محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798715108
جای پای مسئولان در ترویج معماری غربی/ معماری ساختمان مجلس ایرانی - اسلامی نیست -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ضرورت های معماری ایرانی-اسلامی-2
جای پای مسئولان در ترویج معماری غربی/ معماری ساختمان مجلس ایرانی - اسلامی نیست
شناسهی خبر: 2429302 تاریخ مخابره: جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
حسین سلطانزاده هنرمند معمار بر این باور است که امروز غرب گرایی آنقدر در حوزه معماری توسعه یافته که در مواردی حتی برخی مسئولان فرهنگی ما نیز غرب گرایی را در ساخت ساختمانهای دولتی ترویج می دهند که ساختمان مجلس شورای اسلامی از آن جمله است. حسین سلطان زاده معمار و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت های معماری ایرانی- اسلامی و تعریف مشخصی از مفهوم «معماری ایرانی- اسلامی» توضیح داد: از ابتدای قرن معاصر شمسی موضوع ایران و اسلام به عنوان 2 پدیده متفاوت و گاه در مقابل هم مطرح شد. تا دوره قاجار و قبل از آن، هر وقت که از ایران، تاریخ، فرهنگ و همه پدیده های هنری در ایران صحبت می شد، منظور ایران دوران اسلامی بود. بنابراین از دوران رضاشاه توجه به ایران باستان شکل گرفت و این موضوع سبب ایجاد نوعی دوگانگی فرهنگی شد.وی افزود: تا چند دهه پیش برخی تصور می کردند که ایرانی بودن با اسلامی بودن در تضاد است. به نظر من به جز این پدیده که متعلق به قرن معاصر است و هر چه بر آن اصرار کنیم، نوعی دوگانگی فرهنگی را مطرح می کنیم، طبیعی است که فرهنگ ایران و هر کشور مسلمان دیگری متعلق به فرهنگ اسلامی باشد. بنابراین وقتی گفته می شود معماری ایرانی در واقع اسلامی بودن نیز در آن مستتر است و معماری اسلامی را نیز در درون خود دارد.ضرورت تدوین مبانی نظری طراحی پروژه های معماری متناسب با کارکرد و منزلت هر فضااین استاد معماری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به محدودیت های موجود در زمینه معماری، این امکان وجود دارد که در عین حال که بتوان از معماری روز دنیا عقب نماند معماری ایرانی و اسلامی نیز داشت؟ پاسخ داد: به نظر من این امکان وجود دارد. معماری را می توان مثل ادبیات مورد توجه قرار بدهیم. به این ترتیب که همان گونه که ادبیات کودکان داریم، ادبیات داستانی داریم، ادبیات عوام، شفاهی، عرفانی و مذهبی داریم. بنابراین معماری را هم نباید به عنوان پدیده ای واحد نگاه کنیم. چنان که در ساخت یک کارخانه، ضرورت توجه به فرهنگ ایرانی در آن کمتر از اهمیت فرهنگ در ساخت یک مسجد و مدرسه و فرهنگسراست.وی با تأکید بر ضرورت توجه به عملکردهای مختلف یک بنا ادامه داد: با توجه به عملکردهای مختلف بنا و انواع بناها از جنبه کارکردی، باید بتوانیم به شکل مناسب از ایده های مختلف و مبانی نظری مختلف استفاده کنیم. مثلا اگر قرار است پارکی برای کودکان ساخته شود، باید فانتزی و رنگارنگ باشد. از آن سو هم اگر قرار باشد یک فرهنگستان ساخته شود، معماری آن با معماری پارک کودکان یکی نیست. بلکه متناسب با کارکرد و جایگاه هر فضا، از لحاظ منزلت اجتماعی باید بتوان مبانی نظری طراحی هر پروژه را تدوین کرد.این استاد دانشگاه یادآور شد: به این ترتیب برای طراحی فرودگاه، کارخانه یا خانه های ارزان قیمت کوچک باید با نگاه دیگری به معماری ایرانی نگاه کنیم. اما برای مجموعه فرهنگی اهمیت دارد که بازتاب فرهنگ در آن دیده شود.تغییر سبک زندگی منجر به تغییر معماری امروز ایران شده استاو درباره امکان نمود معماری ایرانی و اسلامی در خانه های کوچک ارزان قیمت امروزی هم گفت: این امکان دیگر وجود ندارد که خانه هایی مانند دوران قدیم بسازیم، چون نمی توان در خانه های امروز مثل قدیم زندگی کرد. شهرها قبلا کوچک بودند و جمعیت آن ها حداکثر، 500 هزار نفر بیشتر نبود. در دنیای امروز به جز برای ثروتمندان، این امکان به سادگی فراهم نیست که همگان خانه های ویلایی به سبک قدیم داشته باشند. از سوی دیگر الگوی زندگی امروز مردم هم عوض شده است. در گذشته وسایل گرمایش و سرمایش وجود نداشت و مردم مجبور بودند از طریق فضای معماری، خود را با محیط منطبق کنند اما امروز تکنولوژی برای رفع نیازهای ما به کمک آمده است و نیازهای ما را برطرف می کند.سلطان زاده تأکید کرد: امروز پدیده های اجتماعی و روابط اجتماعی ما متفاوت از قبل شدهاند و همه اینها باعث شده که ما دیگر نمیتوانیم مثل قدیم خانه هایمان را بسازیم و تصور کنیم که برای زندگی بسیار ایدهآل هستند، به هر حال آن خانه ها هم مشکلات خاص خود را در قدیم داشته اند. بنابراین نه از نظر اقتصادی و نه تکنولوژی امروز اصلا صحیح نیست که بخواهیم به سبک قدیم زندگی کنیم و به ساخت چنین بناهایی فکر کنیم.او در پاسخ به این سوال که چگونه می توان فرهنگ ایرانی و اسلامی را در معماری امروز و حتی در خانه های کوچک ارزان قیمت هم دنبال کنیم، توضیح داد: اگر بخواهیم به الگوهای قدیمی به صورت فقط شکلی و سطحی توجه کنیم، موفق نخواهیم بود. آیا امروز در زمینه حمل و نقل ممکن است که مانند قدیم از چهارپایان استفاده کنیم؟ بنابراین همان طور که بر اساس اقتصاد دیروز نمی توان زندگی کرد، در روابط اجتماعی امروز هم که فضای معماری بازتاب آن است، باید بتوان سرمایه گذاری فکری و معنوی کرد و دید چه روابطی را متناسب با فرهنگ خود در دنیای امروز می توان سازماندهی و برنامه ریزی کرد و متناسب با آن در زمینه معماری طراحی کنیم.معماری سنتی و قدیمی ایران در شرایط زندگی امروز قابل استفاده نیستاین هنرمند معمار ادامه داد: به طور مثال در قدیم در مناطق کویری زنگ و ورودی خانه ها دارای درکوب مردانه و زنانه بود. اما در دنیای امروز روابط دگرگون شده و از این ایده نمی توان استفاده کرد. فضای بیرونی در دنیای کهن هم محلی بود که کارهای روزانه خود را انجام می دادند، اما امروز فضای اداری و سکونتی کاملا از هم جدا شدهاند. بنابراین برخی از مفاهیم معماری سنتی قدیم را شاید بتوان در معماری امروز استفاده کرد اما نمی توان کاملا آن را به کار برد. مگر با این دقت که چه بخشی را می توان استفاده کرد و چه بخشی را باید کنار بگذاریم.سلطان زاده درباره احتمال گرایش به معماری غرب به دلیل وابستگی به تکنولوژی روز متذکر شد: بخشی از فرهنگ غرب تحت تاثیر تکنولوژی و زندگی جدید است که ما چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت آن میرویم. این صرفا مربوط به فرهنگ غرب نیست بلکه مربوط به فشردگی شهرها و روابط اجتماعی امروز دنیاست. مثلا چند دهه پیش با آشپزخانه اوپن مخالفت می شد ولی وقتی آپارتمان چنان گران می شود که فضای زندگی 40 متری می شود، مگر می شود این فضای کوچک آشپزخانه را بست. اگر چه در غرب زودتر این نوع معماری به وقوع پیوسته اما کاملا متعلق به فرهنگ غرب نیست بلکه این ناشی از کوچک شدن ساختمان ها و فضای زندگی امروز است.وی در ادامه تأکید کرد: این روابط به خاطر فشردگی شهرها، گران شدن زمین و ساختمان های کوچک به ناچار پدید می آید اما زمینه هایی هم ممکن است ناشی از فرهنگ غربی باشد که باید در این زمینه ها هم سرمایه گذاری کنیم که فرهنگ خودمان را پیاده کنیم.سلطان زاده در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری نخستین همایش معماری که در سال 1349 برگزار شد، اظهار کرد: نخستین همایش معماری سال 1349 در ایران برگزار شد که موضوع آن بررسی چگونگی هماهنگی بین معماری سنتی و تکنولوژی روز بود. از آن سال تا امروز 43 سال است که ما مرتب روی این موضوع دور می زنیم. علت این است که هر بار که مسئولان محترم این موضوع را مطرح می کنند، تعدادی نشست، همایش و تحقیق انجام می شود که غالباً عده ای خاص آن را کار کرده اند و چون تحقیقات عمیق و راهگشا نیست، تا الان به نتیجه مناسب و مطلوب نرسیده است.جای پای مسئولان فرهنگی در ترویج معماری غربیاین استاد دانشگاه با اشاره به موضوع غرب گرایی در هنر معماری ایران تصریح کرد: مسأله این است که امروز غرب گرایی آنقدر در حوزه معماری توسعه یافته است که در مواردی حتی برخی مسئولان فرهنگی و دولتی ما نیز غرب گرایی را در ساختمانی های سفارش خودشان، ترویج می دهند. باید تحقیق کرد ساختمان های نهادهای عمومی و دولتی را در این 35 سال چه کسانی ساختند و چه کسانی طراحی کردند، آنگاه می بینیم که نقش نهادهای دولتی به طور عظیمی در جهت غرب گرایی در حال توسعه است.او اضافه کرد: از سوی دیگر در حوزه دانش معماری و فرهنگ هم سرمایه گذاری نمی شود و تحقیقات در حوزه محدودی انجام می شوند که کافی و مناسب به نظر نمیرسند.سلطانزاده یادآور شد: همه برنامه های تحقیقی و نشست ها در حوزه معماری ایرانی اسلامی اگر چه سودمند بوده اما در برابر مسائل جامعه ما و مسائل جهانی پایینتر از حد نیاز جامعه ما بوده است بنا بر همین دلایل است که طی این 35 سال مرتب این موضوع را تکرار کرده ایم.بعد از انقلاب هیچ نوع معماری خاص فرهنگ ایرانی و اسلامی پدید نیاورده ایمسلطان زاده با انتقاد از روند معماری امروز در ایران بیان کرد: در دوره رضاشاه که از نظر دانش و تکنولوژی نسبت به جامعه امروز ما، در سطح پایینتری قرار داشت و این همه مدعی در زمینه معماری وجود نداشت، بین 20 تا 30 بنا با نوع خاصی از معماری شکل گرفت که کارشناسان از آن به عنوان معماری باستانگرا نام می برند و جدا از خوب یا بد بودن این آثار که بازتاب نوعی نگاه به ایران باستان است، به هر حال نوعی از معماری را در این دوره شاهد هستیم که دارای هویتی ویژه و به نظر عده ای مناسب است اما ما در این چندین سال اخیر که روی این موضوع تمرکز کرده ایم و با وجود این همه متخصص، هنوز نتوانسته ایم نوعی معماری پدید آوریم که به صورت شاخص و شایسته الگوی کشور ما و نشان دهنده هویت کشور ما باشد.ساختمان مجلس شورای اسلامی ارتباطی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارداو با ذکر مثالی در این زمینه گفت: به طور مثال ساختمان مجلس شورای اسلامی از نظر عملکرد ساختمانی بسیار خوب است اما حجم بیرونی آن ربطی به فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد. این یک نمونه است و از این دسته گل ها زیاد به آب داده ایم. مثال دیگر فرودگاه امام خمینی (ره) است که شاید می توانست بازتاب فرهنگ ایرانی اسلامی ما باشد اما نیست.این هنرمند معمار در پایان سخنانش بیان کرد: مسأله این است که شعار دادن و سخن گفتن کار ساده ای است اما این که چگونه این کار بتواند توسعه پیدا کند، کار پیچیده ای است. باید بررسی کنید که طی چند دهه اخیر برخی مسئولان ما در حوزه های مدیریت شهرسازی، معماری و میراث فرهنگی چه کسانی بودند و چقدر در کارشان وارد بودند و چقدر نسبت به فرهنگ معماری ایرانی اسلامی آشنایی داشتند، آن گاه متوجه برخی مشکلات خواهیم شد. بنابراین در چنین شرایطی چه انتظاری هست که آرمانهای ما در زمینه معماری ایرانی و اسلامی تحقق پیدا کند. من فکر می کنم با شرایط موجود و به ویژه بدون توجه به مسایل عینی، این موضوع بیشتر به درد سمینارها و همایش هایی می خورد که نتایج آنها بایگانی می شوند و در عمل پیشرفت رضایت بخشی حاصل نخواهد شد.
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
دبیر کمیسیون عمران مجلس: معماری ایرانی ـ اسلامی در بافت پیرامون حرم رضوی رعایت شده است
دبیر کمیسیون عمران مجلس معماری ایرانی ـ اسلامی در بافت پیرامون حرم رضوی رعایت شده استدبیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت در پروژه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی معماری ایرانی ـ اسلامی رعایت شده است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی منیزد، میزبان کنفرانس ملی «عمران، معماری و توسعه پایدار»
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۸ نخستین کنفرانس ملی عمران معماری و توسعه پایدار اواخر آذرماه امسال به میزبانی دانشگاه پیام نور یزد برگزار میشود شهراد رضایی تهرانی دبیر اجرایی این کنفرانس در گفتوگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه یزد ضمن اعلام این خبر تصریح کرد این همایش با ترئیس بسیج مهندسی عمران همدان تأکید کرد احیای معماری اسلامی ـ ایرانی اولویت بسیج مهندسی عمران
رئیس بسیج مهندسی عمران همدان تأکید کرداحیای معماری اسلامی ـ ایرانی اولویت بسیج مهندسی عمرانرئیس سازمان بسیج مهندسی عمران همدان گفت احیای معماری اسلامی ـ ایرانی در دستور کار بسیج مهندسی عمران است علیاصغر عاطف امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن تبریک به مناسبت هفته بسمشهد در زمینه معماری اسلامی و ایرانی باید الگوی سایر شهرهای كشور باشد -
صلاحی مشهد در زمینه معماری اسلامی و ایرانی باید الگوی سایر شهرهای كشور باشد مشهد-خبرگزاری مهر معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهردار تهران گفت امروزه مدیریت و برنامه ریزی شهری در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است و مشهد به عنوان بزرگترین كلان شهر مذهبی ایران باید در زمینه معماررئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز: گلوبلبل بودن شیراز را احیا کنیم
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گلوبلبل بودن شیراز را احیا کنیمرئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت شهرداری توانایی دارد که با عملکرد خود و ایجاد طراوت و زیبایی در این شهر دوباره شیراز را به صفت شهر گلوبلبل بودن بازگرداند به گزارش خبرگعضو شورای اسلامی شهر تبریز: شهرسازی باید با معماری ایرانی اسلامی همگن باشد
عضو شورای اسلامی شهر تبریز شهرسازی باید با معماری ایرانی اسلامی همگن باشدعضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت شهرسازی و معماری شهرهای کشورمان باید مناسب و همگن با معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی باشد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز ایران آهور در پنآرامش و معنویت رهاورد معماری اسلامی/ آداب آپارتمان نشینی آموزش داده شود -
گفتگوی مشروح مهر با حجت الاسلام میرعمادی آرامش و معنویت رهاورد معماری اسلامی آداب آپارتمان نشینی آموزش داده شود خرم آباد - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت معماری اسلامی به این مفهوم است که مسکن به شکلی ساخته شود که مایه آرامش و معنویت صامصباحی مقدم در دیدار با رئیس مجلس سنگاپور: سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه تنشزدایی زدایی است
مصباحی مقدم در دیدار با رئیس مجلس سنگاپور سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه تنشزدایی زدایی استرئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور در دیدار با حلیمه یعقوب گفت سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه تنشزدایی و گسترش مناسبات با تمام کشورهای جهامعاون شهردار تهران: در شهرهای خود معماری اسلامی- ایرانی نداریم
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ معاون برنامهریزی شهردار تهران گفت امروز نمیتوان در شهرها ساختمانهای بلندمرتبه نساخت به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان محمود صلاحی در آیین اختتامیه ششمین کنفرانس ملی برنامهریزی و مدیریت شهری که در دانشکده علوم دانشنماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد مسئولان برای ریشهکنی بیکاری در لرستان بسیج شوند
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تاکید کردمسئولان برای ریشهکنی بیکاری در لرستان بسیج شوندنماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت مسئولان برای ریشهکنی بیکاری در لرستان بسیج شوند به گزارش خبرگزاری فارس از دورود عباس قائدرحمت صبح امروز در نشست با خبرنگابازنمایی انقلاب اسلامی ایران در رسانههای اروپایی و آمریکایی؛ چرا رسانههای غربی انقلاب اسلامی را تحریف میک
بازنمایی انقلاب اسلامی ایران در رسانههای اروپایی و آمریکایی چرا رسانههای غربی انقلاب اسلامی را تحریف میکنند دشمنی میان ایالات متحده و ایران و پوشش رسانهای خصومتآمیز از ایران منجر به ارائهی تصویری از ایران در رسانههای غربی و بهویژه آمریکایی شد که محورهای اصلی آنمحسن هاشمی : از ایدههای حوزه های علمیه برای توسعه معماری اسلامی و ایرانی استقبال می کنیم
محسن هاشمی از ایدههای حوزه های علمیه برای توسعه معماری اسلامی و ایرانی استقبال می کنیم معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معماری صورت گرفته در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی تحت تاثیر معماری جهان مدرن و پستمدرن بوده و از اینرو ریاست دانشگاه برای توسعه معماری ارییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: منبع عظیمی از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از کشور قرار دارد
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی منبع عظیمی از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از کشور قرار داردرییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت هنگامی که از معماری دوران اسلامی بحث میشود متخصصان ما بیشتر به آثار معماری داخل کشور توجه میکنند حال آنکه منبع عظیمی از آثار این دوران در خارج از مرزهای جعضو مجلس خبرگان رهبری: صهیونیست به دنبال ترویج بیبند و باری در جامعه اسلامی است
عضو مجلس خبرگان رهبری صهیونیست به دنبال ترویج بیبند و باری در جامعه اسلامی استعضو مجلس خبرگان رهبری گفت صهیونیست به طور افسار گسیخته به ترویج فحشا و بیبند و باری میپردازد و میخواهد که مردان و زنان ما را نیز اسیر سبک زندگی پوچ خود کنند به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان آیتاقدرت گفتمان انقلاب اسلامي غربي ها را پاي ميز مذاکره کشانده است
۲۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۴ ۳ب ظ قدرت گفتمان انقلاب اسلامي غربي ها را پاي ميز مذاکره کشانده است مسوول روابط عمومي سپاه پاسداران کشور اظهار داشت در طول 35 سال گذشته همواره مباحث و اتفاقات کشور ما در صدر اخبار بوده است به گزارش خبرگزاري موج سردار رمضان شريف مسوول روابط عمومي سپاه پاسدارامعاون برنامهریزی شهردار تهران: معماری اسلامی در ایران به فراموشی سپرده شده است / شوراهای شهر در خدمت شهرداری
معاون برنامهریزی شهردار تهران معماری اسلامی در ایران به فراموشی سپرده شده است شوراهای شهر در خدمت شهرداریها هستندمعاون برنامهریزی شهردار تهران گفت معماری اسلامی در ایران به فراموشی سپرده شده و در حال حاضر اثری از این معماری در ساخت و سازها مشاهده نمیشود به گزارش خبرگزاریبسیاری از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از مرزهای جغرافيايی ماست -
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی بسیاری از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از مرزهای جغرافيايی ماست سيد محمد بهشتی تاريخ معماری قرون متقدم اسلامی را بسيار گنگ و تاريك خواند و گفت هنگامی كه از معماری دوران اسلامی بحث می شود متخصصان ما بيشتر به آثار معماری داخل كشور توجه می كنند حال آ-
گوناگون
پربازدیدترینها