تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805132824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لباس هایی به رنگ تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: لباس هایی به رنگ تاریخ روزنامه خراسان شمالی در شماره روز سه شنبه، یازدهم آذرماه خود با درج گزارشی به پوشاک محلی اقوام این استان و نیز وضعیت تولید، فروش و بازار آن پرداخته است.


در گزارش این نشریه استانی می خوانیم: وجود قومیت های مختلف در خراسان شمالی صنایع دستی متنوعی را برای گنجینه فرهنگ ها رقم زده است. البسه محلی از جمله صنایعی است که نه تنها شناسنامه قومی و طایفه ای و نشانه تعلق خاطر آن قوم و طایفه است بلکه بیانگر بخشی از فرهنگ و اصالت های مردم است. در سال های اخیر این هنر، صنعت از رونق کمتری برخوردار شده است و فعالان این عرصه به دلیل نبود مراکزی برای عرضه و فروش و همچنین ناشناخته بودن هنر گلایه دارند.

نبود بازار فروش
«ملکشی» از فعالان و تولید کنندگان البسه محلی در خراسان شمالی است که بزرگ ترین مشکل فعالان این عرصه را نبود بازار فروش عنوان و بیان می کند: وجود چنین مرکزی سبب می شود تا به راحتی نسبت به عرضه و فروش تولیدات خود اقدام کنیم.وی با بیان این که رغبت افراد در سال های گذشته نسبت به خرید البسه محلی و کالاهای سنتی بیشتر شده است، تصریح می کند: سعی می کنیم با حفظ طرح های به کار رفته، دست به تولید البسه هایی دیگر هم بزنیم.

از اصل دور نمی شویم
یکی از تولیدکنندگان پوشاک محلی در استان که چند سالی است در این عرصه فعالیت می کند، می گوید: متأسفانه مردم استان استقبال چندانی از این پوشاک نمی کنند و بیشتر خریداران این البسه از استان های دیگر یا ایرانیان مقیم کشورهای مختلف هستند. وی که حاضر به درج نامش نیست خاطر نشان می کند: با وجود قومیت های مختلف در استان، ظرفیت های خوبی برای آموزش دوخت این لباس ها وجود دارد و دست اندرکاران باید بستر را برای آموزش و احیای این نمادهای فرهنگی فراهم کنند.

کاربرد اندک البسه محلی
«بویه» از دیگر تولیدکنندگانی است که از آشنا نبودن مردم با البسه محلی و فراموش شدن این رشته که ریشه در فرهنگ ها و اصالت های مردم این خطه دارد، انتقاد می کند و می گوید: متأسفانه کاربرد آن بسیار اندک و بیشتر تولیدات ما برای کودکان است.وی که 2 سالی است به این عرصه پا گذاشته و در خانه صنایع دستی استان به فعالیت مشغول است، اظهار می دارد: ناشناخته بودن مکان تولید و عرضه صنایع دستی از دیگر عواملی است که بر روند فعالیت صنعتگران تاثیر گذاشته است.وی با بیان این که متأسفانه طی 2 سال فعالیتش فروش چندانی نداشته است، تصریح می کند: مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید تبلیغات را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند.وی بهره گیری از فعالان در عرصه طراحی را در کنار صنعتگران البسه محلی به منظور تغییر در کاربرد البسه موثر می داند و بیان می کند: برپایی نمایشگاه در استان در صورت رایگان بودن آن در فعالان این عرصه انگیزه ایجاد خواهد کرد.

رونق چرخه اقتصاد با برپایی نمایشگاه
یکی دیگر از تولیدکنندگان به نقش تبلیغات در معرفی بیشتر لباس های محلی به نسل جدید اشاره می کند و می گوید: خراسان شمالی به دلیل داشتن قومیت های مختلف، فرهنگی غنی را در خود جای داده است که با فراهم کردن بسترها ضمن معرفی این گنج فرهنگی می توان به نهادینه کردن این فرهنگ و حفظ آن کمک کرد.وی می افزاید: ایجاد فرصت های برابر برای تولیدکنندگان لباس های محلی به منظور حضور در نمایشگاه های معتبر علاوه بر ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان، به رونق چرخه اقتصاد منطقه نیز کمک خواهد کرد.

تنوع رنگ
یک کارشناس هنر، پوشش اقوام را بیانگر تاریخ و اصالت قومیت ها می داند و می گوید: تنوع رنگ، نوع پوشش و مواد به کار رفته در پوشاک اقوام مختلف متناسب با زمان و مکان، نشان دهنده رشد فکری قومیت هاست. وی با بیان این که نبود تبلیغات در این زمینه عامل مهم و تأثیرگذاری در کم رنگ شدن کاربرد این پوشش هاست، می گوید: دستگاه های مرتبط می توانند از طریق برقراری ارتباط با دانشگاه ها به سوی آکادمیک کردن این مقوله گام بردارند.وی همچنین برگزاری جشنواره ها را در حفظ اصالت های موجود در فرهنگ اقوام مؤثر می داند و بیان می کند: باید از جشنواره ها برای گسترش این فرهنگ و رفع کاستی ها به خوبی بهره بگیریم.وی رویکرد غیر علمی و غیر اصولی بعضی تولیدکنندگان کنونی نسبت به دوخت البسه محلی بدون داشتن آگاهی کافی از دلایل به کارگیری هر نوع حاشیه یا رنگ در پوشاک قومیت های مختلف را از دیگر نقاط ضعف این موضوع ذکر می کند و می گوید: به دلیل نبود نظارت های لازم آن چه که امروز به عنوان لباس محلی در بعضی کارگاه ها و فروشگاه ها تولید یا عرضه می شود، اصالت های گذشته را ندارد.

فعالیت 10 صنعتگر
در همین رابطه، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان این که 10 صنعتگر در این بخش فعالیت می کنند، می گوید: تاکنون 6 صنعتگر از تسهیلات برخوردار شده اند.«علی عابدی» خاطرنشان می کند: ایجاد بازارچه های فروش صنایع دستی از برنامه های این اداره کل است و در خانه صنایع دستی، بستری را برای عرضه تولیدات تمامی صنعتگران استان فراهم کرده ایم. ک/1
626


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن