تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820921785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ائتلاف رسانه ای، نیاز ثبات در جهان اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ائتلاف رسانه ای، نیاز ثبات در جهان اسلام تهران- ایرنا- دهمین همایش وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در شرایطی از دهم تا سیزدهم آذرماه در تهران برگزار می شود که جهان اسلام این روزها برای رویارویی با مشکلات گوناگون خود به ابزارهای قدرتمند رسانه ای و تشکیل ائتلاف های خبری- اطلاعاتی نیاز دارد.


دهمین همایش وزیران اطلاع رسانی کشورهای اسلامی از دهم تا سیزدهم آذرماه در تهران با حضور مقام هایی از 57 کشور از چهار قاره جهان برگزار می شود.
ایران که نخستین بار در سال 1378 میزبانی این نشست را بر عهده داشت، در این دوره شعار «همگرایی رسانه ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام» را برگزیده است.
مشکل نخست و پایانی جهان اسلام فلسطین و اشغال هفت دهه ای آن به دست رژیم صهیونیستی است.
این روزها پس از جنگ 51 روزه غزه و آتش بس نیم بندی که رژیم صهیونیستی وادار به پذیرش آن شد، طرح های زیاده خواهانه این رژیم برای محدودسازی رفت و آمد مسلمانان به مسجدالاقصی موج فراگیری از نارضایتی را میان فلسطینیان به پا کرده است.
در این میان، اقدام های شهرک نشینان تندرو در حمله و کشتار فلسطینیان به خشم آنان و واکنش های متقابل منجر شده است.
صهیونیست ها با پیگیری طرح یهودی سازی، در پی طرح موضوعی تازه برای جهان اسلام و سرپوش گذاشتن بر سرخوردگی های پیشین در جنگ غزه هستند. این در حالی است که نفرت فزاینده جهانیان به ویژه همپیمانان دیروزی در اروپا همچون طنابی گلوی این رژیم را هر لحظه بیشتر می فشارد.
در این میان، غول های رسانه ای غرب با لاپوشانی جنایات صهیونیست ها و بازتاب سوگیرانه اخبار آن، کوشیدند بر جریان اطلاعات جهانی سوار شوند.
از سوی دیگر، برخی کشورهای جهان اسلام طی چهار سال گذشته با موج خیزش مردمی روبرو شدند که به تغییر شماری از دولت ها و تنش های ادامه دار در بعضی دیگر انجامید.
طی این مدت، رسانه های اجتماعی پا به عرصه فعالیت های جدی سیاسی و اجتماعی گذاشتند و اطلاع رسانی جهانی رخدادها، راهپیمایی ها، برخوردهای خشونت آمیز و... را برای گروه زیادی از مخاطبان در سراسر جهان و بدون محدودیت بر عهده گرفتند.
تونس، مصر، لیبی و یمن تغییر حاکمیت را تجربه کردند، در مغرب، اردن و الجزایر اصلاحاتی روی داد و هنوز مکان هایی مانند بحرین و عربستان ناآرام و تنش آلودند.
اینجا نیز هر کدام از این کشورها به فراخور وضع موجود بخشی از رسانه ها را برای اطلاع رسانی از روند جاری به کار گرفتند.
همچنین این روزها برخی کشورهای منطقه با مشکل خشونت گرایی گروه های به حاشیه رانده شده و تکفیری ها دست به گریبان هستند. این گروه ها با سوء استفاده از خلاء های امنیتی و اطلاعاتی نظام های مستقر، کم کم پا گرفتند و به اقدام هایی برای ابراز وجود دست زدند.
از سوی دیگر، گروه های تندرو به ویژه تکفیری ها در فضای سوریه در خدمت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفتند تا نظام سوریه سرنگون شود. دامنه فعالیت آنها به لبنان، عراق، مصر و لیبی کشیده شد و هر روز نیز گسترده تر می شود.
بخشی از توانمندی این گروه های تکفیری که در صدر آنها تروریست های داعش قرار دارند، به فعالیت های رسانه ای آنها برمی گردد که افزون بر نشر اندیشه های خود در این فضا، از میان جوانان کشورهای گوناگون عضو می گیرد.
از سوی دیگر، انتشار فیلم جنایت ها و بیانیه خوانی های آنان در فضای رسانه های دیجیتال، بخش دیگری از کارکردهای این ابزار اطلاعاتی را روشن ساخت.
بنابراین رسانه ها بر پایه کارکردهای خود در حوادث گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند.
کارکرد نظارتی، آموزش و انتقال فرهنگ، همگن سازی، نوگرایی و توسعه، پر کردن اوقات فراغت، راهنمایی و رهبری، مدیریت بحران، اعطای پایگاه اجتماعی و... از جمله این کارکردها است.
به نظر می رسد برای رویارویی با هر کدام از مشکلات مهم جهان اسلام از آنجا که بخشی از این مسائل ریشه رسانه ای داشته یا انتشار اطلاعات نادرست و اطلاع رسانی ناقص به آنها دامن زده است، باید از ابزارهای رسانه ای بهره گرفت.
رسانه ها همانگونه که می توانند زمینه ای برای انتشار خشونت و نمادهای تندروی باشند می توانند بستر مناسبی برای ترویج صلح و ثبات باشند.
این ابزارهای اطلاعاتی با برقراری پیوندهای درست و کامل میان ملت و حکومت، فاصله این 2 را کاهش خواهند داد و زمینه برطرف سازی مشکلات احتمالی را پیش از تبدیل شدن آنها به بحران فراهم می آورند.
همچنین رسانه ها ملت های کشورهای گوناگون را نیز با یادآوری اشتراک های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و انسانی به یکدیگر نزدیک می کنند و سوگیری مشابه آنان به ویژه در برابر مسائل مهم منطقه ای را رقم می زنند.
هنگامی که افکار عمومی ملت ها در موضوع هایی مانند مبارزه با اشغالگری صهیونیست ها، نفی خشونت گرایی و تروریسم و نیاز به صلح و آرامش همسان می شود، دولت ها و حکومت ها را به پیگیری خواسته ملت خود وادار می کند.
در این میان، همگرایی رسانه های جهان اسلام می تواند زمینه همسویی هر چه بیشتر ملت ها برای دستیابی به خواسته های خود را فراهم کند و قدرتی دوچندان برای پیشبرد فراگیری صلح و پیاده سازی سیاست های کاربردی و اجرایی به حکومت ها بخشد.
حضور هیات های رسانه ای از 57 کشور جهان به ویژه «ایاد امین مدنی» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در دهمین نشست وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در تهران فرصت مناسبی است برای دستیابی به اهداف یاد شده.
از مریم مسعود- گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**1961**1358


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن