تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819056013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام جمعه بوشهر: معماری بافت قدیم این بندراز ارزشهای تاریخ ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امام جمعه بوشهر: معماری بافت قدیم این بندراز ارزشهای تاریخ ایران است بوشهر- ایرنا - نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهرگفت: یکی از ارزش های ویژه تاریخ ایران بویژه جنوب، معماری بافت قدیم بوشهر است که در عرصه فناوری ساخت و سازه و مدیریت فضا، نور، آفتاب، دریا و پدافند غیرعامل جلوه خاصی دارد.


به گزارش ایرنا آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز سه شنبه در آیین بهره برداری از عمارت تاریخی "هفته" در بوشهر افزود: شاخص معماری بافت قدیم بوشهر کمال یافته معماری شهرهای "ونیز" ایتالیا و "مادرید" اسپانیا است که درجهان کم نظیر است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به بافت قدیم بوشهر یادآورشد: باید با تدوین نقشه جامع، مشارکت بخش خصوصی، فراهم کردن زمینه استفاده مراکز آموزش عالی، اداری و فرهنگی و بازسازی بناهای تاریخی، بافت قدیم به عنوان کتابی از فرهیختگی دانش بنیانی، مجاهدت، روشن ضمیری و فرهنگ سازی مردم بوشهر، احیا شود.
امام جمعه بوشهر اضافه کرد: معماری بافت قدیم بوشهر نه تنها هویت بوشهر و جنوب کشور است بلکه شناسنامه تاریخی ایران زمین است.
صفایی بوشهری بااشاره به اینکه بوشهر چندین بار توسط استکبار مورد حمله قرار گرفت ادامه داد: هماهنگی با دریا به عنوان محیط پیرامونی و اشراف به محیط خلیج فارس و ارتباط بسیار قوی منابع انسانی برای مدیریت کنترل در عرصه تجاوز به حریم ویژگی خاصی به بافت قدیم بوشهر بخشیده است.
وی با قدردانی از متولیان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر به دلیل تلاش برای احیای بافت قدیم این شهر گفت: معماری بوشهر یعنی زندگی طوری که مردم درخانه زندکی نمی کنند بلکه با خانه زندگی می کنند و جزیی از هویت مالکان و کسانی که در آن زیست می کنند به شمار می رود.
امام جمعه بوشهر افزود: این بخش از بندر بوشهر یک آلبوم از تاریخ باشکوه این استان است که باید حفظ شود و زندگی دوباره در آن جریان یابد.
وی بااشاره به اینکه عمارت تاریخی "هفته" در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار گرفته است یادآورشد: حفظ آثار و نشر ارزش ها مانند هویت انقلابی و ایرانی است که استقرار آن در یک فضای میراثی منجر به کارکرد فرهنگی و حفظ هویت تاریخی می شود.
معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور دراین آیین گفت: ماموریت این بنیاد توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شده است .
محمد ناظر افزود: حفاظت و بهره برداری از آثار و ارزش های دفاع مقدس و ثبت حماسه آفرینی های رزمندگان برای انتقال به نسل های آینده از رسالت های این بنیاد است.
وی یادآورشد: بررسی اسناد و نقشه کشور نشان می دهد در 150 سال گذشته در همه سلطنت ها و حکمرانان بخشی از خاک میهن جدا شده است اما در دوران دفاع مقدس با ایثارگری فرزندان این ملت حتی یک وجب از خاک کشور نیز جدا نشد.
ناظر اضافه کرد: استقرار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در یک بنای تاریخی در بوشهر مامویت این مجموعه را در حفظ و نگهداری از این اثر ملی نیز دوچندان کرده است.
عمارت تاریخی "هفته " که در این آیین به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس واگذار شد در دو طبقه با کاربری مسکونی و تجاری در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است.
این عمارت درسال 1379 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خریداری و در شهریور 1385 به شماره 16248 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
این عمارت در سال 90 تا 93 با اعتبار 10 میلیاردو 500 میلیون ریال با مشارکت بنیاد حفظ آثار نشر ارزش های دفاع مقدس توسط مرحوم مشاالله زائری مرمت شد و در قالب تفاهم نامه ای به مدت پنج سال برای کاربری فرهنگی دراختیار نهاد یادشده قرار گرفت.
عمارت تاریخی هفته درجبهه غربی محله کوتی بافت قدیم بوشهر به عنوان بخشی از جداره ساحلی این بندر در زمینی به مساحت 560 متر مربع و زیربنای 810 متر مربع احداث شده است. ک/2
628/539


04/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن