تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799119842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وعده 1000 ميلياردي دولت براي تأمين بودجه رسانه ملي در سال 94


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وعده 1000 ميلياردي دولت براي تأمين بودجه رسانه ملي در سال 94
روز گذشته رئيس‌جمهور لايحه بودجه سال آينده را تقديم مجلس كرد. در اين لايحه بودجه سازمان صدا و سيما با افزايش نسبت به سال گذشته به بيش از 1068 ميليارد تومان رسيد.
نویسنده : محمد‌صادق عابديني 


روز گذشته رئيس‌جمهور  لايحه بودجه سال آينده را تقديم مجلس كرد. در اين لايحه بودجه سازمان صدا و سيما با افزايش نسبت به سال گذشته به بيش از 1068 ميليارد تومان رسيد.
در لايحه بودجه سال 94 سهم بودجه سازمان صدا و سيما نسبت به سنوات گذشته افزايش داشته است. محمد سرافراز در اولين سالي كه قرار است از دولت بودجه دريافت كند با پيشنهاد هزار ميليارد توماني روبه‌رو شده است. بودجه‌اي كه اگر مجلس تصويب و دولت پرداخت كند، سال آينده براي سازمان صدا وسيما سال خاصي به شمار خواهد آمد.

بودجه صدا و سيما مثل سن خانم‌ها است
اوايل امسال بود كه عزت‌الله ضرغامي نسبت به كم بودن بودجه سازمان موضع گرفت و ضمن گلايه از كم بودن آن از غير واقعي بودن بودجه انتقاد كرد. در همان زمان علي‌ دارابي، معاون وقت سيما در جمع خبرنگاران از كسري بودجه سازمان گفت اما در پاسخ به خبرنگاران ترجيح داد به جاي ذكر ميزان كسري بگويد: رقم اين كسري بسيار زياد است. رقم آن مثل سن خانم‌ها است و نمي‌شود آن را بيان كرد. چون بيان آن مشكلي را براي افكار عمومي حل نمي‌كند و ما در گفت‌وگو با نهادهاي مرتبط بايد براي حل اين مشكل اقدام كنيم.

دارابي در خصوص بودجه سازمان صدا و سيما گفت: تأمين نيمي از بودجه صدا و سيما از طريق بازرگاني و مشاركت است و نيمي از آن را دولت مي‌دهد. وي ابراز اميدواري كرد: دولت آقاي روحاني بودجه‌اي را كه مصوب مي‌شود، پرداخت كند اما در گذشته اينطور بوده كه از آن بودجه سالانه صد‌در‌صد هم به ما تخصيص داده نمي‌شده و ما با كسر بودجه مواجه مي‌شديم.

با تغيير رياست سازمان و جابه‌جايي در سطح مديران ارشد صدا و سيما اين نگراني به نحوي به مديريت جديد منتقل شده است و از هم اكنون بايد سرافراز و پور‌محمدي به فكر تأمين بودجه سازمان و خوشبين نسبت به برنامه بودجه دهي دولت يازدهم باشند.

وقتي همه گلايه‌ها به بودجه ختم مي‌شود
سال 83 زماني كه عزت‌الله ضرغامي به عنوان رئيس جديد سازمان صدا و سيما در ماه‌هاي اوليه تصدي كرسي مديريت به سر مي‌برد، اولين انتقاد خود را نسبت به كم بودن بودجه مطرح كرد و گفت: به دليل مشكلات مالي سازمان صدا و سيما مجبوريم براي جبران كسري بودجه، برخلاف ميل باطني خود، حجم آگهي‎ها را افزايش دهيم تا با جبران كمبود بودجه، مانع از توقف توليد شويم. تقريباً از آن زمان بود كه حضور آگهي‌ها با چراغ سبز رئيس تازه، پر‌رنگ و پررنگ‌تر شد اما شيب اين حركت آنقدر تند نبود كه اعتراضي را در پي داشته باشد. ضرغامي در ابتدا اين وعده را داده بود كه با افزايش حجم آگهي‌ها بر ميزان توليدات صدا و سيما به خصوص سريال‌هاي تلويزيوني افزوده خواهد شد.

دوره دوم رياست جمهوي دكتر احمدي‌نژاد را مي‌توان دوره كسري‌هاي پي در پي در بودجه سازمان صدا و سيما دانست. زماني كه مديران ارشد سازمان به طور علني از نپرداختن سهم دولت از بودجه سازمان صدا و سيما انتقاد مي‌كردند. در اين مقطع حتي افزايش حجم آگهي‌ها هم نتوانست هزينه‌هاي سازمان را جبران كند به طوري كه دارابي اعلام كرد: ما به دولت و مجلس رسماً اعلام كرديم حاضريم همه درآمد پخش آگهي را در اختيار آنها قرار دهيم به شرط آنكه مجلس و دولت نيز بودجه و اعتبارات سالانه رسانه ملي را پرداخت كنند.
كسري بودجه سازمان صدا و سيما و الزامي كه اين سازمان براي تأمين نيمي از هزينه‌هاي خود دارد، باعث شد توليد برنامه‌هاي مشاركتي سير صعودي را طي كند و ميزان آگهي‌هاي بازرگاني از حد معمول فراتر رود. اعتراضات به حجم آگهي‌ها باعث شد اصغر پور‌محمدي معاون جديد سازمان صدا وسيما در اولين مصاحبه‌هاي خود به كاهش ميزان برنامه‌هاي مشاركتي و تبليغات تلويزيوني اشاره كند.

سازمان با اين بودجه چه خواهد كرد؟
در لايحه بودجه سال ۹۴ كه امروز توسط روحاني به مجلس ارائه شده است مبلغ ۱۰۶8 ميليارد توماني به عنوان بودجه سازمان صدا و سيما در سال ۹۴ پيش‌بيني شده است كه اين مبلغ با افزايش ۱۹۷ ميلياردي نسبت به سال گذشته روبه‌رو است.
بودجه سازمان صدا و سيما در سال ۹۳ مبلغ ۸۷۲‌ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود كه البته همواره سيدعزت‌الله ضرغامي رئيس قبلي صدا و سيما اين مبلغ را كمتر از نياز سازمان مي‌دانست.

ضرغامي همواره تأكيد مي‌كرد بودجه ارائه شده به صدا و سيما تنها نيمي از نياز آنها را تأمين مي‌كند و سازمان ناچار است بقيه مبلغ مورد نظر را از طريق آگهي‌ها و برنامه‌هاي مشاركتي كسب كند. حتي رئيس سابق سازمان صدا و سيما زمان دريافت بودجه ۸۷۲ ميلياردي سال گذشته، اعلام كرد بيشتر اين مبلغ براي بدهي‌هاي سازمان مي‌رود. حال در شرايطي كه محمد سرافراز به رياست سازمان صدا و سيما رسيده و پيش از اين در گمانه‌زني‌ها وي را فردي كه باقي مانده بودجه را پس مي‌دهد، معرفي كرده بودند، بايد منتظر ماند و ديد رئيس جديد از افزايش ۱۹۷‌ميلياردي بودجه استقبال مي‌كند يا او هم اين مبلغ را براي اداره عريض و طويل‌ترين سازمان رسانه‌اي كشور ناكافي مي‌داند.

محمد سرافراز يكي از سياست‌هاي خود را چابك‌سازي سازمان عنوان كرده است. كوچك‌سازي سازمان صدا و سيما و حذف برخي از پست‌هاي اداري را مي‌توان از جمله راهكار‌هاي سرافراز براي تحقق اين هدف عنوان كرد. هم اكنون بحث تلفيق معاونت‌ها و حذف برخي از شبكه‌هاي تلويزيوني را مي‌توان به عنوان اولين گام‌هاي عملي سازمان دانست؛ اقداماتي كه مي‌تواند صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي را نيز در پي داشته باشد.

در مقابل اين صرفه‌جويي، ما وعده ديجيتالي شدن همه شبكه‌هاي تلويزيوني را نيز پيش‌رو داريم كه قطعاً بار مالي قابل ملاحظه‌اي را به سازمان تحميل خواهد كرد. همكاري دولت در پرداخت بودجه به سازمان صدا و سيما همان‌طور كه حداقل روي كاغذ بيش از 197‌ميليارد تومان افزايش داشته است، مي‌تواند در عمل نيز برنامه‌هاي اصلاحي رئيس جديد جام‌جم را تسريع بخشد. به هر حال مديران صدا و سيما پيش از اين، يك بار نبود بودجه را به عنوان يكي از راه‌هاي برون‌رفت از بار انتقاد‌ها تجربه كرده‌اند و اگر دولت به وعده هزار ميلياردي خود عمل كند، احتمال بهانه تراشي جام‌جمي‌ها باز هم فراهم خواهد شد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن