تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819979298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سایه کویر بر دشت های شرقی کردستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سایه کویر بر دشت های شرقی کردستان سنندج - هفته نامه سیروان چاپ سنندج در گزارشی در شماره 810 خود با عنوان " سایه کویر بر دشت های شرقی کردستان " به وضعیت کم آبی در کردستان، خشکسالی در نیمه شرقی استان و وضعیت کشاورزی این منطقه پرداخته است.


در ادامه این گزارش به قلم شیروان یاری آمده است: نبض دشت های ممنوعه "قروه" ، "دهگلان " و "چاردولی" به دلیل کاهش سفره های آب زیرزمینی به شماره افتاده است، این خبر تراژیک را مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی کردستان فریاد زد.
"اقبال شانظری" می گوید زندگی وحیات آبی دشت های شرقی کردستان رو به موت است و اگر هیات دولت با اختصاص اعتبارویژه وزارت نیرو وکشاورزی را مکلف به برق دار کردن ونصب کنتورهای هوشمند برچاه های عمیق ونیمه عمیق ننماید شریان آب دشت ها از نبض زندگی می افتد.
او گفت: در دشت های ممنوعه شرق استان یک هزارو 794حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز شناسایی شده است.
به گفته او12هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت های قروه ، دهگلان وچاردولی بصورت غیر مجازاز آب های زیر زمینی استفاده می کنند و برداشت بی رویه وغیر قانونی بهره برداران موجب نابودی دشت های شرقی استان شده است .
او از شناسایی 9 هزار و 583 حلقه چاه غیر مجاز و فاقد پروانه بهره برداری با سطح 51 هزار هکتار اراضی زیر کشت در مناطق آزاد استان نیز خبرداد و گفت: پرونده کشاورزان حفار متخلف این تعداد از چاه های غیر مجاز به مراجع قضایی ارسال شده است.
به گفته اوتاکنون براساس رای محاکم قضایی 2هزارحلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه شده است و پرونده مابقی نیز درحال اجرای حکم یا در مرحله رسیدگی قضایی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با لحن وبیانی تلخ داستان سیر صعودی کاهش سفره آب های زیر زمینی دشت های شرقی استان راروایت کرد وگفت : در چند دهه گذشته سطح آب سفره های زیر زمینی دشت دهگلان 31 متر ، قروه 10، وچاردولی 15 متر کاهش یافته است .
او از اجرای طرح نجات بخشی دشت های شرقی استان براساس مصوبه شورای عالی آب کشور خبرداد وگفت : براساس مفاد این مصوبه تا افق 20سال آینده تامین وپمپاژ 600میلیون متر مکعب آب برای احیای این دشت ها از طریق اجرای طرح های مصنوعی ،ساماندهی میزان مصرف آب چاه های مجاز مطابق پروانه بهره برداری ،شناسایی ومسدود کردن چاه های غیر مجاز پیش بینی شده است.
این مقام بر هم اندیشی وهمراهی مسئولان دستگاه های ذیربط اجرایی برای نجات این دشت های موثردراقتصاد کشاورزی استان تاکید کرد وافزود: ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات بخش آب و همکاری ماموران انتظامی درخصوص اجرای احکام صادره از مراجع قضایی از مهمترین مطالبات شرکت آب منطقه ای است.
تامین فرآورده های سوختی، تسریع در روند برق دار کردن چاه ها ،ایجاد تشکل های آب بران، بازنگری و اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی از دیگر مطالباتی بود که مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اجرای آن را به مدیران ذیربط پیشنهاد داد.
او استراتژی حفاظت وصیانت از منابع آبی ودشت های ممنوعه شرق استان را تشریح کرد وگفت :تاکنون یک هزارو300 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق برای کنترل میزان بهره برداری آب متناسب با پروانه بهره برداری در این منطقه نصب شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان استقرار گروه های گشت و بازرسی در سطح استان ، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی تمام چاه های برقی ، کنترل و نظارت بر چاه های دارای پروانه بهره برداری و مسلوب المنفعه کردن چاه های فاقد پروانه وساماندهی شرکتهای حفاری را ازسیاست های وزارت نیرو با هدف کاهش افت و جبران کسری حجم مخازن آب زیرزمینی عنوان کرد.
به گزارش این مقام تامین آب استان ، از 100درصد میانگین مصرف آب استان کردستان 9 درصددر بخش خانگی، یک درصد دربخش صنعت و90 در صد دربخش کشاورزی مصرف می شود.
کشاورزان ، دشمن دشت های شرقی
مدیرکل هواشناسی کردستان تغییر الگوی کشت وعدم مدیریت درست مصرف آب در دشت های شرقی استان را از دلایل کاهش سفره های آب زیر زمینی می داند ومی گوید : قدمت تاریخی سفره های زیر زمینی دشت های چاردولی ، قروه ودهگلان به هزاران سال برمی گردد.
"طالب حیدری " به خبرنگار سیروان گفت": در 20 سال اخیر الگوی مصرف آب وکشت محصولات کشاورزی در زمین زارعی این دشت ها از دیم به آبی تغییر یافته است.
به گفته او کشاورزان ساکن در دشت های ممنوعه شرقی کردستان به جای کشت گندم به کشت سیب زمینی، پیاز وجالیزار روی آورده اند که میزان مصرف آب این محصولات چند برابر گندم وجو است.
این مقام مسئول هواشناسی نسبت به افت شدید سفره های زیر زمینی هشدار داد وگفت : کاهش میزان آب دشت های قروه ودهگلان در فرآیند زمانی موجب فروپاشی وناپایداری خاک می شود.
به گفته او دشت های قروه ودهگلان با مساحت 120هزار و700 هکتار حدود چهاردرصد از مساحت استان را در برمی گیرد واین پتانسیل خوبی برای رونق اقتصاد کشاورزی ودامپروری در منطقه است. به گفته حیدری میزان بارندگی سالانه در این دشت ها 300 تا 500 میلی متر است که آورده سالانه آب حاصل از بارندگی 350 تا 600 میلیون متر مکعب پیش بینی می شود .
او میزان جذب نزولات آسمانی وروان آب ها را از مزایای دشت های شرقی دانست وگفت: بیشترین بارش سالانه زراعی در دشت های قروه ودهگلان جذب زمین می شود وبه دلیل خنکی هوا از تبخیر کم تری برخورداراست .
اهتمام دولت برای احیای دشت ها
نماینده دولت در کردستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب، این استان را سرزمین موهبت های الهی توصیف کرد وگفت : دشت های ممنوعه چاردولی ، قروه ودهگلان که چون فرشی قرمز برزمین گسترانیده شده اند را باید با اندیشه وخرد از گزند تیشه به دستان نابودی طبیعت نجات داد.
"عبدالمحمد زاهدی " غرب کردستان را به واسطه رشته کوههای جبال "زاگرس وشاهو" وشرق این استان را به دلیل دشت های وسیع وموثر در چرقه اقتصاد کشاورزی وگردشگری مهم خواند وافزود: شماری از بهره برداران منفعت گرای کردستانی با حفاری غیر مجاز وبرداشت بی رویه نهاده آب زندگی طبیعی این دشت های زیبا را به مخاطره انداخته اند .
او این رفتارکشاورزان ضد توسعه وناشاکر نعمت های الهی را نکوهش کرد وگفت: دود غلیظ رفتار بهره برداران وحفاران غیر مجاز بر سیمای سبز دشت های شرقی و شهروندان متمدن و دلسوز کردستان می نشیند.
مقام عالی دولت در کردستان به تصریح هشدار داد که اگر مسئولان با همراهی ومشارکت تشکل های غیر دولتی حوزه آب، راه را برتخریب گران دشت های ممنوعه سد نکنند تا چند سال آینده رنگ کویر بر سفره سبز مخملی شرق کردستان سایه می اندازد.
استاندار کردستان آب را اساسی ترین چالش امروز و آینده دنیادانست وگفت : برای حفاظت از منابع آبی موجود با شناسایی افراد خاطی ،اعمال محکومیت قضایی ، پرداخت هزینه های هنگفت مالی معادل چند برابر خسارت وارده به حیات دشت های شرقی برای بهره برداران غیر مجاز وافزایش تعرفه آب بهای مصرفی برای کشاورزان دارای پروانه بهره برداری می توان از سرعت نابودی دشت های ممنوعه استان کاست .
زاهدی برای صیانت وحفاظت علمی وعملی به تصریح به معاون سیاسی امنیتی خود تأکید کرد که در اسرع وقت جلسه ای با حضور مدیران آب منطقه ای، برق، جهادکشاورزی و دادگستری و نیروی انتظامی برای ساماندهی و نحوه برخورد با چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه ها برگزارکند.
او بر برقدار کردن چاه های عمیق ونیمه عمیق کشاورزی تاکید کردو افزود: برای نظارت وپایش میزان مصرف آب کشاورزی مطابق الگوی مصرف وپروانه بهره برداری باید کنتور هوشمند برروی چاه ها نصب شود.
استاندار کردستان تدوین وتبین الگوی کشت مناسب توسط کارشناسان جهاد کشاورزی متناسب با وضعیت منابع آبی استان را ضروری دانست.ک/1
533


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن