تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804598996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نانی که بنزین نیست ولی بنزین هست، از حلقه مفقوده نظارت تا افزایش قیمت های مجدد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تارنمای ائل پرس بررسی می کند، نانی که بنزین نیست ولی بنزین هست، از حلقه مفقوده نظارت تا افزایش قیمت های مجدد تارنمای ائل پرس در مطلب با عنوان " نانی که بنزین نیست ولی بنزین هست، از حلقه مفقوده نظارت تا افزایش قیمت های مجدد نان " به بررسی افزایش قیمت نان مصرفی مردم پرداخته است.


این تارنما می نویسد: نان از این لحاظ که محصولی مورد استفاده و نیاز عمومی جامعه از فقیر تا غنی است با بنزین متفاوت است، اما شباهت عجیبی که این دو محصول با هم دارند، در این است که افزایش اخیر قیمت نان هم مانند افزایش قیمت بنزین زمینه را برای تورم در محصولات معیشتی مردم ایجاد کرده است.
در آذربایجان شرقی نیز این افزایش قیمت با مصوبه کارگروه قیمت گذاری شورای آرد و نان به ریاست اسماعیل جبارزاده، استاندار اعمال شد، افزایش قیمتی که شامی نژاد، مدیر عامل شرکت غله و بازرگانی منطقه 8 در گفت و گو با این تارنما از سه مرحله ای بودن آن در استان خبر داده است.
بر اساس نظر بهبودی، معاون برنامه ریزی استاندار، افزایش قیمت مورد نظر برای انواع نان در سه مرحله خواهد بود و پس ازافزایشی که 10 آذرماه اعمال شد، دو بار افزایش دیگر نیز در یک سال آتی اعمال خواهد شد. اگرچه این تصمیم نقش مثبتی در جلوگیری از ایجاد روانی افزایش قیمت نان و تورم زایی کاذب در جامعه دارد اما پس از اعمال دو بار افزایش قیمت مجدد در طول یک سال آتی مطمئنا عواقب نامناسبی در انتظار آذربایجان شرقی خواهد بود.
مهمترین دلیلی که نوبخت، سخنگوی دولت برای مصوبه افزایش قیمت نان در هیات وزیران مطرح کرده است، درخواست اتحادیه نانوایان بوده است. استدلال اصلی که برای افزایش قیمت نان بیان شده کاهش زمینه رانت و افزایش کیفیت نان مورد استفاده مردم است. این در حالی است که با یک بار مراجعه به نانوایی ها می توان مشاهده کرد که هیچ گونه تغییر مثبتی در کیفیت محصول پرمصرف خانوارها ایجاد نشده است.
نان از دیرباز مهمترین محصول غذایی مردم کشور بوده و امروز نیز به رغم تغییرات فراوان در سبک زندگی خانواده ها این جایگاه برای انواع نان حفظ شده است.
در واقع افزایش قیمت نان موضوعی نیست که بتوان آن را با افزایش قیمت بنزین مقایسه کرد، زیرا بنزین محصولی است که تنها خانوارهای دارای سطح رفاهی مناسب برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از آن استفاده و از یارانه اختصاص یافته از آن بهره مند می شوند، اما نان ماده غذایی است که همه و همه از غنی تا فقیر و شهری یا روستایی از آن استفاده می کنند. در واقع اگر در بین مواد غذایی تنها بخواهیم یک محصول را برای اختصاص یارانه دولتی انتخاب کنیم، به طور قطع این محصول نان خواهد بود.
نارضایتی عمومی از افزایش قیمت نان مطلبی نیست که نیاز به اقامه برهانی غیر از مشاهدات عینی در نانوایی ها و جمع های عمومی داشته باشد.
یکی از انتظارات مردم در زمینه افزایش قیمت نان، تشدید کنترل و نظارت بر عملکرد نانوایی ها و کیفیت محصول است. در حالی که در گذشته نظارت دقیقی بر عملکرد و کیفیت محصول نانوایی ها وجود داشت، طی سال های اخیر و با ایجاد این تصور که بازار نان رقابتی شده و نیازی به دخالت دولت در آن نیست، در بسیاری از موارد به خصوص در مناطق محروم مانند روستاها و حاشیه های شهرها، کیفیت نانی که به سفره های مردم می رود دچار مشکلاتی بوده است.
امروز در حالی که افزایش قیمت نان با مصوبه دولت بار دیگر این ذهنیت را به جامعه برگردانده است که دولت در زمینه تعیین قیمت و نظارت استصوابی بر تولید و عرضه نان مسئول است؛ انتظار عمومی برای نظارت مستمر، دقیق و ثمربخش بر کیفیت نان دو چندان شده است.
از سوی دیگر برخی زمزمه ها در سطح جامعه در مورد افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات دیگر به بهانه افزایش قیمت نان شنیده می شود.
برای نمونه برخی رانندگان مسافرکش مدعی شده اند با توجه به افزایش قیمت نان و به تبع آن افزایش هزینه های زندگی خانوارها باید در روزهای آتی کرایه های دریافتی از مردم را افزایش دهند و در صورتی که دولت این تصمیم را نگیرد، خود برای اجرای آن اقدام خواهند کرد.
در واقع این نقطه اشتراک و شباهت نان و بنزین است که هر افزایشی در قیمت آنها به دیگر محصولات و خدمات عمومی هم تسری می یابد.
طبیعی است که دولت موظف است در این زمینه اقدامات اصلاحی لازم را انجام داده و از هرگونه افزایش قیمت خودسرانه به خصوص در کالاها و خدماتی که مستقیما با معیشت مردم ارتباط دارند، جلوگیری کند.
587


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن