تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803035882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود اعتبار دانشگاه ها برکیفیت پژوهش ها تاثیر نامطلوب دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمبود اعتبار دانشگاه ها برکیفیت پژوهش ها تاثیر نامطلوب دارد شیراز - ایرنا - معاون پژوهشی دانشگاه شیراز خواستار افزایش اعتبارات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شد و گفت:کمبود اعتبارات بر فعالیت های تحقیقی و پژوهشی دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی تاثیر نامطلوب دارد.


به گزارش ایرنا احمد عریان ، سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش در شیراز افزود: کمبود امکانات و اعتبارات دانشگاه ها سبب می شود که خدمات رسانی مانند تامین خوابگاه برای دوره کارشناسی ارشد به دو سال محدود شود و پس از آن دانشجو ملزم به پرداخت هزینه می شود.
وی ادامه داد:در چنین شرایطی دانشجو برای این که هزینه کمتری پرداخت کند ناگزیر است "سمبل کاری" کند و همین امر موجب می شود که در اعتلای شاخص های رشد علمی تاثیر مطلوبی نداشته باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز در بیان راهکارهایی برای ارتقای شاخص رشد علمی در کشور گفت: باید طرح های تشویق مالی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه را در پیش گرفت و "پژوهانه" به دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی پرداخت کرد.
وی ادامه داد: به روز شدن تجهیزات کارگاه ها، آزمایشگاه ها و تاسیس مرکز تحقیقاتی در مرکز هر استان می تواند به ارتقای شاخص های رشد علمی در کشور کمک کند.
عریان گفت: 170 مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور فعال هستند که نمی توانند هر کدام یک آزمایشگاه بزرگ داشته باشند بلکه به طور منطقی، باید یک آزمایشگاه بزرگ در مرکز هر استان ایجاد شود تا خدمات آزمایشگاهی دانشگاه های آن استان را تامین کند.
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز بیان کرد: از 25 سال قبل موضوع اختصاص سه درصد درآمد ناخالص ملی به پژوهش مطرح بوده است و حال آن که هیچ گاه بودجه اختصاص یافته از سه دهم درصد درآمد ناخالص ملی بیشتر نشده است.
عریان ادامه داد: این که مقرر شده است در استان ها بین یک و نیم تا سه درصد بودجه عمرانی دستگاه ها صرف پژوهش شود هیچ گاه عملی نشده است و اگر دستگاهی در این زمینه مدعی است باید گفت که مبالغ پرداختی را بابت پرداخت های پرسنلی و "چاله چوله" های دستگاه خود پرداخت کرده و در صرف این اعتبارات، دانشگاه ورودی نداشته و تبعا نظارتی هم نداشته است.
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با انتقاد از شمار زیاد ساعت های تدریس برخی اعضای هیات علمی دانشگاه ها گفت: برخی از استادان به طور همزمان در چند دانشگاه تدریس می کنند و پرسش اینجاست که مگر به چه میزان می توان تدریس مفید داشت؟
عریان با ناچیز خواندن درآمد استادان دانشگاه در مقایسه با حرفه های دیگر در اجتماع، این موضوع را زمینه ساز تدریس های زیاد برخی استادان در دانشگاه های مختلف دانست و اظهار کرد: حقوق استادان دانشگاه در چهار سال گذشته به نسبت افزایش هزینه ها در جامعه کاهش یافته است.
وی گفت:کاهش درآمدهای استادان دانشگاه سبب شده است تا برخی استادان توانمند، خوشفکر و عالم ، مسیر مهاجرت به خارج کشور را در پیش گیرند حال آن که این انسان های فرهیخته خود می توانند حرکت علمی را در کشور هدایت کنند و بی شک خروج آنها از کشور به شاخص های رشد علمی آسیب وارد می کند.

** برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فارس
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش از 17 آذرماه به مدت سه روز با شرکت 35 غرفه از دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی این استان در باشگاه فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برگزار می شود.
وی اظهار کرد: پژوهشگران برگزیده استان فارس 19 آذرماه در قالب برنامه ای مشترک از سوی استانداری فارس و دانشگاه شیراز معرفی و تجلیل خواهند شد و در این آیین از 33 نفر از برگزیدگان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و 10 نفر از پژوهشگران دستگاه های اجرایی و شرکت های دانش بنیان قدردانی خواهد شد.
عریان ادامه داد: همچنین به مناسبت هفته پژوهش چهار نشست تخصصی با حضور مسوولان اجرایی استان، متخصصان و استادان دانشگاه درباره موضوع های مهم و اولویت های اجرایی و پژوهشی استان و کشور برگزار خواهد شد.
وی افزود:حل بحران آب، مسائل نفت و گاز، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی از موضوع های نشست های تخصصی است که روزهای 24 و 25 آذرماه برای گره گشایی از مشکلات و مسائل جامعه و ارائه راهکار برای هر یک از حوزه های نامبرده برگزار خواهد شد.
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز اظهار کرد: این دانشگاه در شش ماه گذشته موفق به امضای قراردادهای پژوهشی با دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در مجموع به ارزش 184 میلیارد ریال شده است .
عریان افزود:دانشگاه شیراز از همکاری بخش خصوصی در ساخت آزمایشگاه مرکزی استان فارس نیز استقبال می کند.
وی اظهار کرد: با توجه به این که توسعه کشور در گروی پیشرفت دانشگاه هاست، از افراد خیر و نیک اندیش جامعه نیز می خواهیم که در فرایند ساخت آزمایشگاه مرکزی استان برای عرضه خدمات به همه مراکز آموزش عالی استان مشارکت کنند.
این مقام مسوول گفت:دانشگاه شیراز زمین مورد نیاز برای ساخت این آزمایشگاه را تامین خواهد کرد و دولت نیز با بخش خصوصی و افراد نیک اندیش در ساخت آن همراهی و همکاری خواهد داشت.
شورای فرهنگ عمومی در سال 79 روز 25 آذر را به عنوان روز پژوهش نامگذاری کرد.
پانزدهمین دوره هفته ملی پژوهش و فناوری امسال از 23 تا 26 آذرماه با شعار "پژوهش و فناوری، پیشران اقتصاد دانش بنیان" برگزار می شود. ک/2
2026 /679


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن