تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821045751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرمان سيف براي فرود اضطراري دلار در باند تعادل


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرمان سيف براي فرود اضطراري دلار در باند تعادل
بازار ارز روز گذشته نيز به ركورد‌زني‌هاي خود ادامه داد و تا زمان نگارش اين گزارش دلار تا 3 هزار و 550 تومان به فروش رسيد. اما بالاخره سيف وارد ميدان شد و در مراسمي فرمان فرود اضطراري دلار در باند تعادل را صادر كرد.
نویسنده : علي طالب‌زاده 


بازار ارز روز گذشته نيز به ركورد‌زني‌هاي خود ادامه داد و تا زمان نگارش اين گزارش دلار تا 3 هزار و 550 تومان به فروش رسيد. اما بالاخره سيف وارد ميدان شد و در مراسمي فرمان فرود اضطراري دلار در باند تعادل را صادر كرد.
به گزارش «جوان» بازار ارز اين روزها ما را به دوران دولت قبل مي‌برد كه لحظه‌اي بر قيمت خريد و فروش ارز و سكه افزوده مي‌شد و حتي كار به ساختن لطيفه براي اين موضوع رسيده بود كه مي‌گفتند: قيمت الان‌! يا الان!
در حالي كه دولت اعتدال اين موضوعات را نادرست مي‌دانست و بزرگ‌ترين دستاورد خود را تثبيت قيمت‌هاي ارز مي‌دانست اما اين روزها خود دچار همان مشكلات گذشته شده است.
شواهد تاريخي بيانگر اين است كه مهم‌ترين عامل در تعيين قيمت ارز در كشور ميزان صادرات نفتي بوده است. زماني كه درآمدهاي نفتي در سطح بالايي قرار دارد و ذخاير ارزي انباشت شده است، دولت از نقش مسلط در بازار ارز برخوردار است و مي‌تواند با افزايش عرضه ارز، نرخ ارز را به دلخواه خود تغيير دهد.
به طور مثال در سال‌هاي ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ كه درآمدهاي ارزي به شدت كاهش پيدا كرد، نرخ ارز افزايش قابل توجهي يافت. اما در دهه ۸۰ كه درآمدهاي نفتي از روند صعودي برخوردار بود، نرخ واقعي ارز نيز روند نزولي داشته است. در اين شرايط حتي سياست بانك مركزي در راستاي انباشت ذخاير ارزي خود نيز نتوانسته از كاهش نرخ ارز جلوگيري كند. پيامد كاهش مداوم نرخ واقعي ارز براي اقتصاد ايران، افزايش مداوم كسري تراز تجاري غيرنفتي، واردات بي‌رويه و تضعيف توليد و اشتغال بوده است.
تشديد شرايط ركود تورمي در چند سال اخير باعث شده هدايت نقدينگي به سمت توليد به منظور بهبود تراز تجاري از طريق افزايش صادرات غير نفتي، توليد رقابتي و بهبود وضعيت اشتغال، بيش از پيش مورد توجه مسئولان اقتصادي كشور قرار گيرد. لذا افزايش قيمت ارز در يك سال اخير به دليل كمبود منابع ارزي مي‌تواند در راستاي توسعه صادرات غيرنفتي در كشور و افزايش رونق اقتصادي به كارگرفته شود و مؤثر باشد.
برخي افزايش نرخ ارز و به ويژه دلار را عدم نتيجه مثبت مذاكرات هسته‌اي، تصميم دولت مبني بر افزايش درآمد ريالي خود همزمان با كاهش قيمت نفت و هيجانات مردم اعلام مي‌كنند.
   ركورد 3 هزار و 550 توماني دلار
نرخ دلار از روز دوم آذر تا ديروز بيش از310 تومان گران شده و احتمال بالا رفتن آن نيز با شرايط هيجاني فعلي بازار وجود دارد.
سكه نيز روز گذشته روند صعودي داشت كه تأثير دلار را مي‌توان در اين باره شاهد بود. در بازار داخلي ديروز هر گرم طلاي 18عيار 98 هزار تومان قيمت خورد. در بازار سبزه‌ميدان نيز هر قطعه سكه تمام‌بهار آزادي طرح جديد با قيمت 963 هزار تومان، سكه تمام‌بهار آزادي طرح قديم با قيمت 960 هزار تومان، نيم‌سكه بهار آزادي با قيمت 480 هزار تومان، ربع‌سكه بهار آزادي با قيمت 275 هزار تومان و سكه يك‌گرمي با قيمت 172 هزار تومان فروخته شد.
  سيف: قيمت‌ها به حالت قبل باز مي‌گردد
به گزارش «جوان» روز گذشته رئيس كل بانك مركزي نيز با اعلام اينكه تأثير برخي اخبار بر بازار ارز موقتي است و تعادل به زودي به بازار باز خواهد گشت، عمده‌ترين عامل تأثير‌گذار بر تحولات فعلي بازار را «ورودي ارز» اعلام كرد.
ولي‌الله سيف امروز در مراسم رونمايي از سامانه فروش اينترنتي ارز مسافري بانك ملت در مورد وضعيت بازار ارز گفت: بازار ارز در شرايط تعادل به‌سر مي‌برد و اتفاقاتي كه طي روزهاي اخير افتاده است، به عواملي مربوط مي‌شود كه اصلي‌ترين آن، وضعيت ورودي ارز به بازار است.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه به زودي اتفاقات مثبتي در عرصه بين‌المللي براي كشورمان خواهد افتاد، تأكيد كرد: بانك‌ها بايد براي برقراري ارتباط بين‌المللي آماده باشند.
وي درباره شرايط موجود در بازار يادآور شد: خوشبختانه ثبات و آرامش در بازار برقرار است اما گاهي نوساناتي وجود دارد كه طبيعي بوده و دوباره به ثبات بر مي‌گردد.
   از بازار چه خبر‌؟
اما در بازار تهران اين روزها دلالان و افرادي كه كارشان خريد و فروش ارز است، حسابي كارشان سكه است. البته اين موضوع براي صنف طلا و جواهر زياد به اندازه ارز نيست.
در بازار طلا و جواهر نقطه نظر مشترك همه كاسبان اين است كه ركود سال جاري نسبت به سال گذشته بود. كسبه‌اي كه در اين صنف مشغولند اگر بخواهند صادقانه كار كنند، سودي كه به دست مي‌آورند فقط 7درصد خواهد بود.
البته در ميان آنها افرادي هم بودند كه خلاف اين را مي‌گفتند آنها بر اين عقيده بودند كه به نسبت سر‌مايه‌اي كه داخل مغازه‌هايشان دارند، سود مي‌كنند يعني هر چه سرمايه بيشتر سود هم بيشتر.
در بيرون از بازار طلا دلالاني هستند كه به آنها اشخاص «‌كاغذي» گفته مي‌شود كه خريد و فروش سكه و ارز انجام مي‌دهند و مشتريان آنها اشخاص «پشت خطي‌‌اند» كه همان بازاريان داخل پاساژ هستند. اين دلالان، نرخ سكه و دلار را لحظه‌اي اعلام مي‌كردند و بر اساس آن خريد و فروش انجام مي‌شد.
 بازاريان معتقدند كه قيمت نهايي سكه در بازار توسط آنها تعيين مي‌شود، آنها گروه‌هاي بزرگي بودند كه همه با هم كار مي‌كردند و يكسري از آنها داراي سرمايه زيادي بودند كه سكه و ارز را با نرخ بالا وارد بازار مي‌كردند و دوباره خودشان آنها را با قيمت پايين‌تري خريداري مي‌كردند.
 برخي از بازاريان فردي را معرفي كردند كه به گفته آنها داراي پنج هزار سكه است و از بزرگ‌ترين دلالان سكه است.
متأسفانه فاصله قيمتي بالا ميان ارز دولتي و آزاد همواره فساد‌آور بوده و هست. تا زماني كه اين فاصله از بين نرود بايد شاهد پرسه دلالان و وجود فساد در حوزه ارز باشيم. گفتني است: برخي كارشناسان اقتصادي، اعلام مفروضات بودجه سال آينده و نرخ روزانه اعلامي بانك مركزي(نرخ مبادله اي) 2 هزار و 850 تومان و كاهش قيمت نفت تا ۶۴ دلار را از مهم‌ترين دلايل رشد قيمت ارز در دو روز گذشته اعلام كرده‌اند. در اين ميان فعاليت سودجويان و سفته‌بازان بازار ارز را نبايد فراموش كرد كه همواره منتظر فرصتي هستند تا بر طبل قيمت‌ها در بازار ارز بكوبند و در اين ميان سود بيشتري به جيب بزنند. طبيعتاً آنها هم كه در گذشته مقدار زيادي ارز خريداري كرده‌اند، تمايل دارند تا بازار ارز نوسان بيشتري داشته باشد تا سود بيشتري هم عايدشان شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن