محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832433640
فرمول هنرهای سنتی در حال فراموشی است
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
مدیر پژوهشکدهی هنرهای سنتی گفت: فرمول بسیاری از هنرهای سنتی در حال فراموشی است، باید با روشهای مدرن و زبان جدید این فرمولها را احیا کرد. به گزارش خبرنگار صنایعدستی ایسنا، «علیرضا بهرهمان» احیای این فرمولها را کار سادهای ندانست و افزود: در حال حاضر فرمول بسیاری از هنرهای سنتی فراموش شده یا در دست فراموشی است، به همین دلیل وظیفه پژوهشکده هنرهای سنتی آن است که این فرمولها را احیا کند، هرچند کار سادهای نیست اما باید تلاش کرد تا با روشهای مدرن و زبان جدید محصولی را ارائه داد که برای همگان قابل فهم باشد. او با اشاره به اقدام شهرداری در 13 روز نوروز امسال در خیابان «باب همایون» که تهران قدیم را بازسازی کرده بود، اظهار کرد: شاید امکان تاکید بر ویژگیهای هنرهای سنتی در آن مکان وجود داشت، به عنوان مثال برخی ابزارآلات گذشتهی تهران که مثلا دهه 20 و 30 را نمایش میدادند یا نحوه فروش هندوانه یا کلاه مخملیها؛ بنابراین ما نیز باید سعی کنیم آنچه اصیل است را به مردم نشان دهیم. اگر بتوان از ارزشهای اصیلتر بهره گرفت کارها نتیجهی بهتری میدهند. او تاکید کرد: ما در پژوهشکدهی هنرهای سنتی علم تولید میکنیم، اما اینکه آن علم چگونه کاربردی شود، به متقاضیان مصرف علم بستگی دارد. وی در پاسخ به این پرسش که بین تولید علم، تولید آثار و فروش فاصله وجود دارد، آیا تلاشی برای برداشتن آن شده است؟ گفت: هرکدام از این نهادها به طور جداگانه از دیگری کار میکند، به همین دلیل برای ایجاد هماهنگی نهاد بالاتری نیاز است. اما ما در پژوهشکدهی هنرهای سنتی نمیتوانم چنین تعاملی ایجاد کنیم، بنابراین باید یک توان فرادستی به صورت محتاطتر بر همه این سه نهاد متمرکز و آنها را مرتبط کند. بهرهمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این پژوهشکده در دولت جدید توانسته است یک آسیبشناسی از صنایعدستی و هنرهایسنتی بدهد که بر اساس آن برنامهریزی و اجرا کند؟ اظهار کرد: آسیبشناسی انجام شده است، اما آن یک پروژهی کلان است. در واقع آسیبشناسی بر اساس اندیشه فرد اتفاق نمیافتد، بلکه باید اطلاعات خود را دریافت و آن را تحلیل کرده و خروجی داشته باشد تا مبنای برنامهریزی باشد. او اضافه کرد: اگر بخواهیم از این منظر نگاه کنیم، چنین اتفاقی نیفتاده است، اما اگر بخواهیم علتهای ارتباط نداشتن بین حوزههای تولید و پژوهش را بررسی کنیم باید این اتفاق ریشهیابی شده و اطلاعات مختلف را به لحاظ کمّی و کیفی جمعآوری کنیم. هرچند این اتفاق همچنان نیفتاده و جای آن خالی است. بهرهمان گفت: این موضوع نه تنها مربوط به تهران، بلکه مربوط به کل کشور است. مسایلی که در تهران مطرح میشود ممکن است در شهرهای دیگر اصلا مطرح نباشد یا دغدغهی دیگری باشد که بررسی آن نیازمند یک پژوهش عمیق است. او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دستهبندی خاصی در این پژوهشکده انجام شده که اولویتبندی آن برای تمرکز بر رشته و هنر خاصی باشد، افزود: متاسفانه به دلیل کمکاری و آگاهی نداشتن و نارساییهای موجود در حوزهی هنرهای سنتی، تولیدات این هنر فقط در فرم به شکل سنتی است، آن متوا را در برنمیگیرد. وی اضافه کرد: بنابراین این سوأل مطرح میشود است که محتوا به چه معنایی است؟ جواب آن فناوری ساخت است. زمانیکه میخواهیم مینا یا کاشی را در لعاب بگذاریم؛ لعاب آن از آلمان و «فیریت» آن از آمریکا میآید، بنابراین محتوای سنتی خود را تا حدود زیادی از دست میدهد، در حالی که ما در حوزهی دانش فنی ید بیضایی داریم. او ادامه داد: ما لعاب را از دورههای پیش از اسلام تا پس از آن تولید میکردیم، بهترین کیفیت آن را در دوره سلجوقی داشتیم. آن در دورهی صفوی به اوج خود رسید و بعدها ادامه یافت؛ اما از یک دوره با ورود محصولات آماده شده هنرمندان تمایلی به این که چنین آثاری را بسازند، نداشتند یا برایشان مقرون به صرفه نبود یا حتی حمایت نشدند. بهرهمان در ادامه بزرگترین مسئولیت پژوهشکدهی هنرهای سنتی را احیای این نوع روشها دانست و تاکید کرد: با این اقدام میتوانیم فناوری در این حوزه را به روز برسانیم تا با زبان مهندسی امروز قابل بهرهبرداری باشد. رئیس پژوهشکدهی هنرهای سنتی همچنین پرهیز برخی اساتید از ارائه و عمومی کردن دانش فنی خود را یکی از مشکلات در هنرهای سنتی دانست و افزود: آنها فرمول و فن خود را مکتوب نمیکردند و فقط حاضر به انتقال آن در خانوادهی خود بودند. بنابراین زمانیکه در یک خانواده هنر صناعی؛ فرزند ذکور وجود نداشت این دانش به مرور فراموش میشد. او ادامه داد: در حال حاضر تلاش میکنیم تا دانشجویان فنی را به پژوهشکده بیاوریم، همچنین از دانشکدهی مواد درخواست کردهایم پایاننامهی دانشجوییشان را بر اساس نیاز هنرهای سنتی تعریف کنند مانند این سوال که «فریت» لعاب چگونه تهیه میشود؟ بهرهمان اضافه کرد: به عنوان مثال برای هنر زریبافی نیز تلاش کردیم تا دانشجویان رشته طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت برای دستگاهها «پرسپکتیوهای انتزاعی» تعریف کنند، چیزی که در آن طرف دنیا هم قابل دریافت است. مانند ماشین آلات صنعتی که قابل طراحی و ساخت است. اگر این اتفاق نیفتد دستگاه زریبافی که اکنون فرمول ساختاش در سراسر کشور محدود است، توسط این مهندسان فراگیر میشود. به اعتقاد رئیس پژوهشکدهی هنرهای سنتی؛ رسانه این قابلیت را دارد تا با موجسازی از یک خبر مسئولان را نسبت به موضوعی حساس کند و آنها تصمیماتشان نه به سمت تخریب که به سمت سازندگی برود. اما اگر رسانه به درستی به وظیفهی خود عمل نکند، کارشناسان از ارتباط گیری با رسانه پرهیز میکنند. وی گفت: رسانهها به ویژه رسانههای تصویری به دلیل گستردگی مخاطب میتوانند در این راه تأثیرات زیادی داشته باشند، ما باید از طریق آنها حرفهای مورد نیاز را بگوییم و ارزشها را معرفی کنیم؛ در آن صورت نیز بیننده رغبت به دیدن دارد و بسیاری از اساتیدی که دانشاش را دارند، به همکاری با پژوهشکده رغبت پیدا میکنند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
اسامی آثار بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی/ «آقای بیکار» اکران میشود -
چند خبر از جشنواره سینماحقیقت اسامی آثار بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی آقای بیکار اکران میشود اسامی فیلمهای بخش مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی جشنواره سینماحقیقت اعلام شد علیرضا قاسمخان در شرکت در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت انصراف داد و مستند آقای بیکار نیز در بخش مسااسامی فیلمهای بخش مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی جشنواره سینماحقیقت اعلام شد
اسامی فیلمهای بخش مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی جشنواره سینماحقیقت اعلام شد اسامی فیلمهای بخش مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی هشتمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت اعلام شد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت در اینرقابت 11 فیلم در بخش «مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی» سینماحقیقت
رقابت 11 فیلم در بخش مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی سینماحقیقتاسامی فیلمهای بخش مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی هشتمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت اعلام شد به گزارش خبرگزاری فارس در این بخش ویژه که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برپا شده 11 فیلم مستتخصصيشدن آموزش هنرهاي سنتي در راستاي استانداردسازي هنر است
۲ آذر ۱۳۹۳ ۱۰ ۴۳ق ظ تخصصيشدن آموزش هنرهاي سنتي در راستاي استانداردسازي هنر است مديرکل توسعه و ترويج صنايع دستي کشور تخصصيشدن آموزش هنرهاي سنتي را رويکرد اين مرکز در راستاي استانداردسازي اين هنرها عنوان کرد به گزارش خبرگزاري موج سيد عبدالمجيد شريفزاده در حاشيه بازديد از کامدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور: تخصصیشدن آموزش هنرهای سنتی در راستای استانداردسازی هنر است
مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور تخصصیشدن آموزش هنرهای سنتی در راستای استانداردسازی هنر استمدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور تخصصیشدن آموزش هنرهای سنتی را رویکرد این مرکز در راستای استانداردسازی این هنرها عنوان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان سید عبدالمجید شریفزافارس از «بازار سنتی کرمانشاه» گزارش میدهد سونامی فراموشی «صنایع دستی» در تقابل با «ع
فارس از بازار سنتی کرمانشاه گزارش میدهدسونامی فراموشی صنایع دستی در تقابل با عصر ماشینیکاهش روز به روز صنایع دستیکاران در بازار سنتی کرمانشاه و در غیاب بازارچهای برای عرضه محصولات آنها سونامی فراموشی صنایع دستی در تقابل با عصر ماشینی را به همراه دارد به گزارش خبرگزاری فارسمدیریت حفظ و احیاء هنرهای سنتی در سازمان میراث فرهنگی تاسیس می شود
مدیریت حفظ و احیاء هنرهای سنتی در سازمان میراث فرهنگی تاسیس می شود کاشان– ایرنا- مدیرکل ترویج و توسعه معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از تاسیس مدیریت حفظ و احیاء هنرهای سنتی برای جلوگیری از منسوخ شدن صنایع دستی کشور در این سازمان خبر داد سید عبدالمجیمدیریت حفظ و احیاء هنرهای سنتی در سازمان میراث فرهنگی تاسیس می شود | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 08 29-‘سید عبدالمجید شریف زاده’ روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز صنایع دستی و هنرهای سنتی کاشان در گفت و گو با ایرنا افزود با تاسیس این مدیریت علاوه بر حفظ و توسعه صنایع دستی و سنتی کشور این هنرهای فراموش شده بار دیگر احیا خواهد شد وی اظهار داشتتاکید عضو شورای شهر بر احیاء هنرهای سنتی تهران -
تهرانگردی مسجدجامعی به منطقه 10 رسید تاکید عضو شورای شهر بر احیاء هنرهای سنتی تهران شناسهی خبر 2431460 تاریخ مخابره جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۴ فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری عضو شورای شهر تهران گفت سبکهای هنری که در تهران بوده به درستی دیده نشده است امیدوارم به زودی شرایطیتوسعه سیستان و بلوچستان باید از حالت سنتی به صنعتی تغییر جهت دهد
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۸ نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت با توجه به شروع فصل سرما ذخیره و توزیع گاز و نفت مردم با برنامه ریزی بیشتری انجام شود ناصرکاشانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان افزود مدیریت باید به گونهای بتخصصیشدن آموزش هنرهای سنتی در راستای استانداردسازی هنر است | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور تخصصیشدن آموزش هنرهای سنتی را رویکرد این مرکز در راستای استانداردسازی این هنرها عنوان کرد به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ”سید عبدالمجید شریفزاده” در حاشیه بازدید از کارگاتلاش ها برای ثبت ملی فالوده سنتی شیراز در حال انجام است -
صاحب قدم به مهر خبرداد تلاش ها برای ثبت ملی فالوده سنتی شیراز در حال انجام است شیراز – خبرگزاری مهر کارشناس ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی فارس از تلاش برای ثبت فالوده سنتی شیراز خبرداد مژگان صاحب قدم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد پرونده ثبت فالوده سنتی شیراز به عنومجمع ITI جای مدیران مرکز هنرهای نمایشی نیست
آرش دادگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مجمع ITI جای مدیران مرکز هنرهای نمایشی نیست کارگردان نمایش هملت گفت مدیران مرکز هنرهای نمایشی در حالی به مجمع جهانی آی تی آی رفتند که هنوز معوقات هنرمندان تئاتر پرداخت نشده است آرش دادگر کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تئاتر باهمایش منشور عزت در امامزادگان چهارمحال وبختیاری برگزار شد
همایش منشور عزت در امامزادگان چهارمحال وبختیاری برگزار شد شهرکرد-ایرنا- همزمان با نخستین روز صفر همایش منشور عزت در بقاع متبرک امامزاده دومعصوم شهرکرد و میرحیدرشاه بروجن برگزارشد به گزارش ایرنا معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در این همایش امراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله مرعشی نجفی در قم برگزار شد
مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله مرعشی نجفی در قم برگزار شد قم- ایرنا - مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی از مراجع تقلید پنجشنبه شب با حضور جمعی از علما روحانیون و قشرهای مختلف مردم در حسینیه شهدای قم برگزار شد به گزارش ایرنا درشعرهایی که محکوم به فراموشی است
سهشنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱ ۲۲ اکبر بهداروند گفت شاعران اندیشمند تا همیشه ماندگارند این شاعر و پژوهشگر در گفتوگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز اظهار کرد هنر بالفطره ذات الهی داشته و از زییایی سرچشمه میگیرد و بدون شک هنری اصیل و ماندگار خواهد بود که از تفکری ناب و اصیل متولد شودحال رو به بهبود گردشگری کشور/ آمارهای مثبت ادامه دارد
حال رو به بهبود گردشگری کشور آمارهای مثبت ادامه دارد بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی از ابتدای امسال تاکنون به ایران سفر کرده اند معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در مراسم ساخت هتل ۵ ستاره اصفهان ویژه گردشگران گفت این میزان درمقایسه با مدت مشابه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها