تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798417622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاییز دست به کار آراستن طبیعت/ گردشگران شاهرود را به انگیزه دیدن جنگل ابر انتخاب می کنند -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
پاییز دست به کار آراستن طبیعت/ گردشگران شاهرود را به انگیزه دیدن جنگل ابر انتخاب می کنند

پاییز در جنگل ابر شاهرود


شاهرود - خبرگزاری مهر: پاییز فصلی است که رنگ دیگری به طبیعت می دهد و دراین رهگذر پاییز در شاهرود برای گردشگران جنگل ابر، جذابیتهای منحصربفردی دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، پاییز این تداعی کننده خاطرات تلخ و شیرین گذشته، روزهای مدرسه، کلاس، درس و شادی اسرار آمیز ساعت های بی معلم آمد و حضورش بهانه ای شد برای ورود به عمق رویاها. پاییز، زیباترین فصل سال فرا رسید.

برگ های پاییزی ندا می دهند از فرصت های جوانی بهره بگیریدپاییز در شاهرود (قاره کوچک) زیبا و وصف ناشدنی است، برگریزان درختان کهنسال خیابان مزار، صدای خِش خِش برگ های پنجه ای شکل چنار که ناله کنان در زیر پای عابران پارک جنگلی آبشار جان می دهند و گویی با این کلام که ما هم روزگاری سبز و با طراوت بوده ایم ندا سر می دهند از فرصت های جوانی بهره بگیرید.در میان درختی از تراوش باران، گنجشکی لانه کرده و در گریبان افسوس روزهای خوش تابستان را می خورد. خورشید کم شدن گرمایش را بهانه کرده و پشت ابر سیاهی عاشقانه به گریه می نشیند. "اینجا پاییز است".

پاییز برای به رخ کشیدن خاطره ها به بهانه نیاز نداردنمی دانم هوای پاییز چه خاصیتی دارد که برای به رخ کشیدن خاطره ها نیازمند هیچ بهانه ای نیست. آدمی گاهی با دیدن کسی، چیزی یا محلی، شنیدن یک موسیقی و یا بوییدن عطری به یاد خاطره ای می افتد. خاطره ناخودآگاه در ذهنش جان می گیرد و او را لحظه ای غمگین یا دلشاد می کند هر چند خاطره ها، چه شاد و چه غمگین، همه پاییزی اند ولی بهانه ای است که راهی از عمق پستوهای ذهن به افق پاییزی اش گشوده شود.باز صدای دنگ دنگِ زنگ مدرسه به گوش می رسد و آغاز خواب طبیعت به زیباترین شکل، صدای نزدیک شدن شب یلدا، عطر نارنگی و خرمالو و باز فرصتی برای دوباره عاشق شدن. باز یادآوری صدای دلنشین معلّم و ساعت انشاء و موضوع پائیز.

منطقه نمونه گردشگري جنگل ابر ميزبان گردشگرانسرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شاهرود با بيان اینکه منطقه نمونه گردشگري جنگل ابر ميزبان گردشگران است، گفت: اين جنگل در زمره جنگل‌هاي هيرکاني کشور است و به دليل اينکه فضاي جنگل را پوششي از ابر فرا مي‌گيرد، جنگل"ابر" ناميده مي‌شود.حميدرضا حسني افزود: ارتفاع زياد جنگل از سطح دريا، پايين بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهاي فراوان و پوشش جنگلي متنوع از ويژگي‌هاي اين جنگل است.وي با اشاره به منطقه نمونه گردشگري "جنگل اولنگ"، گفت: اين جنگل در ۸۵ کيلومتري شمال شاهرود واقع شده و داراي درختان جنگلي متنوع و تنوع جانوري است.اين مسئول در خصوص منطقه نمونه گردشگري جنگل "دشت شاد شهرستان میامی"، گفت: تنوع گونه هاي جنگلي، طبيعت و چشم انداز زيبا از ويژگي هاي اين منطقه به شمار مي رود.حسني منطقه نمونه گردشگري جنگل و آبشار "نام نيک شهرستان میامی" از ديگر مناطق نمونه معرفي کرد و گفت: جنگل هاي نام نيک و حسين آباد در حوزه استحفاظي شهرستان میامی و در آبريز شمالي استان قرار دارند و واقع شدن اين منطقه در مجاورت چند منطقه نمونه ديگر بر جذابيت آن افزوده است.

 گردشگران، شاهرود را به انگیزه دیدن پاییز جنگل ابر برای سفر انتخاب می کنندقلّۀ شاهوار، اینروزها کم کم کلاه سفیدش را بر سر می گذارد و با یخ بستن سرچشمه ها، آب رودخانه ها کم می شود. آن دورتر ها کلاغ ها بر فراز قلّۀ کلّه قندی شهر قار قار کنان می چرخند و به دوستان خود سرمای زمستان را نوید می دهند.نوید پاییز، سوزسرمای آن است، بوی آبنبات و آجیل پزی بازار سرپوش و باقلا و لبوی داغ میدان جمهوری دم دم های غروب حال و هوای دیگری دارد. در هر نقطه از شهرستان شاهرود پاییز رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است.بیشتر گردشگران به انگیزه دیدن جنگل ابر در این فصل به شاهرود می آیند. گویی طوفانی از رنگ به پا خاسته و خالق هستی به گونه ای دیگر به هنرنمایی و نشان دادن گوشه ای از جلال و جمال خود دست زده، زمین در ابرها پُر از گل های حسرت می شود با رنگ های سفید مایل به آبی و صورتی.شاید حسرت بهاران تلخ باشد اما دست تقدیر چنین است. در جنگل ابر "آلو و گلابی وحشی" رسیده اند و همچنین "کندوس و ولیک و گه گاهی تمشک" سنجاب ها به دنبال جمع کردن بلوط هستند.برخی پاییز را به کویرنوردی در "طرود و دشت زردابه" می پردازند و برخی در منطقۀ "خوارتوران" به تماشای پرندۀ اندمیک ایران و زاغ بور؛ برخی پاییز را در پارک جنگلی "چغولگیر، کُروی بسطام و امیریه" می یابند. برخی به تماشای چگونگی "بافت نمد ابرسج، دستبافته های سنتی کلاته خیج، گلیم رضا آباد و جاجیم مجن و کالپوش" می نشینند که فارغ از کشت و کار به بافت آنها مبادرت می ورزند و برخی دیگر نیز به تماشای کوچ عشایر و پرندگان مهاجر در منطقۀ خوارتوران شاهرود.

رونق گردشگری روستایی در جوامع مترقیروزها کوتاه و کوتاه تر می شوند. کشاورزان در حال برداشت محصولات باغی و زراعی خود هستند "انگور دیزج، رویان، خوریان و دهملاء، خربزۀ بیارجمند، خرمای طرود، انار فرومد، فلفل خوارتوران، سیب زمینی ودرختی مُجن، گوجه فرنگی و کدو حلوایی بسطام، تخمۀ آفتابگردان کالپوش".چه زیباست این روزها و چند صباحی در کنار کشاورزان و دهقانان در روستا بودن و با آنها زندگی کردن، همزمان با آنها و با تاریک شدن هوا و خواندن نماز مغرب در مسجد قدیمی روستا جمع شدن و بعد از خوردن شام و شبچره و شنیدن افسانه های مادربزرگ زود خوابیدن و صبح زود بیدار شدن، با صبحانه ای از سرشیر و لبنیات محلّی سپس در کار برداشت محصول به آنها کمک کردن.غذاهای آنان واقعاً ساده و صمیمی است آن هنگام که زودتر از دیگر روزها  منتظر یک ناهار گرم و لذیذ در ظرف های مِسی هستید، کلسترول و اسید های چرب مفهومی پیدا نمی کند. شیوه های زندگی آرام بخش و باصفاست، به دور از هر گونه هیاهو و فشار کاری و عصبی و به دور از جی میل و یاهو و فیس بوک.حال پی می برم که در جوامع مترقی چرا اینقدر گردشگری کشاورزی و روستایی پُر طرفدار و در کشور ما مغفول مانده است. شیوه های سنتی برداشت محصول دیدنی است. مثلاً در "مُجن" هنوز برداشت سیب زمینی با اسب و ابتدایی ترین وسایل انجام می شود، زنان پا به پای مردان با لباس های سنتی و رنگارنگ، سیب زمینی ها را درون کیسه ها می ریزند. در خوارتوران و فرومد خشک کردن فلفل به شیوه سنتی و پهن کردن آنها بر روی تپه ها و زمین های بایر در مقابل تابش خورشید، خود پاییز رنگارنگ دیگری است که چشم انداز زیبایی را ایجاد می کند.برداشت زِرشک در منطقۀ "فرحزاد، قطار زرشک و جادۀ شاهکوه، جمع آوری سنجد در کوچه باغ های زیبای گُرجی بسطام و نگهداری هندوانه و خربزه لابلای کاه برای ذخیرۀ شب یلدا"، راستی یلدا نزدیک است.پاییز از نظر ستاره ‌شناختی نیز بین دو نقطۀ اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی است. نیاکان ما روز اعتدال پاییزی را از دیرباز جشن می‌گرفته‌اند. این جشن که در روز مهر از ماه مهر برگزار می‌شد جشن مهرگان نام گذاردند. بد نیست که این سنت های نیکو را "انعمتِ علیهم" احیاء و جشن شکرگزاری به پا کنند، زکات دهند و دست نیازمندان را به گرمی بفشارند و از درگاه خداوند بخواهند به روزیشان برکت، فراوانی و آرامش خاطر ارزانی دهد.

...............................................
گزارش از علیرضا اسلام پناهعکس از رضا فخاران



چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن