تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804490466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کریدور شمال - جنوب؛ تسهیل همگرایی منطقه ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آغاز فعالیت راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان کریدور شمال - جنوب؛ تسهیل همگرایی منطقه ای گروه تحقیق و تفسیر خبر - آغاز فعالیت راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان و اتصال این سه کشور به یکدیگر افزون بر افزایش تعاملات اقتصادی در این منطقه می تواند موجب گسترش مناسبات سیاسی و به تبع آن ثبات منطقه ای شود.


شکل گیری ارتباط ها و تعاملات درون منطقه ای طی 2 دهه گذشته یکی از اولویت های اصلی کشورها محسوب می شده است. این رویکرد که در قالب رهیافت وابستگی متقابل آغاز شده در اوایل دهه 90 میلادی و به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گسترش یافت.
با فروپاشی این کشور و تبدیل آن به 15جمهوری تازه استقلال یافته در حوزه های منطقه ای اروپا، آسیای مرکزی و قفقاز، باعث شد تا کشورهای همسایه چه در اروپا و چه در منطقه آسیا با طیفی از منافع - فرصت ها و چالش های تازه روبه رو شوند.
در این میان، جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه آسیای مرکزی با طیف متنوعی از کشورهای تازه استقلال یافته روبرو شد که به دلیل وضعیت ژئوپلیتیکی، از دسترسی به آب های آزاد محروم بودند. از این نگاه، جمهوری اسلامی ایران از یک وضعیت ژئواستراتژیکی تازه ای برخوردار شده بود که می توانست فرصت های بی شمار اقتصادی را ایجاد کند.
در این فضا و در نخستین اقدام، راه آهن سراسری مشهد - سرخس - تجن در اردیبهشت 1375 به عنوان بخشی از مسیر جاده تاریخی ابریشم با حضور سران 11 کشور منطقه و مقام های عالی رتبه 45 کشور جهان، مورد بهره‏برداری قرار گرفت تا کشور ترکمنستان از راه ایران به دریاهای آزاد ارتباط داشته باشد.
بعد از راه اندازی این مسیر، که اقتصاددانان آن را احیای دوباره جاده ابریشم قلمداد می کنند، امروز (دوازدهم آذرماه) بعد از گذشت کمتر از 20 سال، دومین خط آسیای مرکزی به خلیج فارس (خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان) آماده بهره برداری شده و زیر عنوان «کریدور شمال به جنوب» قرار است مسیر دسترسی کشورهای آسیای مرکزی و حتی روسیه را به دریای آزاد فراهم آورد.(1)
با پایان یافتن قطعه آخر این طرح یعنی راه آهن گرگان - اینچه برون، مسیر خط آهن سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان با هدف دسترسی آسیای مرکزی به ویژه کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به آب های خلیج فارس و دریای عمان تکمیل و از این راه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب های آزاد فراهم شده و این کشورها از بن بست خارج می شوند.
با گشایش این طرح (پروژه) به نظر می رسد، ایران به گذرگاه حمل و نقلی آسیا از شمال به سمت جنوب و دریاهای آزاد تبدیل خواهد شد.
طول راه آهن ایران - ترکمنستان - قراقستان، حدود 920 کیلومتر است که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد؛ در مرحله نخست راه اندازی این خط ، ظرفیت جابه جایی بار 2 تا 3 میلیون تن در سال پیش بینی شده است و به تدریج امکان افزایش ظرفیت سالانه تا 12 میلیون تن بار نیز وجود دارد.
راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان در نشست مشترک رؤسای جمهوری سه کشور در سال 1388 با عقد تفاهم نامه ای به تصویب رسید و از سال 90 ساخت و توسعه آن آغاز شد. بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی افزون بر فراهم کردن زمینه ترانزیت کالا و مسافر در حجم انبوه بین کشورهای همسایه موجب ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح بین المللی خواهد شد.(2)
با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندرعباس و اتصال به پاکستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و از طرفی اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق، این مساله قابل پیش بینی است که خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد داشت.
با راه ‏اندازی مرحله اول این خط آهن، قرار است سالانه سه تا پنج میلیون تن و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن کالا جابجا شود.
کارشناسان بخش حمل و نقل بین المللی معتقدند، با راه اندازی این خط آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین المللی کشورهای عضو "سازمان کشورهای همسود" تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.(3)
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در خرداد ماه 1392 خورشیدی و آغاز روندهای جدید در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ما شاهد تقویت و گسترش تعاملات منطقه ای در ابعاد مختلف بودیم.
نشانه های این تقویت روابط را نیز می توان در دیدار و مذاکرات گوناگون "حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران، با رهبران منطقه ای دید.
در این مسیر، آنچه اهمیت دوباره یافت، بازتنظیم روابط منطقه ای در قالب ها و رویکردهای تازه بود که باعث شد اقتصاد نقش پر رنگ تری در این تعاملات داشته باشد.
با تداوم چنین رویکردی و افزایش وزن منطقه گرایی در حوزه سیاست خارجی، یکبار دیگر نقش کریدور شمال - جنوب در سیاست های جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه آسیای مرکزی برجسته شد.
در این چارچوب به نظر می رسد، با گشایش خط راه آهن ایران، ترکمنستان، قزاقستان و عملیاتی شدن توافق های ایران و روسیه در همکاری های ریلی و احتمال احیای خط آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و رها شدن ظرفیت های بزرگ ترانزیتی ایران از جمله عواملی است که می تواند مسیر ایران را مورد توجه طیف مختلفی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای دهد و أین وضعیت تازه می تواند مسولیت و فضایی تازه با فرصت های بی شمار پیش روی جمهوری اسلامی ایران بگذارد و به ویژه فرصت تاریخی ظرفیت مسیرهای ترانزیتی ایران را احیا نماید.
از دیگر سو، با گشایش خط راه آهن ایران، ترکمنستان، قزاقستان و گسترش مناسبات اقتصادی، حوزه همگرایی اقتصادی- سیاسی منطقه ای نیز افزایش می یابد. در چنین وضعیتی، کشورهای منطقه با پیوستن به زنجیره ای از تعاملات اقتصادی قادر خواهند بود تا فضای مناسبات سیاسی خود را نیز بهبود بخشیده و به ثبات و هم آوایی سیاسی دست یابند.
در فرجام، در فضای امروز منطقه و جهان، مناطق به عنوان نبض تپنده اقتصاد و سیاست اهمیت گسترده ای یافته است. در این چارچوب، روندها و فرایندهای منطقه ای به ویژه در حوزه همگرایی سیاسی و اقتصادی می تواند کمک شایانی به ثبات منطقه ای و جهانی داشته باشد.
به نظر می رسد، گشایش راه آهن گرگان به اینچه برون و تکمیل خط راه آهن قزاقستان - ترکمنستان و ایران به عنوان بخشی از مسیر شمال به جنوب در قالب یک ظرفیت تازه، افزون بر اینکه کشورهای منطقه آسیای مرکزی را قادر خواهد کرد تا با آب های آزاد و بین المللی ارتباط داشته باشند، تعاملات سیاسی و اقتصادی منطقه را نیز به سطوح بالاتری رشد خواهد داد.
منابع:
1.http://irna.ir/fa/News/81409328/
2.http://irna.ir/fa/News/81411396/
3.http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930910001770
از سهراب انعامی
1358/2040


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن