم که مرتکبان به منکر را ناگهانی و یک دفعه از گرداب گناهان شان خارج کنیم، گفت: برای رسیدن به یک مسلمان ایده آل نیاز داریم تا اصول و قواعد را با نرمی و به تدریج به آنها اطلاع دهیم و همین نکته در حقیقت شرط «ارشاد تدریجی» را به عنوان نکته دیگر آمر به معروف و ناهی از منکر توصیه می شود.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد از دیگر شیوه های مهم و مؤثر در امر به معروف و نهی از منکر، نرم خویی و محبت است؛ خصلتی که موفقیت پیامبر(ص) بنا به نص صریح قرآن کریم مرهون آن بوده است.

** لزوم توجه مسئولان به آرامش جامعه
وی همچنین با یبان این مساله که یکی از امتیازات مکاتب الهی تشویق به خوبی ها و ارزش ها است و پیامبر اسلام (ص) از عامل تشویق در جهت پیشبرد اهداف سازنده شان استفاده های زیادی کرده اند گفت: بر همین اساس است که تاکید می کنیم که «تشویق به ارزش ها» از مهمترین خصوصیات آمر به معروف و ناهی از منکر است.
حجت الاسلام رودگر با اشاره به این مساله که بدون شک محیط جامعه نیز در پرورش خصلت های خوب و یا صفات منفی میان افراد دارای نقش مهمی است گفت: در این میان مسئولان نیز به اندازه مردم برای تحقق فضای سالم اجتماعی و فرهنگی وظیفه دارند و تا این دو شرط لازم و کافی محقق نشود در حقیقت نمی توانیم به شرایط ایده آل ذهنی مان دست پیدا کنیم.
فراهنگ**9266**1601**


17/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن