محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854592506
تاثیر نشانهها در فرهنگسازی و سبک زندگی
واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تاثیر نشانهها در فرهنگسازی و سبک زندگی
عده ای از حذف این نشانهها دم میزنند و برخی دیگر در پی تغییر این نشانهها هستند و هر دو گروه بیتردید در پی حذف اصل ماجرا و کم رنگ کردن اثرات وضعی فرهنگ مرتبط با ان نشانهها هستند. *مقدمه نشانهشناسی علمی است کم و بیش نو پا و عمر آن هنوز به یک سده نرسیده است، نخستین بار فردینان دو سوسور در درسگفتارهایش که پس از مرگ وی در قالب کتابی به نام دوره زبان شناسی عمومی [یا درسهایی درباره زبان شناسی همگانی] در سال ۱۹۱۶ به چاپ رسید از آن یاد کرد: «زبان نظامی از نشانههاست که عقاید را بیان میکند، و از این رو قابل قیاس با نظام نگارش، الفبای ناشنوایان، مناسک نمادین، اَشکال [قواعد] مؤدّبانه، علامت های نظامی و غیره است. زبان، اما، مهمترینِ این نظام هاست. میتوان علمی را متصوّر شد که موضوعش پژوهش تکامل این نشانه ها در زندگی اجتماعی باشد. این علم بخشی از روان شناسی اجتماعی، و از این رو شاخه ای از روان شناسی همگانی خواهد بود. ما آن را نشانه شناسی[سهمیولُژی] مینامیم (از واژه یونانی «سه میون» به معنای «نشانه»). نشانه شناسی معلوم خواهد کرد که نشانه ها از چه چیز ساخته میشوند و قوانین حاکم بر آنها کدام اند.» [1]
هر چیز که میبینیم مجموعه ای از نشانههای دیداری است، دیدن پیش از واژگان و زبان وجود داشته و هر کودکی پیش از آنکه حرف بزند یا به اصطلاح زبان باز کند، با نگریستن چیزها و کسان را میشناسد.[2] دیدنِ چیزها و یاد سپاری آنها تصویری ذهنی از آنها به ذهن میسپارد که به هنگام اندیشه به آن چیز یا به هنگام بُردنِ نام آن، تصویر ذهنی اش در ذهن نقش میبندد، این تصویر ذهنی را «انگاره» مینامیم.
* کارکرد نشانهها
کارکرد نشانه انتقال اندیشه بهوسیله پیام است، این امر نیاز به وجود عناصری چند دارد از جمله، موضوع یا مرجع، نشانهها، رمزگان، وسیله انتقال و صد البته یک فرستنده و یک گیرنده. یکی از موارد فرهنگسازی استفاده از علائم و نشانه است. نشانه به قدری مهم است که جریان های فرهنگی غربی حتی در حوزه معماری و تولید محصول نیز با «نشانه» تحت عنوان برند(Brand) فعالیت میکنند و در این مسیر توانستهاند اذهان بسیاری از مردم جهان را با علائم و نشانههای تولیدات و آثار خود همراه کنند. این نشانه میتواند یا یک آرم یا علامت باشد یا یک نام و اسم خاص. از این رو بررسی جایگاه و میزان اثرگذاری نشانهها در حوزه فرهنگ و سبک زندگی میتواند به جریانسازی فرهنگی کمک بیشتری نماید.
امام خامنهای(حفظه الله) در جملهای معروف فرمودهاند: «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.»
با تعمق و تامل در مفهوم بیان مبارک فوق در مییابیم که معظم له نام مبارک « امام خمینی» را به عنوان «نشانه»ای برای شناخت انقلاب اسلامی ایران در سر تا سر جهان ذکر میکنند. به عبارتی نام «امام خمینی» نامی است که فرهنگسازی و جریان انقلاب اسلامی از آن گرفته شده است. نمیشود از انقلاب اسلامی ایران سخن گفت و نامی از امام خمینی(ره) به زبان نیاورد. به هر حال «نشانه» در هر فرهنگ و هر کشوری وجود دارد و استفاده از آن به مثابه معرفی نمادها و هویت حقیقی مردم آن خطه و دیار میباشد.
* نماد، نشانه و رمز
نماد و رمز در دیدگاه روانکاوان(فروید و یونگ)
از دیدگاه روانکاوی ساختار روان انسان سه وجهی ست: نهاد(ID)، من(ego) و اَبَرمن(super-ego). نهاد یا ناخودآگاه شامل غریزههایی که از سازمان بدنی فرد ریشه میگیرند و امیال زیستی او است، و به دنبال لذت میباشد. من یا خودآگاه، خِردپذیر و عقلانی است که در پی برآورده کردن خواستهای نهاد طبق مقتضیات واقعیت است. اَبَرمن وجدان یا بخشی ست فراتر از بخش خودآگاه که دستورهای اخلاقی از آن برون میتراود. در نگاه فروید نمادسازی یکی از راههای رؤیاوَرزی و نمایش رؤیاهاست که در واقع چیزی جز تجلی خواستها و امیال نهاد یا ID نیست. نمادسازی فرآیندی ست که در آن برخی اشیای خنثی جایگزینِ جنبهای یا افرادی که با آن جنبه مربوطاند و رویا نمیخواهد آنها را باز شناسد، میشوند.[3] نماد هم عموما شیئی ست کما بیش عینی که جایگزین چیز دیگر شده، و بدین علت بر معنایی دلالت دارد.
*نشانهشناسی در فرهنگ عاشورا
با نگاهی به نمادها و نشانههای عاشورا و فرهنگ حسینی در مییابیم که بیرق و پرچم و پیراهن سیاه و اشک و ناله همه از نشانههای نمایش این موضوع جهانی است که کنون ماه محرم است و به عبارتی دیگر تبلیغ این ایام و جریانسازی عزاداری حسینی به عنوان یک نماد اسلامی از نمونههای اثر آن نشانهها میباشد. این که در میان مردم عدهای با تکیه بر این نشانهها دست به جریانسازی فرهنگی میکنند امری لازم و قابل تقدیر است. در فرهنگ حسینی باطن است که حقیقت افراد را تشکیل میدهد و ظاهر بهانهای است برای اعلام عزاداری. تا زمانی که کسی پیراهن مشکی به تن نکند دلیلی وجود ندارد تا دیگران به او تسلیت بگویند، اما زمانی که کسی را در لباس مشکی میبینیم اولین سوالی که از او میپرسیم از حادثهای است که احتمالا برای اطرافیان یا نزدیکان وی رخ داده است و بی دلیل کسی به فرد دیگری تسلیت یا مبارک باد نمیگوید. بنابراین نمادهای حسینی از اهمیت بالایی برخوردارند و می بایست مورد توجه قرار بگیرند. حضرت امام(ره) در بیانی گوهر بار فرمودهاند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» این بیان مبارک اثبات میکند که حرکت عمومی مردم در ایام محرم و صفر و توسل به صاحبان این ایام و رنگ و بوی حسینی کشور باعث شده تا اسلام زنده بماند. امری که شاید، با کمرنگ شدن و یا حذف شدن نمادها و نشانههای حسینی دیگر چیزی از آن باقی نمیماند. به عبارتی اگر نمادها و حرکت دستههای عمومی عزاداری که شاید بتوان آن را راهپیمایی دینی – سیاسی مسلمانان سراسر جهان نامید باعث شده تا اسلام بتواند همچنان در جهان به عنوان یک قدرت بزرگ به منظور جذب قلوب آماده ی افراد دیگر حرکت داشته باشد.
* تهدیدهای پیش رو در فرهنگسازی و نشانههای عاشورایی
در این میان عدهای از افراد به اصطلاح روشن فکر ایراد میگیرند که چه دلیلی وجود دارد تا در ایام محرم حتما پیراهن سیاه به تن کنیم و بر سر و سینه بزنیم؟! یا چه دلیلی دارد که در محل های عمومی دستههای عزاداری به راه بیاندازیم؟! از نگاه نگارنده این گونه اظهار نظرها از سوی قشربه اصطلاح روشنفکر، بوی انحراف میدهد و هدف اصلیشان در گام اول حذف شعائر است. اما در مقابل جامعه مذهبی و مومن میبایست با تکیه بر حفظ و انتشار شعائر اسلامی در مقابل نظریههای منحرف و یا ساده لوحانه عدهای کار فرهنگی بیشتری انجام دهند. برای مثال در حماسه کربلا و در پیِ آن در تعزیه و شمایل نگاری، «شِمر» نماد شرّ مطلق است و جامه سرخ رنگ وی نماد خونریزی، شقاوت و دَدمنشی او ست که اینها برخاسته از متنِ روایتِ کربلاست و بعدها به هنرهای دیداری راه یافته است. ازاین رو در مییابیم که هر موضوع در این جهان نشانهای دارد و هر نشانه مفهومی خاص. نشانههای عاشورایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در بطن خود حرفهای عمیقی را جمع کردهاند. بیرق و پرچم از جمله نشانههایی است که انسان را به یاد حوادث خاص می اندازد. لذا به جهت حفظ فرهنگ و ارزش های مرتبط می بایست نشانه ها و ظواهر آن حرکت را نیز حفظ کرد. عده ای که از حذف این نشانهها دم می زنند و برخی دیگر در پی تغییر این نشانه ها هستند و هر دو گروه بیتردید در پی حذف اصل ماجرا و کم رنگ کردن اثرات وضعی فرهنگ مرتبط با ان نشانهها هستند. سوالی که در اینجا پیش میآید این است که چطور میشود نام و نشان کسی به طور کامل حذف شود ولی در مقابل همه از فرهنگ و روحیات و خوی و منش او سخن بگویند؟!
* نتیجه گیری به هرحال عزاداری برای سیدالشهدا (ع) تضمین کننده زنده بودن پیام عاشورا در طول اعصار و قرون است. لذا از مواردی که میبایست به شدت مورد توجه مسئولان فرهنگی شهر قرار بگیرد، حفظ شعائر اسلامی و ایرانی است و در نقطه مقابل میبایست با زیرکی و درایت نشانه های فرهنگ بیگانه را که فکر و جان جوانان مسلمان هدف گرفته اند به طور کلی از بین برد. نشانه هایی از جمله نمادهای مثلثی شکل که بعضا به شکل اهرام ثلاثه و نماد فرعونیان و از سویی دیگر نشانه گروههای صهیونیستی است و همینطور نمادهایی که با علامات خاص مانند (X) که به کابالا معروف شده و نمایانگر بعضی گروه های شیطان پرستی است، همه و همه از مواردی هستند که آسیبهای بسیاری را برای نسل جوان فعلی و آتی خواهد داشت.
منابع و ماخذ:
1- ساختار و تأویل متن- ص ۱۳
2- از نشانههای تصویری تا متن – ص ۱۶
3- استور، آنتونی-فروید –حسن مرندی- انتشارات طرحنو- ص ۵۲ * محمد رستگارفر
یک شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
خانههای قدیمی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی
خانههای قدیمی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی تاریخ انتشار سه شنبه 4 آذر 1393 ساعت 23 08 | شماره خبر 1733141595527043884 تعداد بازدید 3 پ پ مهرماه 91 بود که رهبر انقلاب در سفر به خراسان شمالی موضوع سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را مطرح کردند و از همه اعم از مسئولان و مردم دعوت کردناستاندار قزوین: انس با گنجینه قرآن به سبک زندگی مردم تبدیل شود
استاندار قزوین انس با گنجینه قرآن به سبک زندگی مردم تبدیل شوداستاندار قزوین گفت انس با گنجینه قرآن به سبک زندگی مردم تبدیل شود به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین مرتضی روزبه امشب در مراسم اختتامیه مرحله استانی سی و هفتمین دوره مسابقات حفظ قرائت و ترتیل قرآن کریم که در آستان مقدستوصیههای شنیدنی مرحوم «دولابی» برای سبک زندگی
توصیههای شنیدنی مرحوم دولابی برای سبک زندگیتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸ ۱۱ استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومنانه ۱۵ دستورالعمل راذکر میکند که به ترتیب درذیل آورده شده است استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومسبک زندگی و پوشش جوانان غرب تهران بررسی شد
سبک زندگی و پوشش جوانان غرب تهران بررسی شدامام جمعه غرب تهران گفت باید توجه داشته باشیم که پوشش اسلامی هم از لحاظ زیبایی و هم از نظر تمیز بودن باعث جذب افراد شود و زیبایی پوشش اسلامی در جامعه برای جوانان و نوجوانان تبیین شود به گزارش خبرگزاری فارس دومین اتاق فکر فرهنگی غرب تهرامام جمعه ارومیه تأکید کرد ترویج سبک زندگی اسلامی برای مقابله با آداب و رسوم غلط رایج
امام جمعه ارومیه تأکید کردترویج سبک زندگی اسلامی برای مقابله با آداب و رسوم غلط رایجامام جمعه ارومیه بر لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی برای مقابله با آداب و رسوم غلط رایج در میان شهروندان تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه حجتالاسلام سید مهدی قریشی ظهر امروز در خطبههای نعصر امروز صورت گرفت برگزاری همایش «سبک زندگی اسلامی» در منوجان
عصر امروز صورت گرفتبرگزاری همایش سبک زندگی اسلامی در منوجانهمایش سبک زندگی اسلامی با حضور مسئولان در بخش آسمینون شهرستان منوجان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از منوجان عصر امروز همایش سبک زندگی اسلامی بخش آسمینون با حضور فرماندار ائمه جمعه منوجان و نودژ فرمانده ناحیه مقاومهمایش سبک زندگی اسلامی از نگاه بسیج
همایش سبک زندگی اسلامی از نگاه بسیجهمایش سبک زندگی اسلامی از نگاه بسیج با حضور بیش از 300 بانوی بسیجی و سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین عصر امروز سه شنبه در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد عکس مهدی مریزاد1393 09 04 - 19 04 دریافت کل گزارش تصویریتبیین سبک زندگی اسلامی نقش مهمی در تربیت اسلامی و دینی جوانان دارد
استاد حوزه تبیین سبک زندگی اسلامی نقش مهمی در تربیت اسلامی و دینی جوانان دارد مراغه – ایرنا - استاد حوزه و دانشگاه تبریز گفت تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی نقش مهمی در تربیت اسلامی و دینی نسل جوان دارد به گزارش ایرنا حجت الاسلام مجتبی نظری روز سه شنبه در نشست بصیرتی دانشجویانسردار نقدی در همایش سبک زندگی اسلامی از نگاه بسیج لبه تیز حمله دشمن در جنگ نرم متوجه زنان است/باید حقانیت الگو
سردار نقدی در همایش سبک زندگی اسلامی از نگاه بسیجلبه تیز حمله دشمن در جنگ نرم متوجه زنان است باید حقانیت الگوی زن مسلمان را فریاد زدرئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت دشمن در جنگ نرم خود لبه تیز حمله را روی جامعه زنان گذاشته و ابزارها و رسانههای خود را برای زدن این مؤلفه قدرت ققاری بینالمللی در گفتوگو با فارس: برچیدن اسباب گناه از جامعه نخستین گام در تحقق سبک زندگی قرآنی است
قاری بینالمللی در گفتوگو با فارس برچیدن اسباب گناه از جامعه نخستین گام در تحقق سبک زندگی قرآنی استقاری بینالمللی قرآن با اشاره بر لزوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت حکومت اسلامی باید اسباب ارتکاب گناه را از جامعه برچیند محمدرضا پورزرگری قاری بینالمللی کشورمان در گفترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در محلات جنوب غرب تهران
ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در محلات جنوب غرب تهرانمعاون امور اجتماعی و فرهنگی مدیر شهری جنوب غرب تهران از برگزاری کارگاه سبک زندگی با هدف ارائه راهکارهای مناسب ارتباطی در زندگی فردی و اجتماعی در محلات 14گانه منطقه خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران جواد سیفیهمایش سبك زندگی قرآنی در شیراز برگزار میشود
رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ع همایش سبك زندگی قرآنی در شیراز برگزار میشود خبرگزاری پانا رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی ع گفت همایش بزرگ سبك زندگی قرآنی از یازدهم آذر در شیراز آغاز به كار خواهد كرد ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر ساعت 10 22 به گزارش خبرگزاری پانافراخوان شرکت در سیزدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا(ع)/ رویکرد ویژه به سبک زندگی رضوی در این دوره
فراخوان شرکت در سیزدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا ع رویکرد ویژه به سبک زندگی رضوی در این دوره فرهنگ > دین و اندیشه - همزمان با شب میلاد فرخنده پدر گرامی حضرت ثامن الحجج سیزدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع با رویکرد ویژه به سبک زندگی رضوی در سهنوع سبک زندگی مهمترین چالش در حوزه خانواده است
رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور نوع سبک زندگی مهمترین چالش در حوزه خانواده است تهران - ایرنا - رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت نوع سبک زندگی مهمترین چالش در حوزه زنان و خانواده است و باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود مینو اصلانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیمعاون آموزش بسیج سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان: ماهواره به دنبال تضعیف سبک زندگی اسلامی است
معاون آموزش بسیج سپاه امام سجاد ع هرمزگان ماهواره به دنبال تضعیف سبک زندگی اسلامی استمعاون تربیت و آموزش بسیج سپاه امام سجاد ع استان هرمزگان گفت ماهواره امروز ستون اصلی خانواده ما را هدف گرفته و به دنبال تضعیف سبک زندگی اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از منوجان حجتالاسلامام جمعه موقت بجنورد: سبک زندگی بسیجی باید در جامعه گسترش یابد
امام جمعه موقت بجنورد سبک زندگی بسیجی باید در جامعه گسترش یابدامام جمعه موقت بجنورد از بسیج به عنوان یک ارزش و فرهنگ متعالی یاد کرد و گفت فرهنگ زندگی بسیجی باید در جامعه اشاعه و گسترش یابد به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد حجتالاسلام محمدرضا ابوالفضلی عصر امروز در آیین گلبارانتوصیههای شنیدنی برای سبک زندگی زیبا
توصیههای شنیدنی برای سبک زندگی زیبا استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات ۱۵ دستورالعمل را برای زندگی مومنانه ذکر می کند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از باشگاه استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومنانه ۱۵ دستورالعمل راذکر میکند-
گوناگون
پربازدیدترینها