تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819906288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگداشت «محمدرضا رستم‌پور» برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸



در مراسم بزرگداشت محمدرضا رستم‌پور به فعالیت‌های این شاعر و جنبه‌های مختلف شعری‌اش پرداخته شد. به گزارش خبرنگار ایسنا در ایلام، محمدرضا عبدالملکیان در برنامه‌ این هفته شب‌های روشن حوزه هنری ایلام که به تجلیل از «محمدرضا رستم‌پور» اختصاص داشت، گفت: سال 1353 یعنی سال تولد «محمدرضا» به اقتضای کارم در وزارت کشاورزی به ایلام آمدم و ادامه‌ این رفت‌وآمدها موجب دل‌بستگی من به این استان شد و با وجود برخی مشکلات دعوت رستم‌پور را برای حضور در شب هنری‌اش در حوزه هنری ایلام اجابت کردم. این شاعر با بیان اینکه در اولین رتبه‌بندی شعر ایران بر اساس کیفیت، استان ایلام در کنار خراسان، اصفهان و گیلان به‌عنوان دارنده‌ بهترین موقعیت شعری قرار گرفت، ادامه داد: ایلام یکی از استان‌هایی است که در چند دهه اخیر در رشته‌های هنری مختلف به‌ویژه شعر یکی از قطب‌های درخشان کشور بوده است. نویسنده کتاب "آوازهای آبادی" با اشاره به اینکه نمی‌دانم شخصیت رستم‌پور را دوست دارم یا شعرهایش، ادامه داد: در سفر به ارمنستان زیبایی‌های از وی دیده‌ام که برایم دوست‌داشتنی شده است اما بدون شناختن این شخصیت اقدام به چاپ شعر "نام دیگر نیامدن" در دفتر شعر جوان کردم که قیصر امین‌پور هم این دفتر شعر را تایید کرد. عبدالملکیان افزود: هدایت صفحه رنگین‌کمان از سوی این شخصیت در هفته‌نامه پیک ایلام به مدت 22 سال موجب شده است این صفحه تبدیل به آینه شعری در سطح کشور شود به این خاطر که در بسیاری از نقاط کشور توان ارائه چنین صفحاتی وجود ندارد. او زیبایی شعر رستم‌پور را آینه‌واری باورها و نگاه‌های فردی وی دانست و خاطرنشان کرد: از زیبایی‌های دنیای هنر مشابهت‌های بین هنرمندان نیست بلکه تفاوت‌های بین آن‌هاست و از آنجایی‌که رستم‌پور در دنیای شعر "خودش" است و باورها و دیدگاه پیرامون خود را بیان می‌کند خالق زیبایی در شعر شده، همان‌طور که این ویژگی شعر صفربیگی و سپیدنامه و چندین شاعر دیگر استان را زیباتر کرده است. شاعر مجموعه‌ "گل چه پایان قشنگی دارد" ادامه داد: هنر اصولاً محصول جنون و جسارت است و هنرمند بودن ملاحظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی را برنمی‌تابد بدین‌جهت هنر نیازمند جنون به‌عنوان یکی از اقتضائات جوانی و جسارت به‌عنوان عرضه‌کننده‌ تفکرات است. او شعرهای ماندگار شاعران دوران معاصر را متعلق به دوران سنی 20 تا 35 سالگی آن‌ها دانست و گفت: اگر شاعری همچون شهریار تا پایان عمر شاعر می‌ماند به خاطر این است که مؤلفه‌های جوانی را تا پایان عمر با خود حمل می‌کند البته این امر در سایر هنرها نیز مصداق دارد. عبدالملکیان تأکید کرد: انجمن‌های ادبی هیچ‌گاه محل ظهور و بروز نبوده و چهره‌ها از دل‌انجمن‌ها بیرون نیامده‌اند اما گذرگاه‌های خوبی هستند چون برای یک شاعر نکات آموزشی در طول یک سال از دل انجمن‌ها کسب می‌شوند، بنابراین انجمن‌ها گذرگاه‌های خوبی هستند اما اقامتگاه‌های خوبی نیستند. این شاعر دنیای هنر را به دنیای کوهنوردی تشبیه کرد و گفت: اگر توان فردی در کوهنوردی دوهزار متر باشد ممکن است به مدد گروه به سه‌هزار و حتی بیشتر هم برسد چون گروه به هم کمک می‌کنند و برگزاری چنین مراسم‌ تجلیلی به بزرگداشت هنرمندان و جریان شعر کمک می‌کند. حبیب‌اله بخشوده از شاعران ایلام نیز ضمن خواندن یک غزل در شب تجلیل از «رستم‌پور» گفت: شعر این شاعر حاصل نگاه نافذ وی در هستی و طبیعت است که موسیقی در آن رنگی برجسته دارد هرچند اشعار کردی و فارسی نشان از جاری بودن دارد. در ادامه این شب روشن، محمدرضا مروارید مدیرمسئول پیک ایلام و استاندار ایلام اظهار کرد: صفحه شعر این هفته‌نامه در مدت 22 سالی که توسط رستم‌پور هدایت شده صفحه‌ای خواندنی با ارائه‌ مطالب متفاوت و همچنین نقد و بررسی اشعار ملی و جهانی بوده است البته نشر اشعار این صفحه از ابتدا تا زمان حضور این شاعر بر عهده ظاهر سارایی یکی دیگر از شاعران هم‌استانی بوده است. مروارید با تأکید براینکه در مطالعه‌ هفته‌نامه صفحه شعر نشریه را بر سایر صفحات آن ترجیح می‌دهد، گفت: خوشبختانه در ادوار مختلف این صفحه جایگاه اصلی خود را حفظ کرده و تحت تأثیر شرایط اقتصادی، نقد یا حتی تشویق حذف یا جابه‌جا نشده است و حتی تبدیل به یک کارگاه آموزشی نیز شده است. او افزود: همان افرادی که در آن دوران در هنر شعرگویی مبتدی بودند با نقد و بررسی از طریق همین صفحه و به‌کارگیری هدایتگران آن به جایگاهی رفیع و برجسته در استان و سطح ملی رسیده‌اند. همچنین محمدعلی قاسمی رییس حوزه هنری ایلام با بیان اینکه می‌توان سه دوره شعری را برای شعر استان تعریف کرد، اظهار کرد: سردمداران دوره اول شعر ایلام بر عهده کسانی چون سارایی، کاکایی، بخشوده و سپیدنامه بوده و دوره دوم کسانی مانند صفربیگی و رستم‌پور به پویایی این جریان کمک کردند و به‌طورکلی جریان شعری و پویایی آن مربوط به دوران انقلاب به‌ویژه زمان جنگ تحمیلی است. رییس حوزه هنری استان ایلام در مورد جایگاه شعری رستم‌پور گفت: این شاعر در عرصه شعر زبانی سلیس و روان دارد اما در تفکر آثاری که خلق شده است باید تالیف‌های وی را به دو بخش تقسیم کرد یکی اینکه او همانند سایر شاعران جنبه فردی و شخصی دارد چراکه ادبیات تلفیقی از علم، فن بیان و احساسات به زبان نظم و نثر است که شاعر با شاخص‌های زیرین این مؤلفه‌ها سعی در بروز احساسات دارد. او رستم‌پور را شاعری دردمند دانست که دردها و مشکلات را به دوش می‌کشد و گفت: این حالت به نوعی ریشه در عشق دارد و می‌توان در هنر ادبیات از آن به "مجاز" یاد کرد. این اثر عمق و درون‌مایه جوهر ادب را به عشق حواله می‌کند و می‌گوید "تو خود عشقی و من منتظرت می‌مانم" که در این ابیات رنج‌های شاعر که در درون خود دارد به‌وضوح به زبانی ساده آشکار می‌شود و این به معنای بروز دغدغه‌هایی است که هر فردی به فراخور وجود خود از آن برخوردار است. شاعر مجموعه‌ شعر عاشورایی «برانگیخته با عشق» بعضی از دردهای فردی را برگرفته از اجتماع عنوان کرد و گفت: جامعه‌ای که مصادیق صداقت و درستی در آن کم‌رنگ شده باشد موردی برای بیان شعری از زبان شاعر خواهد شد که رستم‌پور نیز به فراخور محیط زندگی که دارد از این مشکلات اجتماعی درد می‌کشد و با زبانی ساده و به دور از ریاکاری و دوگانگی‌های شخصیتی صادقانه آن را بیان می‌کند. قاسمی محتوای اثر "نام دیگر نیامدن" را نه دغدغه شخصی بلکه فراگیرتر و وسیع‌تر از فرد دانست و ادامه داد: این کتاب به بیان مشکلات هم‌نوعان شاعر در یک محیط جغرافیایی می‌پردازد که علاوه بر پیشرفت در تفکرات عینی شاعر، از نظر فرم شعری مدرن‌تر عمل کرده و مسائل را با دیدگاهی جهان‌بینانه عنوان می‌کند. شاعر مجموعه‌ی «در ستایش جهل» افزود: هنرمند بیست و ششمین شب‌های روشن پویای ذهنی است و سمبولیک عمل نمی‌کند اهل تصویرگرایی نیست و پیگیری دغدغه‌های انسانی در هزاره سوم را که در واقع تنهایی است پیش گرفته است بدین‌صورت شعرهای وی انعکاس درد، رنج و آلام هم‌نوعان خویش با پیوستگی و امید به آینده است. در ادامه مهندس بهزاد خیری مدیر مرکز علمی کاربردی پارسیان اظهار کرد: بعضی افراد بر اساس وقوع حوادثی به لحاظ اقتصادی رشد چشمگیری می‌کنند اما نمی‌توان پیشرفت در وادی هنر و ادبیات را اتفاقی دانست بلکه این هنر را باید برخاسته از درون فرد جست‌وجو کرد. او راز موفقیت رستم‌پور را "فقر و نداری" و صرف فعل "خواستن" عنوان کرد و افزود: رستم‌پور که در فقر بزرگ شده است به دلیل علاقه‌مندی به کتاب در دوران کودکی کار می‌کرد و درآمد خود را برای خریدن کتاب هزینه می‌کرد. چنین همت و خواسته‌ای موجب شد الآن به جایگاهی در عرصه ادبی برسد که بسیاری با داشتن امکانات متنوع نتوانسته‌اند به آن برسند. خیری با بیان اینکه شعر زاییده درد است، تصریح کرد: شعر قدرت اثربخشی بیشتری نسبت به سایر ابزارها دارد و دلیل آن نیز به خاطر برخاسته شدن از دل است که متعاقباً بر دل هم می‌نشیند. در این راستا نیز باید افرادی را که ذوق هنری دارند مورد توجه قرار داد تا تبدیل به افرادی خلاق و بزرگ برای استان شوند. در ادامه محمدرضا رستم‌پور علت غایب بودن مادرش در آیین تجلیل را نداشتن رضایت از خویش عنوان کرد و گفت: عمداً مادرم را به این جلسه نیاوردم تا جای خالی‌شان در ذهنم به‌عنوان یک عذاب باقی بماند که با وجود تمام زحمات و لطفی که در حق بنده داشته برایش هیچ نکرده و حقش را ادا نکرده‌ام. او ضمن قدردانی از دو استاد زندگی‌اش "بهزاد خیری" و "شیرمحمد قاسمی" ادامه داد: خیری را استاد می‌دانم چون مفهوم آیات قرآنی را به من آموزش داد و کتاب‌هایی را که علاقه به خواندن‌شان داشتم اما توان خریدشان را نداشتم برایم تهیه می کرد. اما قاسمی را از آن جهت استاد خطاب می‌کنم که زمینه حضور بنده در انجمن شعر را فراهم کرد و الفبای شعر را برایم چید و همراه و برادر من در تحمل سختی‌های شعری بوده است. رستم‌پور خاطرنشان کرد: قدردانی از عبدالملکیان به این دلیل است که شعر مرا به کشور معرفی کرد آن‌هم در دورانی که هیچ حامی در این عرصه برایم وجود نداشت و حتی در مقابل چاپ شعر هزینه نیز به بنده دادند. شاعر مجموعه‌ی «نام دیگر نیامدن» تأکید کرد: شب‌های روشن را دو گونه نام‌گذاری خواهم کرد یکی در تجلیل از اساتیدی که بر شخصیت و قالب شعری من تأثیر گذاشتند و نقشی مفید را ایفا کردند و از طرف دیگری تلنگری است به اینکه هرچقدر از راه را آمده باشم تازه به پای پله اول از این وادی رسیده‌ام و گام‌ها باید برداشته شود تا به هزاران پله دیگر نرفته رسید. به گزارش ایسنا، پخش یک نماآهنگ از زندگی رستم‌پور، اجرای تصنیف توسط محمدجواد شوهانی با یکی از سروده‌های رستم‌پور و شعرخوانی حسین شکربیگی از دیگر برنامه‌های این شب حوزه هنری ایلام بود. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن