تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799191364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش ملی فلسفه فقه با پیام آیت الله سبحانی در قم برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همایش ملی فلسفه فقه با پیام آیت الله سبحانی در قم برگزار شد قم- ایرنا- همایش ملی "فلسفه فقه" با تاکید بر مکتب فقهی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب با پیام آیت الله "جعفر سبحانی" از مراجع تقلید در قم برگزار شد.


به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله "سبحانی" در پیام خود به این همایش آورده است: فلسفه فقه به ویژه فقه مقارن فقه اسلامی میراث ارزشمند معنوی است که از پیامبر(ص) بزرگوار و عترت پاک او به دست فقیهان رسیده و آن ها نیز با تلاش های علمی خود به آن تبلور بخشیده اند تا آنجا که در همه اعصار پاسخگوی نیازهای گوناگون امت اسلامی بوده است.
پیام حاکیست: یکی از نکات قابل توجه در قوانین اسلامی گستردگی آن است؛ به گونه ای که به تمام جوانب بشر نظر افکنده است پدیدآورنده این قوانین گروهی است که نه نزد کسی درس خوانده اند و نه در مکتبی برای فراگیری دانش زانو زده اند و این خود گواه بر این است که این احکام میوه شجره طیبه وحی است نه زاییده فکر انسانی.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: در قرآن صدها آیه درباره تشریع اسلامی وارده شده است که احیانا می گوید 500 آیه است، ولی آن ها آیاتی را در نظر می گیرند که مستقیم گویای حکم اسلامی است، ولی آیاتی دیگری دارند که از آن ها می توانیم حکم الهی را استخراج کرد و این راهی است که امامان معصوم(ع) به روی ما گشوده اند.
پیام حاکیست: این گونه از استنباطات در گروی ذوق فقهی است که هم با قرآن و هم فقه انس بیشتری داشته باشد، این میراث الهی پس از پیامبر(ص) به دست مفتیان و سپس فقیهان پرورش زیادی داشت که قسمت اعظم آن ها به دست فراموشی سپرده شده و تنها چهار مذهب از اهل سنت باقی مانده است، در مقابل فقه جعفری است از آن بگذیریم فقه اسماعیلی و زیدی است.

* عضو جامعه مدرسین: فلسفه فقه بنیان و اساس اصول فقه است
یکی از اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش گفت: تشکیل چنین همایش هایی می تواند در راستای تکمیل و گاه تاسیس یک دانش اثرگذار باشد.
حجت الاسلام والمسلمین "ابوالقاسم علیدوست" افزود: چیستی شناسی فلسفه فقه، ارتباط فلسفه فقه با اصول فقه، ضرورت فلسفه فقه و فهرست کردن برخی از مسائل فلسفه فقه در این حوزه موثر است که باید به آن ها اشاره کرد.
وی یادآور شد: در حوزه چیستی شناسی فقه، باید گفت که فلسفه فقه از دو کلمه فلسفه وفقه تشکیل شده است؛ فلسفه چه وقتی که مطلق بیان می شود و یا وقتی به یک مضاف الیه اضافه می شود در هر دو صورت دانش توصیفی است؛ سنخ فلسفه، سنخ توصیف و تحلیل است؛ در مقابل دانش هایی که روح حاکم و غالب، نظریه پردازی، نقد و ابرام است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم در فلسفه فقه، گستره شریعت است، زیرا فقه، دانش کاشف شریعت است؛ ولی تا گستره شریعت را ندانیم نمی توانیم بگوییم که این دامنه بحث ما کجاست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: نقش ائمه معصومین(ع) در بیان احکام نیز باید مشخص شود که از چه شانی بوده است؛ امام راحل می فرمایند که نصوص به جا مانده از ائمه (ع)و پیامبر(ص) یا از شان ولایت یا سیاست است و یا قضاوت؛ ولی بحث امام کلی بود و با بررسی که انجام دادیم 12شان آن را ارایه کرده ایم.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این همایش گفت: گفتمان مجدد در مقام آن است که با تکیه بر میراث ارزشمند سلف و در عین توجه داشتن به دست یافته های معرفتی بشر در فرای مرزها، خود تاسیس اساس کند و خود میراث گذار باشد و یک قدم تاریخ و معرفت را به جلو ببرد.
حجت الاسلام والمسلمین "علی اکبر رشاد" افزود: گفتمان معرفت دینی حدود سه ربع قرن اخیر از دهه 20شمسی در ایران پدید آمده و یا برجسته شده است؛ این گفتمان در حوزه فلسفه و فقه و اصول و کلام و تفسیر رویکردها و دستاوردهایی داشته است.

* دبیر اجرایی همایش "فلسفه فقه": 300 مقاله در حوزه فقه مضاف تولید شده است
دبیر اجرایی همایش "فلسفه فقه" در این آیین گفت: گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکنون در راستای رسالت خود برای تولید علوم انسانی و اسلامی، فعالیت های مختلفی ارایه کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین "علی محمدی جورکویه" افزود: تاکنون بیش از 40 اثر تخصصی در حوزه فقه های مضاف ارایه و 300 مقاله علمی و پژوهشی در نشریات علمی و پژوهشی خود از جمله قبسات و فقه وحقوق اسلامی در این مرکز منتشر شده است.
وی یادآورشد: هم اکنون این مرکز 20 اثر در دست انتشار دارد که یک پرونده و عملکرد قابل توجهی است که پژوهشگاه در دو دهه فعالیت خود انجام داده است.
گفتنی است در پایان سه مقاله برتر این همایش قرائت شد.ک/1
/7404/ 550/686


13/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن