تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802405328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون استاندار : خوزستان با کمبود شدید آب مواجه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون استاندار : خوزستان با کمبود شدید آب مواجه است اهواز-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: با توجه به کاهش آورد رودخانه کارون ،استان خوزستان برای اجرای طرح های توسعه ای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی با کمبود آب مواجه است.


"احمد سیاحی" در جلسه شورای حفاظت کیفی کارون که عصر یک شنبه در محل استانداری خوزستان برگزار شد گفت: میزان آورد رودخانه کارون در سال آبی 91 -92 حدود 12 میلیارد متر مکعب و نیاز فعلی استان 18 و نیم میلیارد متر مکعب است و برای اجرای طرح های توسعه ای به 23 میلیارد متر مکعب آب نیاز است.
وی بیان کرد: با وضعیت کنونی آب در رودخانه کارون نه تنها آب مازاد موجود نیست بلکه برای مصارف استان شامل آشامیدنی ،کشاورزی و صنعت نیز به شدت کمبود شدید آب وجود دارد.
معاون استاندار خوزستان با اشاره به تاثیر طرح های انتقال آب بر اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان گفت: با اعتبارات اختصاص داده شده از سوی صندوق توسعه ملی این طرح مشکل تامین اعتبار ندارد اما در حال حاضر وزارت نیرو تنها به 312 هزار هکتار از این اراضی آب اختصاص داده است.
سیاحی افزود:ماهانه سه هزار و 500 هکتار از این اراضی به شبکه های زه کشی زیر زمینی و کانال های یک و دو مجهز می شود و به عقیده بسیاری از کارشناسان اثر بخشی اقتصادی آب در استان خوزستان از تمامی استان ها بیشتر است.
وی گفت: کشاورزان و مردم دشت آزادگان اعتراضات بسیاری به نحوه تخصیص آب کشت پاییزه دارند و 75 هزار هکتار از اراضی این منطقه با کمبود شدید آب مواجه است .
سیاحی به عدم تامین حق آبه تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: برای جبران مشکل تامین آب این تالاب، طرح مطالعاتی انتقال زه آب های کشاورزی در حال بررسی است.
وی افزود :در حال حاضر" ای سی" آب در سوسنگرد سه هزار و 856 میکروموس و حمیدیه دو هزار و 111 است در حالی که بیشترین نرم میزان شوری آب حدود دو هزار است.
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت سد گتوند گفت: بیش از دو میلیون متر مکعب آب در سد گتوند وجود دارد که آب شور حاصل از سازند گچساران در لایحه های پایینی سد ذخیره شده است.
سیاحی با اشاره به اینکه 85 درصد از آب آشامیدنی مردم استان از رودخانه کارون تامین می شود، بیان کرد: شوری آب سد گتوند بر کیفیت آب رودخانه کارون تاثیر گذاشته است.
وی با اشاره به احداث تصفیه خانه شرق اهواز گفت: فاضلاب از 23 نقطه شهر اهواز به رودخانه کارون وارد می شود که این مساله به معضلی برای این رودخانه تبدیل شده که با تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه شرق اهواز می توان بخشی از این مشکلات را حل کرد.
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به تعهدات وزارت نفت در اجرای طرح 200 هزار هکتاری بیابان زدایی گفت: مقرر شده که این طرح درمدت پنج سال اجرا شود که تاکنون پنج هزار و 588 هکتار از این طرح انجام شده است.
*بارش باران
در ادامه این جلسه سرپرست هواشناسی استان خوزستان با پیش بینی این که تا پایان سال وضعیت بارش در خوزستان نرمال است، گفت: بارش باران در مناطق شرقی استان مناسب تر بوده و بیشترین میزان بارش از ابتدای فصل بارندگی با 159 میلی متر در شهرستان بهبهان و کمترین بارش نیز در شادگان با چهار و چهار دهم میلی متر است.
کوروش بهادری افزود: میزان بارش ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود در دی و بهمن نیز بارش ها نرمال باشد.
سرپرست هواشناسی استان خوزستان در خصوص وضعیت گرد و غبار در استان گفت: در سال های 2008 و 2009 میزان گرد و غبار در استان خوزستان افزایش یافت اما در سال 2011 روند کاهشی داشته است.
وی افزود: خاستگاه اصلی گرد و غبارها از شمال قاره افریقا و بیابان های کشور عراق و عربستان است که با بارش های اخیر میزان این گردو غبار ها کمتر شده است.
بهادری بیان کرد: برای سنجش میزان آلودگی هوای اهواز یک دستگاه سنجش گاز ،یک دستگاه سنجش میزان گرد و غبار و یک دستگاه سنجش باران های اسیدی خریداری شده است.
*زه آب ها در خلیج فارس
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به اینکه آب مازاد در استان خوزستان وجود ندارد،گفت: آنچه وارد خلیج فارس می شود زه آب است.
"هوشنگ حسونی زاده "با اشاره به اینکه 43 درصد از حوزه کارون بزرگ در استان خوزستان است گفت: در ده سال گذشته آورد رودخانه های استان سیر نزولی داشته و متوسط آورد ده سال اخیر این حوزه 14 میلیارد متر مکعب است که 92 درصد آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است .
وی در خصوص وضعیت کیفی رودخانه کارون گفت: به دلیل کاهش آورد رودخانه کارون در دوره های آماری میزان ای سی حوزه سد گتوند به 969 میکروموس ،اهواز یک هزارو 445 و آبادان به 2 هزار و 538 رسیده که اخیراً بیشترین میزان شوری در آبادان 6 هزار و 450 میکروموس و در اهواز 3 هزار و 500 ثبت شده است .
وی بیان کرد:علی رغم اینکه هنوز آبی در قالب طرح انتقال آب کوهرنگ سه و بهشت آباد منتقل نشده است اما تاثیرات کاهش آب بر کیفیت آب آشامیدنی و کشاورزی مشخص است.
حسونی زاده افزود: تاکنون در قالب طرح های انتقال آب 953 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های کارون منتقل شده که با احتساب کوهرنگ سه میزان آب منتقل شده به یک میلیارد و 220 میلیون متر معکب می رسد.

*وضعیت رودخانه کارون بحرانی است
در ادامه استاد دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وضعیت بحرانی رودخانه کارون گفت: ده سال قبل میزان آورد رودخانه کارون 20 میلیارد متر مکعب بود و آبزیان بسیاری در این رودخانه وجود داشت که به دلیل کاهش آورد این رودخانه حیات کارون به خطر افتاده است.
"مهدی قمشی "افزود: ورود فاضلاب های شهری، زه کش های کشاورزی ،شوری رودخانه کارون و برداشت های آب از سرشاخه های کارون وضعیت این رودخانه را بحرانی کرده است.
وی افزود: در حال حاضر وضعیت کشاورزی در پایین دست استان بحرانی است و این مساله به دلیل نرسیدن آب کافی به شهرهای پایین دست است.
مشاور استاندار خوزستان در امور آب بیان کرد: ای سی رودخانه کارون به طور متوسط به بیش از 2 هزار و 500 میکروموس رسیده و با این میزان شوری آب موجود برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی مناسب نیست.
قمشی افزود: نخلستان های شهرهای پایین دست استان به دلیل شوری آب در حال نابودی است و با وضعیت فعلی نخلستانی های حوزه بهمنشیر و اروند رود که بیش از 50 سال قدمت دارد از بین می رود.
وی با اشاره به این که حل مشکل رودخانه کارون به همت ملی نیاز دارد افزود: با بودجه های استانی نمی توان مشکل رودخانه کارون را حل کرد.
/7161/551 **1917


16/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن