تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819109164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودروسازان واردكننده انحصاري برخي خودروها مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خودروسازان واردكننده انحصاري برخي خودروها مي‌شوند
شمارش معكوس براي كنترل يا توقف واردات برخي از خودروها آغاز شده، به طوري كه در صورت اجرايي شدن طرح در دست بررسي در شوراي سياستگذاري خودرو، برخي از شركت‌هاي واردكننده خودرو از جمله واردكنندگان محصولات رنو و كيا تعطيل شده يا در شركت‌هاي خودروسازي داخلي ادغام خواهند شد.
نویسنده : بهناز قاسمي 


شمارش معكوس براي كنترل يا توقف واردات برخي از خودروها آغاز شده، به طوري كه در صورت اجرايي شدن طرح در دست بررسي در شوراي سياستگذاري خودرو، برخي از شركت‌هاي واردكننده خودرو از جمله واردكنندگان محصولات رنو و كيا تعطيل شده يا در شركت‌هاي خودروسازي داخلي ادغام خواهند شد.
هرچند كه دولت يازدهم تلاش كرد سياست حمايت از توليد و واردات خودرو را در كنار هم دنبال كند، اما رشد بي‌رويه واردات خودروهاي بي‌كيفيت از يكسو و اصرار خودروسازان داخلي مبني بر تضييع حقوقشان و سود سرشار دلالان و وارد‌كنندگان از سوي ديگر‌، موجب شد تا شوراي سياستگذاري خودرو كه اكثريت اعضاي آن خودروسازان و قطعه‌سازان هستند، طرح مديريت واردات خودرو را به وزير صنعت پيشنهاد دهند. اين طرح كه از سوي نعمت‌زاده مورد استقبال قرار گرفت، اكنون در مراحل پاياني تدوين است و تا يك ماه آينده به تصويب خواهد رسيد.
طرحي در شوراي سياستگذاري خودرو در دست بررسي است كه براساس آن پس از اجرايي شدن اين طرح هر شركت خودروساز داخلي كه قرارداد همكاري مشترك با يك خودروساز خارجي منعقد كند، حق واردات انحصاري محصولات مربوط به آن شركت خودروساز خارجي را نيز به دست خواهد آورد.  سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو با تشريح جزئيات طرح مديريت واردات خودرو گفت: تا به حال خودروهايي تنها با محدوديت حجم موتور يا به هر شكل وارد كشور شده و كيفيت به هيچ وجه مد‌نظر نبوده است، از اين رو وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور وزير، كميته‌هاي تخصصي براي تدوين طرح مديريت واردات خودرو را در دستور كار قرار داده است.
ساسان قرباني افزود: پس از تصويب نهايي طرح مديريت واردات خودرو براساس چارچوب‌هاي معين خودرو وارد كشور خواهد شد و هم اكنون تيمي به شكل سازمان يافته در حال تدوين طرحي است كه براساس آن، مشخص شود چه خودرويي با چه ويژگي‌هايي بايد به بازار ايران ورود يابد.
قرباني با بيان اينكه طرح مديريت واردات خودرو در ماه آينده براي تصويب در شوراي سياستگذاري خودرو مطرح خواهد شد، خاطرنشان كرد: مديريت واردات خودرو به گونه‌اي صورت خواهد گرفت كه به توليد داخل صدمه وارد نكند و هر خودروي خارجي نتواند وارد كشور شود بلكه واردات خودروهايي مجاز باشد كه خدمات پس از فروش داشته، از كيفيت لازم بهره‌مند باشد، حجم موتور آن مطابق با دستورالعمل‌هاي دولت بوده و در نهايت استانداردهاي آلايندگي و مصرف سوخت را نيز رعايت كند.  سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو ادامه داد: اين كار سيستمي براي اولين بار در كشور و آن هم براي مديريت واردات خودرو كه همواره يك بحث جنجال برانگيز بوده، در حال تدوين است و پس از تصويب در شورا، آن بخش‌هايي كه نيازمند ابلاغيه وزارت صنعت يا مصوبه دولت باشد، به مراجع تصميم‌گيري ارسال خواهد شد.  به گفته وي، در صورت اجراي اين طرح، شركت‌هاي واردكننده خودرو كه هم اكنون فعال هستند يا بايد تعطيل شوند يا آنكه با شركت خودروساز مربوطه مذاكره كرده و به نوعي در اين شركت‌ها ادغام و به عنوان عامل فروش شركت خودروساز مربوطه عمل كنند. نكته قابل توجه در اين زمينه آن است كه هم اكنون شركت‌هاي خودروساز داخلي داراي قرارداد همكاري و توليد محصولات شركت‌هاي رنو و كيا در ايران هستند و همزمان شركت اطلس خودرو محصولات شركت خودروسازي كيا و شركت نگين خودرو محصولات شركت خودروسازي رنو را وارد ايران مي‌كنند.
بنابراين با اجرايي شدن اين طرح دو شركت مربوطه يا تعطيل شده يا مجبور به همكاري مشترك و ادغام در شركت‌ خودروساز داخلي خواهند بود. اين وضعيت در حالي است كه هم اكنون برخي فعالان صنعت خودرو و قطعه از روند افزايشي واردات خودرو به كشور نگران هستند و در آن صورت مشخص نيست كه آيا در صورت ادغام شركت‌هاي واردكننده خودرو در شركت‌هاي خودروساز، اين شركت‌ها چه تصميمي در رابطه با وضعيت واردات خودرو به كشور اتخاذ خواهند كرد.

  تلاش مجلس براي كاهش تعرفه واردات خودرو
در شرايطي كه دولت به دنبال مديريت و محدود‌يت واردات خودرو است، از مجلس خبر مي‌رسد كه برخي از نمايندگان مجلس به منظور ايجاد رقابت در اين صنعت، كاهش تعرفه واردات خودرو را براي سال آينده دنبال مي‌كنند. در اين باره عضو كميسيون اقتصادي مجلس با تأكيد بر اينكه خودروسازان در زمينه ارائه خدمات پس از فروش عملكرد ضعيفي دارند، گفت: با كاهش تعرفه واردات خودرو مي‌توان زمينه رقابت در بازار خودرو را به نفع مشتريان به وجود آورد و اين امر راهكاري براي جلوگيري از انحصارگري خودروسازان داخلي است.  محسن صرامي فروشاني در گفت‌و‌گو با خانه ملت با انتقاد از قيمت بالاي خودرو در كشور گفت: با وجودي كه بسياري از مسئولان كشور بر اساس دلايل كارشناسي تأكيد داشته‌اند كه قيمت خودروهاي توليد داخل بايد كاهش يابد اما اين مهم تاكنون از سوي خودرو‌سازان اجرايي نشده و به نوعي مي‌توان گفت ديكتاتوري خودروسازان داخلي در صنعت و بازار خودرو وجود دارد.
وي افزود: بايد توجه داشت نمايندگان مجلس با خودروسازان داخلي مشكل ندارند و حتي از بابت اشتغالزايي كه اين صنعت داشته خوشحال هستند اما موضوع اين است كه بايد رضايت مشتريان را با ارائه خودروهايي با‌كيفيت و قيمت مناسب جلب كنند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن