تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821225770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارمغان مسافران وين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آذر ۱۳۹۳ (۹:۳۴ق.ظ)
ايران: ارمغان مسافران وين
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه ايران چنين نوشت:
دفتر هفت روزه مذاکره هسته‌اي وين به پايان آمد. مذاکرات وين آغازي پرهيجان اما پاياني ملايم و آرام داشت. اجلاس وين به مسابقه شورانگيزي شباهت يافته بود که جهاني به تماشاي آن نشسته بود. اما فرجام اين مسابقه پرهيجان يک نتيجه تساوي بود که گرچه تماشاگران را راضي نساخت اما همه تيم‌هاي شرکت‌کننده از اين نتيجه اظهار رضايت کردند.
آنچه پيداست، اجلاس وين در نقطه پاياني خود مطابق ميل دو جريان پيش نرفت؛ جرياني که در پي يک اتفاق خارق‌العاده از نوع آشتي کامل ايران و امريکا بود و جرياني ديگر که براي شکست و ناکامي اجلاس لحظه شماري مي‌کرد. اما چرخه تصميم ديپلمات‌ها در ميانه اين دو مطالبه به شدت خوشبينانه و کاملاً بدبينانه پيش رفت و در نقطه‌اي ايستاد که ناظران سياسي از آن به عنوان «نتيجه واقع بينانه» تعبير مي‌کنند.
به هر تقدير، سؤال عمده افکار عمومي در داخل و خارج ايران در فرداي مذاکرات وين اين است که چرا چنين شد و چرا آن همه پيش‌بيني و گمانه‌زني درباره وقوع يک تحول تاريخي در دوشنبه وين به‌بار ننشست؟
1-‌ واقعيت اين است که برخلاف ذائقه عامه مردم، دنياي ديپلماسي ميانه‌اي با اتفاق‌هاي معجزه آسا ندارد. اساساً ديپلماتهاي حرفه‌اي ياد مي‌گيرند که نه بر مدار احساس بلکه بر منطق خرد رفتار کنند. آنها مي‌آموزند به جاي پرواز در دنياي خيال روي زمين سخت واقعيت گام بردارند. اين خصلت را محيط بين‌المللي به اصحاب مذاکره تحميل مي‌کند، زيرا بر خلاف صحنه سياست داخلي، در عرصه بين‌المللي آنها با بازيگران و قدرت‌هاي مختلف روبه‌رو هستند، اين محيط پيچيده در عين حال که امکانات و فرصتهايي فراروي ديپلمات‌ها مي‌گشايد اما محدوديتها و موانع خاص خود را دارد. به اين دليل هر تصميم و هرگامي که يک ديپلمات بر مي‌دارد چنان که بدون ملاحظه اين موانع و مختصات باشد لاجرم به بن‌بست و حتي فاجعه مي‌انجامد. مثال‌هاي بسيار براي اين موضوع مي‌توان از تاريخ سال‌هاي اخير ايران ذکر کرد که حرکتهاي خارج از مدار و منطق ديپلماسي چه مشکلات و هزينه‌هايي را برکشور و ملت تحميل کرده است.
بر اين منوال مي‌توان گفت که در قضيه مذاکرات هسته‌اي وين، ظريف يا کري مي‌توانستند همه آموزه‌ها و اصول حرفه‌اي ديپلماسي را کنار نهند و با امضاي يک ورق مقابل دوربين‌ها 36 سال جدايي ايران و امريکا را خاتمه يافته اعلام کنند. اما آيا براستي همه موانع پيدا و پنهاني که در مناسبات دو کشور وجود دارد با اين حرکت سمبليک فرو مي‌ريزد.
ديپلماسي دولت اعتدال اکنون ذائقه و ذهنيت ما به دنياي ديپلماسي را تغيير مي‌دهد. روحاني از ابتدا با چنين تعريفي از ديپلماسي رشته امور هسته‌اي را به شماري از افراد مجرب وزارت خارجه به رهبري ظريف سپرد. دست برقضا يکي از محورهاي اختلاف تيم هسته‌اي روحاني با بازماندگان دولت سابق بر سر انتخاب الگوي رفتار در ميادين مذاکره بود. تيم سابق ظرف هشت سال به‌دنبال نوعي شوک درماني در سياست خارجي بود و بر اين اساس به اتخاذ تصميم‌هاي محير العقول يا اتخاذ موضعگيري‌هاي خلاف عادات و آداب بين‌المللي مبادرت مي‌کرد. اما نتيجه آن الگوي رفتار هيجاني اين شد که ايران با سخت‌ترين تحريم تاريخ خويش روبه‌رو شد.
در ايام مبارزه انتخاباتي بارها روحاني اين واقعيت را به زبان آورد که براي معضلات پيچيده سياست خارجي ايران مثل پرونده هسته‌اي يا اختلاف با امريکا نبايد نسخه‌هاي يک شبه تجويز کرد.
مسافران ايراني وين نيز دقيقاً با الهام از همين تفکر قبل از عزيمت به اين مأموريت از دادن هر گونه وعده محير العقول پرهيز کردند، محمد جواد ظريف بعد از حضور در ميدان مذاکره در پاسخ سؤال خبرنگاران همواره اين جمله را با تأکيد بيان کرد که دو طرف راه دشواري پيش رو دارند. پرونده هسته‌اي ايران به گفته اغلب ناظران از پيچيده‌ترين موضوعات بين‌المللي است که گره‌هاي بسيار در آن افتاده است، منافع کشورها و بازيگران بسياري به اين پرونده گره خورده است، از حريفان منطقه‌اي ايران و شيخ نشين‌هاي حاشيه خليج فارس تا لابي صهيونيستي در غرب و تل آويو. در واقع مسأله هسته‌اي ايران رشته در هم پيچيده‌اي را مي‌ماند که ديپلماتهاي دو طرف مي‌بايست با طمأنينه و تدبير براي گشودن يکايک اين گره‌ها تلاش کنند.
2- کار بزرگ ديپلمات‌ها در 16 ماه گذشته از جمله در هفت روز مذاکره وين اين بود که چراغ مذاکره ميان ايران و غرب را فروزان نگه داشته‌اند. آنها با تکيه بر توان و تجربه خويش در امر ديپلماسي موفق شده‌اند غول بي‌رحم تحريم را از معرکه هسته‌اي دور سازند، نکته‌اي که مخالفان از اقرار به آن مي‌گريزند اين است که ظرف يک سال اخير روابط ايران و غرب از آستانه جنگ به آستانه صلح و همکاري کشيده شده است و هر گامي از ژنو تا نيويورک و از مسقط تا وين طرفين را به اين هدف نزديک‌تر ساخته است، اجلاس وين مهر تأييد تازه‌اي بر اين مسير انتخابي زد و طرفين همپيمان شدند تا اين مناقشه را جز از راه مذاکره دنبال نکنند.
3-‌ با اين همه مي‌توان انتظار داشت از امروز بازار تحليلها و تفسيرهاي وارونه بويژه در محفل تندروها رواج يابد. برخي قرائن نشان از اين دارد که يک جريان در تلاش است تا در پايان مذاکره وين خود را پيروز ميدان وانمود کند.
اين گروه از هر فرصتي براي زير سؤال بردن برنامه مذاکرات و تضعيف تيم ديپلماسي دولت اعتدال بهره مي‌جويد، اين جريان از چند روز قبل در رسانه‌هاي خود دو سناريو براي وين ساخته و پرداخته کرد و حتي تيتر جرايد خويش را نيز از قبل مهيا ساخته است. سناريو اول آنها اين بود که چنان که طرفين به توافق نهايي دست يافتند اين اتفاق را نوعي سازش و عقب نشيني از اصول انقلاب معرفي کند، در سناريو دوم که امروز محور مطالب رسانه تندروها قرار گرفته است ادعا مي‌شود که امضا نشدن توافق نهايي نشانه ادامه دشمني طرف مقابل و حجتي است بر تعطيلي مذاکره.
جريان تندرو در فرداي وين تلاش خواهد کرد تا با اين تصوير وارونه دوباره توجه بخشي از افراد ساده انديش را به سياست‌هاي هشت سال گذشته جلب کند و مدعي آن شود که در آستين خويش راه حل‌هايي براي پرونده هسته‌اي دارد. اما تندروها در اين عمليات تبليغاتي خويش با يک مانع غير قابل عبور مواجه هستند، اينکه ظرف 16 ماه همه حقايق مربوط به عواقب خسارتبار انديشه تندروها در سياست خارجي براي افکارعمومي ايران عيان شد و در همان حال شهروندان ايراني دريافتند که مي‌توان با همه قدرت‌هايي که هشت سال در جبهه تحريم ايران بودند، با زبان منطق و عقلانيت مذاکره و همکاري کرد و به‌جاي تلاش بي‌حاصل براي زوال و شکست حريف به‌بازي برد-برد دست زد که شکست و ناکامي به‌آن راهي ندارد و اين شايد مهم‌ترين آموزه 7 روز مذاکره در وين باشد.
نويسنده: محمد نوري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن