محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830226513
حضور جدی تر زنان در سینما نیازمند آمادگی است
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نقد حضور زنان در مجموعههای تلویزیونی؛
حضور جدی تر زنان در سینما نیازمند آمادگی است
حضور زنان در مجموعههای تلویزیونی را نباید در نقش زنان خانهدار خلاصه و بازیشان را محدود به ژانر درام و خانوادگی کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، تاریخ تلویزیون از بدو تاسیس با نام خانمها گره خورده است. تلویزیون که حال و هوای دنیای سینما را در سطح کوچکتر و در دل خانههای مردم تکرار میکرد، برای فعالیتهای خود همان راهی را در پیش گرفت که صنعت سینما پیش روی خود قرار داده بود.
سرگرمسازی مردم عادی هدف اصلی و اولیه رسانه تلویزیون بود و دستاندرکاران تلویزیونی با تولید یکسری فیلم و مجموعه تلاش کردند به این نیاز عمومی پاسخ دهند. مجموعههای تلویزیونی هم مثل فیلمهای سینمایی در ژانرهای مختلف تهیه و تولید شدند و بازیگران مرد و زن خود را خلق کردند. در عین حال، رسانه تلویزیون از یک عنصر مهم دنیای سینما هم بهره گرفت و آن را در تولیدات خود منعکس کرد: غلبه داستانهای مردانه و حضور پرقدرتتر مردان در کارهای تلویزیونی.
همان طور که در فیلم سینمایی هم مردان دست بالا را دارند، مجموعههای تلویزیونی هم بیشتر به داستانهایی پرداختند که مردان را در راس ماجراجوییهای خود دارند. به این ترتیب، سهم زنان و بازیگران زن در مجموعههای تلویزیونی از همان ابتدا کاهش یافت. براساس یک باور عمومی در بین منتقدان هنری، حضور زنان در برنامهها و مجموعههای تلویزیونی در فاصله آشکاری با همکاران مردشان قرار دارد و به نوعی نقش دوم را در این بازی به عهده دارند.
این در حالی است که از دیرباز زنان از تماشاگران اصلی برنامههای تلویزیونی بوده و گاهی اوقات شمار آنها حتی بیشتر از رقم تعداد تماشاگران مرد است.
منتقدان تلویزیونی میگویند یکی از دلایل حضور کمرنگتر زنان در مجموعههای تلویزیونی به نوع ذائقه تماشاگران این رسانه برمیگردد. در دنیای غرب ژانر اکشن محبوبیت و طرفداران زیادی در بین تماشاگران دارد و به همین دلیل، برنامهسازان تلویزیونی بخش بسیار مهمی از کار خود را به تولید مجموعههای پلیسی و اکشن اختصاص میدهند. از آنجا که دنیای ژانر پلیسی و اکشن یک دنیای مردانه است، زنان کمتر به آن راه پیدا میکنند. همین نکته باعث میشود تا کاراکترهای اصلی مجموعههای این ژانرها، مردان باشند. اما در یکی دو دهه اخیر، اتفاق بزرگی در این رابطه رخ داده و اوضاع تغییر اساسی کرده است.
طی سالهای اخیر تعدادی مجموعه اکشن و پلیسی ساخته شده که زنان نقش اصلی آنها را به عهده گرفتهاند و شخصیت محوری قصه آنها بودهاند. این در حالی است که برخی منتقدان و تماشاگران روی خوش به این نوع مجموعهها نشان ندادهاند و بر این باورند که ماجراجوییهای مختلف این ژانر را بازیگران مرد باید انجام دهند و نه زنان. حدود 4 دهه قبل مجموعه «فرشتگان چارلی» ماجراجوییهای پلیسی خود را به دست سه زن پلیس سپرد. همان زمان اهل فن گفتند برنامهسازان تلویزیونی میترسند یک مجموعه پلیسی زنانه را فقط با حضور یک کاراکتر مونث تولید کنند و برای واقعیتر شدن ماجراها (و همچنین پذیرش تماشاگران) باید چند زن در کنار هم قرار گیرند تا ماموریتهایشان را با موفقیت انجام دهند. در همان زمان، یک سری از مجموعههای پلیسی و اکشن از کاراکترهای زن به عنوان یکی از شخصیتهای همراه با کاراکترهای اصلی بهره میگرفتند.
برای مثال در «ماموریت غیرممکن» (در ایران: بالاتر از خطر) باربارا بین بازیگر معروف رسانه تلویزیون، نقش دوم و حتی سوم را به عهده گرفت. پیتر گریوز و مارتین لاندرو، بازیگران اصلی مجموعه بودند. در حقیقت، مجموعه مثل «فرشتگان چارلی» در دهه 70 میلادی تنها مجموعهای با محوریت زنان بود که در بین خیل مجموعههای پلیسی و اکشن تلویزیونی تهیه و تولید شد.
در ژانر علمی ـ تخیلی و کمدی هم شخصیتهای زن نقش و حضور مهم و تعیینکنندهای نداشتهاند. این نوع مجموعهها اغلب کارکراکترهای مرد را در راس ماجراجوییهایشان قرار دادهاند و تمام قصه حول محور آنها میچرخد. از مجموعه موفق و پربینندهای مثل «سفرهای ستارهای» (در ایران: پیشتازان فضا) گرفته تا «مریخی محبوب من»، زنان در نقشهای کماهمیت ظاهر شدهاند و حتی برخی اوقات، اهمیت و حضور کاراکترهای نوجوان بیشتر از آنها بوده است. به عقیده منتقدان تلویزیونی در مجموعههای موفقی مثل «شعبدهباز» (محصول دهه 70 میلادی) یا «آیآر» (مجموعه پزشکی دهه 80 میلادی با بازی جرج کلونی) یا «مرد شش میلیون دلاری» (با حضور لی میجرز) نمیتوان نقش اصلی را به یک کاراکتر مونث داد و تماشاگران اصرار (و توقع) دارند که یک مرد را در مرکز ماجراجوییها ببینند. همین منتقدان میگویند تماشاگران زنان را در کارهای درام و خانوادگی بهتر قبول کرده و حضورشان را راحتتر میپذیرند.
از آنجا که مجموعههای درام و خانوادگی در ارتباط با مسائل معمولی و روزمره زندگی آدمهاست، هنوز خانمها در مقام مادر، همسر و خواهر خیلی راحت پذیرفته میشوند. این در حالی است که بازیگران زن تلویزیونی، به این موضوع اعتراض دارند. آنها عقیده دارند حضور زنان در مجموعههای تلویزیونی را نباید در نقش زنان خانهدار خلاصه و بازیشان را محدود به ژانر درام و خانوادگی کرد. بحث و جدل در این رابطه، از یکی دو دهه قبل رنگ و بوی جدیتری به خود گرفته، خانمهای بازیگر سهم بهتر و بیشتری در مجموعههای تلویزیونی (و همچنین فیلمهای سینمایی) میخواهند.
دامنه اعتراض زنان بازیگر به محدودیتهای نقش به رسانههای گروهی هم کشیده شده است و هر چند وقت یک بار مقالات و مطالعاتی در این باره در نشریات و مجلات سینمایی به چاپ میرسد.
برای مثال نشریه قدیمی و معتبر ورایتی اوایل امسال مقالهای تحلیلی و پرسروصدا را منتشر کرد که درباره نوع حضور زنان در کارهای تلویزیونی و سینمایی بود. این مقاله ماحصل یک مطالعه و گزارش تحقیقی که از سوی «مرکز رسانهای زنان» (WMC) تهیه و منتشر شد. موسس این مرکز جین فوندا بازیگر قدیمی و چند هنرمند و فعال حقوق زنان هستند.
تاکید اصلی گزارش بر پایین بودن سطح اشتغال زنان در جلوی دوربین و همچنین پشت صحنه تولیدات تلویزیونی و سینمایی بود. نگرانی نویسنده گزارش این است که چنین اتفاقی در سده جدید رخ داده و این در حالی است که بسیاری از مسائل اجتماعی طی چند دهه قبل، با تغییرات زیادی روبهرو بودهاند. آنچه در این گزارش باعث تعجب بسیاری از تحلیلگران اجتماعی و هنری شده، پایین بودن بسیار زیاد سطح بهرهگیری از خانمها در تولیدات هنری است.
برای مثال، در گزارشی به این نکته اشاره میشود که تنها بین 6 تا 10 درصد از صد فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی در سال 2012، به خانمها پرداخته و تعادل بین دو قشر مذکر و مونث را حفظ کرده است.
در این بین، وضع بازیگران رنگینپوست تلویزیونی بسیار بدتر از همکاران سفیدپوستشان بوده است. به همین دلیل است که گزارش فوق بر ایجاد تغییرات کلی در این رابطه تاکید کرده و آن را یک نیاز و ضرورت فوری اعلام میکند. اما مرکز رسانهای زنان یک مرکز غیردولتی و مستقل است و تنها میتواند پیشنهادهای خود را در سطح عمومی مطرح کند.
منتقدان میگویند تغییرات تنها زمانی صورت میگیرد که خود دستاندرکاران تلویزیونی (و بویژه خانمهای هنرمند) در این رابطه دست به کار شده و اقداماتی جدی برای حضور پررنگتر خانمها انجام دهند.
این در حالی است که تماشاگران تلویزیونی هم به عنوان مخاطبان اصلی مجموعهها و برنامههای رسانه کوچک، باید آمادگی پذیرش این حضور پررنگ را در کارهای تلویزیونی داشته باشند. به گفته منتقدان، نمیتوان چیزی را به تماشاگران تحمیل کرد و از آنها خواست از مجموعههایی با مضامین زنانه استقبال بیشتری کنند.
در سالهای اخیر، آنها از جنیفر گارنر در مجموعه علمی ـ تخیلی «الیاس» (2006) استقبال خوبی کردند، اما همه مجموعههای تلویزیونی که زنان را در محور خود دارند، اینقدر خوششانس نیستند. کمدی جوانپسند «دوستان» هم با وجود تولید و پخش چند ساله و موفقیت کلان، از شش کاراکتر (سه زن و سه مرد) بهره گرفته بود و نه یک شخصیت زن.
در دهه 60 میلادی مجموعههای فانتزی همچون «افسونگر» و «دختر شاه پریان» موفقیت خوبی در بین تماشاگران کسب کردند.
الیزابت مونتگمری و باربارا ایدن دو بازیگر اصلی این مجموعهها هم به دلیل بازی در آنها شهرت زیادی به دست آوردند.
این دو در داستان این مجموعههای پربیننده در نقش زنانی ظاهر شدند که دستی در دنیای جادوگری دارند و کارهای بامزهای میکنند که باعث خلق موقعیتهای کمدی و جذاب میشود.
اما به گفته منتقدان طبع و ذائقه تماشاگران امروزی تفاوت زیادی با چند دهه قبل دارد و آنها اکنون استقبالی از این نوع ماجراجوییهای کمدی و فانتزی زنانه نمیکنند. آنها برای اثبات ادعای خود به شکست تجاری نسخه سینمایی «افسونگر» (2005) با بازی نیکول کیدمن اشاره میکنند.
همین منتقدان عقیده دارند حضور زنان در تاکشوهای تلویزیونی پررنگتر و با موفقیت بیشتری همراه بوده است. آنها اوپرا وینفری را مثال میزنند که موفقتر و مشهورتر از بسیاری از مجریهای معروف تاکشوهای تلویزیونی است.
جام جم 115
۱۵/۰۹/۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
موسیقی چهارشنبه 19 آبان به کارن همایونفر رسید/ حضور دو چهره جدید سینمایی در جشنواره فیلم فجر
موسیقی چهارشنبه 19 آبان به کارن همایونفر رسید حضور دو چهره جدید سینمایی در جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی چهارشنبه 19آبان به کارگردانی وحید جلیلوند مراحل نهایی تدوین را سپری می کند به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران علی جلیلوند یکی از تهیه کنندگان این فیلم سینمایی در رابطعکس های جدید نیلوفر شهیدی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون
عکس های جدید نیلوفر شهیدی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون عکس های جدید نیلوفر شهیدی عکس های جدید نیلوفر شهیدی عکس های جدید نیلوفر شهیدی عکس های جدید نیلوفر شهیدیاخبار مرتبط بچه داری این روزهای نیلوفر شهیدی تصاویربیوگرافی و مصاحبه جالب نیلوفر شهیدی بازیگر سینما وتلویزیون عکس ®«Camp X-Ray» در سینماروایت به نمایش درآمد ساخت فیلمهای ضدجنگ از زمان حضور اوباما آغاز شد/ «Cam
Camp X-Ray در سینماروایت به نمایش درآمدساخت فیلمهای ضدجنگ از زمان حضور اوباما آغاز شد Camp X-Ray بیش از حد مخاطب را دلزده میکندمحمدصادق باطنی کارشناس سینما با اشاره به فیلم سینمایی Camp X-Ray گفت از زمان استقرار اوباما در ایالات متحده یک سری سیاست ضدجنگ سازی در هالیوود شکل میحضور معاون ارزشيابي سازمان سينمايي در پشت صحنه فيلم مرگ ماهي
۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۲ ۲۸ب ظ حضور معاون ارزشيابي سازمان سينمايي در پشت صحنه فيلم مرگ ماهي معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي به پشت صحنه فيلم مرگ ماهي رفت به گزارش خبرگزاري موج محمداحساني معاون ارزشيابي و نظارت سازمان ضمن اشاره به اين نکته که روح الله حجازي از کارگردانان جوان و مستقرارداد جدیدی در سینما نبستهام/ «مستانه» حکم واکسن را برای جامعه دارد -
میلاد کی مرام در گفتگو با مهر قرارداد جدیدی در سینما نبستهام مستانه حکم واکسن را برای جامعه دارد شناسهٔ خبر 2434440 چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۵ هنر > سینمای ایران میلاد کی مرام بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد که برخلاف انتشار اخباری مبنی بر حضورش در پروژه های جدید سینبه همراه تازهترین تصاویر «چهارشنبه 19 آبان» به کارن همایونفر رسید/ معرفی دو چهره جدید به سینمای ایر
به همراه تازهترین تصاویرچهارشنبه 19 آبان به کارن همایونفر رسید معرفی دو چهره جدید به سینمای ایرانفیلم سینمایی چهارشنبه 19آبان به کارگردانی وحید جلیلوند مراحل نهایی تدوین را سپری میکند و پس از پایان تدوین و صداگذاری کارن همایونفر موسیقی این فیلم را میسازد به گزارش خبرگزاری فاحضور قدکچيان در جشنواره فيلم فجر با فيلم سينمايي روح
۱۰ آذر ۱۳۹۳ ۱۱ ۱۳ق ظ موسيقي روح آغاز شد حضور قدکچيان در جشنواره فيلم فجر با فيلم سينمايي روح يحيي سپهري شکيب ساخت موسيقي فيلم سينمايي روح به کارگرداني کامران قدکچيان را آغاز کرد به گزارش خبرگزاري موج کامران قدکچيان درباره آخرين کار سينمايي خود گفت روح به طور همزمان توسط ببررسی سینمای اجتماعی با حضور علیرضا رضاداد و حجتالاسلام پژمانفر
بررسی سینمای اجتماعی با حضور علیرضا رضاداد و حجتالاسلام پژمانفر دومین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و بازنمایی مصلحانه جامعه با حضور علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر حجتالاسلام نصرالله پژمانفر عضوبا حضور در برنامه «نسبت سینمای ایران و منافع ملی» رضاداد، پژمانفر و محمدی از سینمای اجتماعی میگویند
با حضور در برنامه نسبت سینمای ایران و منافع ملیرضاداد پژمانفر و محمدی از سینمای اجتماعی میگوینددومین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و بازنمایی مصلحانه جامعه با حضور علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر ححضور رادیو گفتوگو در جشنواره سینما حقیقت
حضور رادیو گفتوگو در جشنواره سینما حقیقت شبکه رادیویی گفتوگو همزمان با آغاز بکار جشنواره سینما حقیقت به بررسی ابعاد و دستاوردهای این رویداد فرهنگی در سینمای کشور می پردازد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران شبکه رادیویی گفتوگو همزمان با آغاز بکار جشنواره سینما حقجانشین ولی فقیه در سپاه علی ابن ابیطالب(ع): زنان حضور جدیتری در عرصههای فرهنگی داشته باشند
جانشین ولی فقیه در سپاه علی ابن ابیطالب ع زنان حضور جدیتری در عرصههای فرهنگی داشته باشندجانشین ولی فقیه در سپاه علی ابن ابیطالب ع گفت امروز جنگها خانمان سوزتر هستند و این نیازمند حضور فعالتر زنان در عرصههای فرهنگی است تا با جنگ نرمی که اکنون علیه ما وجود دارد مبارزه کنیمعکس های جدید الهام جعفر نژاد بازیگر جوان سینما و تلویزیون
عکس های جدید الهام جعفر نژاد بازیگر جوان سینما و تلویزیون عکس های جدید الهام جعفر نژاد الهام جعفر نژاد بازیگر جوان سینما و تلویزیون الهام جعفر نژاد بازیگر جوان سینما و تلویزیون الهام جعفر نژاد بازیگر جوان سینما و تلویزیون الهام جعفر نژاد بازیگر جوان سینما و تلویزیون الهام جعبررسی سینمای اجتماعی با حضور داودی و سردبیران مجلات سینمایی
در سومین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی بررسی سینمای اجتماعی با حضور داودی و سردبیران مجلات سینمایی خبرگزاری پانا در سومین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی سینمای اجتماعی با حضور ابوالحسن داودی و سردبیران دنیای تصویر و نقدسینما بررسی میشوبررسی سینمای اجتماعی با حضور داودی و سردبیران «دنیای تصویر» و «نقدسینما»
بررسی سینمای اجتماعی با حضور داودی و سردبیران دنیای تصویر و نقدسینما در سومین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی سینمای اجتماعی با حضور ابوالحسن داودی و سردبیران دنیای تصویر و نقدسینما بررسی میشود جوان آنلاين سومین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایرادر سومین جلسه از نشستهای «نسبت سینمای ایران و منافع ملی»؛ بررسی سینمای اجتماعی با حضور داودی و سردب
در سومین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی بررسی سینمای اجتماعی با حضور داودی و سردبیران دنیای تصویر و نقدسینمادر سومین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی سینمای اجتماعی با حضور ابوالحسن داودی و سردبیران دنیای تصویر و نقدسینما بررسی میشود به گزارش خبرگبا حضور رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران اکران «میراث مجید» در نشست این هفته فیلمسازان جوان سینمای
با حضور رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایراناکران میراث مجید در نشست این هفته فیلمسازان جوان سینمای انقلابدر نشست این هفته فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با حضور دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران مستند میراث مجید اکران و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارس در نشستفرصت حضور نسخه سینمایی «در چشم باد» در جشنواره فجر -
فرصت حضور نسخه سینمایی در چشم باد در جشنواره فجر شناسهٔ خبر 2432572 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۴ هنر > سینمای ایران مسعود جعفری جوزانی این فرصت و امکان را دارد که نسخه سینمایی سریال تلویزیونی در چشم باد را به جشنواره فیلم فجر ارائه کند به گزارش خبرنگار مهر مسعود جعفری جوز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها