تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806337690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توانایی تشخیص ابتلا به بیماری ها از روی یک سلول در ایران وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا: توانایی تشخیص ابتلا به بیماری ها از روی یک سلول در ایران وجود دارد تهران- ایرنا- متخصص ژنتیک و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: پیشرفت علم ژنتیک در ایران به اندازه ای است که توانایی لازم برای پیش بینی ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از روی تنها یک سلول وجود دارد.


به گزارش گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه ابن سینا، دکتر سعید رضا غفاری در دومین نشست از سلسله نشست های اخلاق زیستی در آینه سینما که با نمایش فیلم سینمایی "گاتاکا" برگزار شد، افزود: همچنین امکان تعیین هویت، افتراق هویت و پیش بینی ابتلا به بیماری های تک ژنی مانند تالاسمی، هموفیلی، ناشنوایی و ارثی با صد در صد اطمینان در ایران وجود دارد.
وی ادامه داد: بر اساس پیشرفت های حاصله در علم ژنتیک در ایران، احتمال ابتلا به میگرن، سکته های قلبی و سرطان های مختلف با درصدهای متفاوتی قابل پیش بینی است.
به گفته غفاری، پنج هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده وجود دارد که می توان آنها را با شیوه های مختلف ژنتیکی قبل از تولد، بعد از تولد و پیش از لانه گزینی جنین تشخیص داد.
وی اظهار کرد: این دستاوردهای علمی اکنون وارد زندگی بشر شده است به همین دلیل به منظور پیشگیری از بروز انحرافاتی در استفاده از این دستاوردها، باید به ابعاد اخلاقی علم ژنتیک توجه کرد.
دکتر حمیدرضا نمازی متخصص اخلاق پزشکی و عضو مرکز تاریخ و اخلاق پزشکی دانشگاه تهران نیز با تفکیک میان توان افزایی جمعی و شخصی، درباره توان افزایی شخصی به روش ژنتیکی گفت: این توان افزایی می تواند درمانی یا غیردرمانی باشد. در بحث درمانی چون علم می تواند از بروز برخی بیماری ها در اشخاص پیشگیری کند و درد و رنج آنها را کاهش دهد، استفاده از آن مجاز شمرده شده است.
وی افزود: اما در توان افزایی با اهداف غیردرمانی مانند افزایش هوش یا زیبایی، دو نظر وجود دارد. مخالفان معتقدند سفارشی کردن انسان ها و مداخلات ژنتیکی برای ایجاد ابر انسان سبب می شود تنوع طبیعی از بین برود و انسان لذت اختیار و مبارزه را از دست بدهد. اما برخی این امر را مجاز می دانند و چنین استدلال می کنند که اگر انتخاب ژنتیک خاص در فرزندان به مرور زمان برای همه افراد قابل انجام باشد، تنوع طبیعی را مخدوش نمی کند.
نمازی با بیان اینکه اپی ژنتیک از دیگر مواردی دانست که می تواند جبرگرایی ژنتیک را نقض کند، ادامه داد: اپی ژنتیک نشان می دهد که ژن ها در چه زمانی و با چه زمینه ای بروز و ظهور می کنند و محیط چقدر در بروز یک ژن موثر است. بنابراین اراده انسان ها جدا از ژنتیک آنها است. ژنتیک بخشی از توانمندی ها و ضعف های بالقوه ما را نشان می دهد، اما بروز و ظهور هر کدام از این صفات محتاج محیط خاص و اراده خودمان است.
غفاری نیز در پاسخ به این سوال که آیا ژن اعتیاد در افراد وجود دارد، تاکید کرد: توارث و وجود برخی ژن ها ممکن است افراد را آسیب پذیرتر کند، اما به معنای قطعیت بروز آن آسیب نیست. استعداد ابتلا به اعتیاد، چاقی، اختلالات خلقی و روانی و مانند اینها در برخی افراد وجود دارد، اما اگر این افراد در محیطی سالم رشد کنند و زمینه برای بروز این آسیب ها در آنها فراهم نشود، ممکن است هرگز به آن اختلال یا بیماری مبتلا نشوند. بنابراین، نقش محیط و اراده انسان ها را نباید نادیده گرفت.
در نشست نمایش و تحلیل فیلم سینمایی "گاتاکا" همچنین در مورد کاربرد علم ژنتیک در زندگی بشر و مسایل اخلاقی مربوط به آن بحث و بررسی شد.
فیلم گاتاکا داستان پسری جوان به نام وینست است که هنگام تولد پزشکان به والدینش اعلام می کنند که به لحاظ ژنتیکی احتمال مرگ زودرس به دلیل ابتلا به بیماری قلبی را دارد. اما وینست رویای رفتن به فضا را دارد و برای تحقق این رویا باید وارد گاتاکا شود؛ جایی که شرط ورود به آن داشتن وضعیت ژنتیکی بی عیب و نقص است. وینست برای رسیدن به آرزویش باید هویت ژنتیکی فردی دیگر را بدزدد و ...
غفاری گفت: این فیلم در زمان ساخت خود فیلمی تخیلی محسوب می شد، اما امروزه تمام فناوری های ژنتیکی این فیلم در دسترس است.
سلسله جلسات نمایش و تحلیل فیلم "اخلاق زیستی در آینه سینما"، در اولین پنجشنبه هر ماه در سالن اجتماعات کتابخانه ملی برگزار می شود و هربار به یکی از موضوعات اخلاق زیستی می پردازد. حضور در این جلسات برای عموم آزاد است.
علمی1834**


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن