تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834102284
تاثیر نشانهها در فرهنگ سازی و سبک زندگی
واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تاثیر نشانهها در فرهنگ سازی و سبک زندگی
عده ای از حذف این نشانهها دم میزنند و برخی دیگر در پی تغییر این نشانهها هستند و هر دو گروه بیتردید در پی حذف اصل ماجرا و کم رنگ کردن اثرات وضعی فرهنگ مرتبط با ان نشانهها هستند. *مقدمه نشانهشناسی علمی است کم و بیش نو پا و عمر آن هنوز به یک سده نرسیده است، نخستین بار فردینان دو سوسور در درسگفتارهایش که پس از مرگ وی در قالب کتابی به نام دوره زبان شناسی عمومی [یا درسهایی درباره زبان شناسی همگانی] در سال ۱۹۱۶ به چاپ رسید از آن یاد کرد: «زبان نظامی از نشانههاست که عقاید را بیان میکند، و از این رو قابل قیاس با نظام نگارش، الفبای ناشنوایان، مناسک نمادین، اَشکال [قواعد] مؤدّبانه، علامت های نظامی و غیره است. زبان، اما، مهمترینِ این نظام هاست. میتوان علمی را متصوّر شد که موضوعش پژوهش تکامل این نشانه ها در زندگی اجتماعی باشد. این علم بخشی از روان شناسی اجتماعی، و از این رو شاخه ای از روان شناسی همگانی خواهد بود. ما آن را نشانه شناسی[سهمیولُژی] مینامیم (از واژه یونانی «سه میون» به معنای «نشانه»). نشانه شناسی معلوم خواهد کرد که نشانه ها از چه چیز ساخته میشوند و قوانین حاکم بر آنها کدام اند.» [1]
هر چیز که میبینیم مجموعه ای از نشانههای دیداری است، دیدن پیش از واژگان و زبان وجود داشته و هر کودکی پیش از آنکه حرف بزند یا به اصطلاح زبان باز کند، با نگریستن چیزها و کسان را میشناسد.[2] دیدنِ چیزها و یاد سپاری آنها تصویری ذهنی از آنها به ذهن میسپارد که به هنگام اندیشه به آن چیز یا به هنگام بُردنِ نام آن، تصویر ذهنی اش در ذهن نقش میبندد، این تصویر ذهنی را «انگاره» مینامیم.
* کارکرد نشانهها
کارکرد نشانه انتقال اندیشه بهوسیله پیام است، این امر نیاز به وجود عناصری چند دارد از جمله، موضوع یا مرجع، نشانهها، رمزگان، وسیله انتقال و صد البته یک فرستنده و یک گیرنده. یکی از موارد فرهنگسازی استفاده از علائم و نشانه است. نشانه به قدری مهم است که جریان های فرهنگی غربی حتی در حوزه معماری و تولید محصول نیز با «نشانه» تحت عنوان برند(Brand) فعالیت میکنند و در این مسیر توانستهاند اذهان بسیاری از مردم جهان را با علائم و نشانههای تولیدات و آثار خود همراه کنند. این نشانه میتواند یا یک آرم یا علامت باشد یا یک نام و اسم خاص. از این رو بررسی جایگاه و میزان اثرگذاری نشانهها در حوزه فرهنگ و سبک زندگی میتواند به جریانسازی فرهنگی کمک بیشتری نماید.
امام خامنهای(حفظه الله) در جملهای معروف فرمودهاند: «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.»
با تعمق و تامل در مفهوم بیان مبارک فوق در مییابیم که معظم له نام مبارک « امام خمینی» را به عنوان «نشانه»ای برای شناخت انقلاب اسلامی ایران در سر تا سر جهان ذکر میکنند. به عبارتی نام «امام خمینی» نامی است که فرهنگسازی و جریان انقلاب اسلامی از آن گرفته شده است. نمیشود از انقلاب اسلامی ایران سخن گفت و نامی از امام خمینی(ره) به زبان نیاورد. به هر حال «نشانه» در هر فرهنگ و هر کشوری وجود دارد و استفاده از آن به مثابه معرفی نمادها و هویت حقیقی مردم آن خطه و دیار میباشد.
* نماد، نشانه و رمز
نماد و رمز در دیدگاه روانکاوان(فروید و یونگ)
از دیدگاه روانکاوی ساختار روان انسان سه وجهی ست: نهاد(ID)، من(ego) و اَبَرمن(super-ego). نهاد یا ناخودآگاه شامل غریزههایی که از سازمان بدنی فرد ریشه میگیرند و امیال زیستی او است، و به دنبال لذت میباشد. من یا خودآگاه، خِردپذیر و عقلانی است که در پی برآورده کردن خواستهای نهاد طبق مقتضیات واقعیت است. اَبَرمن وجدان یا بخشی ست فراتر از بخش خودآگاه که دستورهای اخلاقی از آن برون میتراود. در نگاه فروید نمادسازی یکی از راههای رؤیاوَرزی و نمایش رؤیاهاست که در واقع چیزی جز تجلی خواستها و امیال نهاد یا ID نیست. نمادسازی فرآیندی ست که در آن برخی اشیای خنثی جایگزینِ جنبهای یا افرادی که با آن جنبه مربوطاند و رویا نمیخواهد آنها را باز شناسد، میشوند.[3] نماد هم عموما شیئی ست کما بیش عینی که جایگزین چیز دیگر شده، و بدین علت بر معنایی دلالت دارد.
*نشانهشناسی در فرهنگ عاشورا
با نگاهی به نمادها و نشانههای عاشورا و فرهنگ حسینی در مییابیم که بیرق و پرچم و پیراهن سیاه و اشک و ناله همه از نشانههای نمایش این موضوع جهانی است که کنون ماه محرم است و به عبارتی دیگر تبلیغ این ایام و جریانسازی عزاداری حسینی به عنوان یک نماد اسلامی از نمونههای اثر آن نشانهها میباشد. این که در میان مردم عدهای با تکیه بر این نشانهها دست به جریانسازی فرهنگی میکنند امری لازم و قابل تقدیر است. در فرهنگ حسینی باطن است که حقیقت افراد را تشکیل میدهد و ظاهر بهانهای است برای اعلام عزاداری. تا زمانی که کسی پیراهن مشکی به تن نکند دلیلی وجود ندارد تا دیگران به او تسلیت بگویند، اما زمانی که کسی را در لباس مشکی میبینیم اولین سوالی که از او میپرسیم از حادثهای است که احتمالا برای اطرافیان یا نزدیکان وی رخ داده است و بی دلیل کسی به فرد دیگری تسلیت یا مبارک باد نمیگوید. بنابراین نمادهای حسینی از اهمیت بالایی برخوردارند و می بایست مورد توجه قرار بگیرند. حضرت امام(ره) در بیانی گوهر بار فرمودهاند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» این بیان مبارک اثبات میکند که حرکت عمومی مردم در ایام محرم و صفر و توسل به صاحبان این ایام و رنگ و بوی حسینی کشور باعث شده تا اسلام زنده بماند. امری که شاید، با کمرنگ شدن و یا حذف شدن نمادها و نشانههای حسینی دیگر چیزی از آن باقی نمیماند. به عبارتی اگر نمادها و حرکت دستههای عمومی عزاداری که شاید بتوان آن را راهپیمایی دینی – سیاسی مسلمانان سراسر جهان نامید باعث شده تا اسلام بتواند همچنان در جهان به عنوان یک قدرت بزرگ به منظور جذب قلوب آماده ی افراد دیگر حرکت داشته باشد.
* تهدیدهای پیش رو در فرهنگسازی و نشانههای عاشورایی
در این میان عدهای از افراد به اصطلاح روشن فکر ایراد میگیرند که چه دلیلی وجود دارد تا در ایام محرم حتما پیراهن سیاه به تن کنیم و بر سر و سینه بزنیم؟! یا چه دلیلی دارد که در محل های عمومی دستههای عزاداری به راه بیاندازیم؟! از نگاه نگارنده این گونه اظهار نظرها از سوی قشربه اصطلاح روشنفکر، بوی انحراف میدهد و هدف اصلیشان در گام اول حذف شعائر است. اما در مقابل جامعه مذهبی و مومن میبایست با تکیه بر حفظ و انتشار شعائر اسلامی در مقابل نظریههای منحرف و یا ساده لوحانه عدهای کار فرهنگی بیشتری انجام دهند. برای مثال در حماسه کربلا و در پیِ آن در تعزیه و شمایل نگاری، «شِمر» نماد شرّ مطلق است و جامه سرخ رنگ وی نماد خونریزی، شقاوت و دَدمنشی او ست که اینها برخاسته از متنِ روایتِ کربلاست و بعدها به هنرهای دیداری راه یافته است. ازاین رو در مییابیم که هر موضوع در این جهان نشانهای دارد و هر نشانه مفهومی خاص. نشانههای عاشورایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در بطن خود حرفهای عمیقی را جمع کردهاند. بیرق و پرچم از جمله نشانههایی است که انسان را به یاد حوادث خاص می اندازد. لذا به جهت حفظ فرهنگ و ارزش های مرتبط می بایست نشانه ها و ظواهر آن حرکت را نیز حفظ کرد. عده ای که از حذف این نشانهها دم می زنند و برخی دیگر در پی تغییر این نشانه ها هستند و هر دو گروه بیتردید در پی حذف اصل ماجرا و کم رنگ کردن اثرات وضعی فرهنگ مرتبط با ان نشانهها هستند. سوالی که در اینجا پیش میآید این است که چطور میشود نام و نشان کسی به طور کامل حذف شود ولی در مقابل همه از فرهنگ و روحیات و خوی و منش او سخن بگویند؟!
* نتیجه گیری به هرحال عزاداری برای سیدالشهدا (ع) تضمین کننده زنده بودن پیام عاشورا در طول اعصار و قرون است. لذا از مواردی که میبایست به شدت مورد توجه مسئولان فرهنگی شهر قرار بگیرد، حفظ شعائر اسلامی و ایرانی است و در نقطه مقابل میبایست با زیرکی و درایت نشانه های فرهنگ بیگانه را که فکر و جان جوانان مسلمان هدف گرفته اند به طور کلی از بین برد. نشانه هایی از جمله نمادهای مثلثی شکل که بعضا به شکل اهرام ثلاثه و نماد فرعونیان و از سویی دیگر نشانه گروههای صهیونیستی است و همینطور نمادهایی که با علامات خاص مانند (X) که به کابالا معروف شده و نمایانگر بعضی گروه های شیطان پرستی است، همه و همه از مواردی هستند که آسیبهای بسیاری را برای نسل جوان فعلی و آتی خواهد داشت.
منابع و ماخذ:
1- ساختار و تأویل متن- ص ۱۳
2- از نشانههای تصویری تا متن – ص ۱۶
3- استور، آنتونی-فروید –حسن مرندی- انتشارات طرحنو- ص ۵۲ * محمد رستگارفر
یک شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
تاثیر نشانهها در فرهنگسازی و سبک زندگی
تاثیر نشانهها در فرهنگسازی و سبک زندگی عده ای از حذف این نشانهها دم میزنند و برخی دیگر در پی تغییر این نشانهها هستند و هر دو گروه بیتردید در پی حذف اصل ماجرا و کم رنگ کردن اثرات وضعی فرهنگ مرتبط با ان نشانهها هستند مقدمه نشانهشناسی علمی است کم و بیش نو پاخیرا توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن منتشر شده است 3 کتاب جدید در زمینه «سبک زندگی قرآنی»
اخیرا توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن منتشر شده است3 کتاب جدید در زمینه سبک زندگی قرآنیمرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم از شهریورماه تاکنون 3 کتاب در زمینه سبک زندگی قرآنی منتشر کرده است خبرگزاری فارس-گروه فعالیتهای قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم از شهریورماه تاکنون 3 کتاب در زمیسبک زندگی اسلامی مهمترین راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی است
رییس تبلیغات اسلامی تنگستان سبک زندگی اسلامی مهمترین راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی است بوشهر - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی تنگستان گفت امروز برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن همه ناگزیر به انتخاب سبک زندگی اسلامی هستیم به گزارش ایرنا حجت الاسلام آیت الله اندرزیان روز پنجشنبه دمعاون فرهنگی لشکر 14 امام حسین (ع) اصفهان: استکبار جهانی امروز با سبک زندگی غربی به جنگ جوانان ما آمده است
معاون فرهنگی لشکر 14 امام حسین ع اصفهان استکبار جهانی امروز با سبک زندگی غربی به جنگ جوانان ما آمده استمعاون فرهنگی لشکر 14 امام حسین ع اصفهان گفت استکبار جهانی دیروز با انواع سلاحها به جنگ ما آمد و امروز با ماهواره مواد مخدر و سبک زندگی غربی به جامعه ما حمله کرده است بهخطر گسست فرهنگی و معنوی، سبک زندگی را در ایران تهدید میکند
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۴ رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت غفلت از داشتههای خود و به روز نکردن آن ها را از علل اصلی عقب ماندگی عنوان کرد و نسبت به خطر گسست معنوی و فرهنگی که سبک زندگی را در ایران تهدید می کند و در قیاس با گسست ایجاد شده در مهارت ها و حرفه های بومی کشور نیز مهمایش مدیریت فرهنگی سبک زندگی درسلمانشهر برگزار شد
همایش مدیریت فرهنگی سبک زندگی درسلمانشهر برگزار شد نوشهر-ایرنا- همایش گفتمان دانشجویی طرح تبسم مهر با موضوع مدیریت فرهنگی سب زندگی روز دوشنبه با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در مرکز آموزش کشاورزی سلمانشهر شهرستان عباس آباد برگزار شد به گزارش خبرنگار ارئیس اداره اوقاف مبارکه خبر داد برگزاری همایش بزرگ «فرهنگ و سبک زندگی اسلامی» در مبارکه
رئیس اداره اوقاف مبارکه خبر دادبرگزاری همایش بزرگ فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در مبارکهرئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مبارکه گفت همایش فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در امامزاده عزالدین محمد شهرستان مبارکه با حضور حجتالاسلام پناهیان برگزار میشود علی مبشری امروز در گفتوگو با خبرسانه ها نقش تاثیرگذاری در فرهنگ سازی جامعه دارند
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی رسانه ها نقش تاثیرگذاری در فرهنگ سازی جامعه دارند ارومیه - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت رسانه ها نقش موثری در زمینه بر فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگی در جامعه ایفا می کنند فریدون سید مصطفوی روز سه شنبه در نشست مشترک با رییسفرهنگیان نقش اساسی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارند
فرهنگیان نقش اساسی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارند نهاوند- ایرنا – مسوول بسیج فرهنگیان شهرستان نهاوند گفت فرهنگیان در انتقال ارزش ها و باورهای دینی به نسل جوان ترویج سبک زندگی اسلامی و بصیرت افزایی نقش اثر گذاری دارند به گزارش ایرنا داوود جلالوند روز سه شنبه در جمع حلقه های صافرماندار قیروکارزین تأکید کرد الگوسازی سبک زندگی شهدا برای نسل امروز
فرماندار قیروکارزین تأکید کردالگوسازی سبک زندگی شهدا برای نسل امروزفرماندار قیروکارزین بر الگوسازی سبک زندگی شهدا برای نسل امروز تأکید کرد اشکان کاظمی امروز در حاشیه مراسم یادواره سرداران و 200 شهید قیروکارزین در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهر مبارکآباد اظهار داشت یکى از مهمتفرهنگسازی در حوزه محیط زیست، اولویت کانون است -
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرهنگسازی در حوزه محیط زیست اولویت کانون است شناسهٔ خبر 2434566 سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۳ فرهنگ > فرهنگ عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری نخستین جایزه سپیدار با سازمان حفاظت از محیط زیست و دیگر ارگانهایتاثیر پژوهش ها و آثار دکتر آزاد ارمکی بر شناساندن جامعه ایرانی/ او تاریخ جامعه شناسی را بازسازی کرد
تاثیر پژوهش ها و آثار دکتر آزاد ارمکی بر شناساندن جامعه ایرانی او تاریخ جامعه شناسی را بازسازی کرد فرهنگ > دین و اندیشه - استاد دانشگاه میشیگان گفت درک ما از مدرنیزاسیون در معنای کلی و چگونگی تأثیرگذاری آن بر ایران و سایر جوامع مسلمان تا حدود بسیار زیادی مدیون آزامتخصص بیماریهای عفونی در اهواز: پیشگیری از بیماری ایدز نیازمند فرهنگسازی است
متخصص بیماریهای عفونی در اهواز پیشگیری از بیماری ایدز نیازمند فرهنگسازی استمتخصص بیماریهای عفونی در اهواز گفت پیشگیری از بیماری ایدز نیازمند فرهنگسازی در جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز روحانگیز نشیبی ظهر امروز در همایش روز جهانی ایدز که در مرکز بهداشت شرق اهوازتجلی آموزه های اسلامی در سبك زندگی مسلمانان چين -
تجلی آموزه های اسلامی در سبك زندگی مسلمانان چين شناسهٔ خبر 2434158 سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان فرهنگ اسلامی چین بخشی از تاریخ تمدن اسلامی است كه آموزه های آن در شکل گیری سبک زندگی مردم مسلمان اين كشور متجلی شده است به گزارش خبرگزاری مهر محمد رسوضرورت رشد بازار صنايع فرهنگي، ذائقه سازي است
۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۰ ۵۹ق ظ عضو کارگروه نظام نوآوري صنايع فرهنگي تأکيد کرد ضرورت رشد بازار صنايع فرهنگي ذائقه سازي است مديرکل پويانمايي صدا و سيما گفت يکي از عناصر هويتساز هرجامعه نوع پوشش آن جامعه است به گزارش خبرگزاري موج دکتر حسين ساري در خصوص اهميت توجه به مسأله مد و لباستغییرات مدیریتی در روند تراکتورسازی تاثیر منفی نخواهد داشت عباسی کارهای باشگاه تراکتورسازی را به جای نظمی انجا
تغییرات مدیریتی در روند تراکتورسازی تاثیر منفی نخواهد داشتعباسی کارهای باشگاه تراکتورسازی را به جای نظمی انجام میدهدمدیر رسانهای تیم تراکتورسازی تبریز گفت تغییر مدیریتی در روند نتیجه گیری تیم تراکتورسازی تاثیر نخواهد داشت کاظم شهریاری در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهامهکام در گفتوگو با فارس عنوان کرد محور سبک زندگی اسلامی/ مهمترین ویژگی خانواده قرآنی
مهکام در گفتوگو با فارس عنوان کردمحور سبک زندگی اسلامی مهمترین ویژگی خانواده قرآنیقاری پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به محور سبک زندگی اسلامی به شاخصههای خانواده قرآنی اشاره کرد و گفت این ویژگیها بر اثر انس با قرآن کریم و شکرگزاری از نعمتهای الهی در خانواده پدیدار میشود حب-
گوناگون
پربازدیدترینها